Geld & Recht alle pijlers

Ex dwingen in de koopwonin te blijven

01-08-2010 14:22 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb een vraagje en wil graag jullie mening erover.

Ik en mijn ex hebben een koopwoning die als we dat nu verkopen een restschuld zullen overhouden van ¤20000.

We hebben daarnaast al een lening lopen van ongeveer dat zelfde bedrag.

Mijn ex kan inprincipe de woning alleen betalen maar wilt niet in de woning blijven woning omdat hij dat "emotioneel" zwaar vind.

Op dit moment woon ik in de woning met onze kinderen en kan maar de helft van de hypotheek betalen.

Hij betaalt de andere helft. Doordat hij de andere helft betaalt kan hij geen andere woning huren en woont dus min of meer gedwongen bij zijn moeder.

Bij verkoop zullen we dus ook weer samen een bedrag moeten lenen om de restschuld te kunnen betalen en dus zijn we nog steeds finacieel aan elkaar verbonden.

Terwijl ik denk dat als hij voor ongeveer 2 jaar in de woning blijft en het dan verkoopt de restschuld vele maler kleiner zal zijn.

En daarnaast om nu te verkopen met een restschuld betekend voor ons beide een extra grote last per maand erbij.

Terwijl ik dat geld liever aan mijn kinderen uitgeef!

Ik heb ook al gekeken naar de mogelijkheid om meer te gaan werken. Maar meer werken betekent meer opvangkosten. En ik heb niet 1 kind dus de kosten zijn aanzienelijk dat ze ze lading niet dekken. Dit komt voornamelijk door de tussenschoolse opvang.

Maar dan nog zou ik het niet alleen kunnen betalen.

Ik wil dus de genoemde voorbeelden voorleggen aan mijn ex.

maar kan ik hem meer of minder niet dwingen om in de woning te blijven? Dit is voor hem namelijk finacieel ook heel aantrekkelijk.

Veel beter dan de andere optie.

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken.

Want ik zal niet meewerken aan verkoop als ik bijna ¤200 pm moet betalen voor een lening die eigenlijk vermeden kan worden. Het word tijd om rationeel te kijken en niet meer met emoties. Dan moet hij mij maar dwingen mee te werken.

Ik probeer alles te doen om het voor ons beide zo eerlijk mogelijk te laten verlopen.
welcome to the twilightzone!
ik denk niet dat ik het hier goed kan uitleggen.

iig bedankt allemaal.
quote:Pinkie79 schreef op 01 augustus 2010 @ 16:57:

iig bedankt allemaal.

Ik denk dat je het niet eens probeert. Ik heb het hele topic gelezen en nog een hoop vragen gezien die je niet beantwoordt hebt. Verder val je nu op een vreemde manier door de mand, aangezien je ineens al veel eerder hebt geschreven over scheiden, verdeling van zorgtaken etc.

Tot slot lijkt het alsof je absoluut niet wil luisteren naar mensen die er meer verstand van hebben dan ik en die hele zinnige dingen zeggen over wat wel en niet kan.

En tja, dan wordt de sfeer op een topic iets mindedr leuk voor de TO!
anoniem_92501 wijzigde dit bericht op 01-08-2010 17:05
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Ik kom inderdaad tegen dat je een convenant hebt opgesteld in februari en dat jij in het huis blijft en hij in een huurwoning... maar goed, dingen kunnen veranderen. Maar afspraken van je scheidingsconvenant blijven meestal toch geldig?? Wat is er gebeurd dat het nu helemaal anders ligt? Zijn jullie weer opnieuw ene relatie gestart ofzo die weer misliep?

(en aan de hand vd contactoproepjes denk ik toch echt niet dat je verschillende personen bent hoor)
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Pinkie79 schreef op 01 augustus 2010 @ 16:57:

iig bedankt allemaal.gráág gedaan!
Voor TO en de mensen die denken dat ex TO moet uitkopen: dit is alleen het geval als er overwaarde is.

Zoals ik lees is het huis 20.000 euro minder waard dan de hypotheek hoog is.

Als TO en ex in gemeenschap van goederen getrouwd zijn (of samen getekend hebben voor huis en hypotheek) betekent dit bij scheiding: hypotheek en waarde woning worden beiden voor de helft aan ieder toegekend. Blijft een van beiden in het huis wonen dan kan koopt deze de helft over die eigendom is van de ander. Die ander blijft dan zitten met een schuld van 10.000 euro, namelijk het verschil tussen de helft van de hypotheek en de helft van de woningwaarde.

De andere schuld van 20.000 euro wordt ook gedeeld.

Dus TO, je hebt na de scheiding hoe dan ook een schuld van 20.000 euro, of je ex wel of niet in het huis blijft wonen.
anoniem_38608 wijzigde dit bericht op 01-08-2010 17:47
Reden: kleine toevoeging
% gewijzigd
Gewist.

Het modereerbeleid van1Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Gewist.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Wtf...
Cour ik vind je lief hoor... maar over het verleden heenspringen???
Het lijkt me een klotesituatie waar Pinkie in zit, maar om te gaan zeggen dat ze niets weet van de eerdere berichten onder haar naam, dat is gewoon onzin.

Hoe dan ook, ik wens niemand een langlopende scheiding toe met alle stress die erbij komt en vind het al helemaal een verschrikking voor de kinderen.

En Cour: ik denk niet dat het lukt om dit nog te lijmen hoor........ Dat is wel het laatste waar ik aan denk bij dit soort vechtscheidingen. Het is al heel wat als je normaal met elkaar kan omgaan om de zaken te regelen en qua kinderen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Gewist.

Gewist.

ghehehe nee hoor.. gewoon zweverig a la Dharma
quote:Courage schreef op 01 augustus 2010 @ 17:56:

[...]

[...]

@ Singalala: Dat zegt ze toch ook niet? Waar zie jij dat?

Ze raakt alleen in de war omdat iemand zegt dat ex niet de vader is, en dáárvan zegt ze dat het dan iemand anders moet zijn.

Jawel.... tenminste zo vat ik het op

quote:Pinkie79 schreef op 01 augustus 2010 @ 16:50:

quote:

wuiles schreef op 01 augustus 2010 @ 16:32:

[...]

Wat dan weer niet strookt met de informatie uit haar andere topics.

Ach, het zal wel warm zijn in Flevoland.

Hè begrijp ik dat er iemand in het zelfde schuitje zit.

We zijn in iedergeval niet de zelfde persoon hoor.Maar goed, maakt ook niet uit.
quote:singalala schreef op 01 augustus 2010 @ 17:12:

Ik kom inderdaad tegen dat je een convenant hebt opgesteld in februari en dat jij in het huis blijft en hij in een huurwoning... maar goed, dingen kunnen veranderen. Maar afspraken van je scheidingsconvenant blijven meestal toch geldig?? Wat is er gebeurd dat het nu helemaal anders ligt? Zijn jullie weer opnieuw ene relatie gestart ofzo die weer misliep?

(en aan de hand vd contactoproepjes denk ik toch echt niet dat je verschillende personen bent hoor)We hebben nog geen eens een convenant. Daarvoor zijn we nu bij de advocaat. Ik zou graag willen weten onder welke naam "ik" dan nog meer schrijf!
onder de je eigen nicknaam? Klik op het loupje.....
Gewist.

Gewist.

quote:Nog even een toevoeging op mijn verhaal.

Ik en mijn ex-partner zijn nu een paar maanden uit elkaar. We wonen nog in 1 huis omdat ik nergens anders kan gaan met de kinderen. Hij kan wel ergens anders gaan maar doet dit niet. We hebben constant ruzie over alles en nog wat. Ik wil nu het huis verkopen, maar kan dit natuurlijk niet doen zonder dat hij hiervoor mee tekent. Hij zegt dat hij er emoitioneel niet klaar voor is. Mijn vraag is nu kan ik hem op een andere manier bij wijze van dwingen om het huis te verkopen. Ik wil me doordat huis aan hem gegijzelt. Ik wil niet met hem verder en wil door gaan met mijn leven. Ik heb genoeg jaren opgebouwd om snel een huurhuis te krijgen, maar dat kan niet zolang ik dat huis op mijn naam heb

Het kan toch niet zo zijn dat hij mij kan verplichten om met hem dat huis aan te houden. Ik wil dit goed aanpakken maar zo werkt het gewoon niet. Ik heb van de woningbouw begrepen dat we een convenant kunnen laten opstellen waarin staat dat ik een ander huurhuis accepteer en hij mij vrijstelt van het te betalen hypotheek. En ik hem weer vrijstel van de te betalen alimitatie totdat de huis is verkocht. Zo kan ik toch alvast een beetje door, maar ook hier wilt hij niet aan mee werken.

2008

quote:k kan je vertellen dat dit wel kan. Ik zit namelijk in het zelfde.

Ik en mijn ex zijn nu al een tijdje uit elkaar. We hebben informatie ingewonnen bij een mediator en die heeft een berekening gemaakt, waarin mijn ex mij partner allimentatie betaalt(dat is voor hem weer aftrekbaar) en ik blijf dan in het huis wonen met de kids. Ik krijg dan natuurlijk ook alle teruggave van de belastingdienst.

Er word een convenant opgemaakt, waarin alles staat. anders kan je niet huren namelijk.

In mijn geval gaat mijn vriend permanet in het huurhuis wonen, wij gaan dus niet om de week verkassen.

Maar dat hoeft denk ik niet veel uit te maken.

Daarnaast als hij daar niet meer woont, kom je in aanmerking voor diverse vergoedingen en dergelijke, denk aan Kindgebonden budget enzo.

Hij kan de huurwoning op zijn naam nemen en jullie kunnen de rest onderling regelen wie wanneer waar is.

Over een jaar of 2 gaan we kijken of we gaan verkopen.

Ik hoop dat je er wat aan heb als er nog vragen zijn hoor ik het wel.2009
quote:Pinkie79 schreef op 01 augustus 2010 @ 18:06:

[...]

We hebben nog geen eens een convenant. Daarvoor zijn we nu bij de advocaat. Ik zou graag willen weten onder welke naam "ik" dan nog meer schrijf!

dezelfde, klik maar eens op het loepje onder je nickname

bv uit Samen 1 huis bezitten na scheiding, kan dat?quote:Pinkie79 schreef op 26 februari 2009 @ 16:53:

Ik kan je vertellen dat dit wel kan. Ik zit namelijk in het zelfde.

Ik en mijn ex zijn nu al een tijdje uit elkaar. We hebben informatie ingewonnen bij een mediator en die heeft een berekening gemaakt, waarin mijn ex mij partner allimentatie betaalt(dat is voor hem weer aftrekbaar) en ik blijf dan in het huis wonen met de kids. Ik krijg dan natuurlijk ook alle teruggave van de belastingdienst.

Er word een convenant opgemaakt, waarin alles staat. anders kan je niet huren namelijk.

In mijn geval gaat mijn vriend permanet in het huurhuis wonen, wij gaan dus niet om de week verkassen.

Maar dat hoeft denk ik niet veel uit te maken.

Daarnaast als hij daar niet meer woont, kom je in aanmerking voor diverse vergoedingen en dergelijke, denk aan Kindgebonden budget enzo.

Hij kan de huurwoning op zijn naam nemen en jullie kunnen de rest onderling regelen wie wanneer waar is.

Over een jaar of 2 gaan we kijken of we gaan verkopen.

Ik hoop dat je er wat aan heb als er nog vragen zijn hoor ik het wel.quote:Pinkie79 schreef op 27 februari 2009 @ 20:37:

Hoi Stupide

Nee hoor, we blijven beide eigenaar van het huis, Het enige wat wij laten opnemen in het convenant is dat hij niet meer verplicht is om de hypotheek te betalen. Daarnaast hebben we voor ons zelf vastgelegd de afspraken met de kinderen en de boedel verdeling. Ik kan je nu nog niet zeggen hoe dit op langere termijn zal zijn.

Maar ik kan alleen maar hopen dat het goed gaat allemaal.

Ik zie dat veel mensen hier schrijven, denk aan dit en dank aan dat. En dat klopt ook wel.

En hij gaat echt in zijn eigen huisje, dat is misschien beter dan om het weekend uit je huis moeten. Mijn kinderen gaan dus om het weekend naar hun vader.

Mijn ex-vriend is gelukkig niet zo heel moeilijk dit is voor ons echt een oplossing tot we het huis in betere (financiele) tijden kunnen gaan verkopen.

Maar laat je niet gek maken. Wij zijn alleen langs de mediator geweest en die heeft ons geholpen. Zij is ook advocaat dus ik neem aan dat zij wel het een en ander weet.

Je hoeft niet alles aan te passen.

Ik weet ook niet van de hoed en de rand. En ik heb zelf ook vragen. Ik heb volgende week een afspraak en dan gaan we de puntjes op de i zetten. Ik hoop ook dat dit voor minimaal 2 jaar dit te doen.

Ik lees hier ook een paar keer iets over de eigenwoningreserve, daar heb ik ook nog geen antwoord op dus dat komt nog.

Maar ik denk wel dat het dus goed kan komen. Misschien is het hoe ik het gaat doen beter voor je dan steeds elke weekend weg te moeten naar zijn huis, want zo zal het denk ik wel voelen.

Ik weet niet hoor, maar dit komt toch wel heel erg overeen met je huidige verhaal?

Of het topic Huis gekocht en ee woning huren door scheiding Volgens mij ben je ook nog degene die dit topic opende, onder een andere naamquote:Purplething schreef op 11 november 2008 @ 16:42:

Ik lig op dit moment in een moeilijke scheiding. We hebben een huis gekocht in februari van dit jaar (ja ik weet het heel dom omdat het toen al niet goed ging) Nu zijn we uit elkaar en wonen we in een huis met onze 3 kinderen in de leeftijd van 3 t/m 7. Alleen kan geen van ons de hypotheek op zich nemen, dus de woning zal verkocht moeten worden. Ik zou in tussentijd een woning willen gaan huren zodat we niet steeds met elkaar geconfronteerd worden en ruzie maken voor de domste dingen. Ik heb van de woningbouw begrepen dat dit niet kan omdat je geen 2 huizen mag hebben, dat begrijp ik. En als de woning alleen te koop staat is ook niet genoeg. Er moet echt een (voorlopig) koopconract zijn Ik moet echt van de koopcontract af. Alleen daar gaat de bank weer niet mee accoord omdat 1 niet de hyoptheek kan dragen.Kan ik hier wat aan doen dat ik alsnog een woning kan huren van de woningbouw zoalng de huis nog niet is verkocht? Mijn vriend werkt totaal niet mee om dit allemaal te regelen. wat kan ik alleen doen en wat moet ik met hem doen?Nu weer onder je huidige naamquote:Pinkie79 schreef op 24 november 2008 @ 13:37:

Nog even een toevoeging op mijn verhaal.

Ik en mijn ex-partner zijn nu een paar maanden uit elkaar. We wonen nog in 1 huis omdat ik nergens anders kan gaan met de kinderen. Hij kan wel ergens anders gaan maar doet dit niet. We hebben constant ruzie over alles en nog wat. Ik wil nu het huis verkopen, maar kan dit natuurlijk niet doen zonder dat hij hiervoor mee tekent. Hij zegt dat hij er emoitioneel niet klaar voor is. Mijn vraag is nu kan ik hem op een andere manier bij wijze van dwingen om het huis te verkopen. Ik wil me doordat huis aan hem gegijzelt. Ik wil niet met hem verder en wil door gaan met mijn leven. Ik heb genoeg jaren opgebouwd om snel een huurhuis te krijgen, maar dat kan niet zolang ik dat huis op mijn naam heb

Het kan toch niet zo zijn dat hij mij kan verplichten om met hem dat huis aan te houden. Ik wil dit goed aanpakken maar zo werkt het gewoon niet. Ik heb van de woningbouw begrepen dat we een convenant kunnen laten opstellen waarin staat dat ik een ander huurhuis accepteer en hij mij vrijstelt van het te betalen hypotheek. En ik hem weer vrijstel van de te betalen alimitatie totdat de huis is verkocht. Zo kan ik toch alvast een beetje door, maar ook hier wilt hij niet aan mee werken.Als je wil haal ik het zo weer weg hoor, maar je kunt niet ontkennen dat al deze verhalen heel veel op elkaar lijken en ook nog eens onder dezelfde nickname geplaatst zijn. Laten we het niet over de contactoproepjes hebben waar je leeftijd, woonplaats en leeftijd kids en afkomst in staan.
Gewist.

Laat maar meiden. Ik begrijp jullie helemaal.
quote:Courage schreef op 01 augustus 2010 @ 18:16:

Ik zal de deur wel hebben open gezet met het quoten uit andere topics... Mea culpa.

Maar we hadden haar toch net het loepje uitgelegd?

Was het niet netter geweest om even te wachten op TO's reactie nadat ze zelf e.e.a. had kunnen nagaan?

Ik zet er ook bij dat ik het weer weg haal als ze dat wil.

Hoe haar situatie nu precies is en of ze daar op het forum nu wel of niet eerlijk over is, boeit me niet zo. Ik verdraai de waarheid ivm herkenning hier ook meer dan eens. Daar kunnen mensen mij ook op betrappen als ze gaan loepjesspeuren.

Maar beweren dat zij niet dezelfde persoon is die al zolang aan het scheiden is ed... dat is gewoon erg vreemd obv deze verhalen van dezelfde nickname die goed bij elkaar passen.
Sing..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven