Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Hee lieve meiden,

Het is stil hier! Ik hoop dat Veraan en Buikie het naar hun zin hebben. Jammer dat het weer niet bepaald super is. Misschien komt dat nog?!

Ik heb ruzie met de psych gehad vanmorgen. Heb er een beetje spijt van, maar kan het niet terugdraaien en mag heel blij zijn dat ze geen maatregelen getroffen heeft.

Fijne dag allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Oh jee... ernstig dus? Kun je niet nog even met haar praten?
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Tsja, niet iederéén hoeft van mijn domme actie te weten!!
Oei... wat een nare toestand. Ik snap wel dat ze boos is geworden eigenlijk (ik neem aan dat jouw actie eerst was en toen haar kwade bui). Maar snap ook dat je er kennelijk niet bewust bij was.

Als ik het zo goed zeg, ik weet niet of ik de goede woorden kies.

Kan je PB misschien hierin nog bemiddelen? Dat zij navraagt wat jij niet meer weet, en dat je dan kunt bepalen of je al dan niet je excuses wilt aanbieden?

Ik heb vanochtend gewinkeld met mijn nichtje en daarna ben ik bij de SPV-er geweest. Het winkelen was leuk (nichtje is een soort vriendin geworden eigenlijk). IK had absoluut geen zin in de SPV. Zeker omdat we ervoor moesten haasten en mijn nichtje naar het terras ging terwijl ik richting ziekenhuis reed...

Weet niet helemaal waar het gevoel vandaan kwam (kon wel janken) maar toch het contrast denk ik tussen mijn leven en het hare.

Ik weet dat ze best haar issues heeft en dat haar leven niet altijd over rozen gaat. Maar soms is het contrast huis-baan-auto-vriend wel groot met dat wat ik heb.

Maar ik heb jullie en zij niet

Wil mezelf niet naar beneden praten maar het wordt gewoon tijd dat ik ga 'werken' om ook die dingen te krijgen. Bedoel niet arbeiten per definitie, maar stappen ondernemen.

Anyway, bij de SPV ging goed. Ik heb in het Stap-voor-stap topic geschreven erover, deels voor mezelf.

Toen nog langs de apotheek en terwijl ik aan de beurt was wilde ik mijn fietssleutel alvast pakken. Nergens te vinden. Ik realiseerde me dat mijn fiets waarschijnlijk niet op slot stond. Had ook al een andere boodschap gedaan naast de apotheek.

Gelukkig stond fiets er nog. Los, dus. *opgelucht*

Hebben jullie nog leuke plannen voor het weekend?
Oh Meik als ik iets moet editten dan laat je t maar weten.
Oh, jee, Annemeike toch... Denk dat er niet veel anders opzit dan tegen haar te vertellen dat je je zo rot voelt en dat je je machteloos voelt erover. En dat het tijdens het gesprek zo hoog opliep dat dit je eerste reactie was. Het was tenslotte niet zozeer voor haar persoonlijk bedoeld. (Het had ook naar een andere psych ofzo kunnen zijn, toch)

Je mag mailen he!

Moon, ik kan me voorstellen dat, wanneer je een leuke dag heb, het confronterend voor je is om weer iets met iets van 'je ziek zijn' te moeten. Dat wil je soms liever even vergeten. Ik wel, in ieder geval.

Wel fijn dat je fiets er nog was...

Oh, mocht er iemand bijna dezelfde nick, avator en motto hebben dan ik, dan ben ik het
Zag trouwens net dat we op 2 okt voor het eerst gekletst hebben An!
quote:Janna80 schreef op 13 augustus 2010 @ 16:27:

Moon, ik kan me voorstellen dat, wanneer je een leuke dag heb, het confronterend voor je is om weer iets met iets van 'je ziek zijn' te moeten. Dat wil je soms liever even vergeten. Ik wel, in ieder geval.

Wel fijn dat je fiets er nog was...

Thanks

Het ziek zijn an sich ging nog wel (denk ik). Nichtje is heel begripvol daarover en ze weet er wel iets van omdat haar moeder ook de nodige moodswings heeft en zij zelf ook wel gevoelig is. Dus dat is allemaal goed bespreekbaar en ze vraagt ook niet steeds wanneer ik eens wat van mijn leven ga maken (of iets in die richting).

Alleen heeft zij voor onze leeftijd (ong even oud) een iets gangbaarder leven

En dat verschil voel ik soms wel.

Hoewel het ook wel heel gelijkwaardig voelt, op een of andere manier.

Maar als zij naar haar vriend loopt of naar haar mooie nieuwe auto en ik ga richting SPV.... shit.... dan is dat even niet leuk.

Ben echt geen jaloers mens hoor, maar heb wel het gevoel Moon ga eens wat doen, dan vind je zelf misschien ook een kerel en kun je een keer een auto betalen. (En een huis... en katten... en een luxe pannenset... enzo )

(Dit is met een knipoog allemaal dat laatste, jullie snappen het... toch?)
Hey lieve allemaal,

Ik dacht ik laat even wat horen, 't is al zo lang geleden he... Maar ik ben op dit moment niet zo'n schrijvert.

Hoe is het met iedereen? Nieuwe gezichten zie ik?

Het topic leeft nog steeds, en hoe!

Fijne avond
Goedeavond!

Moon; dankje dat je uitlegde waarom je niet op mij reageert. Ik nam het persoonlijk maar nu ik weet waarom, niet meer. Ik snap het best hoor, het is moeilijk om iedereen bij te houden en op alles te reageren...

Ik heb zeker iets gehad aan de reacties op mijn vorige post. Ik ben inderdaad nog niet lang aan het werken als hulpverlener. Ik vermoed dat die onzekerheid ook wel zal zakken na verloop van tijd. Ik maak mij vaak druk om vanalles en nog wat, je moest 'ns weten

Annemeike; wat vervelend dat je zo'n aanvaring hebt gehad met je psych. Hopelijk kan je het uitpraten wanneer ze er weer is. Ze begrijpt het vast.

Ik heb een drukke werkweek achter de rug en ik ben blij dat het weekend is. Daarnet nog met mijn vader gebeld, dat was een redelijk emotioneel gesprek. Dus daar moet ik nog even van bekomen. Verder niet veel speciaals hier, buiten dat de grote katten de kittens beter kunnen uitstaan blijkbaar. Gelukkig maar :-)
Iris!!!!!!!

Wat leuk dat je hier langskomt. Ik ben je niet vergeten, zeker niet omdat we vorig jaar rond deze tijd zo intensief schreven.

Ik hoop dat het goed met je gaat.

Moon
Fritza, tjee, dat je het persoonlijk opvatte... goed dat ik het even uitgelegd heb dan.

Ik sla vaak de helft van de posts over als ik reageer. Omdat het bijna niet te doen is om op alles te reageren en ik soms liever niks schrijf dan iets wat eigenlijk nergens op slaat.

Ben ook niet zo van het zwaaien naar iedereen die langskomt of weer weg gaat.

En als ik zie dat je al een aantal goede reacties hebt gekregen, ga ik er vanuit dat je al een eind op weg geholpen bent. Dat mijn reactie minder toevoegt, dan het zou doen, als het de enige reactie was (snap je nog?)

En soms kost het me moeite / concentratie om een nieuw persoon te leren kennen. Zeg ik eerlijk.

Schrijf nu een dik jaar vrij intensief en heb zó veel forumsters 'ontmoet' in diverse topics dat het me soms een beetje duizelt. So don't take it personal

Iris!! Wat leuk dat je even wat schrijft!

Enne, die oude bloemen moeten nu echt weg hoor!

Fritza, ik reageer soms ook niet hoor, als er al 'voldoende' advies gegeven is. Alleen als de schrijver er dan zelf nog op terug komt... Had je een rot gesprek met je vader?

*gluurt even om het hoekje en ziet dat iedereen hier braaf is *

En een persoonlijk berichtje voor Annemeike, die waarschijnlijk wel snapt wat ik wil zeggen.

Of niet soms. Zo is het voor buitenstaanders niet meteen duidelijk. Je moet alleen even opletten dat de tekst tussen de haakjes komt, bij mij slaat ie soms 3 letters over, die ik dan weghaal en opnieuw even ertussen typ. Kwestie van even uitproberen.
Wij zijn altijd braaf! Dat weet je toch?

An, die bloempot was leeg toch? D'r staan opeens wel opvallend veel bloemen hier..
En als er iets niet in de haak is, melden we het.
Nou en of!
Weet ik. Maar ik had een speciale reden om even langs te komen. Als Annemeike de behoefte voelt om het uit te leggen zullen jullie het snel genoeg weten. En anders lekker niet .
Oke... wij zijn geduldig en niet nieuwsgierig...
Hee Iris!!!!!!!! Wat ontzettend leuk dat jij weer eens postte! Als je zin hebt om me te mailen hoe het met je gaat, moet je dat doen, he? Ben nieuwsgierig!

Dank je 6! Ik leg het nog wel een keer uit aan de meiden, maar niet nu. Nu ga ik nl slapen!

En Janna, die bloempot was écht leeg en ik weet nu dus waar de bloemen gebleven zijn!

Welterusten!

0.16
Lieverds ik heb hier al dágen niet gelezen. Het weekend ga ik dus even bijlezen, voor nu alvast:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven