Gezondheid alle pijlers

Ben sinds vandaag gestopt met roken.

02-08-2010 18:15 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al. Ik ben vandaag gestopt met roken en ik heb al meerdere pogingen gedaan en telkens begon ik weer na een week of 2 (soms niet eens).

Ik wil het nu echt volhouden. Ik wil het echt! Voor mijn gezondheid en voor mijn portemonnee.

Ik weet dat er al meerdere topics over zijn alleen die zijn niet echt actief meer. En ik hoop dat er een paar mensen zijn die me tips kunnen geven om het vol te houden.

Want ik moet eerlijk toegeven dat ik na (nog geen) 1 dag al heel erg twijfel of ik wel wil stoppen, en dat terwijl ik er gister zo zeker van was
@Adrenadine, zelf heb ik ook gezondheidsklachten. Ik weet dat door niet te roken de situatie wel wat zou verbeteren, maar ook ik kan/kon het om die reden niet laten. Het is idd een soort vriendje dan.

@alle stoppers, hoe gaat het??
Stoppen gaat hier al 4 jaar heel erg goed

Wat mij echt heel erg goed geholpen heeft, is de spreuk; ik MAG wel roken maar ik WIL het niet meer. En die had ik uit een stoppen-met-roken-boek.

Succes allemaal! Het leven ziet er een stuk zonniger uit zonder rook (en ikzelf trouwens ook )
Stoppen met roken.

In deze zin staat (opnieuw) hetgeen wat je niet meer wilt doen; roken.

Probeer een positieve motivatie te vinden en die in 1 zin te vertalen. Dat wordt jouw mantra.

Als je dan een sigaret wordt aangeboden herhaal je deze mantra.

In jouw geval zou dat kunnen zijn "Nee dank je, ik wil gezond blijven".

Zo voorkom je dat je, onbewust, toch steeds met roken bezig bent.

Het helpt ook om eerst een tijdje bewust te gaan roken. Jezelf bewust zijn wanneer en op welke momenten je rookt.

Dan kun je alert zijn op die momenten dat je niet in de fout gaat.

Steek ook heel bewust je laatste sigaret op.

Zoek een steunclubje. Dat heb je hier al een beetje gedaan nu, blijf hier schrijven en je successen delen!.

Vertel ook je omgeving dat je bent gestopt en om welke reden en je motivatie.

Stel jezelf korte haalbare doelen en beloon jezelf als je die hebt gehaald.

Voorbeeld:

1 week gezond gebleven dan een extra toetje. (noem maar iets).

Plak je mantra op plaatsen waar je hem vaak ziet.

badkamer, slaapkamer, achtergrond PC enz enz.

Veel succes!!
@houvanjezelf, dat vind ik een hele goede! Supertip! Als ik dat van iemand te horen zou krijgen die ik een sigaret aanbied dan zou ik meteen een rotgevoel krijgen.

De beloning krijg je eigenlijk vanzelf al. Je gaat je veel fitter voelen en dat is echt een zalig gevoel!
Goed van je gaat stoppen. Wat bij mij heeft geholpen is de zin : roken is geen optie. Dat heeft het voor mij makkelijk gemaakt.

Ik kon chaggie gaan doen, op mijn kop gaan staan, de voorraadkast leeg vreten en van alles en nog wat, maar roken was/is geen optie, dus kon ik net zo goed normaal doen.

Ik heb 10 jaar gerookt. En behoorlijk ook. Nu ben ik ruim 4 maanden gestopt en voel mij kiplekker. Ik vind mensen die roken gewoon echt stinken, en vind het sneu dat ze zo afhankelijk zijn van een peuk........

Tja, wat kan ik zeggen? De ergste zeurders zijn de stoppers.

Veel succes meid!
Het rotgevoel heeft zich zojuist aangemeld...Grrr kort lontje wordt dat ook wel genoemd. Btje zweverig in m'n hoofd, dat is schijnbaar omdat je als je stopt met roken meer zuurstof opneemt (moet je nagaan...) Gelukkig weet ik uit ervaring dat na 3 dagen die vervelende gevoelens weg zijn en het dan puur een kwestie is van het weerstaan. Ik heb nu maar een paar dingen ingepland voor de komende dagen die ik erg leuk vind. Dat maakt het hopelijk wat makkelijker.
Daar heb je Nico dus, die je probeert over te halen! Niet aan toegeven. En kun je wat met alle tips van andere stoppers?
Ja best wel, ik deel m'n dag anders in. 's Morgens rook ik altijd als een ketter dus nu ga ik eerst douchen enz om dat ritueel om te gooien. Het scheelt ook heel veel als je op een zwak moment hier even kan posten. Wat afleiding gezocht waarbij ik niet teveel na moet denken want als het dan niet lukt ben ik om te spetteren... Fijn hoor zo'n 'vriendje' Nico!
ex-vriendje bedoel je zeker , en die zijn vaak vervelend!
Hahahaha idd! Hoeveel rookte jij zelf? Ik anderhalf pakje per dag...schaam schaam....
quote:Caroline27 schreef op 04 augustus 2010 @ 15:11:

Hahahaha idd! Hoeveel rookte jij zelf? Ik anderhalf pakje per dag...schaam schaam....

Dik een pakje per dag. En als ik 's nachts wakker werd en ik had geen sigaretten dan ging ik gerust een kwartier in de auto zitten om nieuwe te halen. Verschrikkelijk zielig en verslaafd!

Iedere dag blij dat ik niet meer rook!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
anderhalf pakje? Da's bijna 9 pakjes per week. A 5 euro per stuk, bespaar je zo'n 200 euro per maand.
Wat hvj zegt.

En..

Je moet loskomen van die gewoonte.

Een roker weet precies wanneer hij een sigaret wil.

Een niet-roker is natuurlijk daar helemaal niet eens mee bezig.

En op dat punt moet je uiteindelijk komen.

Ik heb zelf 14 jaar gerookt. Eerste keer stoppen vond ik érg heftig en is ook mislukt.

Uiteindelijk werd ik zwanger en stak na de positieve test nooit meer een sigaret op. Echt nooit meer gerookt.

Nu ben ik er alweer twee jaar af. Vind het nog steeds wel wat hebben... maar oh wat ben ik blij dat ik het niet meer wil. En voel me zoveel beter!

Ik noem mij zelf een niet-roker. Niet ''ik ben gestopt''.

Dat gestopt zijn met íets. Klink ook al zo pffff..

En op de site van Stivoro staan allerlei mensen met een sigaret in de hand! Een roker-die-aan-het-stoppen is....wíl dan toch ook een sigaret?

Waarom niet een leuke frisse vrolijk gezond ogen man/vrouw: dé niet-roker.

Kijk, zó wil jij ook zijn.

Ja toch?

De reclamespot met zo'n vrouw die er zeer ongezond uit ziet en dan opzoek is naar een peuk uit de vuilnis/stofzuigerzak/weet ik veel. Nou, als roker denk je: Zorg dan ook dat je je pakje bij je hebt!

Ik dacht dan niet; oh wat érg enz...

Heb ik me altijd over verbaasd.

Presenteer niet-rokers als succesvolle, gezonde mensen.

Ipv de roker uitbeelden mét sigaret en een beroerd, gelig uiterlijk.

TO: heel veel succes!!
Oh wat is dat herkenbaar.... Omdat ik bedlegerig was moest ik dan aan iemand anders vragen om sigaretten voor me te halen. Op de raarste tijden en het interresseerde me niet eens dat zij daar niet op zaten te wachten. Hoe erg kan je zijn?

Het enige wat ik nu heel sterk in m'n hoofd heb is dat niks meer leuk is als ik niet kan roken..
Fleurtjefee

Die spotjes zijn ook bedoeld om mensen te ontmoedigen om ooit met roken te beginnen
Ja Carolina, dat dacht ik eerst ook, maar wat blijkt?? Het maakt geen hol uit voor de gezelligheid als je wel of niet rookt tijdens de koffiepauze/stappen/uit eten.

Of eigenlijk maakt het wel uit. Je hoeft niet meer ongezellig buiten in de regen te staan omdat je moet roken.
Is waar, maar toch heb ik dat op het moment nog sterk in m'n hoofd. Jammer genoeg rookt iedereen, behalve m'n man gelukkig. Heb nog gevraagd of ze ook wilden stoppen en dan krijg je het overbekende antwoord: Nee dit is niet de juiste tijd. Nee dat is het nooit. Voor mij ook niet maar toch doe ik het.
haha, fijn die smoesjes 'dit is niet de juiste tijd'.

Nou ja, ik kan me niet voorstellen dat iemand in deze tijd nog wil roken. Het is reteduur (als voor 2002 een pakje 10 gulden had gekost waren er al meer gestopt) en het wordt nog steeds duurder. Je moet als een paria overal buiten staan omdat je op steeds minder plaatsen mag roken. Ook op feestjes bij mensen thuis wordt binnen roken al lang niet meer overal toegestaan. Je wordt doodgegooid met negatieve verhalen over roken (vooral over alle enge ziektes die je ervan krijgt) en het is allang niet stoer meer om te roken.
Idd, verzin maar eens een postieve kant van het roken...iemand? Want ik weet er echt geen.
quote:Starshine schreef op 04 augustus 2010 @ 15:28:

Fleurtjefee

Die spotjes zijn ook bedoeld om mensen te ontmoedigen om ooit met roken te beginnen

Ja, maar zou succesvolle/gezond uitziende/leuke/blije enz mensen die niet roken veel beter ontmoedigen om te beginnen met roken?

En, activeren er mee te stoppen?

Ik denk van wel.
quote:Caroline27 schreef op 04 augustus 2010 @ 15:55:

Idd, verzin maar eens een postieve kant van het roken...iemand? Want ik weet er echt geen.

Nee, ik ook niet. Maar ik ben dan ook een niet-roker.

Maar vraag mijn familie eens...die allemaal wel roken.

Die zien zoveel positieve kanten.

Zonde.

Ja ik weet het. De stoppers zijn de ergste qua anti-roken.
Nu krijg ik echt een dip en zou heel graag om een pakje rijden. Het kost me vet veel moeite om het niet te doen, dus ik ga maar vroeg naar bed. Dat lijkt me de beste oplossing. Alvast 1 dag doorgekomen!
Lastig het Caroliene.. Houd vol! Vandaag heb ik 3 dagen niet gerookt.. Heb er wel zin in hoor nu.. Maar ik ben een nep stopper, want ik wil eerst minderen.. *scheert zich weg*
Ik word er nu een btje aggressief van, ik hoop dat ik deze dag door kom zonder Nico.
Hoi,

Een paar weken geleden heb ik besloten geen sigaretten meer te roken (blowen mag ik nog wel van mezelf, maar dat doe ik hoogstens twee keer in de maand). Wat mij heeft geholpen is van te voren een dag stellen; na dit weekend mag ik niet meer roken. Zo heb ik ook 'afscheid' kunnen nemen . En ik heb tegen mijn vrienden gezegd dat ik gestopt ben, dus die vragen nu ook niet meer of ik even 'gezellig' mee ga roken.

Tot nu toe nog maar een keer de fout in gegaan, met nog geen halve sigaret, dus eigenlijk gaat het best goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven