Het Verlatingsangst-topic

06-07-2007 12:12 608 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb je verlatingsangst?

Denk je dat je verlatingsangst hebt?

Heeft je partner verlatingsangst?

Wil je je ei kwijt?

WIl je weten of je de enige in de wereld bent die zich zo voelt?

WELKOM!!!

Hoe normaal is het dat ik me ongerust maak dat mijn vriend of vriendin mij niet meer leuk vindt of misschien zelfs geen interesse meer heeft om nog met mij om te gaan? Zowel kinderen, adolescenten en volwassen worstelen hier wel eens met de angst om door de ander verlaten of verstoten te worden. Vaak is die ander iemand waar men liefde en afhankelijkheid bij voelt. Dit kunnen je ouders zijn, je partner, iemand waar je verliefd of trots op bent, of juist iemand die negatief over je zou kunnen oordelen waardoor je erg verdrietig en gekrenkt raakt. Als je leven erg gestuurd of beïnvloed wordt door de angst om door iemand verlaten te worden heeft dit grote invloed op je emoties, je gedachten, je gedragingen en vertrouwen in jezelf en anderen. Als de angst en onrustgevoelens je in de greep krijgen en je jezelf in de loop van weken en maanden kwellen zonder dat je hier goed de baas over kunt worden, ben je gevangen in een gevoel wat vaak wordt aangeduid met verlatingsangst. Deze angst wordt door diegene die daar aan leidt en/of door de omgeving als buitensporig beschouwd. Kortom er lijkt een maat te zijn voor normale en abnormale verlatingsangst. Abnormale verlatingsangst wordt bepaald door de lengte van de tijd dat men geplaagd wordt door de angst, de intensiteit van deze angst, de mate waarin je je gedachten en gedrag beïnvloed worden.

Iemand met verlatingsangst kan bijvoorbeeld bang zijn om zijn geliefde te verliezen. Om deze angst te neutraliseren ontstaan controlerende gedragingen om geruststelling te krijgen. Is de geliefde niet stiekem verliefd op een ander? Door iemand uit angst of jaloersie te controleren, door overdreven te ''vissen'' wat de geliefde heeft gedaan of denkt, door juist heel vaak bij je geliefde in de buurt te willen zijn, je zo gedragen dat je geliefde je moeilijk kan verwerpen krijgt verlatingsangst een extra complexiteit.

Vaak zijn mensen met buitensporige verlatingsangst zo gevangen in hun angst en verwarde gevoelens, negatieve gedachtegangen en neutraliserende gedragingen, dat ze er alleen niet uitkomen. Al onderkent men zijn/haar eigen verlatingsangst, de zuigende werking van de angst maakt dat men te weinig weerstand hieraan kan bieden. Wat dan? Praten over je angst en controlerende gedragingen met de partner kan in bepaalde gevallen het patroon doorbreken. Is dit niet mogelijk dan zijn wijze en goede vrienden diegene die een klankbord kunnen vormen en goede raad kunnen geven. Lukt ook dit niet ga dan naar je huisarts of een relatiedeskundige of psycholoog om het door te praten.
Alles is zo vreselijk herkenbaar hier! Jullie mogen geluk hebben dat jullie een vriend/man hebben die het probeerd te begrijpen, alhoewel ik van die van mij nog niet weet of hij dat wil....Zou het heel fijn vinden als hij dat wel deed...Waar ik me net weer enigszins over verbaas is het feit, hij komt me gisteravond ophalen, we zijn rond tien uur bij mij...Als ik niet had doorgezeurt had hij er dus niks van gezegt, hij zegt het werkt zo niet, zit een beetje een half uur tegenstrijdige dingen te zeggen...Het werkt niet, je komt er wel een beetje laat mee, denk hier maar eens goed overna, Straks verval je weer in je oude ritme...Ik helemaal hysterisch...Vervolgens gaat hij om half 11 weg, neemt zn sleutel gewoon mee, zn shirts laat hij liggen....Hij zegt ja hoevaak heb je het nou al niet uitgemaakt, is ook zo'n tik van mij, in angst het uitmaken....Wat moet ik hier nou mee?

Liefs Sam
oh ja en ik moest maar lekker gaan slapen...
Yep dat lekker slapen kun je dan vergeten inderdaad. Ik weiger mijn vriend te laten vertrekken voordat iets uit is gepraat. dan ga ik voor de deur staan ofzo...heeft tot nu toe gewerkt al is het geen geweldige methode natuurlijk.

WEET je vriend dat je verlatingsangst hebt? en wat het inhoudt? misschien helpt het hem beter begrijpen als je hem eens een site over VA laat zien, of desnoods dit topic, zodat hij ziet dat je niet de enige bent en er ook mannen zijn die er anders mee omgaan.

Het zou doodzonde zijn om je relatie te laten stranden omdat hij het niet begrijpt. Je moet zorgen dat hij in elk geval weet wat het is, weet hoe hij je kan helpen en dan kan hij zelf bepalen of je genoeg voor hem betekend om je te helpen en bij je te blijven...

Ik hoop het beste voor je.

Heb je hem al gebeld vandaag?
Dat slapen heb ik dus ook niet gedaan...Mijn vriend weet dat niet, en ik schaam me er ook voor om dat tegen hem te zeggen, maar er zijn meer mensen die het hebben en ook jullie mannen kunnen ermee omgaan...Heb hem gesmst dat ik hem een site heb gemailt en of hij dat even wil lezen, zodat hij mij ook beter begrijpt....Ik hoop dat ik genoeg voor hem beteken dat hij met me verder wil, Zondag was er nog helemaal niks aan de hand, hij had me gemist, hield van me en we hebben het hardstikke gezellig gehad...Hij heeft het overigens al wel vaker gezegd, maar dat drong gewoon niet door, en nu dus wel...En heel goed ook...Voel me zo ongelooflijk rot...Maar toen wij nog niks hadden deed hij het bij mij, smste hij mij heel veel en belde veel en nu we wat hebben doe ik het heel veel, wat betekend dat dan weer...Het leek gisteren net dat het hem niet boeide...zovan ik ga naar huis, want ik ben moe en wil slapen, daar word ik nou razend van....
Hallo meiden,

Ik kom ook jullie topic binnen vallen en heb de 3 pagina´s schuin doorgelezen.

Ik lees ook wel herkenbare dingen en ik weet dat ik ook last heb van die onzekerheid, de angst om verlaten te worden. Maar dan een andere variant.

In de ´literatuur´ lees ik dat het voortkomt uit gezinsperikelen van vroeger (zoals o.a. staat het boek ´Als hij maar gelukkig is´). Maar is dit zo?

Wie herkent hetvolgende? Ik kom uit een stabiel gezin met heel veel warmte, liefde, bescherming en altijd voor elkaar klaar staan. Misschien wel een overkill hieraan.

Liefde lijkt voor mij te zijn verbonden met ´doen voor een ander´. Met als gevolg dat ik ALLES DOE voor mijn nieuwe geliefde, zonder respect te hebben voor mijn eigen grenzen....

...want als ik alles doe voor hem, dan gaat hij toch niet weg bij me?

En dus cijfer ik mezelf weg, verlies mezelf.

Vervolgens ben ik weer als de dood voor de volgende stap in een relatie, zoals bijvoorbeeld samenwonen. Ik ben dan bang dat ik slaaf wordt van de relatie omdat ik ´te veel doe´.

Ik kom ook te vaak in aanraking met mannen die ´behoeftig´ zijn en op een of andere manier niet lekker in hun vel zitten en de  aangeboden ´zorg/hulp´ prettig vinden of goed kunnen gebruiken.

Wat dan volgens mij in dit beeld past is het hebben van minnaars, zoals ik ook heb gekend. Een minnaar veroveren, aandacht krijgen die je zo brood nodig hebt, maar eigenlijk géén liefde. Maar ja, alles DOEN voor de warmte die je nodig hebt en met minder genoegen nemen.

Zijn er vrouwen die hier ook last van hebben? Dus niet zozeer het controleren en bevestiging zoeken, maar meer het zichzelf wegcijferen om de ander maar te behouden?

groeten, half dertiger.
@dertig06

boeiend verhaal, helaas herken ik hierin niks van mezelf. Ik zorg heel graag voor een ander, maar cijfer mezelf daarvoor niet weg. Ik doe dat gewoon graag. Ik cijfer mijn eigen behoeften wel weg in een bui van VA, waarin ik moet en zal weten waar mijn lief is, wanneer ik hem zie etc...dan kan ik vergeten te eten, lig ik wakker....

@Sam

Ik hoop dat hij snel leest en reageert voor je, anders zit je jezelf weer zo op te vreten. Welke link heb je hem gestuurd trouwens?
Heb wat dingen gecopieerd uit dit topic, zodat hij die kan lezen...Maar ik hoop zo dat het niet over is...Jij hebt toch ook een vriend?
quote:Heb wat dingen gecopieerd uit dit topic, zodat hij die kan lezen...Maar ik hoop zo dat het niet over is...Jij hebt toch ook een vriend? yeps
Al lang? En hoe gaat hij ermee om dan?
quote:Al lang? En hoe gaat hij ermee om dan?

ik schreef het al eerder, maakt niet uit.:D

we kennen elkaar nu 6 maanden. we waren 2 maanden samen toen hij terug ging naar zijn  ex en na 2 maanden wassie weer bij mij, omdat ie me vreselijk miste en inzag dat hij een mega-fout had gemaakt door naar haar te gaan en mij te verlaten en we zij nu weer iets meer dan 2 maanden samen...hier zit ook het ontstaan van mijn angst denk ik zelf.

Hij weet dat ook en zeker in het begin voelde hij zich daar ontzettend schuldig over. Maar soms kan hij het ook gewoon niet handelen en dat kan ik hem niet kwalijk nemen, Dan sluit hij zichzelf af voor mij, gaat tv kijken en negeert me tot de bui over is en toont dan zijn genegenheid zeg maar. Als orthopedagoog zie ik daar de logica van, je moet negatief gedrag niet belonen, maar uiteraard zie ik dat midden in zo'n bui heel anders...dan bevestigd dat mijn angst zeg maar...

Hij doet zijn best en ik begin te leren dat zijn manier werkt...maar we hebben nog even tijd nodig...dus we zullen nog wel vaker botsen ondanks dat we zeker weten dat we bij elkaar willen blijven...

hmm is het een beetje een duidelijk verhaal geworden?;)
Nou wij zijn nu zo'n 3 maanden bijelkaar en kennen elkaar al een jaar of 8, waarin we elkaar de laatste jaren gewoon heel erg leuk vinden...Het is een serieuze jongen die niet zit te wachten op dit soort shit en dat weet ik ook...Maar het dringt gewoon nu pas door...Ik wil absoluut ervoor vechten, maar zoals hij gister wegging, zie ik het somber in en dat maakt me heel erg verdrietig....
quote:Nou wij zijn nu zo'n 3 maanden bijelkaar en kennen elkaar al een jaar of 8, waarin we elkaar de laatste jaren gewoon heel erg leuk vinden...Het is een serieuze jongen die niet zit te wachten op dit soort shit en dat weet ik ook...Maar het dringt gewoon nu pas door...Ik wil absoluut ervoor vechten, maar zoals hij gister wegging, zie ik het somber in en dat maakt me heel erg verdrietig....

Heh lieve schat toch!

Ja, 3 maanden is nog niet lang, maar 6 maanden bij mij ook niet. Ik denk dat onze boys echt nog even moeten beseffen wat er aan de hand is met ons.

Heb je al bericht of hij je mail gelezen heeft? Ookal heeft hij het druk, ik hoop dat hij er even tijd voor gemaakt heeft.
Zit hier echt met tranen in mn ogen, het geeft me zo'n klote gevoel...Hij vertrouwd me er gewoon niet meer op dat ik er iets aan wil doen....Ik kan hem ook niet dwingen toch?

Hij werkt in de bouw, dus heel misschien dat hij zn mail vanavond leest...Heb ik iig wel aan hem gevraagt!
quote:

Zit hier echt met tranen in mn ogen, het geeft me zo'n klote gevoel...Hij vertrouwd me er gewoon niet meer op dat ik er iets aan wil doen....Ik kan hem ook niet dwingen toch?

Hij werkt in de bouw, dus heel misschien dat hij zn mail vanavond leest...Heb ik iig wel aan hem gevraagt! Maar je hebt nog niks gehoord op je sms dat je hem een mail gestuurd hebt?

Haha die van mij werkt ook in de bouw...lekker onbereikbaar dus soms.

Meid, ga even afleiding zoeken...ga het huis poetsen, ga een vriendin lastigvallen, ga shoppen, ga onnozele spelletjes op internet doen...dat helpt mij meestal wel door zo'n bui heen. Leuke kleren aantrekken, lekker optutten en even tijd voor jou!!!
Lief van je, maar ik zit op mn werk en het enigste dat ik nu kan is janken...Maar ja eigen schuld toch....Het enigste waar ik nu over na kan denken is, als hij echt om me geeft en van me houdt komt hij wel terug...doet hij dat niet, dan is hij me niet waard....Ik laat hem nu gewoon even en laat aan hem zien dat ik het echt wel kan, mn laatste sms was om 12uur en stuur niks meer nu....Ik laat hem wel komen...Ik weet dat ik ontzettend lief ben een leuke meid die een tikkeltje onzeker is af en toe, maar die daar nu iets aan gaat doen! En dan moet tie maar kijken...

Liefs Sam
quote:

Lief van je, maar ik zit op mn werk en het enigste dat ik nu kan is janken...Maar ja eigen schuld toch....Het enigste waar ik nu over na kan denken is, als hij echt om me geeft en van me houdt komt hij wel terug...doet hij dat niet, dan is hij me niet waard....Ik laat hem nu gewoon even en laat aan hem zien dat ik het echt wel kan, mn laatste sms was om 12uur en stuur niks meer nu....Ik laat hem wel komen...Ik weet dat ik ontzettend lief ben een leuke meid die een tikkeltje onzeker is af en toe, maar die daar nu iets aan gaat doen! En dan moet tie maar kijken...

Liefs Sam

Dat is de beste instelling die je kan hebben op dit moment! Al is het niet de makkelijkste.

Kop op he, het is zo avond en dan zal je wel van hem horen.

Wat doe je voor werk? Heb je de gelegenheid om even lekker uit te huilen en alleen te zijn? Of om juist even je verhaal te doen bij een lieve collega ofzo?
Ik werk op kantoor met allemaal mannen en ik geloof niet dat ze op een huilend iemand zitten te wachten...En het zit me gewoon gruwelijk hoog! Soms voel je weleens dat je de ware hebt ontmoet en dat voel ik gewoon bij hem...Hij heeft ook zo zn eigenaardigheden en zn minpunten, daar leef ik toch ook mee...Soms stoort me dat, maar moet ik er daarom maar mee stoppen...Als ik van iemand hou doe ik dat niet, dan vecht ik ervoor...En zorg ik dat ik gelukkig word met diegene...Ik denk niet dat hij vanavond iets laat horen en ik moet dat al helemaal niet doen, het is beter dat ik hem even laat, kan hij gelijk zien dat ik het serieus meen....
quote:Ik werk op kantoor met allemaal mannen en ik geloof niet dat ze op een huilend iemand zitten te wachten...En het zit me gewoon gruwelijk hoog! Soms voel je weleens dat je de ware hebt ontmoet en dat voel ik gewoon bij hem...Hij heeft ook zo zn eigenaardigheden en zn minpunten, daar leef ik toch ook mee...Soms stoort me dat, maar moet ik er daarom maar mee stoppen...Als ik van iemand hou doe ik dat niet, dan vecht ik ervoor...En zorg ik dat ik gelukkig word met diegene...Ik denk niet dat hij vanavond iets laat horen en ik moet dat al helemaal niet doen, het is beter dat ik hem even laat, kan hij gelijk zien dat ik het serieus meen....dat is wel goed van je! Inderdaad even laten merken dat je het meent.

zit je vanavond alleen thuis? nodig anders een vriendin uit of huur een foute film, dan is je avond sneller voorbij. doe ik ook meestal als ik zo een rotdag heb. flesje wijn erbij en hoppa! hihi
Ik zit vanaaf alleen, maar heb net al een vriendinnetje gesmst of ik langs kan komen, maar die zullen ook wel zeggen eigen schuld, want ik heb je zo vaak gewaarschuwd! Dus dat schiet ook lekker op!
Grpman is denk ik aflopende zaak .. vind hem een bekrompen iemand..

we hadden t over t aantal sexpartners..

Ik weet dat niet meer misschien 20 ? misschien 30 ? ik weet het echt niet

Zijn antwoord was :

Ben nog niet bij 10.. en knap af op vrouwen die dat ruim overschrijven..

(en hij is 31)... Voel mij dan gelijk in een hoekje gedreven .. Terwijl ik 28 ben en een paar jaartjes ruig heb geleefd.. niets mis mee toch ?
quote:

Zijn antwoord was :

(en hij is 31)... Voel mij dan gelijk in een hoekje gedreven .. Terwijl ik 28 ben en een paar jaartjes ruig heb geleefd.. niets mis mee toch ? Pfff dat is echt bekrompen zeg!!

Je zet me wel aan het denken met hoeveel mannen ik het bed gedeeld heb...eens even tellen....

3 relaties incl. huidige

1 eerste ervaring die ik graag vergeet maar toch maar meetel...

4 losse flodders...

that makes 8....valt toch netjes mee voor iemand van 25 of niet? hihi
quote:

quote: DesertRose reageerde

Zijn antwoord was :

(en hij is 31)... Voel mij dan gelijk in een hoekje gedreven .. Terwijl ik 28 ben en een paar jaartjes ruig heb geleefd.. niets mis mee toch ? Pfff dat is echt bekrompen zeg!!

Je zet me wel aan het denken met hoeveel mannen ik het bed gedeeld heb...eens even tellen....

3 relaties incl. huidige

1 eerste ervaring die ik graag vergeet maar toch maar meetel...

4 losse flodders...

that makes 8....valt toch netjes mee voor iemand van 25 of niet? hihi

Oeps...... vergat er 1....9 dus...
Lieve Sam,

Bel idd een vriendin op zoals Lalein opperde, huur anders een goeie film, pak een goed boek, ga je huisie onder handen nemen, ga een tut avondje houden. 1 ding kan ik je wel vertellen: Ik zal aan je denken en je alle moed en rust vanaf een afstandje toesturen hahahaha..

Durf het hier bijna niet neer te zetten vanwege Sam der situatie maar vanavond is Vriendlief thuis en gaat naar een vriend. Of het was thuis een biertje drinken of ze rijden even de stad in. Maar (zei hij zelf) ik laat je wel even weten hoe of wat dan weet je ook waar ik uithang.

Ik heb een goeie dag, niet zo'n dag als gisteren in ieder geval. Zat net in de tram en kwam mijn ex schoonmoeder tegen. Mijn ex heeft een relatie met een meid die ook een kindje heeft. Gaandeweg ons kletspraatje vroeg ik haar hoe ze het vond. Sja zegt ze: In het begin hield ze de boot een beetje af als het ging dat wij kennis konden maken met de kleine maar nu leren we hem langzaam aan kennen.

Gelijk gingen mijn radartjes: Uhmm vriendlief heeft het nog niet gehad over zijn dochterje kennis laten maken met mijn ouders. maar gelijk dacht ik: Joh je hebt pas een relatie en dat komt met de tijd allemaal wel. Ga daar nou geen reden achter zoeken.

Ik is trots op mij..

Was net even in de winkels en heb 2 shirtjes in de uitverkoop gekocht..Wilde ze eigenlijk zo snel mogelijk aan vriendlief geven maar dacht bij mezelf..nee komt volgende maand wel, moet ook niet zijn liefde gaan kopen. Niet dat ik met die intentie uit winkelen ben gegaan hoor.

Ben wel een beetje in begin fase piekeren dus deel dit gelijk met jullie. Morgenavond gaat VL eerst bij zijn ouders eten omdat zijn dochtertje op donderdag altijd bij zijn moeder is, daarna gaat ie met zijn voetbalmaatjes zich inschrijven bij de nieuwe voetbalclub. Eerders dat ie hier is zal het wel een uurtje of 21.30 zijn. Nou schoot de gedachte gelijk naar binnen: Sja rijd ie helemaal hier heen, kost benzine, moet ik anders zeggen: Joh schatje zie je anders vrijdag wel?? Eigenlijk wil ik dat niet natuurlijk maar aan de andere kant misschien is het voor hem makkelijker maar is het lastig voor hem te bespreken...Ha ga ik weer, dingen invullen voor een ander..

Maar oke ik heb het even van me af getypt. Er komt zo een vriendinnetje eten dus ga eventjes de boel hier fatsoeneren.

Tot typs..

Iedereen fijne en rustige in het hoofie avond!!
Nou, hier wordt de avond ook wel lekker rustig denk ik, al heb ik ook net een pieker-moment bereikt...

Belde vriend of ik nog broodbeleg mee moet nemen, omdat hij als hij blijft slapen hier zijn brood smeert. Antwoord: Ja, dus jippie hij is hier vanavond...maar dan begin ik al te piekeren...hoe laat hij zal komen, want als ie laat is heeft ie vast geen zin om de avond met mij door de brengen...etc etc.

Ga maar even afwassen om dat idee in elk geval van me af te zetten en daarna een lekker kopje koffie en voor de buis...en dan zie ik wel wanneer hij komt hihi.

Hoe is het daar Sam?
Hey Lalein: Herken pieker gedachte moment..Had helemaal in een deuk gelegen als we het ook nog eens rond hetzelfde tijdstip hadden.

Schoot me ineens wat te binnen: Hij had het in de afgelopen periode over zijn vrienden. Ik heb op een festival wat mensen gezien maar 1 stelletje is hem dierbaar en die heb ik nog niet gezien (ook nog vrienden van zijn ex) gelijk schoot de gedachte me te binnen: Mmm wil je me daarvan weg houden ofzo.

Nou heb ik het daar gisteren ook nog met hem over gehad en hem er heel open en eerlijk naar gevraagd.

Wil je me niet voorstellen, of willen zij mij misschien nog niet ontmoeten omdat ze rekening willen houden met je ex of het misschien moeilijk vinden ten opzichten van je ex?

Deels ook mijn verantwoording: Ik had je inderdaad moeten voorstellen, deels ook wel omdat de vrouw van het stelletje er ietwat moeite mee had in het begin. Maar nu is ze benieuwd naar je dus dat komt vanzelf wel. Maar niet omdat VL er moeite mee had.

Maar ja aan de andere kant hij heeft ook nog 2 vriendinnen van mij ontmoet en ik doe daar ook eigenlijk weinig tot geen moeite voor en hoor hem daar ook niet over. Dat laat hij geheel over aan mij waarneer ik daar behoefte aan heb. Maar goed daar sta ik dan achteraf bij stil...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven