Entertainment alle pijlers

In therapie?

27-07-2010 13:44 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond is de nieuwe dramaserie In Therapie begonnen (http://intherapie.ncrv.nl/).

Ik heb een stukje zitten kijken maar ergerde me een beetje aan bepaalde stukken dialoog. Het ging over Halina Reijns karakter, waarvan haar vriend haar ten huwelijk had gevraagd. En dan zei zij tegen die psychiater: "Ja, hoe kan hij dat nou doen, hij weet toch wat voor week het is, met al die dubbele diensten op het ziekenhuis."

Dat vond ik meteen van dat 'scenarioschrijvers cliché over hoe vrouwen kunnen zeuren' dat ik de rest ook meteen minder geloofwaardig vond. Misschien moet het nog een beetje op gang komen. Wat vinden jullie?
Ik vond het ook erg clichématig. En zo'n therapeut... het lijkt me een aardige vent hoor, maar hij geeft van die nikserige echte typische therapeuten-antwoorden brrrrrrrrrr!
Die bank dat kan wel hoor, Merelin.

En dat met die verliefde patient ook.

De behandeling hoeft dan niet per se gestopt te worden. De verliefdheid kan ook als inzet gebruikt worden voor de therapie (om er iets van te leren).

Dat legt Jacob Derwig als therapeut ook uit, aan die vrouw met wie hij sprak (die ook therapeut is).

Dat over erotische overdracht.
Ik geef het nog deze week. Aan de ene kant fascineert het mij wel, aan de andere kant boeit het mij nog niet voldoende. Of in ieder geval niet zoveel als ik hoopte. Ik erger mij wel een beetje aan de 'maandag' met Halina Reijn. Maar dat komt misschien doordat zij het speelt en ik haar niet zo leuk vind.

Ben vooral benieuwd naar dat jonge meisje.

Nu ja, nog even uitzendinggemisten en dan ben ik weer bij.
Wie kijkt er nog?

Ik ben fan aan het worden...
Ik kijk nog.

Vind het per aflevering wisselend. Vond de afgelopen week de aflevering met dat jonge meisje erg goed.
Ik kijk de serie ook, vind het erg boeiend. Wat me erg tegenstaat is dat alle clienten hem aan het 'testen' zijn. Je komt daar toch ook om zijn hulp? Wil je je contact dan zo starten? Vind dat persoonlijk ongeloofwaardig.

Dat verhaal van Halina vond ik wel geloofwaardig. Hoewel ik me altijd irriteer aan haar, en ik denk haar persoonlijk zal ik dat blijven doen, kan ik haar acteren wel waarderen inmiddels.

Die Aron (?), piloot, die lepelde inderdaad gewoon maar zijn lijntjes op de eerste aflevering, maar de tweede viel mee, maar nog steeds erg onnatuurlijke 'afwijzingen'. En dingen die hij zegt, ja alles wat je zegt bevestigt mij. Bleehhhh tenenkrommend.

Vond het erg interessant, afgelopen donderdag. Waar leidt het naartoe? Hoop dat daar meer van naar voren komt.

Therapeut erg geloofwaardig.

Maar dat afwijzende gedoe vind ik erg irritant. "Ik kom hier alleen maar voor een rapport" - "tot nu toe heb ik nog niks zinnigs gehoord". En dan Paul naar de therapeute, ook zo afwijzend. Is dat de enige manier waarop je weerstand kunt uitbeelden? Clienten met een 'hoger' plan? Die mensen hebben daar toch geen ruimte voor in hun kop?

Heb een beetje een haat liefde met deze serie maar ik blijf kijken. Tot ik het zat ben
Ben het wel een beetje met je eens Puccini.

Het kan natuurlijk zo zijn dat clienten een psych uitdagen, maar zij doen het bijna allemaal (behalve Carice ) en dat maakt het een beetje ongeloofwaardig.

Ik vind ze ook allemaal nogal bijdehand en brutaal, dat komt onrealistisch over.

Ok, bij de rol van Halina en Dragan past het wel...eigenlijk ook wel bij de rol van Sophie....maar alles bij elkaar geeft het een beetje een vertekend beeld.

Ik vind Aron trouwens wel geloofwaardig. Het lijkt misschien alsof hij zijn tekst oplepelt, maar volgens mij hoort dat bij de starheid van zijn personage.

Ik heb soms het idee dat Dragan speelt alsof hij een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft....Maar weet het niet zeker.

Ik vind het mooi hoe Jacob Derwig speelt, en hoe hij de tweestrijd laat zien die elke therapeut wel moet herkennen. Dat tussen de (eigen) menselijkheid en de professionaliteit van het vak.
Ik vind het niet bepaald realistisch maar wel leuk om te kijken.

Hoewel ik net de Amerikaanse In Treatment heb besteld, de verhaallijnen daarin zijn identiek aan de NLse serie, zelfs de namen van de patienten.... Maar ik ben benieuwd naar beiden.
Ik heb een paar afleveringen gezien via uitzending gemist....ik vind het niet prettig kijken.

De verhalen zijn wel boeiend hoor maar ik erger me zo aan de agressieve en vijandige houding van die clienten. Ik kom daar niet overheen....
quote:Wintermuts schreef op 08 augustus 2010 @ 15:40:

Ik vind het niet bepaald realistisch maar wel leuk om te kijken.

Hoewel ik net de Amerikaanse In Treatment heb besteld, de verhaallijnen daarin zijn identiek aan de NLse serie, zelfs de namen van de patienten.... Maar ik ben benieuwd naar beiden.

Ben benieuwd wat je van de Amerikaanse vindt.

Ik ken alleen de Nederlandse dus....kom dat vooral hier vertellen .
Ik kijk niet meer. Ik vind het ook erg ongeloofwaardig allemaal.
quote:Mazou schreef op 03 augustus 2010 @ 18:04:

Die bank dat kan wel hoor, Merelin.

En dat met die verliefde patient ook.

De behandeling hoeft dan niet per se gestopt te worden. De verliefdheid kan ook als inzet gebruikt worden voor de therapie (om er iets van te leren).

Dat legt Jacob Derwig als therapeut ook uit, aan die vrouw met wie hij sprak (die ook therapeut is).

Dat over erotische overdracht.

Hebben ze echt nog zo'n bank waar je dan op kunt liggen? Dacht dat dat altijd iets van vroeger was en een clichébeeld van de therapeut.

Dat die verliefdheid ingezet wordt als therapie kan wel, maar hij is ook verliefd op haar blijkt nu.
Ik kijk ook nog, blijft op de een of andere manier toch boeien, vooral nu je de karakters wat meer leert kennen en erachter komt wat er allemaal speelt en waarom ze op die bank zitten.

Maar zonder Jacob Derwig was ik al afgehaakt hoor......vind hem echt supergoed en ook zeer geloofwaardig. Goed gecast.

Wel jammer inderdaad dat de meeste cliënten zo bijdehand en brutaal overkomen, dat vind ik behoorlijk onrealistisch. Kan me bijna niet voorstellen dat een cliënte letterlijk tegen haar therapeut zegt dat ze wil dat hij haar neukt.......
quote:Merelin schreef op 08 augustus 2010 @ 16:28:

[...]

Hebben ze echt nog zo'n bank waar je dan op kunt liggen? Dacht dat dat altijd iets van vroeger was en een clichébeeld van de therapeut.

Dat die verliefdheid ingezet wordt als therapie kan wel, maar hij is ook verliefd op haar blijkt nu.

Je bedoelt de divan .

Dat is wel een oud beeld ja, daar heb je gelijk in. Freud is ermee begonnen en van oudsher was op de divan liggen onderdeel van de psychotherapie.

Maar ook nu kan het dus. Alleen dan niet met de bedoeling erop te gaan liggen.

Ik weet niet of hij nu wel of niet verliefd op haar is. Hij ontkent wel erg hardnekkig, dat is wel verdacht ja.
quote:Mazou schreef op 08 augustus 2010 @ 20:02:

[...]

Je bedoelt de divan .

Dat is wel een oud beeld ja, daar heb je gelijk in. Freud is ermee begonnen en van oudsher was op de divan liggen onderdeel van de psychotherapie.

Maar ook nu kan het dus. Alleen dan niet met de bedoeling erop te gaan liggen.

Ik weet niet of hij nu wel of niet verliefd op haar is. Hij ontkent wel erg hardnekkig, dat is wel verdacht ja.

Hij had het toch bekend toen hij samen met zijn vrouw in therapie was bij die oud-collega?

Toen zei hij dat hij wat voor haar voelde.
ik heb het gevoel dat de man van halina, wae ze steeds over verteld, volgensmij heeft hij eric, dat hij niet bestaat! ...dat ze m verzind tegen haaar schrink.
Ik heb alle afleveringen van de eerste week teruggekeken en vind het wel fascinerend. Die patienten zijn inderdaad nogal irritant met dat voortdurende uittesten, maar ik vind het ook wel mooi om naar te kijken, dat voortdurende gepingpong, dat terugkaatsen, en hoe Jacob Derwig uiterlijk bijna onbewogen blijft... ja, ik kijk er graag naar.

Maar alweer Carice en Halina... ja dat vind ik ook wel een beetje jammer!
quote:Merelin schreef op 08 augustus 2010 @ 20:21:

[...]

Hij had het toch bekend toen hij samen met zijn vrouw in therapie was bij die oud-collega?

Toen zei hij dat hij wat voor haar voelde.Niet zo direct volgens mij....hij had het toch alleen over aantrekkingskracht?
quote:female schreef op 11 augustus 2010 @ 08:20:

ik heb het gevoel dat de man van halina, wae ze steeds over verteld, volgensmij heeft hij eric, dat hij niet bestaat! ...dat ze m verzind tegen haaar schrink.

Oh hm...dat is een verrassend nieuw inzicht!

Zou kunnen...
Ik kijk ook nog steeds.

Eens met jullie, dat die clienten irritant bijdehand brutaal uitdagend zijn.

Maar ik vind het wel boeiend allemaal, zeker nu ik ze iets beter leer kennen. Alleen gisteren, dat koffie-apparaat, dat vond ik helemaal niet realistisch!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Nog steeds jammer van al die hysterische cliënten....het zijn eigenlijk allemaal wel erg irritante mensen. Zag het voorstukje met dat meisje en heb gisteren niet gekeken, alweer zon hysterisch geschreeuw tegen de therapeut......geen wonder dat die man zelf overspannen wordt

Mis door al dat "gedoe" ook echt een beetje meer diepgang, wat ik wel had verwacht, in ieder geval bij zo´n serie bij de pubieke omroep.

Ik houd nog even vol met kijken........al vind ik vooral de sessie met Halina en Paul zelf het meest boeiend.
quote:didi01 schreef op 12 augustus 2010 @ 19:02:

Nog steeds jammer van al die hysterische cliënten....het zijn eigenlijk allemaal wel erg irritante mensen. Zag het voorstukje met dat meisje en heb gisteren niet gekeken, alweer zon hysterisch geschreeuw tegen de therapeut......geen wonder dat die man zelf overspannen wordt

Mis door al dat "gedoe" ook echt een beetje meer diepgang, wat ik wel had verwacht, in ieder geval bij zo´n serie bij de pubieke omroep.

Ik houd nog even vol met kijken........al vind ik vooral de sessie met Halina en Paul zelf het meest boeiend.

Hm ik zie wel diepgang.

Juist door de psychologische lijnen die erin zitten. Ik ga steeds proberen te analyseren waarom wie wat zegt. Net alsof ik de psycholoog ben.

Maar ik voel mij als kijker ook de patient. Want ik probeer ook de motieven te begrijpen van de therapeut en waarom hij bepaalde dingen doet en zegt.

Dat geeft het voor mij diepgang.

En ja, ze zijn wel hysterisch. Sommigen te, vind ik. Maar bijv. die Sophie, vind ik wel vrij realistisch. En Carice ook wel.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje begin af te haken. Vind het te stigmatiserend ofzo. De boosheid die de therapeut steeds heeft vind ik ook vervelend. Daarnaast is het mij volstrekt onduidelijk vanuit welk referentiekader er gewerkt zou moeten worden, en daar kan ik niet zo goed tegen

Met name de afleveringen waarbij hij zelf bij zijn supervisor zit vind ik best een beetje tenenkrommend, om beiden.

Ik vind dat jonge meisje wel de meest realistische client inderdaad.

Ach, ik zie wel of ik het volhoud of niet
Nog meer (trouwe) kijkers?

Ik probeer zo vaak mogelijk te kijken, Lara lukt altijd maar Sofie pas 1x gezien - vorige week.

Op een of andere manier vind ik het een boeiende serie. Boeiende psycho ook

Was benieuwd of ik hier enige was die nog keek
Ja, ik!

Vind t bereinteressant. Of het geloofwaardig is maakt me nix uit, ik herken het iig totaal niet, blijf steevast u en mevrouw of meneer zeggen, en over de peut zelf wil ik liever ook nix weten.

Vind de interactie van de hoofdpersoon met de anderen mooi om te zien en ben juist steeds meer fan geworden naarmate de serie vorderde.

Ben benieuwd hoe het verder gaat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven