Courgette-explosie

02-08-2010 19:15 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog meer tuinders/tuiniersters met een courgette-overschot?

Ik heb 3 prachtige, enorme planten die elke week samen 10 courgettes ofzo produceren. Ik vind het wel grappig, dat ik nu zo met m'n courgettes aan het leuren ben want krijg ze zelf allemaal niet op. Wat doen jullie ermee?

Over een tijdje trouwens hetzelfde met aardappelen, mais en pompoenen
Ik heb er net twee gekregen van iemand met courgettes in de tuin. Ik neem aan dat zij dus ook een courgette-overschot had
Peas on earth!
soep maken en invriezen.

schijfjes heel kort bakken en dan invriezen voor later. kan best als je ze ergens doorheen mikt van de winter.

je kunt ze ook inmaken maar daar heb ik zo gauw geen recept van.

courgettebloemen kun je frituren, da's dus een soort van anticonceptie voor courgettes, hi hi

lekker hoor zo'n probleem
Weggeven denk ik.

Net een emmer rabarber gekregen van aan buurvrouw met een rabarberexplosie. Die geeft ook links en rechts weg.
Ik heb eens 1 cougette plant gehad. Kon het niet vooreten. Bewaren vond ik ook niet eenvoudig.

Aardappels kun je wel maanden bewaren. Na het rooien laat je ze 1 of 2 dagen in de tuin liggen. Vervolgens in kartonnen dozen of aardappelskistjes en dan opslaan in een donkere koele ruimte. Zorg wel dat de aardappelen droog zijn. Ik doe dat in de kelder, dan blijven ze ongveer 4 maanden goed. De kelder is helaas niet heel koud, maar wel donker.
Chips van maken, grillen (lekker met grof zeezout en parmezaanse kaas. Combineert ook goed met tomaat (roerbakken bijvoorbeeld). Ovenschotel met gehakt. Moussaka.
Rabarber? Ik dacht dat je die niet meer kon oogsten in de zomer omdat er dan teveel nitraat ofzo in zit. Tenminste ik doe nu niks meer met m'n rabarber, is een lente-groente/fruit volgens mij.
Soep idd, met knoflook en van die vloeibare boursin. Croutonnetjes erbij.
Ik denk dat je dit beter op de eten pijler kunt plaatsen. Daar krijg je vast wel recepten met courgettes. En aardappelen hoef je niet gelijk allemaal te oogsten hoor, die kun je best nog wel een tijdje in de grond laten zitten en dan steeds een maaltje eruit halen. En aan het eind van de zomer kun je de rest eruit halen en in bv een kelder of schuurtje bewaren, zo kun je nog lang van je eigen aardappelen genieten.
De courgettes en augurken zijn hier ook overdadig aanwezig. De augurken maken we in, de courgettes eten we op (hebben een heerlijke salade) en van de pompoen hebben we soep gemaakt

donderdag eten we bietjes uit eigen tuin
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Ik heb ergens gelezen dat je courgettebloemen ook kunt eten. Gefrituurd schijnen ze erg lekker te zijn.

Of je kunt een kraampje met courgettes aan de weg zetten. Heeft mijn moeder een paar jaar geleden gedaan. 50 cent per stuk, dat liep best aardig.
Oh grappig! Ik heb voor het eerst een courgetteplant en ik zie nu (eindelijk) 1 courgette. Ik wist dat die dingen nogal veel vrucht kunnen dragen maar tot nu toe dus alleen nog maar 1 ielig courgettetje ....
Antikleia: ik woon in het centrum van een grote stad, dus dat kraampje wordt niks, helaas... ik zou het wel graag doen, want heb vaker ook zelfgemaakte spulletjes (jam enzo).

Als ik op het platteland woonde zou ik dat wel doen!

Binnenkort ook jam van wilde pruimen.
In mijn moestuin wordt alles echt gigantisch, de courgetteplanten, de pompoen (inmiddels een soort pompoenen-oerwoud), de zonnebloemen: echte joekels allemaal!
Mijn courgetteplanten hebben de hittegolf niet overleefd

1 voor we op vakantie gingen en daarna was alles hemelen. De pompoenen zien er gelukkig nog wel goed uit.
quote:huppelepup schreef op 02 augustus 2010 @ 19:24:

In mijn moestuin wordt alles echt gigantisch, de courgetteplanten, de pompoen (inmiddels een soort pompoenen-oerwoud), de zonnebloemen: echte joekels allemaal!

Echt geweldig, had ik maar zo'n probleem! Ben gek op alle drie!

Joh, lijkt me juist leuk in de stad, misschien alleen maar voor de buren, die er heel blij mee zijn?
quote:huppelepup schreef op 02 augustus 2010 @ 19:19:

Rabarber? Ik dacht dat je die niet meer kon oogsten in de zomer omdat er dan teveel nitraat ofzo in zit. Tenminste ik doe nu niks meer met m'n rabarber, is een lente-groente/fruit volgens mij.Ja, ik zie nu ook dat de wortels er nog aanzitten. Misschien moet ik ze wel gewoon planten, dat dat de bedoeling is.....
Ik heb hier op het dakterras ook een courgette plant voor het eerst. Maar de courgettes zijn nog aan de klein kant.

Maar je kunt de courgettes schillen met de kaasschaaf en dan in de grilpan. Lekker met een klein beetje zout. Of snij de courgette in blokjes, aanbakken met spekjes en wat kookroom erbij. Lekker met spaghetti. Of gewoon door de pastasaus. Of maak gevulde courgettes met huttekase en pijnboompitjes uit de oven.
Kom je eens als de sodemieter melden Moestuinierders!

Kleine moestuin

Hier nog geen overschot (2 courgetteplanten) maar wel regelmatige oogst, heerlijk! Ik maak graag gevulde courgetten, of doe het bv door de nasi (ja klinkt idioot, maar smaakt hartstikke prima) of bij de kofta. Om veel courgettes weg te krijgen kan je inderdaad soep maken. Ooit eens gemaakt en ik vond hem erg lekker. Als ik nu een overschot krijg, ga ik dat ook maken.

Verder kan je inderdaad invriezen, máár dan moet je het vervolgens wel roerbakkend klaarmaken, want anders blijft er niks anders over dan snot. En da's niet lekker.

Aardappels kan je idd prima bewaren, zie post Fiba.

Voor mais geldt het zelfde. Heb je suikermais? Toevallig ook konijnen? Die vinden dat ook lekker dus daar zou je het ook aan kunnen geven (alleen vers, niet gedroogd ivm de harde, onverteerbare schillen).

Pompoenen kun je, afhankelijk van de soort ook maandenlang bewaren. Als je je soort weet, google dan even op bewaren + naam, dan komen er wel tips naar boven!

Succes enneeuh eet ze
Goh, ik wilde vorige week een courgette kopen: 1,39

Dat vond ik toch wat te duur.

Wel zonde als je ze niet kwijt raakt.
Ik raak ze wel kwijt, hoor. Hier en daar, iedereen wil wel een courgette. het is ook maar een tijdelijk "probleem" , natuurlijk
Ik zit net aan een grote beker courgettesoep. Gemaakt met groentebouillon, courgette beetgaar gekookt en vervolgens met de staafmixer alles gepureerd. Yummie! En goed in te vriezen (altijd handig).

Je kan ook courgettepuree maken en dat in een ijsblokjesvorm invriezen. Dat kan je toevoegen aan sauzen of soepen.
Mijn ouders hebben een paar jaar geleden ook een keer een courgette-explosie gehad, en mijn moeder is er erg courgette-creatief van geworden.

Heel lekker: 'courgettekoekjes'.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Sam32 schreef op 02 augustus 2010 @ 19:48:

Goh, ik wilde vorige week een courgette kopen: 1,39

Dat vond ik toch wat te duur.

Wel zonde als je ze niet kwijt raakt.Een zakje zaadjes kost ongeveer evenveel (en een hoop geduld) en met een beetje geluk heb je zo 20 courgettes. Je hoeft er echt geen groene vingers voor te hebben. Alleen maar een stukje grond. Kan bijna niet fout gaan.
Ik doe wel eens een courgette door de spaghettisaus, lekker.

Ik denk dat ik volgend jaar ook eens iets ga proberen, lijkt me heerlijk allemaal.
Erik is de Mol en HPL de Lul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven