Geld & Recht alle pijlers

Mag ouderschapsverlof geweigerd worden

06-08-2010 10:47 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet dat het nu al van toepassing is ,maar ik vraag het me wel af.

Dat komt door het volgende,ik werk nu 38 per uur week,en omdat het hier erg rustig is en ik vaak niet zo veel te doen heb,heb ik een aanpassing van mijn arbeidsuren aangevraagd. van 38 naar 28,5.

Ik was er van overtuigd dat ze dit wel zouden goedkeuren,maar nee hoor het is geweigerd met de woorden"wij vinden dit een fulltime functie en die kan niet partime uitgevoerd worden"

Dat is dus belachelijk want ik zit vaak niks te doen en maar wat te surfen,mijn directe collega die dezelfde functie heeft heeft het ook rustig alleen die doet net alsof heij het heel druk heeft.

Maargoed ik weet dat ik met dit naar de rechtbank kan stappen en ze afkan dwingen mijn contract aan te passen,alleen mijn vriend werkt hier ook.

En ik ben bang dat als ik moeilijk ga doen wat gaat uitlopen op een rechtzaak waardoor ik er dan uiteindelijk uitgeknikkerd ga worden ze het hem ook heel moeilijk gaan maken .

En hij heeft het wel reuze naar zijn zin hier ,dus tja ik zit een beetje in een lastige situatie.

Maar stel nou als ik volgend jaar zwanger ben ? en dan wil ik dus ouderschapsverlof aanvragen ,kunnen ze dit dan weigeren ?? want ik denk dat ze dat dan dus ook gaan weigeren.

Iemand een idee?

P.S. ja ik ga opzoek naar een andere baan. maar stel dat ik voorlopig niets vind,dan gaat deze situatie zich voordoen daar ik graag binnenkort aan kinderen wil gaan beginnen.
Ministerie van Sociale zaken geeft antwoord.
Waarom heb je zelf aangeboden 25% van je salaris in te leveren? Kun je niet beter in gesprek gaan over het uitbreiden van je taken/verantwoordelijkheden, zodat je je tijd wel goed vult? Maakt je werk vast ook leuker.
mm ja , maargoed dat staat er ook bij de wet WAA

Wet Aanpassing Arbeidsduur,

En dat doen ze nu ook gewoon.en dan er bij vertellen tja als je straks aan kinderen begint dan zit je met hetzelfde probleem.

ik ben zo kwaad ik vind ze zo lomp.

Maargoed het is nu ook niet direct nodig nog,maar ik denk ik ga me maar alvast goed voorbereiden en inlezen enzv voor als ik straks daar weer mee te maken gaan krijgen
@sassefras

Ja dat geef ik al een jaar aan,dat ze moeten kijken naar meer werkzaamheden,maar die zijn er niet of willen ze me niet laten doen.

Ik heb ook duidelijk uitgelegd waarom ik minder wil gaan werken omdat ik me stierlijk verveel. En dat begreep hij allemaal wel , maar oplossen kon hij het niet.

Is toch te gek voor woorden de situatie waar ik in zit.
Lijkt raar, maar verveling op werk is ook 1 van de boosdoeners van een burnout. Misschien ook een oplossing via de bedrijfsarts dit te melden, dat je je stierlijk verveeld. Al vind ik de oplossing van Sassafras de beste.

(Heb je de contractsaanpassing schriftelijk aangevraagd? En hebben zijn schriftelijk geantwoord?

Misschien dat je eens bij het juridisch loket kan navragen of het antwoord wat zij gegeven hebben een rechtsgeldige reden is.)
Nope
Dag Stroller,

Een verzoek tot aanpassing van de arbeidsduur kan alleen worden geweigerd bij een zwaarwegend bedrijfsbelang.

Bij vermindering van de arbeidsuur is sprake van een zwaarwegend bedrijfsbelang als de vermindering leidt tot ernstige problemen:

• voor de bedrijfsvoering bij de bezetting van

vrijgekomen uren;

• op het gebied van veiligheid of

• van roostertechnische aard.

Bij vermeerdering van de arbeidsuur is sprake van een zwaarwegend bedrijfsbelang als de uitbreiding leidt tot ernstige problemen:

• van financiële of organisatorisch aard;

• omdat onvoldoende werk voorhanden is, of

• wegens het ontbreken van voldoende formatieruimte

(personeelsbudget).

Voor ouderschapsverlof geldt: een verzoek tot ouderschapsverlof kan worden afgewezen bij zwaarwegend

bedrijfsbelang of dienstbelang (zie hierboven). De werkgever mag ook met een tegenvoorstel komen.
Ben het met jullie allemaal eens hoor,maar ik heb dit dus al meerdere malen aangegeven.

Dat ik me verveel,dat ik er lichtelijk gek van wordt, dat ik graag heel graag wat meer te doen wil hebben

Maar hij werkt niet mee,(de manger) en hij zegt gewoon tja meid er is niet meer als dit,En dan wel stug blijven volhouden aan het feit dat hij vind dat dit een fulltime baan is.

Nee hij heeft het me in een gesprek verteld gister

dus ik heb niks op papier.

Ik had het verzoek wel schriftelijk ingediend.
waar het op neer komt is dat hij het dan dus ook weer gaat weigeren.

Maar als dat dan weer gebeurd dan stap ik naar de rechter.

Dan moet vriend maar naar wat anders gaan uitkijken als ze het hem dan "zuur"gaan maken hier
Alles buiten de wettelijke regeling om kunnen ze weigeren.
Waarom ben je nog niet aan het solliciteren als het er allemaal zo vreselijk is? (je schrijft dat je op zoek gaat, waar ik uit afleid dat je nog niet bezig bent)
.
Omdat ik op 29 september de sleutel van mijn koophuis krijg,en ik niet voor die datum van contract kan veranderen.

Stel dat dan ineens mijn hypotheek niet meer geldig is ? want die is nu goedgekeurd op basis van dit contract.

Dus ik wacht hiermee tot 29 sept.En dan ga ik gewoon op zoek naar een andere baan.
Ik heb gelijk even om een schriftelijke bevestiging gevraagd.trouwens van mijn afwijzing
quote:stroller schreef op 06 augustus 2010 @ 11:23:

Ik heb gelijk even om een schriftelijke bevestiging gevraagd.trouwens van mijn afwijzing

Heel goed. Ze moeten je schriftelijk antwoord geven binnen een bepaalde termijn. Ik dacht een maand.

Verder is het antwoord van suikerbuikje erg duidelijk!

Wijs je mamager dus op je aanvraag en vertel hem dat hij (werkgever) verplicht is je schriftelijk antwoord terug te geven.

Suc-6! En vooral sterkte....
Nope
Het is nu augustus. Voor je een nwe baan hebt en aan de slag gaat is het zo oktober. En dan ben je al een hele vlotte...
Mm ja maar dat wat suikerbuikje schrijft wist ik al

Ik had voordat ik deze aanvraag ingediend had , al het een en ander gelezen.

En juist omdat ze weten dat ik het te rustig heb,en hun geen oplossing hiervoor vinden,dacht ik dan gaan ze er wel mee akkoord .

Maar blijkbaar dus niet. en zit ik er maar mooi mee.
Als je nu actief op zoek gaat naar een andere baan, kun je daar waarschijnlijk op zn vroegst per oktober aan de slag (maand opzeg termijn).
Mosterd, wat suze zegt
quote:Suze2hier schreef op 06 augustus 2010 @ 11:32:

Het is nu augustus. Voor je een nwe baan hebt en aan de slag gaat is het zo oktober. En dan ben je al een hele vlotte...

En wat bedoel je hier dan mee? dat ik alvast moet gaan solliciteren nu? stel ze nemen me aan? zit ik met een hypotheekprobleem en dat risico wil ik niet lopen,vandaar dat ik even wacht,

Al voelt dat even verschrikkelijk lang op deze manier
Maar weet je waar ik dan ook weer bang voor ben,( en ik kijk waarschijnlijk ik jullie ogen veelte ver vooruit)

Stel ik ga solliciteren,krijg een jaar contract , en dan raak ik (als het me gegund is uiteraard) zwanger

Dan wordt mijn contract straks weer niet verlengd en heb ik dan ook een probleem.

Nouja ik baal er gewoon van van de situatie zo, en dat ik blijkbaar met een stel horken van mannen werk
Je hypotheek blijft gewoon geldig, als je in de tijd tot 1 oktober een andere baan vindt, aangezien je huidige contract dan tot 1 oktober doorloopt.

Dus waarom niet nu al solliciteren? Ik begrijp je probleem niet?
quote:stroller schreef op 06 augustus 2010 @ 11:36:

Maar weet je waar ik dan ook weer bang voor ben,( en ik kijk waarschijnlijk ik jullie ogen veelte ver vooruit)

Stel ik ga solliciteren,krijg een jaar contract , en dan raak ik (als het me gegund is uiteraard) zwager,

Dan wordt mijn contract straks weer niet verlengd en heb ik dan ook een probleem.

Nouja ik baal er gewoon van van de situatie zo, en dat ik blijkbaar met een stel horken van mannen werkVoor hetzelfde geld duurt het zwanger worden langer en wil je tot die tijd bij deze baas blijven, alleen omdat je een vast contract hebt? En het is toch helemaal niet zeker dan een nieuw contract niet wordt verlengd. Als je nu zo ongelukkig bent in de situatie, zou ik nu stappen ondernemen en het niet uitstellen.
Zit wat in ja ...

Ik ga me maar inschrijven bij werk.nl
Of nog actiever en zelf veel solliciteren nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven