Lomo Cameras? (Lomografie)

30-07-2010 22:17 153 berichten
Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met Lomo camera's van merken als Diana of Holga? Wat ik tot nu toe heb gevonden op google is allemaal nog een beetje vaag namelijk. Ik ben vooral benieuwd naar de Diana F+, hoe deze precies werkt en wat voor filmrolletjes erin moeten etc.
Alle reacties Link kopieren
CP is leuk, vergeet ook double exposure niet, double exposure is liefde!!

haha :D
wow!! heel cool
quote:AcidAnonymous schreef op 31 juli 2010 @ 20:15:

hmz een negatiefscanner is dus eigenlijk wel noodzaak.

zit alweer de hele middag foto's te kijken :-) ik vind vooral dat cross processing erg gaafNou ja je kan ze ook laten scannen, maar ik vind t leuk om het zelf te doen
quote:Cherrybomb schreef op 31 juli 2010 @ 20:17:

CP is leuk, vergeet ook double exposure niet, double exposure is liefde!!

[afbeelding]

haha :D

Volgens mij kun je dit ongeveer, ook met een analoge spiegelreflexcamera doen.

Door bijv. twee negatieven over elkaar af te drukken. Of door niet door te draaien nadat je de foto hebt gemaakt, maar juist terug te draaien.

Moet je wel goed letten op de sluitertijd, ivm overbelichting.
quote:Cherrybomb schreef op 31 juli 2010 @ 20:22:

[...]

Nou ja je kan ze ook laten scannen, maar ik vind t leuk om het zelf te doen Laten scannen zal denk ik ook wel vrij prijzig worden (en tijdrovend).
Ja het verdiend zichzelf makkelijk terug, en het is rustgevend (BzzzZzzzzzzz tuut tuut BzzZzzzzzz).
scannen is makkelijk en het gaat best snel. tenzij je zelf ontwikkelt en een kat hebt. ben meestal meer tijd kwijt met het retoucheren van katteharen dan het ontwikkelen en scannen zelf.
hahaha het kattenhareneffect, ook mooi op de foto :-)

ik ga trouwens binnenkort naar de VS, zou het de moeite waard zijn om te wachten en daar een camera aan te schaffen? misschien moet ik eens uitzoeken of dat nog veel scheelt...
LC-A is hier favoriet, allemaal iets degelijker en compacter dan Holga of Diana.
ja, als je naar de VS gaat, zou ik daar es kijken. film (vooral) en cameras zijn daar i.h.a. goedkoper.

nu ik het zeg, dat was anderhalf jaar geleden zo (toen ik er woonde). ik weet eigenlijk niet hoe het momenteel met de wisselkoers staat.
LCA is ook leuk, inderdaad. heb er zelf nooit eentje gehad. ik had de 'poor man's LCA'; de olympus XA2. vooral veel x-pro mee gedaan totdat ik dat zat was.

nu ik hier zo over film lees, heb ik er echt weer zin in om weer aan te beginnen.
quote:Cherrybomb schreef op 31 juli 2010 @ 20:27:

Ja het verdiend zichzelf makkelijk terug, en het is rustgevend (BzzzZzzzzzzz tuut tuut BzzZzzzzzz).

De keren dat ik negatieven heb gescand, vond ik het helemaal niet rustgevend.

Al die stofjes die je probeert te vermijden (ehm...ik dus) en die je dan toch weer terugziet op de gescande afbeelding...en dan de gedachte dat je al die stofjes dan weer moet gaan verwijderen met PS....

Pfff!
quote:bittermoon schreef op 31 juli 2010 @ 20:38:

LCA is ook leuk, inderdaad. heb er zelf nooit eentje gehad. ik had de 'poor man's LCA'; de olympus XA2. vooral veel x-pro mee gedaan totdat ik dat zat was.

nu ik hier zo over film lees, heb ik er echt weer zin in om weer aan te beginnen.Wat is x-pro?
x-pro = cross processing. dia filmpjes (E6) in gewone kleurenfilm (C41) chemicalien (sp? -- chemicals) laten ontwikkelen. dan krijg je dus foto's met hele aparte kleuren. heel diep en fel meestal. omgekeerd kan ook, dus kleurenfilm in dia ontwikkelaar stoppen, maar het effect is een beetje bla. heel erg 'pastel'.
LCA is wel gelijk een duurder geintje...
Olympus XA is ook super, doet niet onder voor lca, en het is een rangefinder. En heel compact, past perfect in je broekzak.
zijn al die foto's met een extreem contract eigen dmv van crossprocessing 'bewerkt'?
probleem met de XA is dat ik nog nooit eentje gezien heb met een goede rangefinder...
Op ebay koop je een originele lca voor ca. eur 135. En dan heb je er eentje uit een oude voorraad van de lomo fabriek. Nieuw in de doos!
acid.. hangt er vanaf. ik 'bewerk' mijn eigen x-pro foto's nooit. maar ja, je kunt ook digitaal x-pro doen natuurlijk (blegh).
Niet per se, de camera's zelf geven vaak al een bepaalde look (hoge verzadiging) aan je foto's, vanwege lens. Met x-pro ga je nog een stapje verder, luchten worden extreem blauw bijv.

Maar zelf vind ik x-pro niet zo nodig, kwestie van smaak ook.
maar als xpro doet of 'laat doen' dan kun je toch niet zelf de negatieven inscannen? forgive me ik ben echt een leek merk ik
ik vind die felblauwe luchten wel heel gaaf hoor...
je kunt je eigen negatieven scannen. is het zelfde als gewoon kleurenfilm hoor.
die felblauwe luchten etc. zijn heel mooi, maar ik merkte zelf dat ik er een beetje zat van werd na een paar maanden. het gaat mij er toch meer om om goede foto's te maken zonder toeters en bellen. maar het is zeer zeker leuk om mee te experimenteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven