Geld & Recht alle pijlers

Ex dwingen in de koopwonin te blijven

01-08-2010 14:22 198 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb een vraagje en wil graag jullie mening erover.

Ik en mijn ex hebben een koopwoning die als we dat nu verkopen een restschuld zullen overhouden van ¤20000.

We hebben daarnaast al een lening lopen van ongeveer dat zelfde bedrag.

Mijn ex kan inprincipe de woning alleen betalen maar wilt niet in de woning blijven woning omdat hij dat "emotioneel" zwaar vind.

Op dit moment woon ik in de woning met onze kinderen en kan maar de helft van de hypotheek betalen.

Hij betaalt de andere helft. Doordat hij de andere helft betaalt kan hij geen andere woning huren en woont dus min of meer gedwongen bij zijn moeder.

Bij verkoop zullen we dus ook weer samen een bedrag moeten lenen om de restschuld te kunnen betalen en dus zijn we nog steeds finacieel aan elkaar verbonden.

Terwijl ik denk dat als hij voor ongeveer 2 jaar in de woning blijft en het dan verkoopt de restschuld vele maler kleiner zal zijn.

En daarnaast om nu te verkopen met een restschuld betekend voor ons beide een extra grote last per maand erbij.

Terwijl ik dat geld liever aan mijn kinderen uitgeef!

Ik heb ook al gekeken naar de mogelijkheid om meer te gaan werken. Maar meer werken betekent meer opvangkosten. En ik heb niet 1 kind dus de kosten zijn aanzienelijk dat ze ze lading niet dekken. Dit komt voornamelijk door de tussenschoolse opvang.

Maar dan nog zou ik het niet alleen kunnen betalen.

Ik wil dus de genoemde voorbeelden voorleggen aan mijn ex.

maar kan ik hem meer of minder niet dwingen om in de woning te blijven? Dit is voor hem namelijk finacieel ook heel aantrekkelijk.

Veel beter dan de andere optie.

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken.

Want ik zal niet meewerken aan verkoop als ik bijna ¤200 pm moet betalen voor een lening die eigenlijk vermeden kan worden. Het word tijd om rationeel te kijken en niet meer met emoties. Dan moet hij mij maar dwingen mee te werken.

Ik probeer alles te doen om het voor ons beide zo eerlijk mogelijk te laten verlopen.
Als jij niet tekent voor de verkoop dan kan het niet verkocht worden. Maar het lijkt me verstandiger om het niet tot dwingen te laten komen. Er moet toch een gulden middenweg zijn? Het huis veranderen c.q. opknappen zodat het echt zijn huis wordt, en het tegelijkertijd wat herinneringen wegneemt?
Mijn ex en ik...
Kunnen jullie het niet verhuren voor een tijdje?
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Is de scheiding al helemaal rond? Betaalt hij alimentatie? En stel dat de scheiding nog niet rond is en hij moet het straks gaan betalen, kan hij zich dan nog steeds veroorloven in dat huis te wonen?

Met een lening ben je financieel niet van elkaar af, maar als je samen nog een paar jaar een huis bezit ben je toch ook nog aan elkaar verbonden? Dit argument snap ik dus niet zo goed.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik en mijn ex.

Dwingen.

Allereerst zou de vraag moeten zijn "Kan ik mijn ex dwingen in de koopwoning te komen." Voorlopig logeert hij immers bij zijn moeder en verblijf jij in de woning. Het antwoord op die vraag is overigens nee.

Dat gezegd hebbende is er natuurlijk nog een andere mogelijkheid: je ex de zorg over de kinderen en jij fulltime werken zodat je zelf de hypotheeklasten kunt dragen.

De eerste rekensom waar overigens uit zou blijken dat werken niet loont moet ik nog zien.
Goh, hij moet wel veel van je en dat moeten lijkt niet echt voor jou op te gaan. Waarom bijv. móet hij er gaan wonen en het betalen en waarom moet jij niet daar gaan wonen en zorgen dat je het kan betalen?
Klinkt mij heel onsympathiek in de oren.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hij gaat in de koopwoning wonen. Betaalt de helft van de hypotheek, want huis nog niet verkocht. Verder moet hij alimentatie betalen voor jou en de kinderen. En een deel van de lening.

Jij gaat ergens anders wonen. Betaalt de helft van de hypotheek, want huis nog niet verkocht. Verder moet jij je eigen huur betalen, en krijgt alimentatie voor de kinderen en jezelf. Ook moet je een deel van de lening betalen.

Volgens mij is het schuiven met de bedragen, maar schiet jij of je ex er verder niets mee op? Want de hypotheek/lening moeten hoe dan ook betaald worden. Of maak ik nu een denkfout?

Verder blijven jullie met zijn 2 verantwoordelijk voor de andere kosten aan het huis, reparaties etc.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als hij nu al de helft van de hypotheek betaalt en daarnaast niets voor zichzelf kan huren, dan lijkt me dat ie ook niet de hele hypotheek kan ophoesten. Laat staan als ie ook nog alimentatie moet gaan betalen.

Ga werken, neem co-ouderschap zodat de kosten en zorg voor de kids tussen jullie beiden verdeeld worden en neem je verlies bij de verkoop van 't huis. Een huis kun je beter kopen op 1 salaris dan op 2, want bij uit elkaar gaan raak je 't dan dus kwijt.
Betaalt hij náást de hypotheek ook nog alimentatie enzo? Kan dat anders niet tegen elkaar weggeteld worden ofzo?
Ik weet ook niet waarom je denkt dat de restschuld over twee jaar al veel minder zal zijn? Zo snel gaat dat aflossen toch niet?

En je weet ook nooit hoe lang het in deze tijd duurt om een huis te verkopen, dat kan zomaar een jaar duren. Dus ik zou het maar zo snel mogelijk te koop zetten.

Oh, en gaan werken. Er zijn toch allerlei subsidies en regelingen voor kinderopvang als je inkomen laag ligt?
Dwingen???

Klinkt als een gezellige verstandhouding

Leuk ook voor de kinderen!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:Summerdance schreef op 01 augustus 2010 @ 14:51:

Dwingen???

Klinkt als een gezellige verstandhouding

Leuk ook voor de kinderen! Ik probeer alles in mijn macht om het voor de kids zo soepel mogelijk te laten verlopen. Mijn kids zijn mijn alles, vandaar dat ik het niet wil verkopen. dit betekend dat zij namelijk ook met minder moeten doen.
quote:Spijker schreef op 01 augustus 2010 @ 14:48:

Ik weet ook niet waarom je denkt dat de restschuld over twee jaar al veel minder zal zijn? Zo snel gaat dat aflossen toch niet?

En je weet ook nooit hoe lang het in deze tijd duurt om een huis te verkopen, dat kan zomaar een jaar duren. Dus ik zou het maar zo snel mogelijk te koop zetten.

Oh, en gaan werken. Er zijn toch allerlei subsidies en regelingen voor kinderopvang als je inkomen laag ligt?

Hoezo aflossen? ik heb het over de restschuld die over 2 jaar overblijft zal lager zijn. en mijn ex hoeft niet te verhuizen tegen die tijd. Hij kan het gewoon betalen.

En hoe meer je werkt hoe minder subsidies dus dat streept tegen elkaar weg. En tussenschoolse opvang krijg je niet vergoed en als ik meer ga werken betaal ik daaraan al bijna ¤150 in de maand. en zo laag is mijn inkomen nou ook alweer niet. Maar het is niet genoeg om de woning te betalen.
Want in een huurhuis worden je kinderen niet gelukkig? Wat een stierenpoep
Gewist.

Het modereerbeleid van]Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
quote:elninjoo schreef op 01 augustus 2010 @ 14:46:

Als hij nu al de helft van de hypotheek betaalt en daarnaast niets voor zichzelf kan huren, dan lijkt me dat ie ook niet de hele hypotheek kan ophoesten. Laat staan als ie ook nog alimentatie moet gaan betalen.

Ga werken, neem co-ouderschap zodat de kosten en zorg voor de kids tussen jullie beiden verdeeld worden en neem je verlies bij de verkoop van 't huis.

Helemaal eens. Ik denk bovendien ook niet dat de huizenmarkt zo snel hersteld is dat het huis over twee jaar 20.000 euro meer opbrengt.

Het argument 'ik wil het liever aan de kinderen uitgeven' is een emotioneel argument, een beetje manipulatief zelfs. Toen je die andere 20.000 euro leende dacht je toch ook niet dat je het geld dat je aan rente zou gaan betalen liever aan de kinderen wilde uitgeven?
En waarom? Lijkt me ook niet geheel onbelangrijk. Je zegt dat het voor je ex te emotioneel is om daar te blijven wonen. Waarom is dat?
quote:Spijker schreef op 01 augustus 2010 @ 14:35:

Is de scheiding al helemaal rond? Betaalt hij alimentatie? En stel dat de scheiding nog niet rond is en hij moet het straks gaan betalen, kan hij zich dan nog steeds veroorloven in dat huis te wonen?

Met een lening ben je financieel niet van elkaar af, maar als je samen nog een paar jaar een huis bezit ben je toch ook nog aan elkaar verbonden? Dit argument snap ik dus niet zo goed.

Ik heb een berekening gemaakt aan de hand van de 3 situaties waar we uit zouden kunnen kiezen.

En ja hij kan naast de hypotheek de KA betalen. De PA verekent hij dan met de door hem te betalen hypotheek. Hij krijgt hierdoor een lekker bedrag terug van de belasting.

Met een lening ben je financieel niet van elkaar af, en met een woning ook niet. Maar als het betekend dat ik finacieel meer ruimte heb voor de kids. Dan hou ik die woning nog wel even tussen ons.

Ik hou nu met de helft van de hypotheek voor mijn rekening alleen maar reiskosten over om van te leven de kids krijgen hun KA.

Mijn salarisen alle toeslagen en teruggave van de belastingdienst gaan op aan vaste lasten.

Terwijl als hij in de woning blijft ik meer over hou. Geen vetpot maar toch.
quote:dangeensuus schreef op 01 augustus 2010 @ 15:30:

En waarom? Lijkt me ook niet geheel onbelangrijk. Je zegt dat het voor je ex te emotioneel is om daar te blijven wonen. Waarom is dat?

Omdat hij het gevoel heeft dat wij hier als gezin woonde en hij daar nu alleen zou moeten wonen dat kan hij niet goed hebben.

Dit terwijl dit echt voor hem de goedkoopste oplossing is.
quote:Pinkie79 schreef op 01 augustus 2010 @ 15:26:

[...]

Hoezo aflossen? ik heb het over de restschuld die over 2 jaar overblijft zal lager zijn. en mijn ex hoeft niet te verhuizen tegen die tijd. Hij kan het gewoon betalen.

.

Het aflossen van de hypotheek. Doordat er een groter deel van de hypotheek afgelost is is de restschuld minder, ja toch? Hoe kan de restschuld anders verminderen, ik neem niet aan door waardestijging.

Ben je bij de bank gaan praten met een financieel adviseur over jullie situatie? Of heb je zelf bedacht dat niet-verkopen het slimst is?

En als hij er woont, ga jij dan niet aan de hypotheek meebetalen? het is toch ook jouw hypotheek?
Niks aan te doen; dat wordt een extra voordeur in je gevel maken en in één huis blijven wonen......
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:dangeensuus schreef op 01 augustus 2010 @ 15:27:

Want in een huurhuis worden je kinderen niet gelukkig? Wat een stierenpoepweet niet wat je bedoelt met in een huurhuis worden mijn kids niet gelukkig. Ik heb dat nooit gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven