Werk & Studie alle pijlers

vrijwilligerswerk, wie doet wat?

29-07-2010 16:40 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben erg benieuwd of er hier veel mensen zijn die vrijwilligerswerk doen en wil daar wel eens een beetje over forummen. wat doe je? hoe ben je er op gekomen? waar doe je het voor? of misschien ben je wel aan je baan gekomen via vrijwilligerswerk? of heb je iets moois meegemaakt in je vrijwilligerswerk?
Ik vind het belangrijk iets te kunnen betekenen voor anderen, ben dan ook vrijwilliger bij het Rode Kruis, in de sociale hoek. Ik bezoek eenzame ouderen en chronisch zieken, paar uurtjes per maand, erg leuk!
Ik ben vrijwilliger van een man met een verstandelijke handicap.

1 x per maand ga ik met hem zwemmen en daarnaast gaan we regelmatig wat drinken, uitstapje maken ed.

Daarnaast zit ik nog in allerlei dingen van mijn kerk.
quote:Leeza schreef op 29 juli 2010 @ 16:43:

Ik vind het belangrijk iets te kunnen betekenen voor anderen, ben dan ook vrijwilliger bij het Rode Kruis, in de sociale hoek. Ik bezoek eenzame ouderen en chronisch zieken, paar uurtjes per maand, erg leuk!Heb je je gewoon aangemeld bij het Rode Kruis Leeza? Ik denk er namelijk ook overna.
Hier ook Rode Kruis, maar dan als eerste hulpverlener. Ik word ingezet bij zowel plaatselijke als landelijke evenementen.
Ik ben buurtbemiddelaar.

Ik breng mensen (weer)n met elkaar in contact en probeer ruzies bij te laten leggen.

Ik heb geheimhouding, dus geen inhoudelijke verhalen.

Wel mooi en dankbaar werk.
Ik ben leiding bij onze plaatselijke scouting-vereniging.
Ik vrijwillig als Angel .
Is het een kwestie van het RK benaderen en aangeven dat je je beschikbaar wilt stellen als vrijwilliger? Kijken ze daar dan welke vorm het beste bij je past of.....
Via website van RK kan je je aanmelden. Dan volgt een kennismakingsgesprek met uitleg over de verschillende taakgebieden en kan je aangeven wat je wilt doen en waar je geschikt voor bent. Gewoon doen!
Ik houd met hulp van anderen mijn aikidoclub draaiende in organisatorische zin (PR verzorgen voor nieuwe leden, zorgen dat de ruimtes gehuurd zijn, docent betaald wordt etc etc). In de aikido federatie zorg ik dat er een aantal keer per jaar een landelijk trainingsweekend of -week is.

Het is leuk om te doen als je van organiseren houdt.

Ik ben gevraagd om het te doen nadat ik zelf een poosje trainde bij deze club, had al eerder ervaring met organisatie voor groepen mensen.
Ik heb een aantal jaren geleden bij een dierenasiel gewerkt, 1 ochtend per week, bij de katten. Eerst alles schoonmaken, daarna nog met verschillende honden een blokje om. Volgens mij heb ik ze gewoon opgebeld met de vraag of ze nog iemand konden gebruiken toendertijd.

En als het goed is ga ik vanaf augustus beginnen in een bejaardentehuis hier in de buurt, op bezoek bij een oudere, of koffie schenken. Weet nog niet precies wat, moet nog een kennismakingsgesprek krijgen.

Er hing hiervan een briefje bij een supermarkt aangeplakt, dat ze vrijwilligers zochten. Heb een beetje rondgeneusd op hun internetsite, en er maar een mailtje aan gewaagd..
anoniem_40846 wijzigde dit bericht op 29-07-2010 17:08
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Ik heb een jaar Nederlandse les aan allochtone vrouwen gegeven, dat was echt heel gezellig, leuk en nuttig. Ik ben ook een jaar 'maatje' geweest van een meisje van 13, dat thuis niet echt aan rust toekwam en niet genoeg aandacht kreeg.

Ben altijd lid van Scouting geweest oa als leiding. Tegenwoordig zit ik in een team voor deskundigheidsbevordering van leiding en bestuur.
Houvanjezelf,

Dat lijkt me erg leuk om te doen!
Perfectionisme is niet perfect...
Ik heb vrijwilligerswerk gedaan in een restaurant in een seniorenflat. Werkzaamheden: afwashulp, serveren, af en toe een praatje maken met de bewoners. Hoe kwam ik daar terecht?: Ik had een taakstraf gekregen van 36 uur en 15 maanden rijontzegging voor rijden onder invloed. Na die 36 uur had ik besloten om dit voorlopig te blijven doen omdat ik al jaren geen werk had omdat ik vreselijk met mijzelf en mijn drank- en drugsprobleem heb geworsteld.

Inmiddels ben ik ruim 2 jaar alcohol en drugs vrij en door veel gedoe met het CBR heb ik februari 2011 een nieuw rijbewijs. Inmiddels werk ik niet meer vrijwillig maar heb ik een betaalde part-time baan. Als ik weer zoiets zou kunnen doen, als ik de tijd ervoor heb zou ik het zo weer doen!
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
quote:yathibiyya schreef op 29 juli 2010 @ 17:10:

Houvanjezelf,

Dat lijkt me erg leuk om te doen!Haha, ik las deze post verkeerd en dacht 'nou, van mezelf houden doe ik niet vrijwillig, dáár wil ik flink voor betaald krijgen!'

Houvanjezelf,

Dat lijkt me erg leuk om te doen!

Je krijgt ook een goede opleiding, waar je prive ook veel aan kan hebben. Je komt ook met alle lagen van de bevolking in aanraking.

Het is ook goed voor je netwerk, ik ben erdoor met vele instanites en ambtenaren, zelfs de burgemeester, in contact gekomen.

Ik zit wel in een kleine gemeente.
Help vrijwillig een vriend die een bedrijfje is begonnen met de de administratie en reclame, om de kosten wat te drukken.

In het verleden veel bij Vluchtelingenwerk gedaan, ook heel mooi werk!
Ik ben (momenteel even niet) een zogenaamd 'maatje';

Mensen die psychische of psychiatrische problemen hebben (of hebben gehad) en behoefte hebben aan vriendschappelijk contact kunnen bij Vriendendienst aangeven dat zij een ‘maatje' willen. Vaak helpen gezellige, sportieve, culturele of recreatieve activiteiten om imand na bijvoorbeeld een psychiatrische opnamen weer op gang te helpen in de maatschappij, bijvoorbeeld doordat de vrijwilliger meehelpt een nieuw sociaal netwerk te vormen. Een vrijwilliger van de Vriendendienst noemen we ‘maatje'.
.....
anoniem_90367 wijzigde dit bericht op 29-07-2010 18:47
Reden: weg ivm herkenning
% gewijzigd
Dat is wel een heel mooi iets schuddebuikje!

Houvanjezelf,

Dat lijkt me erg leuk om te doen!inderdaad! ontzettend nuttig, dankbaar en interessant werk! Doe je dat in je eigen wijk? dat lijkt me dan wel weer lastig als je iemand in de supermarkt tegenkomt. Of valt dat wel mee?
quote:Gebakkie schreef op 29 juli 2010 @ 17:25:

Ik heb vrijwilligerswerk gedaan in een restaurant in een seniorenflat. Werkzaamheden: afwashulp, serveren, af en toe een praatje maken met de bewoners. Hoe kwam ik daar terecht?: Ik had een taakstraf gekregen van 36 uur en 15 maanden rijontzegging voor rijden onder invloed. Na die 36 uur had ik besloten om dit voorlopig te blijven doen omdat ik al jaren geen werk had omdat ik vreselijk met mijzelf en mijn drank- en drugsprobleem heb geworsteld.

Inmiddels ben ik ruim 2 jaar alcohol en drugs vrij en door veel gedoe met het CBR heb ik februari 2011 een nieuw rijbewijs. Inmiddels werk ik niet meer vrijwillig maar heb ik een betaalde part-time baan. Als ik weer zoiets zou kunnen doen, als ik de tijd ervoor heb zou ik het zo weer doen!Wauw, dikke respect dat je je problemen zo hebt aangepakt en dat je dat hier durft te delen!
quote:schuddebuikje schreef op 29 juli 2010 @ 17:35:

ow ik mag weer eens zeggen wat ik doe als vrijwilliger, daar word ik altijds blij van . Ik werk bij doe een wens stichting als wenshaler. Ik haal de allerliefste wens bij levensbedreigend zieke kinderen en laat die in vervulling gaan OMG dat lijkt me ook echtgaaf! hoe gaat dat precies in zn werk? ga je dan bij die kinderen langs? zijn die wensen van te voren al gescreend? kan je alles in vervulling laten gaan of is het wel eens niet gelukt?
Ik doe hier wel keileuke ideeen op! maar momenteel zit ik zelf ook al aardig vol :-D Het eerste vrijwilligerswerk wat ik ooit heb gedaan was in een spaans dierenasiel. de afgelopen anderhalf jaar heb ik iemand met psychische problemen geholpen met de administratie en toen dat werk over was ben ik op de dierenambulance begonnen. het leukste werk wat ik ooit heb gedaan! en een aangename verassing waar ik helemaal geen rekening mee had gehouden: naast wat je voor de beesten kan doen kom je zoveel leuke mensen tegen! En die zijn allemaal even gek op je :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven