Welk hondenras?

06-08-2010 10:52 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al mijn hele leven ben ik een ontzettende dierenliefhebber en ik ben dan ook gek op honden. Gelukkig mijn man ook en we denken erover nu toch echt een hond aan te gaan schaffen. We zijn nog wel heel erg in de orienterende fase en daarom dacht ik laat ik hier eens wat om raad/ervaringen vragen wat betreft ras.

Wat wij zouden willen;

- een actieve, speelse en vriendelijke hond die het leuk vindt om te leren

- die een gemiddeld formaat heeft

Verdere 'eisen' die wel belangrijk voor ons zijn, maar die waarschijnlijk niet zozeer in het karakter van het hondenras liggen;

- hij/zij moet er wel tegen kunnen een tijdje alleen te zijn

- hij/zij moet tegen autorijden kunnen (aangezien we van plan zijn om leuke uitjes samen met de hond te gaan doen, zoals naar zee/strand, naar de Limburgse heuvels, vakantie, etc.)

Misschien een hondenkenner hier die weet wat voor rassen in aanmerking zouden kunnen komen?

We weten overigens nog niet of het een pup wordt, want we zitten er ook heel hard over te denken om een asieldier te nemen, die verdienen natuurlijk ook een goed en lief baasje.
En dan nog zoiets....kies je dan voor een reu of een teefje???

Zucht...de beslissing voor een kind willen krijgen was sneller genomen...
Mijn mechelse herder is 7 tot 9 uur per dag alleen.

De eerste drie jaar ging ze mee naar werk, helaas moest ik ander werk gaan doen en kon ze niet langer mee.

Ik heb toen een uitlaatdienst ingeschakeld, maar die wilde haar na een half jaar niet meer meenemen omdat ze te dominant was.

Er is geen uitlaatdienst te vinden die haar mee wil nemen, dus helaas is het zo.

Ze is er aan gewend nu en het gaat prima.

Wel ga ik iedere dag als ik thuiskom minstens een uur naar bos of strand en de rest van de dag en avond ben ik thuis of gaat ze mee waar ik dan ook maar naar toe ga.

Daar komt bij dat ik drie keer per week train, dat heeft ze echt wel nodig.

ik kan niet zeggen dat ze tekort komt, maar ik neem geen nieuwe hond als deze er niet meer is. Dit is niet de manier waarop een hond gehouden zou moeten worden.
quote:jasmine schreef op 09 augustus 2010 @ 20:36:

[...]

Onze bovenburen schuin boven ons hebben een beagle, schattige hond om te zien maar zodra zij het pand verlaten begint hij te jammeren, te blaffen, te janken. De hele tijd aan 1 stuk door tot ze weer in het pand zijn. Ook buiten gilt hij alles bij elkaar, je kunt ze al van verre aan horen komen. Zo'n hond lijkt me echt een ramp.

Ik zie het meer andersom. Die vrouw is voor die hond een ramp omdat ze hem in een situatie plaatst die hij niet aan kan.

Mensen moesten eens ophouden met dieren te plaatsen in een situatie die ze niet aankunnen.
quote:nummerzoveel schreef op 09 augustus 2010 @ 21:11:

Ik had het inderdaad over de hond

Ik denk dat 11 jaar nog wel wat jong is. Dan zijn het vaak nog zulke iele kereltjes. Wellicht is de uitlaatservice dan idd een betere optie!Het verschilt van kind tot kind. Het ene kind krijgt een beter contact met de hond dan het ander. Het ene kind kan meer respect afdwingen dan het andere. het ene kind heeft meer verantwoordelijkheidsgevoel dan het ander. Het ligt met kinderen wat moeilijker, zeker bij zo'n sterke energieke hond, maar ik sluit niets uit.
quote:nak schreef op 10 augustus 2010 @ 08:25:

En dan nog zoiets....kies je dan voor een reu of een teefje???

Zucht...de beslissing voor een kind willen krijgen was sneller genomen...

ik zou zeggen, kies voor de hond.

Ik zelf heb altijd alleen teefjes gehad. Die zijn iets baasgerichter in mijn ervaring maar intussen heb ik reuen gezien die dat ook waren.

Nadeel bij teefjes is dat ze loops worden maar met steriliseren kun je dat oplossen en gelijk het gevaar op baarmoederonsteking daarmee weghalen.

Nadeel bij reuen is dat ze bij elke lantaarnpaal moeten pissen en als je ze ergens mee naar toe loopt, ook daar hun poot vaak overal tegen aan lichten. Lijkt me tamelijk genant.
Ik neig zelf ook naar een teefje, alleen hebben de mensen met hond in mijn omegeving een reu.

En hoe doe je dat dan? Kiezen voor 'de hond'? Hoe kies je een hond uit een nest? Gewoon aan de eigenaar vragen welke uit het nest het meest/minst..(zelf in te vullen) is?

Zo stel ik me dat voor in elk geval.

Wil niet blind voor het mooiste koppei gaan.

Zouden jullie voor rasecht gaan of hoeft dat niet perse?

Ik heb de indruk dat bij rasechte honden er beter een inschatting kan worden gemaakt over het karakter op basis van vader+moeder.

Kruizingen zijn weer sterker heb ik gehoord...
Maar lizetje, als je misschien een asieldier wilt, waarom ga je dan niet langs wat asiels met je vraag en ga je met wat honden kennismaken?

Zij kennen hun honden en weten wat voor karakter zij hebben.

Het is toch ook op basis van een klik.
Hoi

ik heb een amerikaanse cocker spaniel. Een schat !!

Ontzettend aanhankelijk en ze vindt het heerlijk als er andere mensen komen. Ze is ook lief voor kindjes en ALTIJD blij ! Ze kan lang alleen zijn maar heeft oiok wel haar beweging nodig en is lekker speels.

Echt een aanrader, heeft wel een consequente baas nodig maar ontzettend leuk ras.
quote:iones schreef op 10 augustus 2010 @ 10:05:

[...]

Het verschilt van kind tot kind. Het ene kind krijgt een beter contact met de hond dan het ander. Het ene kind kan meer respect afdwingen dan het andere. het ene kind heeft meer verantwoordelijkheidsgevoel dan het ander. Het ligt met kinderen wat moeilijker, zeker bij zo'n sterke energieke hond, maar ik sluit niets uit.

Ik zou nooit van mijn leven een kind met een hond laten lopen.

De eigen hond kan zich misschien netjes gedragen en luiisteren, maar wat als de hond aangevallen wordt door een andere hond?

Ik vind dat je een kind die verantwoordelijkheid niet kan geven, al is het kind nog zo mans.

Mijn hond is laatst gebeten door een Stafford, behoorlijke schade, ik kon de pezen zien zitten. Ik vroeg de gegevens van de eigenaar om vervolgens door de eigenaar bedreigd te worden. Ik moet er niet aan denken dat dat een kind zou overkomen.
quote:ziva schreef op 10 augustus 2010 @ 13:10:

Maar lizetje, als je misschien een asieldier wilt, waarom ga je dan niet langs wat asiels met je vraag en ga je met wat honden kennismaken?

Zij kennen hun honden en weten wat voor karakter zij hebben.

Het is toch ook op basis van een klik.

Bij een pup weet je zelden hoe het karakter zich gaat ontwikkelen. Je kunt een beetje een indruk krijgen door de manier waarop de pup zich verhoudt t.o.v. de anderen in het nest, maar dan nog.

Ook rassen hebben wel bepaalde eigenschappen m.b.t. karakter maar dan nog is het afwachten.

En dan biedt een asielhond meer zekerheid want daar is al een en ander van bekend. En dat is dan weer een voordeel. Zeker met een eerste hond.
quote:Christa81 schreef op 11 augustus 2010 @ 08:50:

[...]

De eigen hond kan zich misschien netjes gedragen en luiisteren, maar wat als de hond aangevallen wordt door een andere hond?

Ik vind dat je een kind die verantwoordelijkheid niet kan geven, al is het kind nog zo mans.

Mijn hond is laatst gebeten door een Stafford, behoorlijke schade, ik kon de pezen zien zitten. Ik vroeg de gegevens van de eigenaar om vervolgens door de eigenaar bedreigd te worden. Ik moet er niet aan denken dat dat een kind zou overkomen.quote:Christa81 schreef op 11 augustus 2010 @ 08:50:

[...]

Ik vroeg de gegevens van de eigenaar om vervolgens door de eigenaar bedreigd te worden. Ik moet er niet aan denken dat dat een kind zou overkomen.

De reden ligt dus bij andere mensen dat je je kind niet met een hond zou laten lopen, en niet bij het kind zelf.

Dat is eigenlijk triest maar dat zegt meer over de huidige mentaliteit bij mensen dan over jou. Want daar kan ik wel inkomen.

Ik heb altijd medelijden met de honden die tot de "stoere" rassen behoren. Ze komen vaak niet terecht bij de echte hondenliefhebbers maar meer bij mensen die bezig zijn met hun status. Die geven niet werkelijk om honden.

Want als je werkelijk om honden geeft, dan voorkom je dat jouw hond een andere hond letsel toebrengt.

En weet je, als er ergens een mishandelde of vermoorde hond gevonden wordt, is dat 9 van de 10x een stafford of een van dat kaliber.

Arme honden.
Als 'beginner' zou ik geen bordercollie nemen. Een van de meest intelligente hondenrassen, dat wel, maar het zijn werkhonden. En zet je ze niet aan het werk, dan moet je ze iets anders aanbieden om zich mee te vermaken. Ze hebben veel beweging nodig en in mijn ervaring zit het gewoon in hun kop dat ze altijd wel ergens mee bezig willen zijn.

Ik denk dat een labrador wel aan te raden is. Dit is een leuke gezinshond, meestal vrij actief en gezellig, knuffelbaar en die is graag bij je in de buurt.

Een jachthond zoals een stabij, setter of spaniel vind ik minder aan te raden, die hebben vaak nog heel erg dat jachtinstinct in hun kop zitten. Onze setters waren altijd erg eigenwijs en heel erg jachtgericht, alleen hadden ze daarna geen idee meer wat ze moesten doen...Je moet met dat soort honden echt wel op cursus denk ik.

Heb wel begrepen dat die roodbruine retrievers (de novia scotia duck toller) erg leuke honden zijn. Retrievers zijn volgens mij makkelijker dan setters/staanders. Misschien dat een flatcoat retriever ook wel wat is.
Ik ken iemand die geen jachthond wilde, want ze heeft katten, de buren hebben kippen en ze wonen in buitengebied. En ze besteden neit bijzonder veel tijd aan de hond. Maar ze moesten wel een pup hebben.

Een kruising herder appelsenner werd het. En ze jaagt als de neten, bleek achteraf....

Alle honden hebben jachtinstinct in meerdere of mindere mate. En ras zegt niet altijd alles.
Mijn moeder heeft dus altijd Engelse Setters gehad, nu nog eentje, die altijd vast aan de lijn loopt. Hij is nu 11, maar hij loopt nog steeds regelmatig alert langs de waterkant...speuren naar eendjes....zucht ;)

De twee kruisingen die ze heeft zijn heel leuk. De ene is een bordercollie x labrador en de ander een herder x windhond.

Die tweede heeft helemaal niks met jagen. Konijnen, eenden, ganzen of schapen, het boeit allemaal niet. Lekker keihard rennen op het strand vind ze leuker en eigenlijk zijn alleen opvliegende meeuwen interessant.

Maar die andere kruising is gewoon echt een probleem met schapen en vogels. Vooral kippen en ganzen vind-ie geweldig en als-ie de kans krijgt dan grijpt hij die ook. Schapen gaat-ie drijven, maar dan zo dat hij de ram eruit pikt en die een greppel in jaagt, om er vervolgens naar de gaan blaffen. Dat is dus helemaal niet grappig, maar wel mooi om te zien dat-ie plat op z'n buik gaat liggen en gaat zitten loeren.

Afgezien van dat rode waas wat-ie voor z'n ogen krijgt als een kip ziet, is het een erg leuke en lieve hond. Heel actief, knuffelbaar en met héél veel persoonlijkheid.

Hij is in het buitenland achtergelaten in een doos met z'n broertjes en zusjes en toen naar het asiel gebracht. Vervolgens heeft een Nederlandse organisatie hem naar NL gebracht. Het is dus zo'n rescue-hond en wij zijn er heel blij mee. Ik zou dus zeker ook naar die optie kijken.
Lizettetje, heb je inmiddels al een beetje een idee van een ras?

Een toller lijkt me inderdaad ook wel iets voor jullie. Middelmaat, actieve en leerbare hond.

Bah, linkje doettut niet.
quote:HEMAlover schreef op 11 augustus 2010 @ 11:44:

Lizettetje, heb je inmiddels al een beetje een idee van een ras?

Een toller lijkt me inderdaad ook wel iets voor jullie. Middelmaat, actieve en leerbare hond.

[afbeelding]

O, nee hoor! We hebben er wel voor gekozen dat we een hond willen, maar echt niet volgende week al!

We willen op ons gemak eerst eens wat rond gaan kijken, asiels, hondententoonstellingen om verschillende rassen te zien, boeken halen, etc. Het duurt echt nog wel even voor we precies weten wat we willen en voordat we daadwerkelijk tot de aanschaf van een hond overgaan.
quote:Christa81 schreef op 11 augustus 2010 @ 08:50:

[...]

Mijn hond is laatst gebeten door een Stafford, behoorlijke schade, ik kon de pezen zien zitten. Ik vroeg de gegevens van de eigenaar om vervolgens door de eigenaar bedreigd te worden. Ik moet er niet aan denken dat dat een kind zou overkomen.Daar heb je absoluut een punt. Alleen op welke leeftijd is het dan wél vetrouwd? Je moet toch een keer beginnen een stukje zelfstandigheid en verantwoordelijkheid te geven.
Haha, ik bedoel het niet zo van 'weet je het nou eindelijk al' . Maar meer welke rassen je aanspreken op basis van wat je hier hebt gelezen en verdere informatie. Juist super dat jullie je zo goed voorbereiden!
Nou ja, de rassen die ons wat betreft uiterlijk en gedrag aanspreken zijn ook rassen die waarschijnlijk niet echt bij onze situatie passen helaas.

Zo vinden we de Drentse Patrijs, de Heidewachtel, Welsch Springer Spaniel, en Stabij erg mooie honden. En een Border collie, ook erg gaaf, maar daar moet je dan weer heel erg veel mee bezig zijn en dat zou ik wel willen, maar niet echt kunnen ben ik bang.

Toller en Flatcoated retriever lijken me ook leuke honden.

Maar we zijn nog niet goed ingelezen over de karaktereigenschappen, dus ik kan er nog niet veel over zeggen nu. We gaan ons er de komende tijd verder in verdiepen. En wellicht wordt het wel een asielhond die ons uit kiest ipv wij hem (mits de hond dan natuurlijk wel bij onze situatie past).... We staan voor alles open!
Ze zijn in ieder geval allemaal lekker actief!

Van een border collie zou ik nerveus worden, de borders die ik ken willen zo graag werken dat ik er de kriebels van krijg. Maar ja, ik hou dan ook van de wat eigenzinnigere types (en mijn beagletje voldoet daar zeker aan). Leuk dat jullie ook een asielhond overwegen. Thuis hebben wij 3 herplaatsers gehad en het waren stuk voor stuk geweldige honden. Wel hadden ze allemaal iets 'raars', bezitterigheid, bang voor bepaalde dingen, weglopen, etc.
@Nak

Er zijn vele andere manieren om een kind zelfstandigheid en verantwoordelijkheid te leren.

Ik zou een (grote) hond pas aan een kind meegeven, als het kind fysiek sterk genoeg is om de hond aan te kunnen en metaal sterk genoeg is om alle eventuele problemen onderweg goed in te schatten en waar mogelijk op te lossen. De leeftijd waarop dat zou kunnen, zal per kind verschillend zijn. Maar een jongetje van 11 lijkt mij daarvoor in elk geval te jong.
Hai.

Oke hij is wat kleiner maar een cairn terrier is ook erg leuk.

Altijd vrolijk enthuisiast , gek met knderen,lekker actief.

Weinig verharen en ze kunnen ook best aardig luisteren.

Het is echt een hond met hmor
Maar wat voor ras hond je ook kiest, geen hond vind t leuk om veel alleen te zijn..... wij hebben een labrador, maar ik heb hem toen genomen na ook heel goed na te denken, en als ik naar mn werk was was hij bij mijn ouders. Nog is hij nooit een hele dag alleen thuis. Ik blijf erbij dat je voor een hond wel de tijd moet hebben, of andere opvang als je dag van huis bent. Hele dagen werken en hond alle dagen alleen vind ik persoonlijk niet kunnen.
Lizette, ik dacht nog aan een heel ander ras: de airedale terrier.

Lees er maar eens over, denk dat dit karakter jullie ook wel kan aanspreken.

Hoe kies je een pup? Laat je helpen door de fokker. Veel fokkers doen een puptest en daaruit kan je zó veel informatie halen over de hond! Beste is dus een fokker te zoeken waarbij je kan kiezen met een week of 7. Of nog beter: een fokker die de keuze voor je maakt.
I only get one shot at life - so I shoot to kill

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven