Kiezen voor IUI of IVF???
maandag 1 oktober 2007 om 17:15
Hoi!
Heb even jullie ervaringen en advies nodig!
Twee jaar geleden in de mmm gekomen, aangezien ik uit mezelf geen eisprong heb en een pco achtig beeld te zien is op de echo's. Na een jaar clomid in allerlei doses en in combinatie met metformine had ik nog steeds geen eisprong gehad. Ik mocht met Puregon en pregnyl beginnen en kreeg eisprongen. Dit is zo'n 8 keer geweest het laatste jaar (ook 2 keer een cyste gehad)Tot op heden nog niet zwanger. Wel heeft man goed zaad, was de SLT erg goed, heb ik een kijkoperatie gehad en ben ik doorgespoeld, het mag tot nu toe niet baten. Nu wil ik, na bijna een jaar spuiten, naar de volgende stap toe, mijns inziens IVF. Vanmorgen een gesprek gehad met de gyn en zij hebben besloten dat ik eerst nog 3 maanden door moet met alleen spuiten. Daarna moet ik 6 keer IUI of ik moet mee willen doen aan een trial waarbij, als ik ingeloot word, 1 keer IVF krijg met 1 embryoterugplaatsing en daarna IUI. Ik snap niet waarom men nu met IUI aankomt, aangezien ik daar de meerwaarde niet van inzie.
Wat zouden jullie doen?
Heeft IUI wel een meerwaarde en wat is die dan?
Is dit een normale gang van zaken, of kan ik beter naar een ander ziekenhuis gaan?
Thanks!
Heb even jullie ervaringen en advies nodig!
Twee jaar geleden in de mmm gekomen, aangezien ik uit mezelf geen eisprong heb en een pco achtig beeld te zien is op de echo's. Na een jaar clomid in allerlei doses en in combinatie met metformine had ik nog steeds geen eisprong gehad. Ik mocht met Puregon en pregnyl beginnen en kreeg eisprongen. Dit is zo'n 8 keer geweest het laatste jaar (ook 2 keer een cyste gehad)Tot op heden nog niet zwanger. Wel heeft man goed zaad, was de SLT erg goed, heb ik een kijkoperatie gehad en ben ik doorgespoeld, het mag tot nu toe niet baten. Nu wil ik, na bijna een jaar spuiten, naar de volgende stap toe, mijns inziens IVF. Vanmorgen een gesprek gehad met de gyn en zij hebben besloten dat ik eerst nog 3 maanden door moet met alleen spuiten. Daarna moet ik 6 keer IUI of ik moet mee willen doen aan een trial waarbij, als ik ingeloot word, 1 keer IVF krijg met 1 embryoterugplaatsing en daarna IUI. Ik snap niet waarom men nu met IUI aankomt, aangezien ik daar de meerwaarde niet van inzie.
Wat zouden jullie doen?
Heeft IUI wel een meerwaarde en wat is die dan?
Is dit een normale gang van zaken, of kan ik beter naar een ander ziekenhuis gaan?
Thanks!
zaterdag 27 oktober 2007 om 12:42
Heel goed Gemini dat je beslissingen neemt waar je je goed bij voelt want dat is minstens zo belangrijk!! Fijn dat je lief zo mee leeft dat geeft ook echt een fijn gevoel en is ook belangrijk die betrokkenheid. Hoe zit het nu dan met de vergoedingen, krijg je nu alles vergoed? Als ik vragen mag bij welke zorgverzekeraar ben je aangesloten? Dat wil ik graag ook wel van een ieder die dit leest en het wil meedelen weten. Ik wil nl. misschien overstappen naar een andere zorgverzekeraar...
Ik ben reuze gespannen want vanaf vandaag kan ik tekenen krijgen en of ongesteld worden..... Eigenlijk zou dat wel vroeg zijn want de inseminatie is nog maar één week geleden maar het is wel al dag 23 en meestal word ik het wel rond die tijd (24-26)
Ik ben reuze gespannen want vanaf vandaag kan ik tekenen krijgen en of ongesteld worden..... Eigenlijk zou dat wel vroeg zijn want de inseminatie is nog maar één week geleden maar het is wel al dag 23 en meestal word ik het wel rond die tijd (24-26)
zaterdag 27 oktober 2007 om 16:18
Gemini, ik woon ook in Noord-Brabant. Wat is de Geertgen-kliniek? Wat zou de overweging zijn om daarnaar toe te gaan en niet naar een regulier ziekenhuis?(sorry als ik vragen stel buiten dit topic, als jullie dat niet prettig vinden dan laat maar even weten).
En: iedereen die in spanning zit ivm behandelingen: heel veel sterkte!!
groejtes,
Sam
En: iedereen die in spanning zit ivm behandelingen: heel veel sterkte!!
groejtes,
Sam
zaterdag 27 oktober 2007 om 19:47
Vragen staat ook bij mij vrij Sammy!
IN het ziekenhuis houden ze vast aan erg strake protocollen. Na een jaar spuiten met Puregon mag je normaal door naar IVF, maar nu val ik ineens in een ander groepje en moet ik eerst nog door met IUI (6 keer). Ik ben het daar niet mee eens dus was ik toe aan een second opinion. De geertgen kliniek (makkelijk te zoeken op internet, mooie duidelijke site!) is een vruchtbaarheidskliniek die gewoon vergoed wordt, maar niet zo vastgeroest zit in de protocollen. Mijn case is daar voorgelegd en ik zou inderdaad de 6 keer IUI niet hoeven doen daar, maar meteen naar IVF door mogen. Voor mij enorm fijn dat er niet alleen naar feiten maar ook naar emotie gekeken wordt (en terwijl ik dit intyp, besef ik dat dit verkeerd kan overkomen. Ik bedoel dus niet dat daar alleen maar naar gekeken moet worden, echt niet, maar het moet ook niet van tafel geveegd worden net zoals het jaar dat ik van het ziekenhuis niet de goede medicijnen heb gehad en daar een jaar door ben kwijtgeraakt. Die tellen ze voor de gemakkelijkheid ook niet meer mee, terwijl dat ook wel een heel intensief jaar is geweest)Geertgen kliniek zit in de mortel, bij gemert!
Tibor, ik ben verzekerd bij het IAK! Volgens mij kan ik gewoon door en wordt dat vergoed!
IN het ziekenhuis houden ze vast aan erg strake protocollen. Na een jaar spuiten met Puregon mag je normaal door naar IVF, maar nu val ik ineens in een ander groepje en moet ik eerst nog door met IUI (6 keer). Ik ben het daar niet mee eens dus was ik toe aan een second opinion. De geertgen kliniek (makkelijk te zoeken op internet, mooie duidelijke site!) is een vruchtbaarheidskliniek die gewoon vergoed wordt, maar niet zo vastgeroest zit in de protocollen. Mijn case is daar voorgelegd en ik zou inderdaad de 6 keer IUI niet hoeven doen daar, maar meteen naar IVF door mogen. Voor mij enorm fijn dat er niet alleen naar feiten maar ook naar emotie gekeken wordt (en terwijl ik dit intyp, besef ik dat dit verkeerd kan overkomen. Ik bedoel dus niet dat daar alleen maar naar gekeken moet worden, echt niet, maar het moet ook niet van tafel geveegd worden net zoals het jaar dat ik van het ziekenhuis niet de goede medicijnen heb gehad en daar een jaar door ben kwijtgeraakt. Die tellen ze voor de gemakkelijkheid ook niet meer mee, terwijl dat ook wel een heel intensief jaar is geweest)Geertgen kliniek zit in de mortel, bij gemert!
Tibor, ik ben verzekerd bij het IAK! Volgens mij kan ik gewoon door en wordt dat vergoed!
zondag 28 oktober 2007 om 19:16
Thans Gemini voor de uitleg. Ik heb al naar de site gekeken, volgens mij krijg je inderdaad regulier vergoed. Ik vind emoties inderdaad heel erg belangrijk. Twijfel zelf of ik wel de medische molen in wil en hoever ik wil gaan met IUI of IVF (niet dat het gezegd is dat dat bij mij nodig is hoor). En ik weet wel zeker dat ik eerder afhaak als ik in een ziekenhuis terecht komt dat zich vasthoudt aan protocollen en weinig naar de moties kijkt (geloof dat ik dan enorm boos wordt en dat is denk ik dan juist weer niet bevorderlijk als je zwanger wilt worden).
Tibor, ik zit bij Achmea, maar dat is een collectieve verzekering, dus ik weet niet of die nu zo fijn is of voordelig.
groetjes,
Sam
Tibor, ik zit bij Achmea, maar dat is een collectieve verzekering, dus ik weet niet of die nu zo fijn is of voordelig.
groetjes,
Sam
zondag 28 oktober 2007 om 19:58
Sammy, ik snap dat je nu nog niet precies weet hoever je de medische molen ingaat, maar ik heb wel gemerkt dat je met de loop van de tijd je grenzen aanpast. Toen ik begon met de clomid, kon ik me niet voorstellen dat ik ooit zou moeten spuiten, maar toen ik na een jaar nog geen baat had van die medicijnen en er alleen maar vervelende bijwerkingen van had, was ik helemaal klaar om te gaan spuiten. De kinderwens is zo groot dat ik dat graag wilde proberen. Gelukkig heb ik nu wel eisprongen (meestal dan, nu een keertje niet) en weet ik dus ook dat het nut heeft.
Voor mij is het belangrijk om een beetje in het voren het traject te kunnen zien wat ik moet gaan volgen, zodat ik me daar op in kan stellen. Maar ik weet natuurlijk helemaal niet hoe het is om met IVF bezig te zijn. Zal ik toch stap voor stap moeten ontdekken. Wat in ieder geval erg belangrijk is: luister goed naar je gevoel!!!!!!
Voor mij is het belangrijk om een beetje in het voren het traject te kunnen zien wat ik moet gaan volgen, zodat ik me daar op in kan stellen. Maar ik weet natuurlijk helemaal niet hoe het is om met IVF bezig te zijn. Zal ik toch stap voor stap moeten ontdekken. Wat in ieder geval erg belangrijk is: luister goed naar je gevoel!!!!!!
maandag 29 oktober 2007 om 08:46
Ooh Tibor, wat vervelend!!! Kan me voorstellen dat je vreselijk baalt.
Gemini, ik denk inderdaad dat het vooral luisteren naar je gevoel is. Voor mij is het nu een flinke drempel om de gyn te bellen om een afspraak te maken (afgelopen ben ik daar een flink aantal keer geweest omdat ik bloedingen tussen mijn menstruaties heb, zelf denk ik dat het defect dat de bloedingen veroorzaakt ook het defect is wat er voor zorgt dat ik niet zwanger wrodt). Nu moet ik dus in mijn nieuwe woonplaats een nieuwe gyn bellen en daar zie ik al tegen op. Hoop dus inderdaad dat ik er in de loop van de tijd relaxter op ga worden en steeds een stapje verder wil gaan. Ik heb volgens temperaturen en ovulatietesten wel een eisprong, dus waar het dan aan ligt? Ik vind het wel een goede route die jij hebt gekozen: eerst een regulier ziekenhuis en als dat niet werkt zoals ik wil overstappen naar een privé-kliniek. Dat houdt namelijk automatisch een second-opinion in.
Tibor, sterkte!
groejtes,
Sam
Gemini, ik denk inderdaad dat het vooral luisteren naar je gevoel is. Voor mij is het nu een flinke drempel om de gyn te bellen om een afspraak te maken (afgelopen ben ik daar een flink aantal keer geweest omdat ik bloedingen tussen mijn menstruaties heb, zelf denk ik dat het defect dat de bloedingen veroorzaakt ook het defect is wat er voor zorgt dat ik niet zwanger wrodt). Nu moet ik dus in mijn nieuwe woonplaats een nieuwe gyn bellen en daar zie ik al tegen op. Hoop dus inderdaad dat ik er in de loop van de tijd relaxter op ga worden en steeds een stapje verder wil gaan. Ik heb volgens temperaturen en ovulatietesten wel een eisprong, dus waar het dan aan ligt? Ik vind het wel een goede route die jij hebt gekozen: eerst een regulier ziekenhuis en als dat niet werkt zoals ik wil overstappen naar een privé-kliniek. Dat houdt namelijk automatisch een second-opinion in.
Tibor, sterkte!
groejtes,
Sam
maandag 29 oktober 2007 om 09:14
Ja hoor ongesteld......... Ik bel straks naar het ziekenhuis en zeg dan ook dat ik even een pauze inlas, dat ik volgend jaar weer begin. Ik ben me er al een beetje op aan het instellen dat het er waarschijnlijk niet meer in zit. Ik doe nl nog twee pogingen volgend jaar en dan stop ik. Ik vind de iui niet erg maar de emoties elke keer , het vreselijke wachten... Nu heb ik gelukkig al een dochter wat de pijn wel verzacht en waar ik ontzettend gelukkig mee ben. Toen ik destijds met de iui bezig was dacht ik al is het maar één keer daar zou ik zo blij mee zijn. Ik heb het geluk mee mogen maken om moeder te worden, ik heb een zwangerschap mee gemaakt, een bevalling etc. en dat gun ik iedereen die naar een kind velangt. Het verlangen is er niet minder om hoor en het verdriet dat er misschien geen tweede komt ook niet maar ik heb het grote geluk een keer mogen ervaren .
donderdag 1 november 2007 om 10:30
zondag 4 november 2007 om 12:45
Ben nu in afwachting van menstruatie zodat ik weer kan beginnen met de puregon. Eigenlijk had ik de twee nu nog overblijvende cycli voor IUI/IVF mooi dit jaar willen afmaken...maar een simpel rekensommetje leert me dat dat niet meer gaat lukken, balen is dat!
Toch probeer ik me vast te houden aan een nieuw motto in heel het zwangerwordengedoe...what doesn't kill you, makes you stronger! En hoop ik maar, dat er ergens een dieperliggende gedachte is, anders is het gewoon niet vol te houden!
Toch probeer ik me vast te houden aan een nieuw motto in heel het zwangerwordengedoe...what doesn't kill you, makes you stronger! En hoop ik maar, dat er ergens een dieperliggende gedachte is, anders is het gewoon niet vol te houden!
maandag 5 november 2007 om 14:38
Fantastisch motto trouwens: what doesn't kill you, makes you stronger! Daar ga ik me ook maar vast aan houden want het is wel zo! Het gaat redelijk met me. Ik baal ook nog steeds van het hele gedoe en wind me over de stomste dingen op!! Ik voel me nu erg moe en heb last van hoofdpijn. (Ontwenningsverschijnselen nu ik geen gonal meer spuit???) Ik vergeet nu ook steeds foliumzuur te nemen, ook zo stom. Ik voel me dummelig, vergeet van alles en heb nergens zin in. Het is niet zo dat ik depri in een hoekje zit hoor!!
Nee, ik zie echt wel in dat ik heel tevreden ben met wat ik allemaal wel heb!!
Alleen af en toe heb je van die momenten ....
Nee, ik zie echt wel in dat ik heel tevreden ben met wat ik allemaal wel heb!!
Alleen af en toe heb je van die momenten ....