Taboe? Schaamte? Deel 3
vrijdag 2 juli 2010 om 21:36
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.
Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!
Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.
Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!
Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.
Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
maandag 9 augustus 2010 om 20:27
*Ziet Gips voor zich die met haar hoofd op haar toetsenbord in slaap is gevallen*
Wel goede vraag natuurlijk!
Annemeike, lekker dat je geslapen hebt. Daar knapt een mens wel iets van op he, na een heel slechte nacht?
Lijkt me heel vermoeiend als je bij alles moet denken of het echt is of niet. Ik ken dat zelf ook niet.
Het is al lang terug hoor, maar van mijn psychose weet ik nog steeds niet hoe het nu echt zat. Dat is niet meer na te gaan. En het is niet mogelijk dat ik alles verzonnen heb, dan zijn de tastbare dingen niet te verklaren.
Niet dat ik er nog dagelijks mee bezig ben, maar het is soms wel raar dat het niet meer achteraf te filteren is, in dingen die werkelijkheid waren en wat ik me ingebeeld heb.
Wel goede vraag natuurlijk!
Annemeike, lekker dat je geslapen hebt. Daar knapt een mens wel iets van op he, na een heel slechte nacht?
Lijkt me heel vermoeiend als je bij alles moet denken of het echt is of niet. Ik ken dat zelf ook niet.
Het is al lang terug hoor, maar van mijn psychose weet ik nog steeds niet hoe het nu echt zat. Dat is niet meer na te gaan. En het is niet mogelijk dat ik alles verzonnen heb, dan zijn de tastbare dingen niet te verklaren.
Niet dat ik er nog dagelijks mee bezig ben, maar het is soms wel raar dat het niet meer achteraf te filteren is, in dingen die werkelijkheid waren en wat ik me ingebeeld heb.
maandag 9 augustus 2010 om 22:11
Lieve allemaal,
Ik ben er niet veel geweest, ik heb het druk gehad (ongelooflijk maar waar haha). Ben ook veel weg geweest, weliswaar met medicatie maar het was bijv. heel fijn om naar mijn ouders te kunnen (treinreis van 2,5 uur, ik vertel daar later nog wel over want dat was wel boeiend) en weer mensen te zien.
Vandaar dus de weinige posts van mij. Ik heb ook nog niet veel bijgelezen, ik wil dat met volle zin doen en het niet als verplichting zien (jaja, de coaching begint aan te slaan...) want daar doe ik jullie ook geen recht mee.
Dus tot gauw!
Ik ben er niet veel geweest, ik heb het druk gehad (ongelooflijk maar waar haha). Ben ook veel weg geweest, weliswaar met medicatie maar het was bijv. heel fijn om naar mijn ouders te kunnen (treinreis van 2,5 uur, ik vertel daar later nog wel over want dat was wel boeiend) en weer mensen te zien.
Vandaar dus de weinige posts van mij. Ik heb ook nog niet veel bijgelezen, ik wil dat met volle zin doen en het niet als verplichting zien (jaja, de coaching begint aan te slaan...) want daar doe ik jullie ook geen recht mee.
Dus tot gauw!
dinsdag 10 augustus 2010 om 12:43
dinsdag 10 augustus 2010 om 16:24
Even een kort berichtje, want ik merk dat ik geen zin heb om veel te computeren. Meer zin in lezen, nu ik vakantie heb
Als eerste: Schuddebuikje, gefeliciteerd!
Annemeike en Gipsy:
Morisson: Hartstikke goed, dat je zo'n lange treinreis hebt gemaakt! Ik hoop dat dit je moed en kracht geeft!
Ik heb zelf een heerlijke dag gehad gisteren (ik was een dagje weg).
Verder is mijn computer nog steeds niet goed, balen! Dus maar weer op de alternatieve manier opstarten en hopen dat hij het blijft doen.
dinsdag 10 augustus 2010 om 17:05
Verana, wel een goed teken dat je geen zin hebt om te computeren, op zich
Jammer dat ie nog steeds niet gemaakt is.
Ik ga jullie wederom om advies vragen.
Ik wil eigenlijk de mensen van de cursus contacten en kijken of er een regeling mogelijk is, dat - mocht ik door depressie de cursus niet met goed resultaat voltooien - ik het een andere keer af mag maken.
Hoe zal ik mijn bipolaire stoornis noemen? Ik wil t beestje niet meteen bij de naam noemen in t eerste contact.
Chronische ziekte? Beperking? Stoornis? Gezondheidsproblemen?
Andere ideeën?
Jammer dat ie nog steeds niet gemaakt is.
Ik ga jullie wederom om advies vragen.
Ik wil eigenlijk de mensen van de cursus contacten en kijken of er een regeling mogelijk is, dat - mocht ik door depressie de cursus niet met goed resultaat voltooien - ik het een andere keer af mag maken.
Hoe zal ik mijn bipolaire stoornis noemen? Ik wil t beestje niet meteen bij de naam noemen in t eerste contact.
Chronische ziekte? Beperking? Stoornis? Gezondheidsproblemen?
Andere ideeën?
dinsdag 10 augustus 2010 om 21:08
Veraantje, fijn dat je een leuke dag hebt gehad. Nu ben je lekker een boekje aan het lezen. Geniet maar flink van je vakantie! Wel jammer dat je laptop nog niet 'beter' is!
Moon, ik kan je er niet goed in raden. Misschien moet je wel een doktersbriefje hebben. Dat wordt ook gevraagd op het moment dat je 'wilt' stoppen met een opleiding/cursus, etc. Daar zal dan toch de juiste benaming van wat je 'mankeert' op staan. Waarom zou je om de hete brij heen draaien?
Morisson, knap dat je van die stappen zet! Volhouden, hoor! Ik hoop dat het je steeds beter af zal gaan!
Moon, ik kan je er niet goed in raden. Misschien moet je wel een doktersbriefje hebben. Dat wordt ook gevraagd op het moment dat je 'wilt' stoppen met een opleiding/cursus, etc. Daar zal dan toch de juiste benaming van wat je 'mankeert' op staan. Waarom zou je om de hete brij heen draaien?
Morisson, knap dat je van die stappen zet! Volhouden, hoor! Ik hoop dat het je steeds beter af zal gaan!
woensdag 11 augustus 2010 om 05:43
@fritza: neeeee ik wil geen kitten, heb al genoeg aan mijn honden
@verana: zo te lezen ben jij heerlijk vakantie aan het vieren!
@Moon: Misschien kun je even de algemene voorwaarden nalezen van de cursus. Je mag ze ook even aan mij mailen, dan lees ik ze ook even door.
Vaak staat daar het een en ander in omschreven.
Annemeike: Ik hoop dat je nu nog lekker ligt te slapen. Ben je al minder angstig?
Janna: wat een goede tip van dat kaartje!
Oh vergeet helemaal antwoord te geven op de slaapvraag. Ik slaap overal, als ik moe ben val ik in slaap. Heb ook nooit moeite met slapen in een vliegtuig ofzo.
Maar nog nooit bovenop mijn computer. Ik lees altijd even voordat ik ga slapen en val regelmatig bovenop mijn boek in slaap.
Ben ook weleens bovenop een tijdschrift in slaap gevallen waarvan de inkt 's nachts had afgegeven
woensdag 11 augustus 2010 om 06:16
Ha Kippie! Nou, ik ben al op sinds 5.30u., want ik werd constant uit mijn slaap gehouden. Heel irritant. Zo met het licht en muziek aan, druk ik de angst wat meer naar de achtergrond en da's fijn!
Grappig dat je wel'ns op een tijdschrift in slaap bent gevallen en dat de inkt had afgegeven......
Hoe voel jij je? Nog steeds bij veel dingen afvragen of het echt is of niet? Vermoeiend is dat, he?
Jij gaat zo werken. Daarna koken. Hoe laat komen de gasten? Heb je een beetje zin in vanavond?
Goede dag!
Grappig dat je wel'ns op een tijdschrift in slaap bent gevallen en dat de inkt had afgegeven......
Hoe voel jij je? Nog steeds bij veel dingen afvragen of het echt is of niet? Vermoeiend is dat, he?
Jij gaat zo werken. Daarna koken. Hoe laat komen de gasten? Heb je een beetje zin in vanavond?
Goede dag!
woensdag 11 augustus 2010 om 06:28
hihi had net weer op het tijdtopic gereageerd.
Bij mij is het afvragen of iets echt is weer weggebt.
Heb redelijk geslapen en ben wat rustiger geworden.
Pfoe het lijkt me zo vermoeiend als je dat aldoor hebt
Waar ben jij nu bang voor of wil je daar liever niet over schrijven?
De eters komen om 6 uur.
Op het menu staat
snelle soto ajam (kippensoep met ketjap, prei, ei, taugee)
rundvlees (maandag al gemaakt)
Hete eieren (heel lekker en simpel)
duivels kip (in een soort satesaus)
rijst
Sajoer boonjes (met een boemboe dus ook zo klaar)
kroepoek/nootjes etc
spekkoek/soort pudding en B&J ijs (zelfgekocht )
Bij mij is het afvragen of iets echt is weer weggebt.
Heb redelijk geslapen en ben wat rustiger geworden.
Pfoe het lijkt me zo vermoeiend als je dat aldoor hebt
Waar ben jij nu bang voor of wil je daar liever niet over schrijven?
De eters komen om 6 uur.
Op het menu staat
snelle soto ajam (kippensoep met ketjap, prei, ei, taugee)
rundvlees (maandag al gemaakt)
Hete eieren (heel lekker en simpel)
duivels kip (in een soort satesaus)
rijst
Sajoer boonjes (met een boemboe dus ook zo klaar)
kroepoek/nootjes etc
spekkoek/soort pudding en B&J ijs (zelfgekocht )
woensdag 11 augustus 2010 om 06:37
woensdag 11 augustus 2010 om 07:10
Ik zal het recept vandaag of morgen even overschrijven. Komt uit het groot indonesisch kookboek, daar staan veel lekkere recepten in.
Ik vind koken heel leuk en maak meestal alles zelf, dus geen kant en klare boemboe's etc. Soms mislukt het ook volledig en eindig ik bij de snackbar maar dat geeft niet, heb ik het in elk geval geprobeerd,
Ohh ik heb gisteren lekker gegeten bij die collega. Lamsvlees uit de tasjine, echt heerlijk!
Ik ga nu echt even verder met mijn 'ochtendritueel' .
Fijne dag!
Ik vind koken heel leuk en maak meestal alles zelf, dus geen kant en klare boemboe's etc. Soms mislukt het ook volledig en eindig ik bij de snackbar maar dat geeft niet, heb ik het in elk geval geprobeerd,
Ohh ik heb gisteren lekker gegeten bij die collega. Lamsvlees uit de tasjine, echt heerlijk!
Ik ga nu echt even verder met mijn 'ochtendritueel' .
Fijne dag!
woensdag 11 augustus 2010 om 09:34
Ik zit steeds te F5-en, maar ik zie hier niemand (ook niet op het Tijd-topic).
Ben benieuwd hoe de dag van Buikje is geweest gisteren en hoe het eten was. Vandaag ook een spannende dag. Sterkte met de wens, Buikje!
Ben benieuwd naar ieders plannen vandaag!
Ik heb geen plannen. Misschien ga ik vragen of we boodschappen kunnen doen verderop in een dorp. Ik weet niet of er iemand tijd heeft.
Fijne dag allemaal!
Ben benieuwd hoe de dag van Buikje is geweest gisteren en hoe het eten was. Vandaag ook een spannende dag. Sterkte met de wens, Buikje!
Ben benieuwd naar ieders plannen vandaag!
Ik heb geen plannen. Misschien ga ik vragen of we boodschappen kunnen doen verderop in een dorp. Ik weet niet of er iemand tijd heeft.
Fijne dag allemaal!
woensdag 11 augustus 2010 om 16:32
Ben ik weer even. Ik heb het heel erg druk, ik ren van de dokter naar de fysio naar de psycholoog. Ook zie ik weer meer vrienden en familie. Daarnaast merk ik dat wanneer het beter met me gaat (zoals nu) ik wat minder de behoefte heb om op het forum te komen.
Ook weet ik vaak even niet wat ik moet zeggen op de posts van iemand anders, soort blokkade ofzo. Maar dat komt vast wel weer!
Vandaag heb ik van de dokter extra oxazepam gekregen, erg fijn want ik was er bijna doorheen. Maar ik gebruik ze minder vaal, durf weer meer omdat het een paar keer goed is gegaan. Ben ik echt blij mee!
Ook heb ik paroxetine gekregen voor wanneer ik weer naar school moet, zodat ik dat dan ook gewoon kan.
Dus tsja, eigenlijk ben ik heel tevreden nu, het gaat echt vooruit. En zo snel al, dat had ik niet verwacht. Al blijf ik natuurlijk wel bang voor een terugval, maar ik denk ook: Dat zie ik dan wel weer.
Hoe is het met iedereen? Want hoewel ik niet vaak meer reageer lees ik nog altijd wel mee!
Ook weet ik vaak even niet wat ik moet zeggen op de posts van iemand anders, soort blokkade ofzo. Maar dat komt vast wel weer!
Vandaag heb ik van de dokter extra oxazepam gekregen, erg fijn want ik was er bijna doorheen. Maar ik gebruik ze minder vaal, durf weer meer omdat het een paar keer goed is gegaan. Ben ik echt blij mee!
Ook heb ik paroxetine gekregen voor wanneer ik weer naar school moet, zodat ik dat dan ook gewoon kan.
Dus tsja, eigenlijk ben ik heel tevreden nu, het gaat echt vooruit. En zo snel al, dat had ik niet verwacht. Al blijf ik natuurlijk wel bang voor een terugval, maar ik denk ook: Dat zie ik dan wel weer.
Hoe is het met iedereen? Want hoewel ik niet vaak meer reageer lees ik nog altijd wel mee!
anoniem_94082 wijzigde dit bericht op 11-08-2010 16:33
Reden: Oeps!
Reden: Oeps!
% gewijzigd
woensdag 11 augustus 2010 om 18:31
Gips, goed idee van die algemene voorwaarden. Heb ze nog niet zien staan (en ook geen zin om ze nu te zoeken). Maar das een goeie.
Ik ben vanmiddag met tante en haar kids naar t zwembad geweest. Was lekker. Even helemaal eruit en dat is wel goed voor me, merk ik. Anders raak ik een beetje verstrikt in mijn eigen gedachten/ regelzaken.
Miste wel (schaam schaam) het forum. En jullie. Ik had bewust de PC uit gelaten vanochtend. Beetje stom misschien.
Dus, fijn dat jullie er weer zijn!
Ik ben vanmiddag met tante en haar kids naar t zwembad geweest. Was lekker. Even helemaal eruit en dat is wel goed voor me, merk ik. Anders raak ik een beetje verstrikt in mijn eigen gedachten/ regelzaken.
Miste wel (schaam schaam) het forum. En jullie. Ik had bewust de PC uit gelaten vanochtend. Beetje stom misschien.
Dus, fijn dat jullie er weer zijn!
woensdag 11 augustus 2010 om 20:08
lieve meiden.. Ik kom even zwaaien vanaf de camping. sorry, heb bovenstaande verhalen nog niet gelezen. Het is hier leuk, veel speeltuin, zwembad, animatie. We gaan ons niet vervelen. Het is ook erg mooi hier.
Hoe is het met jullie? Nog bijzonderheden?
Annemeike, hoe is het met je? heb je nog iets leuks in de planning? ik zal eens kijken of ik van hier kan emailen. Tot later dames!
Hoe is het met jullie? Nog bijzonderheden?
Annemeike, hoe is het met je? heb je nog iets leuks in de planning? ik zal eens kijken of ik van hier kan emailen. Tot later dames!
donderdag 12 augustus 2010 om 12:14
Fijn dat je etentje geslaagd is Gipsy!! En met een beetje treuzelen is ook niks mis hoor.
Verana, tot over een paar dagen!
Even klagen: Ik voel me ontzettend beroerd van de paroxetine. Vannacht was het helemaal erg, een soort opvliegers (heel heet, zweten), echt continu. Daarnaast erg misselijk. Nu ben ik heel trillerig en heb ik knallende koppijn, maar dat komt misschien ook doordat ik maar 4 uurtjes heb kunnen slapen, ik was net een stuiterbal.
Pff, ik hoop dat ik hier snel doorheen ben. Heb nu echt zoiets van waar ben ik aan begonnen?
Maar genoeg geklaagd. Ik kan door deze medicatie straks weer naar school en dat is toch ook wel heel belangrijk!
Allemaal een heel fijne dag vandaag!
Verana, tot over een paar dagen!
Even klagen: Ik voel me ontzettend beroerd van de paroxetine. Vannacht was het helemaal erg, een soort opvliegers (heel heet, zweten), echt continu. Daarnaast erg misselijk. Nu ben ik heel trillerig en heb ik knallende koppijn, maar dat komt misschien ook doordat ik maar 4 uurtjes heb kunnen slapen, ik was net een stuiterbal.
Pff, ik hoop dat ik hier snel doorheen ben. Heb nu echt zoiets van waar ben ik aan begonnen?
Maar genoeg geklaagd. Ik kan door deze medicatie straks weer naar school en dat is toch ook wel heel belangrijk!
Allemaal een heel fijne dag vandaag!