Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
He Yamuna, wat een idioot zeg om andermans tuin en plantjes te verwoesten...wat gaat er dan in zo'n iemands hoofd om zeg

Zoals ik al vaker heb geconstateerd: het groeit allemaal mega hard bij jullie! Mijn courgettes zijn er ook, maar ze lijken rond te worden? Zie nog niks langwerpigs ontstaan iig.
Het topic `Een eigen groentetuintje: hoe te beginnen?´ is hier toegevoegd.
@ Schouderklopje: Er zijn ook ronde courgettes, dus je kunt ook een ronde soort hebben. Dan is het lang wachten tot ze langwerpig worden

Ik kom om in de rode bessen (aalbessen). Ik eet bijna elke dag een schaaltje, maar er lijkt maar geen einde aan te komen! Iemand nog een lekker recept voor aalbessen?
Heeft iemand ervaring met bloemkool en broccoli? Ik heb nog steeds heul veul blad, en geen broccoli of bloemkool in wording.....weet iemand hoe lang dat duurt?

*ik ga zelf ook nog even googlen, maar eigen ervaring is ook heel fijn!*
Ik hou niet van broccoli of bloemkool, dus ik heb echt geen idee!
Ik zag die foto van die prachtige courgetteplant die nu gesloopt is voorbij komen. Wat walgelijk dat mensen zoiets doen zeg.

De Tiny Tim hangt vol met kleine tomaatjes, ik kan echt niet wachten tot ze rijp zijn. Ook de Balkonstar doet het erg goed.

Met de aardbeien lijkt het nu alsnog een beetje goed te komen.

En in mijn druif zitten ook 3 kleine trosjes. Zo leuk:D
mn courgetteplant geeft nog braaf mannelijke bloemen dus ik heb hoop dat hij nog hersteld ....
Misschien kun je alle kapotte bladeren eraf knippen en kijken hoe hij zich herstelt?

Ik knip mijn courgette af en toe ook een beetje bij, hij heeft al die bladeren volgens mij niet nodig,
Geen broccoli-/bloemkoolkwekers?
He Sarah,

Ik heb wel bloemkool en brocolli staan, het kan inderdaad vrij lang duren voordat er wat komt, ik weet alleen niet hoe lang je ze al hebt staan....

Als er echt, echt echt niets in komt, kan het zijn dat de 'knoppen' er uit gegeten zijn dacht ik....

Maar ik weet het niet zeker, dat is een beetje het vervelende.

Ik heb er zelf wel eens wat uitgehaadl omdat er niets in kwam...

Kan je daar wat mee?

Wel weet ik dat aardig veel bladeren ook betekent dat als er een kooltje inkomt, dat het dan ook groter wordt, dus met die bladgroei is niets mis! Goede zaak juist....
Hier nog een leuke link:

moestuintips
Hey Moi, bedankt!! Ik heb toevallig net een beetje info verzameld op internet en gechecked wanneer ik ook alweer gezaaid had. De bloemkolen in april (half) en de broccoli in mei (ook half). Dus ik denk ook dat ik te ongeduldig ben Ik zie het wel, laat ze lekker groeien en als er wat in komt kijk ik verder
quote:suikervrij schreef op 31 juli 2010 @ 20:09:

Hier nog een leuke link:

moestuintipsJa goeie tip wel, die nieuwsbrief van plantaardig.com heb ik me ook op ingeschreven, heel handig!
Voor de knoflookfans:

veel soorten knoflook om te telen
quote:suikervrij schreef op 31 juli 2010 @ 22:42:

Voor de knoflookfans:

veel soorten knoflook om te telen Deze knoflook-fan dankt u heel hartelijk!
quote:Helianthus2106 schreef op 30 juli 2010 @ 13:52:

@ Schouderklopje: Er zijn ook ronde courgettes, dus je kunt ook een ronde soort hebben. Dan is het lang wachten tot ze langwerpig worden

Ik kom om in de rode bessen (aalbessen). Ik eet bijna elke dag een schaaltje, maar er lijkt maar geen einde aan te komen! Iemand nog een lekker recept voor aalbessen?Confituur/jam van maken, heel lekker.
quote:Sarah Scott schreef op 31 juli 2010 @ 17:27:

Geen broccoli-/bloemkoolkwekers? Jawel, maar ik las dat jij gezaaid had en ik koop altijd plantjes. Ik ben ook ongeduldig namelijk.

Wat heb je nog meer in je tuin staan? *ik ben aag*
quote:Sarah Scott schreef op 02 augustus 2010 @ 19:57:

Wat heb je nog meer in je tuin staan? *ik ben aag*Aardappelen (een vroege en een late soort) bonen, peultjes, worteltjes, bloemkool, spitskool, chinese kool, sla, komkommer (doet het heeeeel erg goed), uien, bietjes en aardbeien.
Leuk! Veel dezelfde dingen hier (bonen, worteltjes, aardapples (Desiree) peultjes, bietjes, sla, bloemkool (duh), komkommer) Mijn aardbeien doen t niet zo super, de uien heb ik gezaaid en dat duurt een jaar geloof ik (als ze al opkomen, want te laat gezaaid )

Heb je al veel ervaring met een moestuin? (Altijd fijn om tips te kunnen vragen aan hen die het allemaal al een keer gedaan hebben )
quote:Sarah Scott schreef op 02 augustus 2010 @ 20:10:

Leuk! Veel dezelfde dingen hier (bonen, worteltjes, aardapples (Desiree) peultjes, bietjes, sla, bloemkool (duh), komkommer) Mijn aardbeien doen t niet zo super, de uien heb ik gezaaid en dat duurt een jaar geloof ik (als ze al opkomen, want te laat gezaaid )

Heb je al veel ervaring met een moestuin? (Altijd fijn om tips te kunnen vragen aan hen die het allemaal al een keer gedaan hebben )Yep, ik ben een "echte boerin", alhoewel het niet elk jaar even goed lukt. Slakken, rupsen en vogels zijn daar de oorzaak van. Sla, worteltjes, radijsjes (was ik nog vergeten) , peterselie en bietjes zaai ik, van de rest koop ik meestal plantjes. O ja, had ook nog andijvie dit jaar en vorig jaar had ik ook nog spinazie gezaaid.
Oja kruidentuin heb ik ook nog ja, die doet het echt heel geweldig! Alleen de maggiplant niet, maar die heb ik er een poos geleden uitgehaald en een schaduwplek gegeven en zowaar; hij doet het daar heel goed.

Radijsjes zijn bij mij zeeeeeer wisselvallig. Ene keer verhouten ze helemaal, andere keer komt er helemaal niks aan behalve blaadjes en andere keren groeit het de bak uit met mooie radijsjes.

Andijvie hier ook geprobeerd. Eerste keer kwam er niks op, tweede keer (nieuwe zaadjes gehaald) kwam er 1 slap plantje op....met dank aan Helianthus kwam ik er achter dat ik winterandijvie had gezaaid ( ) en dus weer nieuw zaad gezocht en gezaaid, nu had ik van de eerste keer zaaien een plantje of 8, dat is nu zo'n 15 cm ongeveer en de 2e zaai komt heel goed op nu. Ben benieuwd hoe dat gaat!
Het gaat natuurlijk ook om de kick als je van zaadjes naar een echte bloemkool of een krop andijvie tuiniert, maar van sommige groenten valt dat echt niet mee en is plantjes kopen een beter alternatief. Is jouw bloemkool misschien ook winter bloemkool? Dat zou kunnen verklaren dat het nog niets doet.
Jee daar zeg je wat! Wist niet eens dat winterbloemkool bestond

http://www.agrotuinendier.nl/webshop/bloemkool-igloo

Deze heb ik, dus de kans is groot dat het inderdaad niets wordt. Zucht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven