Werk & Studie alle pijlers

solliciteren assistent filiaalmanager

04-08-2010 17:20 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik heb even een vraag:

Na een tijdje uit de runnig te zijn geweest en gestopt te zijn met school, ben ik op zoek naar een baan. Ik heb op dit moment een vakantiebaan bij een drogisterij en dat bevalt me dusdanig goed dat ik daar eigenlijk zou willen blijven werken, maar na de vakantie hebben ze alleen nog mensen nodig voor na schooltijd. Nu heb ik op de website gezien dat ze 2 dorpen verderop op zoek zijn naar een assistent filiaalmanager, maar kun je daar gewoon op solliciteren als je eigenlijk geen hbo/mbo diploma hebt en verder geen ervaring in de drogisterijbranche behalve deze 7 weken vakantiewerk? Ik ben 21 is dat niet te jong voor deze functie?

Dit houd me op dit moment wel even bezig.

Groetjes,
anoniem_92766 wijzigde dit bericht op 05-08-2010 10:57
Reden: naam bedrijf
% gewijzigd
Hmm.. niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Kruidvat bied ook opleidingen aan enzo. Maar vragen meestal wel kennis van medicatie (een drogisterijdiploma) wellicht kun je beginnen als verkoopster en dan doorgroeien?

Ik heb mbo 3 in de verkoop en ik kwam niet in aanmerking. Maar wellicht jij wel vanwege die 7 weken

Enne.. brutale mensen hebben de halve wereld
Haal de naam van het bedrijf even weg uit de OP.

Het lijkt me verstandig als je de functieomschrijving opvraagt. Dan weet je wat de eisen zijn en of het zin heeft om te solliciteren.
Ik denk niet dat je een serieuse kans maakt. Je hebt geen relevant diploma, geen noemenswaardige werkervaring en je bent nog erg jong.
met welke opleiding ben je gestopt? MBO verkoop of gewoon met de middelbare school?

Eerlijk gezegd zou ik je weinig kans geven dat ze jou voor die baan geschikt achten, maar proberen kan altijd. Probeer een goede motivatie neer te zetten in je sollicitatie.
Als je alleen verkoop van achter een kassa gedaan hebt, heb je bij lange na niet de kennis die verwacht wordt van een ass. bedrijfsleider.

Wel eens van omzet per gewerkt uur gehoord of loonkostenpercentage, kostprijs uurloon? Zeggen de woorden marge en brutowinst je iets? Als je hier allemaal niet bekend mee bent, dan moet je eerst maar eens heel wat ervaring opdoen. Bovendien vraag ik me af of je als ass. bedrijfsleidster ook geen diploma moet hebben voor de drogisterij....

Na 7 weken gewerkt te hebben in een winkel heb je maar het topje van de ijsberg gezien. Maar als je werkelijk hogerop wil komen, zou ik dat zeker aangeven aan je leidinggevende. Misschien kunnen ze je intern opleiden.

Veel succes!
Solliciteren kan altijd,

waarschijnlijk kom je zelfs door de 1e ronde aangezien je al ervaring hebt in het bedrijf, en dus met hun formule etc.
quote:Zinook schreef op 04 augustus 2010 @ 17:27:

Wel eens van omzet per gewerkt uur gehoord of loonkostenpercentage, kostprijs uurloon? Zeggen de woorden marge en brutowinst je iets? Hee eindelijk iets wat ik een keer snap
Haha en FIFO en RAAK

En dan als je die opleiding doet dat vreselijke branchescriptie maken.. pff ben blij dat ik er vanaf ben!
FIFO ja, maar RAAK zegt me zo even niets meer. Al dat theoretisch geleuter af en toe. Maar ja, soms heb je het toch nodig, die theoretische kennis...
Ja idd.. Ik ben niet zo'n schoolganger, ik leer liever in de praktijk. Had ook genoeg mensen in de klas die op papier kunnen verkopen, maar in het echt er niets van bakken..

Maargoed ik heb gelukkig mijn diploma's allang Nu die baan nog!
Maar goed, verkoopster bevalt je dus goed. Zou je om het even welke winkel willen werken, specifiek de drogisterijbranche of het liefst alleen bij deze winkel?

Als je het antwoord op deze vragen voor jezelf hebt, kun je wat gerichter gaan zoeken naar werk. Ik neem aan dat je je bij allerlei uitzendbureau's hebt ingeschreven?

Vaak bieden winkels ook BBL (werken-leren)contracten aan. Dan ga je naar school en daarnaast werk je 20 uur in de winkel bij wijze van stage. Je krijgt hier ook voor betaald. Dit zijn MBO niveau 3 of 4 opleidingen.

Bel, schrijf of mail eens naar winkels in de omgeving of zij zoiets aanbieden. Toevallig hing er bij de AH bij ons deze week een postertje dat ze een BBL-leerling zochten, ik bedoel maar.

Ook zoeken opticiens vaak BBl'ers die dan hun opticiensdiploma (of zo) halen.

Succes!
RAAK is trouwens voor als je overvallen word

R = Rustig blijven

A = Accepteren

A = Afgeven

K = Kijken
Jaaaah jij hebt dan idd mazzel TO, als jij een bbl opleiding doet, word je echt supermakkelijk aangenomen in een winkel (in tegenstelling tot mij) omdat jouw leerbedrijf dan geld krijgt van de overheid voor jouw! Anders had het wel lastiger geworden met je leeftijd, ze hebben liever mutsen van 16 dan mensen die weten waar ze mee bezig zijn
quote:Kabouter23 schreef op 04 augustus 2010 @ 17:34:

R = Rustig blijven

A = Accepteren

A = Afgeven

K = KijkenLoL, RAAK voor als je overvallen wordt...je zou willen dat ze juist niet raak schieten dan.
quote:Kabouter23 schreef op 04 augustus 2010 @ 17:34:

R = Rustig blijven

A = Accepteren

A = Afgeven

K = KijkenLoL, RAAK voor als je overvallen wordt...je zou willen dat ze juist niet raak schieten dan.
quote:Kabouter23 schreef op 04 augustus 2010 @ 17:33:

Ja idd.. Ik ben niet zo'n schoolganger, ik leer liever in de praktijk. Had ook genoeg mensen in de klas die op papier kunnen verkopen, maar in het echt er niets van bakken..

Inderdaad, ik ben ook meer van de praktijk, dan van de theorie.

quote:Maargoed ik heb gelukkig mijn diploma's allang Nu die baan nog!Veel succes met het vinden van de goede baan!
Bedankt! Zoek pas een jaar
Wat voor soort functie zoek je? Een managementfunctie in detailhandelsbedrijf? Heb je naast je opleiding ook ervaring opgedaan of denk je dat je echt te oud bent??
Nee het is echt mijn leeftijd. Heb altijd in winkels gewerkt vanaf mijn 16e, Fulltime vanaf mijn 17e en de diploma's heb ik ook. En ik hoef geen managementfunctie, dat ambieer ik helemaal niet. Ik wil het gewoon leuk hebben en niet al die stress van assbedrijfsleider hebben. (Ik kan na het werk nog weleens uren piekeren of ik niet wat vergeten ben te doen enzo)
Ik heb trouwens wel verantwoordelijkheden gehad hoor, Ben ook lang cassiere/baliemedewerker geweest en dan moet je ook openen en afsluiten.
Hier een ex medewerker van genoemd bedrijf, ik heb er 15 jaar gezeten en ben opgeklommen van hulpje tot filiaalmanager, en van daaruit weer hoger (districtmanager, andere functie op hoofdkantoor) dus weet waar ik het over heb.

Genoemd bedrijf (haal m idd even weg uit de openingspost svp!) geeft mensen, vooral als ze jong zijn, snel de kans door te groeien mits je jezelf goed kan verkopen, zelfverzekerd overkomt en uitstraalt dat je het wel weet. Stevig in je schoenen staan is enorm belangrijk.

Er zit echter ook een enorme keerzijde aan de medaille: je moet er echt knoerthard werken. De werkdruk is enorm hoog en er is weinig persoonlijke aandacht tegenwoordig. Je moet veel en mag weinig. Je moet je papiertje halen (VID en AD) maar je krijgt hier weinig ruimte voor omdat je hard moet werken.

Veel mensen taaien hierdoor snel af. In een leidinggevende positie is het daarom moeilijk een filiaal als een geoliede machine te laten draaien.

Solliciteren dus, als bovenstaand profiel je past. Dus: stevig in je schoenen staan, daadkrachtig, slim, leidinggevende capaciteiten en stressbestendig. Flexibel en geen 9 tot 5 mentaliteit.

Als dit je aanspreekt, gewoon solliciteren!
dubbel
anoniem_6463b566da7f9 wijzigde dit bericht op 04-08-2010 18:07
Reden: dubbel geplaatst
% gewijzigd
Oh, en 21 vinden ze niet te jong hoor, ligt eraan hoe je overkomt. Je bent nog lekker "goedkoop" voor ze, om het zo maar eens te zeggen (geheel niet lullig bedoeld!)
@ kabouter23 Het probleem in de supermarktwereld is dat je inderdaad gauw te oud bent. Alhoewel er ook supermarkten waar eigen ondernemers in zitten, daar minder naar kijken. Filliaalbedrijven is inderdaad vaak de regel: 3 keer een jaarcontract en daarna niet meer verlengen.

Ik weet niet of er een Jumbo bij je in de buurt zit, maar ik heb op mijn 25e een keer een open sollicitatie via hun landelijke website verstuurd voor hoofdcaissière. Binnen een maand werd ik gebeld of ik op gesprek kon komen. Maar dit is wel al 7 jaar geleden.

Nu worden er veel Super de Boer winkels omgebouwd naar Jumbo dus misschien heeft een toekomstige Jumbo, nu nog SdB ook nog personeel nodig?

Bij AH en C1000 hoef je niet aan te komen. Daar is inmiddels ook het beleid: Na 3 contracten, wieberen. Behalve als een persoon door kan en wil groeien naar een hogere functie.

Plus supermarkt werkt ook vrijwel met eigen ondernemers. Daar zou je ook wel eens kunnen proberen je slag te slaan als die bij je in de buurt zit.

Overige formules ben ik niet zo bekend mee. Ik weet wel dat de supermarkten de laatste jaren enorm onder druk staan, door de te lage marge en dat ze daarom enorm bezuinigen op personeel: Zo jong mogelijk en na 3 contracten eruit om weer zo jong mogelijk grut aan te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven