Gezondheid alle pijlers

Chiropractor of osteopaat

08-08-2010 09:14 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is er iemand die het verschil weet tussen een Chiropractor en een Osteopaat?

Ik weet namelijk niet zo goed bij wie ik een afspraak zal maken. Bijna elke drie weken (ongesteldheidsperiode) heb ik last van behoorlijke hoofdpijn, nekpijn, rugpijn, wat helemaal uitstraalt naar de rest van mijn lichaam. En dan kan ik eigenlijk niet eens meer goed kijken met het licht en vaak voel ik me misselijk, geen eetlust, kan dan ook neit echt meer uit mijn woorden komen. Ik heb dan ook dikke stijve knobbels in mijn nek. Meestal heb ik het een week, soms langer, maar ergste is de eerste dagen, de rest van de week dus draaglijk. Het komt ook voor dat het niet heftig is hoor maar dan zit het zeurderig op de achtergrond.

Paar weken terug ben ik zelfs op zondag naar de huisartsenpost geweest, omdat niets meer hielp (pijnstillers of liggen). Hij zei wel dat mijn nek vast zit en het is misschien ook iets met de homonen omdat het rond mijn menstruatie komt. Dus het wordt nu echt tijd dat ik eens wat ga ondernemen, maar naar wie moet ik gaan Osteopaat of Chiropractor? Of misschien maakt het niet uit?
Ik heb geen ervaring met een Osteopaat. Ik heb wel een abonnement op de Chiropractor en ik baal dat ik nooit eerder die stap heb genomen. 1x Per 6 weken kraakt hij mijn rug, nek en schouders en kan ik weer normaal, pijnloos lopen.

Kraken op zich is niet pijnlijk, wel beetje gek gevoel en in het begin een naar gehoor. Inmiddels ben ik er aan gewend.

Hopelijk heb je toch iets aan mijn post
http://www.professioneleo ... webpage.asp?WebpageId=166
Waarom vraag je dat in hemelsnaam niet aan je huisarts?
Wat ik er wel over kwijt wil is wat ik ervan weet (en dat is niet veel):

Een chiropractor kraakt je rug/nek. Dan moet daar dus wel de oorzaak zitten. Ik ben er nooit geweest, dus ik ga af op de plaatjes in de krant van de myovision scan.

Een osteopaat kan veel verder kijken. In mijn geval heeft hij de organen in mijn buik losgemaakt, door "verklevingen" zaten er dingen aan elkaar die niet aan elkaar hoorde, wat spanningen gaf die helemaal tot in mijn linkerschouder klachten veroorzaakte.
De site van Francisca is m.i. heel helder. En anders kun je altijd de huisarts even bellen.

Gevoelsmatig neig ik naar osteopathie omdat chiropraxie zich voor zover ik weet meer richt op het zenuwstelsel en je botten en osteopathie op bewegingsprocessen in zowel je bottenstelsel als je organen. Maar ik heb er geen verstand van, ben alleen zelf wel eens door een osteopaat behandeld... en weet dus niet of je vanwege jouw pijn juist behandeling moet hebben die zich richt op je zenuwen.

Je kunt natuurlijk ook even zelf een osteopaat of chiropractor bellen en je situatie voorleggen. Dan kunnen zij je vertellen wat ze er aan zouden kunnen doen.

Wat ik je wel kan vertellen is dat ik veel baat heb gehad bij de behandeling door een osteopaat. Dat was wel met heel andere klachten, maar die man en de methode hebben een fan voor het leven... Bij een chiropractor ben ik nog nooit geweest, maar daar zou ik zelf eerder heengaan met bijvoorbeeld rug- of nekklachten.

Succes met je besluit!
quote:Sim69 schreef op 08 augustus 2010 @ 11:44:

Waarom vraag je dat in hemelsnaam niet aan je huisarts?

Omdat ik daar al eens ben geweest voor deze klacht en niets me e ben opgeschoten.

Ik dacht het misschien zitten hier mensen met ervaring dat vind ik dan veel prettiger, maar ik begrijp dat het in elk geval een aanrader is, dus ik ga sowieso met 1 van 2 een afspraak maken.

BEdankt voor de reacties!
quote:Francisca_ schreef op 08 augustus 2010 @ 09:56:

http://www.professioneleo ... webpage.asp?WebpageId=166Hier heb ik wel wat aan, ikdenk dat de osteopaat voor mij beter is als ik het zo lees, omdat het misshcien verband houdt met de menstruatie. Bedankt!
krijg je dit vergoed eigenlijk?

Ik zit bij VGZ en ik heb een beperkt aanvullende tandartsverzekering, en ik denk dat het interessant kan zijn eens een afspraak te maken bij de chiropractor.
beide zijn alternatieve genezers, dat wil zeggen dat de werking van de behandelingen nooit zijn aangetoond. Ook zijn er risico's verbonden aan het manipuleren van de nek en ruggewervels.

Als je nek vastzit, dan heb je het vaak over de spieren daarom heen, wellicht heb je baat bij een fysiotherapeut die je een beter houding aanleert, evt. wat masseert en leert hoe je je nek moet stretchen.

Wat jij beschrijft over de hoofdpijn, het zicht en geen eetlust lijkt heel erg op migraine. Migraine komt vaker voor bij vrouwen tijdens de menstruatie. Ga terug naar je huisarts en bespreek dit. Er zijn namelijk goede medicijnen tegen migraine. Het kan ook best dat de migraine doorzeurt naar nek
quote:Sim69 schreef op 08 augustus 2010 @ 11:48:

Een chiropractor kraakt je rug/nek. Dan moet daar dus wel de oorzaak zitten. Ik ben er nooit geweest, dus ik ga af op de plaatjes in de krant van de myovision scan.

Een osteopaat kan veel verder kijken. In mijn geval heeft hij de organen in mijn buik losgemaakt, door "verklevingen" zaten er dingen aan elkaar die niet aan elkaar hoorde, wat spanningen gaf die helemaal tot in mijn linkerschouder klachten veroorzaakte.sorry maar wat een onzin, verkleefde organen die last geven aan je linkerschouder?? Verklevingen in je buik ontstaan als gevolg van een operatie of littekenvorming als gevolg van endometriose, dit is alleen "los te maken" door een nieuwe operatie
Patientenbrief van artsennet.nl

Wat is migraine?

Migraine is hoofdpijn die in aanvallen komt. De hoofdpijn komt plotseling op, soms midden in de nacht zodat u er wakker van wordt. De pijn zit meestal aan één kant van uw hoofd. De pijn is hevig of bonzend. Door inspanning wordt de pijn erger. De aanval gaat vaak gepaard met misselijkheid en overgeven. Fel licht en hard geluid worden vaak slecht verdragen. Een halfuur tot een uur voor de aanval kunt u schitteringen, flitsen of golvende beelden zien. Misschien heeft u tijdelijk een doof gevoel, tintelingen, of minder kracht aan één kant van uw lichaam. Ook spreken kan even moeite kosten. Een aanval kan 4 tot 72 uur duren, maar is meestal binnen één dag over. Sommigen hebben slechts af en toe een migraineaanval; anderen hebben er regelmatig last van.

Hoe ontstaat het?

Migraine ontstaat doordat de samenwerking tussen bloedvaten en zenuwbanen in de hersenen tijdelijk verstoord raakt. Aanleg speelt hierbij een rol. Waarom de een zelden een aanval heeft en de ander heel vaak is niet bekend. Meestal is er geen duidelijke aanleiding. Soms ontstaat een aanval na lang of juist uitslapen, te kort slapen, een nachtdienst, na vasten of na stress. Vrouwelijke hormonen hebben invloed op de migraine. Sommige vrouwen krijgen steeds migraine rond de menstruatie. Bij gebruik van de anticonceptiepil kan de migraine verergeren of juist verminderen. Tijdens de zwangerschap kunnen de klachten verminderen. Na de overgang blijkt de migraine bij een kwart van de vrouwen te verminderen; bij de helft verandert er niets; bij een kwart neemt de migraine zelfs toe.

Bepaalde stoffen in voedingsmiddelen kunnen de aanvallen uitlokken, bijvoorbeeld smaakversterker (in chinese en kant- en klaargerechten), sulfiet (in wijn), nitraat (in bleekselderij, andijvie, spinazie, sla, venkel, koolrabi, spitskool, chinese kool en rode bieten) en aspartaam (kunstmatige zoetstof).

Adviezen

Leg het aan anderen uit wanneer u een migraineaanval heeft. Dan begrijpen zij het als u uw werk wilt onderbreken of op bed wilt gaan liggen. Probeer te achterhalen waardoor de hoofdpijn wordt uitgelokt. De beste manier om daar achter te komen, is het bijhouden van een hoofdpijndagboek. Door dagelijks op te schrijven wanneer de hoofdpijn optreedt, wordt misschien duidelijk waardoor de pijn wordt uitgelokt en wat u er aan kunt doen. Als u denkt dat bepaalde voedingsmiddelen de aanval uitlokken, kunt u die vermijden. Vaak blijft de oorzaak echter onduidelijk. Soms helpen ontspanningsoefeningen om het aantal aanvallen te verminderen. Het helpt niet om 'flink' te zijn en gewoon door te werken. De klachten kunnen dan zelfs verergeren.

Medicijnen

Zodra u een aanval voelt opkomen, kunt u een pijnstiller en een (zet)pil tegen misselijkheid en overgeven nemen. Voorbeelden van pijnstillers zijn paracetamol, acetylsalicylzuur, diclofenac, naproxen en ibuprofen. Door ervaring leert u welke pijnstiller bij u het beste werkt. Als geen van deze pijnstillers helpt, bespreken we of u een middel speciaal tegen migraine voorgeschreven krijgt. Dit middel gebruikt u aan het begin van een migraineaanval. Als u meerdere aanvallen per maand heeft, kunt u ervoor kiezen dagelijks medicijnen te gebruiken om het aantal aanvallen te verminderen. Deze zijn alleen op recept verkrijgbaar.

Hoe gaat het verder?

Het kan enige tijd kosten om uit te zoeken waardoor de hoofdpijn wordt uitgelokt en welke medicijnen bij u helpen. Extra onderzoek is bij migraine zelden nodig. Wanneer u een paar aanvallen heeft gehad, bekijken we uw hoofdpijndagboek samen. Vaak blijkt dat iemand met migraine ook perioden met spanningshoofdpijn heeft. Spanningshoofdpijn gaat niet gepaard met misselijkheid en verergert niet door inspanning. Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen migraine en spanningshoofdpijn, omdat er andere medicijnen voor gebruikt worden. Soms blijkt dat te veel gebruik van pijnstillers of migrainemiddelen de hoofdpijn verergert in plaats van vermindert. De behandeling moet dan worden aangepast.
quote:meds schreef op 08 augustus 2010 @ 13:00:

beide zijn alternatieve genezers, dat wil zeggen dat de werking van de behandelingen nooit zijn aangetoond. Ook zijn er risico's verbonden aan het manipuleren van de nek en ruggewervels.

Als je nek vastzit, dan heb je het vaak over de spieren daarom heen, wellicht heb je baat bij een fysiotherapeut die je een beter houding aanleert, evt. wat masseert en leert hoe je je nek moet stretchen.

Wat jij beschrijft over de hoofdpijn, het zicht en geen eetlust lijkt heel erg op migraine. Migraine komt vaker voor bij vrouwen tijdens de menstruatie. Ga terug naar je huisarts en bespreek dit. Er zijn namelijk goede medicijnen tegen migraine. Het kan ook best dat de migraine doorzeurt naar nek

Dat stukje wat je eronder hebt gezet over migraine klopt idd precies, als ik opsta dan is het helemaal erg (de laatste keer maakte liggen ook geen verschil, want bleef maar doogaan), maar ik heb het wel echt heel lang eerste dagen ergste maar kan soms nog weken doorzeuren. Ik voel het nu ook alweer ligt. Daa rkan ik trouwens prima mee leven, maar soms is het zo erg dat ik neit meer kan functioneren. Dat dode gevoel in armen en benen heb ikd an ook, geen kracht.

HEt komt denk ik wel vanuit mijn nek, want daar is de boel helemaal dik en opgezet en verder loopt het samen met de menstruatie. Tijd terug heb ik van de dokter ook eens migraine pillen gehad, maar dat hielp ook neit. DE laatste keer had ik iets voor de spieren (dat was onder andere voor atrose etc.), hielp ook niet.

Maar ik kan de fysio ook eens vragen.
Je kan ook eens een artrokinesioloog proberen. Herkenbaar wat je hebt. Bij mij hielp Chiro, osteo, fysio niet.

Ben nu 2x bij een artrokinesioloog geweest. En ik geloofde er niet meer in, maar het werkt.

Het is iemand die je wevels fixeerd.

Google maar eens..
Migraine vindt echter niet de oorsprong in je net, het zit echt in je hoofd, maar het kan dooretteren naar je nek. Gewoon met je huisarts overleggen en goede medicatie vragen
Mensen bedankt. Ik ga ff googlen.

JA meds maar meestal heb ik het meeste last van mijn nek, maar misschien komt het idd wel vanuit het hoofd.
ik heb zelf een lange tijd last gehad van nek/rug klachten en veel last van hoofdpijn.

mijn magnetiseur verwees mij door naar de chiropractor. en ik vond het jammer dat ik niet eerder heen ben gegaan.

het klinkt heel eng, maar het werkt echt waar!!

het doet geen pijn, voelt beetje raar.. maar daarna heb je nergens meer last van.. zelfs mijn hoofdpijn was over.

en na zo'n behandeling heb je savonds hele warme voeten, ook wel lekker!!
magnetiseur???
Wiki:

Een magnetiseur is iemand die claimt door middel van handoplegging energie door te geven. Magnetiseren is een vorm van paranormale geneeswijze, de term is gebaseerd op het werk van Franz Anton Mesmer. De magnetiseur geeft, volgens sommige aanhangers van de techniek, energie via de aura door aan de cliënt.

Ook in religieuze context komt de handoplegging voor. Daar gaat het niet om magnetisme of energie maar om zegeningen en genezingen.
Ervaring met een chiropractor heb ik niet maar wel met een fysiotherapeut als met een osteopaat.

Beide hebben mij goed geholpen bij mij klachten.

En het één sluit het ander ook niet uit.
quote:Sim69 schreef op 08 augustus 2010 @ 11:48:

Een osteopaat kan veel verder kijken. In mijn geval heeft hij de organen in mijn buik losgemaakt, door "verklevingen" zaten er dingen aan elkaar die niet aan elkaar hoorde, wat spanningen gaf die helemaal tot in mijn linkerschouder klachten veroorzaakte.Dat gelóóf je toch niet, wat een onzin! Ik begrijp niet dat mensen zich zo veel laten wijsmaken.
quote:Roelfien schreef op 17 augustus 2010 @ 19:33:

[...]

Dat gelóóf je toch niet, wat een onzin! Ik begrijp niet dat mensen zich zo veel laten wijsmaken.Ik was erbij, jij niet.
Eens met Meds en Roelfien.

Let op: Al deze 'geneesheren' werken op commercieële basis, dat betekent dat ze geld moeten verdienen aan jou. Ze willen dat je vaak terug komt, dus vertellen ze je prachtige onwaarheden om jou te doen laten geloven dat het heel hard nodig is, die commercieële geneeswijze.

Echt, laat je niks aanpraten.
je kan ook naar de goochelaar of visboer, net zo ineffectief maar dan heb je tenminste nog vermaak en een harinkie
oh ja Empress, wat ze ook vaak doen is vage supplementen aansmeren die je dan natuurlijk alleen bij hen kan kopen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven