Kiezen voor IUI of IVF???
maandag 1 oktober 2007 om 17:15
Hoi!
Heb even jullie ervaringen en advies nodig!
Twee jaar geleden in de mmm gekomen, aangezien ik uit mezelf geen eisprong heb en een pco achtig beeld te zien is op de echo's. Na een jaar clomid in allerlei doses en in combinatie met metformine had ik nog steeds geen eisprong gehad. Ik mocht met Puregon en pregnyl beginnen en kreeg eisprongen. Dit is zo'n 8 keer geweest het laatste jaar (ook 2 keer een cyste gehad)Tot op heden nog niet zwanger. Wel heeft man goed zaad, was de SLT erg goed, heb ik een kijkoperatie gehad en ben ik doorgespoeld, het mag tot nu toe niet baten. Nu wil ik, na bijna een jaar spuiten, naar de volgende stap toe, mijns inziens IVF. Vanmorgen een gesprek gehad met de gyn en zij hebben besloten dat ik eerst nog 3 maanden door moet met alleen spuiten. Daarna moet ik 6 keer IUI of ik moet mee willen doen aan een trial waarbij, als ik ingeloot word, 1 keer IVF krijg met 1 embryoterugplaatsing en daarna IUI. Ik snap niet waarom men nu met IUI aankomt, aangezien ik daar de meerwaarde niet van inzie.
Wat zouden jullie doen?
Heeft IUI wel een meerwaarde en wat is die dan?
Is dit een normale gang van zaken, of kan ik beter naar een ander ziekenhuis gaan?
Thanks!
Heb even jullie ervaringen en advies nodig!
Twee jaar geleden in de mmm gekomen, aangezien ik uit mezelf geen eisprong heb en een pco achtig beeld te zien is op de echo's. Na een jaar clomid in allerlei doses en in combinatie met metformine had ik nog steeds geen eisprong gehad. Ik mocht met Puregon en pregnyl beginnen en kreeg eisprongen. Dit is zo'n 8 keer geweest het laatste jaar (ook 2 keer een cyste gehad)Tot op heden nog niet zwanger. Wel heeft man goed zaad, was de SLT erg goed, heb ik een kijkoperatie gehad en ben ik doorgespoeld, het mag tot nu toe niet baten. Nu wil ik, na bijna een jaar spuiten, naar de volgende stap toe, mijns inziens IVF. Vanmorgen een gesprek gehad met de gyn en zij hebben besloten dat ik eerst nog 3 maanden door moet met alleen spuiten. Daarna moet ik 6 keer IUI of ik moet mee willen doen aan een trial waarbij, als ik ingeloot word, 1 keer IVF krijg met 1 embryoterugplaatsing en daarna IUI. Ik snap niet waarom men nu met IUI aankomt, aangezien ik daar de meerwaarde niet van inzie.
Wat zouden jullie doen?
Heeft IUI wel een meerwaarde en wat is die dan?
Is dit een normale gang van zaken, of kan ik beter naar een ander ziekenhuis gaan?
Thanks!
maandag 3 december 2007 om 22:51
woensdag 12 december 2007 om 19:00
Hoi Gem, pff ik ben er weer hoor en helemaal weer okee.
Ik was weer ziek geworden en dochter ook en zat er even helemaal doorheen... Gelukkig is dat geweest ..
Ik wens je veel succes met de volgende ronde!!!
Ik verwacht mijn ongesteldheid aan het eind van deze maand en wacht de volgende dan nog af en denk dat ik dan begin met poging 5...
Ik was weer ziek geworden en dochter ook en zat er even helemaal doorheen... Gelukkig is dat geweest ..
Ik wens je veel succes met de volgende ronde!!!
Ik verwacht mijn ongesteldheid aan het eind van deze maand en wacht de volgende dan nog af en denk dat ik dan begin met poging 5...
woensdag 12 december 2007 om 21:23
donderdag 13 december 2007 om 16:34
Ja ik wil nog twee pogingen doen en dan houdt het op... Daar hebben we de grens getrokken omdat we één kind hebben. Ik moet wel zeggen dat ik er nu wel iets minder positief over ben. Toen ik in mei begon met de iui had ik zoiets van, dat gaat zeker lukken. Nu heb ik dat niet zo meer en houd rekening mee dat het niet meer gaat gebeuren. Gelukkig hebben we een dochter, echt waar daar ben ik zo zielsgelukkig mee . Ik hoop voor jou en een ieder die naar een kindje verlangt dat die wens uit gaat komen in 2008!!!!
vrijdag 21 december 2007 om 07:45
wel goed eigenlijk. Na een rare week qua fm (wel iets te zien, niets te zien), ineens een ei van 19 mm op woensdag, dus meteen de pregnyl gespoten. Nu dus weer 2 weken afwachten. Dit keer gelukkig genoeg afleiding met de kerstdagen, op de 27ste een afspraak in die kliniek (alvast voor de IVF intake) en op de 28ste gaan we voor een week op vakantie met vrienden naar een huisje!
woensdag 26 december 2007 om 12:39
Manlief moet werken met de kerst, maar gister hebben we heerlijk met dochter en ouders manlief hier zitten qourmetten. Dochterlief heeft heerlijk meegedaan en voor het eerst heel goed lekker meegegeten. Natuurlijk had ik speciaal voor haar pannekoekenbeslag gemaakt en krokante kipkerstboompjes om te qourmetten neergezet ,e heeft gesmuld! Vandaag vermaken we ons met de gekregen cadeaus (ook gister gedaan) en dan gaan we vanavond gezellig met ons drieen uitgebreid een broodmaaltijd nuttigen. Ik heb ook kinderchapgne gekocht dus zitten we nu aan de wijn en kinderchampagne en toastjes.... Lekker zo gezellig met z'n tweetjes dat geeft een rijk gevoel... Mijn wens voor 2008 is ook dat jij, Gem(en vele anderen hier op het forum )ok dat gevoel mogen beleven. Zo'n band met je kind krijgen en hebben dat geeft zo'n rijk gevoel!!! Dat 2008 een supervruchtbaar jaar mag worden voor jou Gem!!!!!!
vrijdag 4 januari 2008 om 18:16
Hoi!
Ben net terug van vakantie en heerlijk uitgerust. Het was lekker! Helaas wel ongesteld geworden, maar ik wilde vandaag vol goede moed aan de IUI poging beginnen. Bleek ik ineens weer een cyste te hebben bij de uitgangsecho...van 6 cm! Nu dus tot 14 januari stilliggen, en hopen dat het weg is dan, kan ik alsnog weer gaan opwekken met primolut, het is wat!
Voordat ik het vergeet: een heel gelukkig, liefdevol en hoopvol 2008!
Ben net terug van vakantie en heerlijk uitgerust. Het was lekker! Helaas wel ongesteld geworden, maar ik wilde vandaag vol goede moed aan de IUI poging beginnen. Bleek ik ineens weer een cyste te hebben bij de uitgangsecho...van 6 cm! Nu dus tot 14 januari stilliggen, en hopen dat het weg is dan, kan ik alsnog weer gaan opwekken met primolut, het is wat!
Voordat ik het vergeet: een heel gelukkig, liefdevol en hoopvol 2008!
vrijdag 4 januari 2008 om 20:05
Voor jou ook een heel gelukkig en supervruchtbaar 2008!!!! Fijn dat je zo'n heerlijke vakantie heb gehad. Goh wat vervelend weer een cyste en nog wel één van 6 cm! Jeming heb je niets gevoeld? Het is toch een aardig groot, is er kans dat die cyste vanzelf verdwijnt? En hoe anders? Daar ben ik totaal niet bekend mee dus ik weet er niets vanaf. Het lijkt me wel knap vervelend. Groetjes!!
vrijdag 4 januari 2008 om 21:12
Is groot he die cyste! Ik heb dat eerder gehad, maar die was toen wel iets kleiner, nu is het meer een sinaasappel/grapefruit formaat. Die verdween na twee weken ofzo. Ik kan nu dus alleen afwachten. Manlief vroeg ook al of ik niets gevoeld heb, maar na al het snoepen van afgelopen week, de komende ongesteldheid en mijn darmen die op vakantie altijd iets anders zijn, had ik daar dit keer niet aan gedacht! Wel maar goed dat ik dan eerst een uitgangsecho heb, zodat ze er achter komen voordat ik weer met spuiten moest beginnen!
vrijdag 11 januari 2008 om 11:29
Gem zou je wat uitgebreider over je behandelingen willen vertellen. Ik ben daar zeer geinteresseerd in. Ik begrijp dat je uit jezelf geen eisprong hebt en dat ze dat eerst met medicatie wilden opwekken en dan moest proberen om op de 'normale' manier zwanger te worden. Als je daar geen zin in hebt of liever er niet teveel mee bezig wil zijn dan heb ik daar alle begrip voor hoor!
zaterdag 12 januari 2008 om 11:43
Tuurlijk, geen probleem! Wat wil je weten?
Ik heb inderdaad geen eisprong uit mezelf en heb PCO, dus follikels moeten gestimuleerd worden door hormonen om te groeien. In eerst instantie een jaar geprobeerd met clomid en ook in combinatie met metformine, maar ik blijk clomidresistent te zijn, dat deed dus helemaal niets. Daarna ben ik begonnen met het inspuiten van Puregon, dit gaat mbv een prikpen en spuit ik als een follikel groot genoeg is om te mogen springen pregnyl. Dit werkte wel, dus ik kan zo eisprongen krijgen en word dan ook "zelf" ongesteld, waardoor ik in ieder geval niet telkens op hoef te wekken met primolut. Helaas ook af en toe een cyste, maar aangezien ik goed in de gaten gehouden wordt is dat niet zo erg (alleen kost het steeds tijd!). Tot nu toe heb ik ongeveer een jaar eisprongen gehad en ben ik nog niet zwanger. Uiteindelijk hebben ze ook een kijkoperatie gedaan die goed was, samenlevingstest was goed, zaad man is goed dus daar zitten de problemen niet. En toch niet zwanger wat dus wil zeggen dat het nu een onbegrepen probleem is. Ik mag nu in het ziekenhuis naar 6x IUI, waarbij het enige verschil is, dat er wordt geinsemineerd, verder loopt dat traject precies hetzelfde als met de puregon. In een kliniek hier in de regio kan ik wel meteen door naar IVF. Ik heb daarvoor gekozen aangezien het me nu wel erg lang duurt. Toch was oorspronkelijk het plan om 1 x IUi te doen om geen stappen over te slaan. Maar nu weet ik het niet. Door die cyste lig ik nu stil (mijn lichaam zorgt uit zichzelf niet voor eisprongen dus er gebeurt nu niets). Dat stilliggen is ook nodig als je IVF gaat doen. Soms moet je zelfs tijdelijk aan de pil om je lichaam stil te leggen voor de IVF. Mocht ik met de IVF beginnen dan moet ik Decapeptyl inspuiten om bepaalde hormonen stil te leggen, dan wat later in combinatie met Puregon die ik dan in dubbele hoeveelheid zou moeten spuiten (in vergelijking met nu), daarna stoppen met de Decapeptyl en voor de punctie beginnen met Pregnyl (in kleinere hoeveelheden als dat ik normaal doe om eisprong op te wekken), die ik dan ook wat langer moet spuiten. De punctie wordt dan gedaan als alles goed gaat, er wordt geprobeerd om bevruchting tot stand te brengen en als dat lukt wordt het embryo weer teruggeplaatst. Best wel een lang, moeilijk traject dus, met veel onzekerheden en een niet heel hoge slagingskans (40-50% is na drie pogingen zwanger).
Ik weet niet of ik alles wat je wilde weten benoemd heb, anders gewoon vragen hoor!!!!
Ik heb inderdaad geen eisprong uit mezelf en heb PCO, dus follikels moeten gestimuleerd worden door hormonen om te groeien. In eerst instantie een jaar geprobeerd met clomid en ook in combinatie met metformine, maar ik blijk clomidresistent te zijn, dat deed dus helemaal niets. Daarna ben ik begonnen met het inspuiten van Puregon, dit gaat mbv een prikpen en spuit ik als een follikel groot genoeg is om te mogen springen pregnyl. Dit werkte wel, dus ik kan zo eisprongen krijgen en word dan ook "zelf" ongesteld, waardoor ik in ieder geval niet telkens op hoef te wekken met primolut. Helaas ook af en toe een cyste, maar aangezien ik goed in de gaten gehouden wordt is dat niet zo erg (alleen kost het steeds tijd!). Tot nu toe heb ik ongeveer een jaar eisprongen gehad en ben ik nog niet zwanger. Uiteindelijk hebben ze ook een kijkoperatie gedaan die goed was, samenlevingstest was goed, zaad man is goed dus daar zitten de problemen niet. En toch niet zwanger wat dus wil zeggen dat het nu een onbegrepen probleem is. Ik mag nu in het ziekenhuis naar 6x IUI, waarbij het enige verschil is, dat er wordt geinsemineerd, verder loopt dat traject precies hetzelfde als met de puregon. In een kliniek hier in de regio kan ik wel meteen door naar IVF. Ik heb daarvoor gekozen aangezien het me nu wel erg lang duurt. Toch was oorspronkelijk het plan om 1 x IUi te doen om geen stappen over te slaan. Maar nu weet ik het niet. Door die cyste lig ik nu stil (mijn lichaam zorgt uit zichzelf niet voor eisprongen dus er gebeurt nu niets). Dat stilliggen is ook nodig als je IVF gaat doen. Soms moet je zelfs tijdelijk aan de pil om je lichaam stil te leggen voor de IVF. Mocht ik met de IVF beginnen dan moet ik Decapeptyl inspuiten om bepaalde hormonen stil te leggen, dan wat later in combinatie met Puregon die ik dan in dubbele hoeveelheid zou moeten spuiten (in vergelijking met nu), daarna stoppen met de Decapeptyl en voor de punctie beginnen met Pregnyl (in kleinere hoeveelheden als dat ik normaal doe om eisprong op te wekken), die ik dan ook wat langer moet spuiten. De punctie wordt dan gedaan als alles goed gaat, er wordt geprobeerd om bevruchting tot stand te brengen en als dat lukt wordt het embryo weer teruggeplaatst. Best wel een lang, moeilijk traject dus, met veel onzekerheden en een niet heel hoge slagingskans (40-50% is na drie pogingen zwanger).
Ik weet niet of ik alles wat je wilde weten benoemd heb, anders gewoon vragen hoor!!!!
zaterdag 12 januari 2008 om 19:10
Bedankt voor je uitgebreide uitleg nu ben ik weer wat wijzer...Ik begrijp je onzekerheid heel goed. Het is allemaal ook wel wat waar allemaal rekening mee gehouden moet worden, om deze weg te gaan om zwanger te worden. Maar het positieve is, is dat het mogelijk is!!! Het kan echt gebeuren je kunt zwanger worden (waarschijnlijk) op deze manier. Dus ik blijf voor je duimen!!!
?
?
maandag 14 januari 2008 om 17:06
Vanmorgen geen goed nieuws. Cyste zit er nog steeds, is nu 4,5 cm ipv 6 cm, dus wel kleiner maar niet echt geweldig. Nu moet ik over twee weken weer terug en tot die tijd moet ik alleen maar afwachten.....Dan ben ik dus dadelijk een hele maand kwijt door die klotecyste. Heb wel al aangegeven dat we overwegen om meteen naar de IVF door te gaan, maar het is nu eerst wachten wat mijn lijf met die cyste doet.