Geld & Recht alle pijlers

Aflossen Ib-groep: wie helpt?

27-07-2009 23:07 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet helpen met aflossen, maar met uitrekenen

Ik zit maar te rekenen, maar ik kom er niet uit. Ik ben ook heel slecht in getallen en rekenen

Ik heb een schuld van 25000 bij de Ib-groep, zit nog in de aanloopfase, maar wil ivm rente zo snel mogelijk beginnen met aflossen.

Ik weet dat ik het totaalbedrag van de schuld moet delen door 180 maanden, kom ik uit op 138 euro per maand, maar met rente wordt dit natuurlijk veel meer.

Hoe bereken je nou het bedrag incl rente? Ik kan er op de site geen rekenhulp voor vinden. Gaat die rente dan per jaar, hoe reken je dat uit?

Wat vinden jullie trouwens: meteen een groot bedrag aflossen of gewoon per maand aflossen? Het eerste vind ik wel aanlokkelijk, maar ben ik wel meteen door mijn spaargeld heen. Als ik weet hoe ik het bedrag per maand incl. rente kan uitrekenen, kan ik mooi het verschil zien tussen een schuld van 'nog maar' 15000 of die 25000.

Overigens: Ik verwacht met dit topic geen opmerkingen hoe ik in hemelsnaam zo'n hoge schuld heb kunnen krijgen Ik klaag er ook absoluut niet over, wie leent heeft nu eenmaal schuld, en heb het er voor over gehad, dus ben echt slechts benieuwd naar antwoorden! Ik dacht, ik zeg het er even bij, want sommige mensen roepen dit vrij snel

Alvast bedankt!
Even mijn vraag op dit bestaande topic stellen.

Heb 't al doorgelezen, maar toch heb ik nog een vraag en ik hoop dat iemand me kan helpen. Oja, heb ook al gemaild en gebeld met DUO maar daar word ik even niets wijzer van..

Ik heb dus een schuld bij DUO.

Mijn vraag:

Bij de berekening van de draagkracht kan men ervoor kiezen je partner niet mee te laten tellen.

De terug betaalperiode(?) wordt dan verlengd.

Ik wil hem wel mee laten tellen.

Ze gaan dus ook naar zijn inkomen kijken.

Maar, die is erg hoog, maar hij heeft ook hele hoge vaste lasten.

Betekent het dus dat ik toch een fors maandbedrag moet betalen?

Want dán is het een overweging om hem niet mee te laten tellen en betaal ik langer. Dat is dan gewoon pech voor mij.

Of kan ik mijn partner wel mee laten tellen en toch een lager maandbedrag betalen?
Ik vind het ook vrij onduidelijk allemaal.

Ik heb een hoge schuld, 35K (helaas veel groter dan ik ooit voor mogelijk had gehouden ivm ziekte en veel studievertraging hierdoor). Over anderhalf jaar moet ik af gaan lossen en ik weet gewoon niet wat nu handig is. Aflossingsbedrag zou rond de ¤250 pm liggen met deze schuld volgens het nibud https://service.nibud.nl/studieleenwijzer/stap1.aspx

Tot nu toe heb ik meer dan het dubbele van mijn aflossingsbedrag per maand gespaard, dus ik weet dat ik het zou kunnen missen. En ik heb hierdoor een buffertje achter de hand voor nu als ik het geld ergens anders voor nodig heb, bv mijn auto die het begeeft ofzo.

Maar goed: zal ik nu maar vast beginnen met afbetalen? Gaat dan mijn maandbedrag over anderhalf jaar omlaag? En hoeveel? Is zo snel mogelijk terugbetalen slim of niet?

Over een paar jaar verdien ik namelijk veel meer dan nu. Mijn vriend zou dan ook meer verdienen. Maar goed, de uitgaven zullen ook groter worden: kinderen, koophuis ed......

Ik vind het zo lastig om te kiezen wat ik ga doen.
@FleurtjeFee: Op deze pagina staat een link naar een rekenhulp, daar kun je zien wat de gevolgen zijn van wel of niet het inkomen van je partner mee laten tellen.

Het is hier helaas niet het beste van 2 werelden, het is of of.

Of je laat het inkomen van je partner mee tellen en aangezien zijn inkomen best aanzienlijk is zullen jullie samen een groot bedrag kunnen terug betalen.

Of je laat zijn inkomen buiten beschouwing en de periode waarover je af lost wordt verlengd met de periode waarop je zijn inkomen niet meetelt.
@Wintermuts: Er is in dit topic al heel veel gezegd over de afwegingen om wel of niet af te lossen. Misschien eens rustig de tijd nemen om het door te lezen en te kijken welke overwegingen hier van belang zijn.
Dank voor je antwoord Kaaaaatje! Je hebt me al vaker geholpen hiermee. Ben ik erg blij mee! quote:Kaaaaaaaatje schreef op 02 augustus 2010 @ 17:35:

Het is hier helaas niet het beste van 2 werelden, het is of of.

Of je laat het inkomen van je partner mee tellen en aangezien zijn inkomen best aanzienlijk is zullen jullie samen een groot bedrag kunnen terug betalen.

Of je laat zijn inkomen buiten beschouwing en de periode waarover je af lost wordt verlengd met de periode waarop je zijn inkomen niet meetelt.En dát is het hem juist. Mijn vriend houdt níets maar dan ook níets over. En ik begrijp echt dat 't de DUO een worst zal zijn. (De hoge lasten zijn ontstaan door zijn scheiding. Niet schulden o.i.d)

Maar het is dus nu zeker. Hoog inkomen op papier = meer per maand aflossen omdat het lijkt dat je dit kan.

Dan kan ik echt mijn vriend níet mee laten tellen en moet ik hiervoor ''boeten'' als het ware... Jammer wel!

Echt zonde zonde.

Pfff, ik denk dat ik er dan nooit vanaf ga komen!

Wat jammer.

Nogmaals bedankt voor het uitleggen Kaaaatje!
@FleurtjeFee: Graag gedaan.

Maar ik heb het idee dat jij nu in de slachtoffer rol gaat zitten en dat is niet terecht. Jij hoeft daar helemaal niet voor te "boeten". Jij hebt een studieschuld en die moet je af betalen, daar zijn voorwaarden voor. Heel gunstige voorwaarden zelfs. Jij hebt een studieschuld opgebouwd, en nu wil de IB-groep dat geld graag terug, want natuurlijk terecht is. De IB-groep is echter zo vriendelijk omdat tegen zeer schappelijke rente tarieven te doen en je zelfs nog de mogelijkheid te geven om nu minder af te lossen zodat je een normaal leven kunt leven als je je aflossing hebt gedaan.

En ook jij gaat er vanaf komen, ook jullie situatie kan nog gewoon veranderen waardoor jullie meer inkomen/minder kosten hebben en dit makkelijker kunnen dragen!
@Kaatje, even snel nog: Nee, zo is mijn studieschuld niet ontstaan. Mijn situatie wijkt helemaal af van wat je hier op dit topic over het algemeen leest. Maar dat is weer een heel lang verhaal en doet er eigenlijk ook niet toe. Feit blijft dat er i.d.d geld is ontvangen/geleend en dit terug gaat. Maar mijn situatie gaat niet verbeteren en die van mijn vriend ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven