Op jezelf wonen

19-08-2010 10:34 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel ben ik nog niet direct woningzoekende, maar wel aan het rondkijken wat de mogelijkheden zijn in mijn stad.

Ik woon momenteel in de binnenstad en wil daar ook niet weg, huurhuizen zijn rond de 700/800 euro huur. Verder wil ik graag weten wat je ongeveer moet verdienen om goed rond te kunnen komen en ook nog geld over te hebben om niet alleen voor je werk en huis te leven.

Kopen is denk ik helemaal geen optie voor mij, want ik heb nog geen vast contract. Heb rondgekeken en de hypotheek die ik kan krijgen met vast contract is ook niet super hoog. (ligt dat aan de tijd?)

Kunnen jullie mij een indicatie geven? Ik verdien nu + 1200 euro netto
quote:wrikkelgat schreef op 19 augustus 2010 @ 11:06:

[...]

Voor een kamer in mijn stad kan ik een eensgezinswoning in de buitenwijk huren, dus dat zit er niet inDan zou ik dat doen.
Als je 20 bent, is het best normaal om op kamers of met een huisgenoot te leven. Me jouw inkomen is dat in ieder geval een reëlere optie dan een particuliere huurwoning van 800 euro. Ik zeg niet dat je niet naar particuliere huurappartementjes moet kijken, want ook die zijn te vinden voor 400 euro, het is alleen beter zoeken.

Als je wil weten hoe je budgetair uitkomt, ook qua gemeentelijke belastingen, waterschap ed, een indicatie van je energieverbruik ed als je niet all-in huurt kun je eens hier het persoonlijk budgetadvies van het nibud doen. Aanrader! http://www.nibud.nl/omgaa ... oonlijk-budgetadvies.html
quote:fleurtje schreef op 19 augustus 2010 @ 10:56:

Als ze in dezelfde stad wil wonen als waar ze is opgegroeid, had ze er verstandig aan gedaan zich meteen op d'r 18e verjaardag in te schrijven. Maar goed, dat is achteraf gepraat.

(mijn moeder heeft me idd meteen op mijn verjaardag ingeschreven. Nooit meer echt aan gedacht. Totdat ik het op kamers wonen zat was, eens naar die inschrijving keek en zag dat ik zes jaar van die inschrijving mee mocht nemen omdat ik in een gemeente stond ingeschreven die onder 'regio amsterdam' viel; had toen binnen twee maanden een woning, voor ¤210 per maand en door hubsubsidie werd dat ¤190. Ja, ik was blij )Hebben wij dezelfde moeder ? Bij mij precies zo gegaan. Mijn moeder had het wel gezegd maar omdat ik er niets mee deed, heeft zij mij maar ingeschreven (niet omdat ze mij kwijt wilde hoor ). Ik ben haar er altijd dankbaar voor geweest want zo was ik wel heel snel aan de beurt. Maar inderdaad hier heeft TO niets aan.
Heb je al gekeken op funda.nl wat er in je buurt te huur is?
Wintermuts, ik kreeg niet de indruk dat ze voor particulier aan het kijken is, ze had het over woningbouw...
Wrikkelgat, even voor mijn duidelijkheid: kun je met jouw inschrijfingsduur van twee jaar, iets betaalbaars huren in jouw stad, ook al is het in een wijk waar je niet wilt wonen?
En met 1200 netto kun je een hypotheek krijgen voor een apparement in delfzijl, maar in een duurdere regio krijg je geen voet aan de grond qua koophuizen.

Niet zo gek, je bent pas 20 en hebt niet veel gestudeerd om nu al te werken. Je kunt niet verwachten dat je direct een superdeluxe momumentaal pand in de binnenstad kan betrekken... wees blij met een studentenkamer.

[...]

Voor een kamer in mijn stad kan ik een eensgezinswoning in de buitenwijk huren, dus dat zit er niet inEn is het geen optie om met een vriendin samen zo'n eensgezinswoning te delen?
quote:Wintermuts schreef op 19 augustus 2010 @ 11:12:

Je kunt niet verwachten dat je direct een superdeluxe momumentaal pand in de binnenstad kan betrekken... wees blij met een studentenkamer.Eens! Of ga antikraak, heb ik destijds ook gedaan toen ik nog weinig verdiende en het was ideaal (..en groot.. en apart.. en leuk..)
Huurprijs is niet afhankelijk van of je in de binnenstad of in een buitenwijk gaat wonen bij sociale huurwoningen.

Wrikkelgat volgens mij heb je ook over mijn bericht heen gelezen dat ik in een grote stad midden in het centrum woon voor 450 euro per maand inclusief g/w/l/

Ik denk trouwens dat je voor je eerste woning ook niet te hoge eisen moet stellen. Je kan niet verwachten dat je meteen in een paleis op de perfecte locatie woont. Soms moet je het gewoon doen met wat er mogelijk is en niet met wat je droomt.
quote:Zwup schreef op 19 augustus 2010 @ 11:14:

Ik denk trouwens dat je voor je eerste woning ook niet te hoge eisen moet stellen. Je kan niet verwachten dat je meteen in een paleis op de perfecte locatie woont. Soms moet je het gewoon doen met wat er mogelijk is en niet met wat je droomt.En dáárom zou ik eerst op kamers gaan of iig NIET iets via woningbouw, zodat je je inschrijfduur niet vergooit. Dus op kamers, zodat je wachttijd blijft oplopen en dan kun je tzt misschien iets huren op een plek die je wel leuk vindt.
Vriend en ik wonen net buiten het centrum in één van de grote 5 steden, in een particuliere huurwoning en zijn daar ¤ 1050,- kale huur per maand voor kwijt. Dat is idd een hoop knaken, maar we wonen prachtig aan het water.

TO, houd er rekening mee dat je bij een huurhuis ook verantwoordelijk bent voor een aantal zaken. Lees je huurcontract er goed op na op bijvoorbeeld zaken als hang/sluitwerk, kranen, glaswerk, lekkages etc. Sluit een goede inboedelverzekering af; bij ons is er lekkage geweest van een verwarming en de waterschade wordt niet vergoed door de verhuurder, gelukkig wel door de inboedelverzekering. Je zult dus een spaarpotje moeten hebben voor dat soort dingen. (geld over moeten houden per maand om opzij te zetten dus)

Wij verdienen samen aardig en kunnen leuke dingen doen naast het maandelijks ophoesten van de huur, maar we hebben dan ook een dubbel inkomen.

Ik kan natuurlijk niet over jouw situatie oordelen, maar het lijkt me dat je op dit moment gewoon even te veel wil en de vraag is of dat haalbaar is. Midden in de stad blijven wonen, niet zo'n heel hoog inkomen hebben en flinke woonwensen. Vriend en ik hebben beiden relatief lang op kamers/studio's gewoond om zo geld te kunnen sparen tot het moment dat we gingen samenwonen. Misschien ook een idee voor jou, nu even rustig aan doen om het straks leuk te hebben op je ideale woonplek?
Ik woon net buiten het centrum van een grote stad, op 5 min fietsen van het station. Alle voorzieningen op steenworp afstand. Betaal 700 incl. g/w/l. particulier. Via de woningbouw zou ik hetzelfde kwijt zijn ongeveer, alleen dan wat meer ruimte hebben. Maarja dan kan ik nog wel 6-8 jaar wachten
Springstof, de dingen die jij noemt (hang/sluitwerk, lekkages, glaswerk)... Misschien geldt dat voor particuliere huur, maar niet als je van de woningbouw huurt. Of verschilt dat óók weer per stad?

Dat is nl juist het mooie van huren: je hebt niet de kosten die je wel zou hebben als je koopt.
Fleurtje, klopt, maar als TO nog niet lang genoeg ingeschreven staat en per sé wil huren, dan kom je vanzelf uit op particuliere huur, nietwaar?

In mijn oude studentenhuis had de huisbaas wel een glasverzekering, maar die naaide je echt waar je bij stond en begon over eigen risico etc. Alle huisgenoten hebben toen maar zelf een glasverzekering afgesloten. Maar goed, kamers huren van huisbazen in een studentenhuis; breek me de bek niet open!

[...]

Voor een kamer in mijn stad kan ik een eensgezinswoning in de buitenwijk huren, dus dat zit er niet inJa hallo, dit is natuurlijk krom. Je wil geen kamer omdat je elders een heel huis voor kan huren, maar dat huis wil je niet huren om dat je locatie niet goed is. Rare ben jij hoor.. Helemaal voor iemand die in de binnenstad is opgegroeid verbaast het me dat je nog op de hoogte was van de huurprijzen etc.
Bij sociale huur is de woningbouw verplicht dat soort dingen te repareren. Daarvoor zitten ook posten in de huur opgenomen zoals het glasfonds.

Ik snap ook niet zo goed wat er mis is met eerst op kamers gaan trouwens. Ik heb 4 jaar in een gangkastformaat kamer gewoond, maar heb het daar ontzettend naar mijn zin gehad. Heb er echt mijn eigen plekje van gemaakt en had leuke huisgenoten. Nu woon ik in een ruime studio op een super locatie en ook dat is prima. Ik zou natuurlijk het liefste een ruim appartement hebben met in ieder geval een woonkamer en een slaapkamer en een ruim balkon. Maar ja, dat kan ik voorlopig wel op mijn buik schrijven. Dus dit is een perfect alternatief
Maar volgens mij kon TO particuliere huur helemaal niet betalen.

Even korte samenvatting

TO wil:

Huren binnen centrum van eigen stad

Te laag inkomen voor koop

Twee jaar ingeschreven bij woningbouw

Huur buiten centrum is lager dan binnen centrum (via WB)

Buiten centrum is voor TO geen optie

Particulier is te duur?

Rest me nog steeds die ene vraag: WAT kun je huren met die inschrijfduur van twee jaar? LOS van de locatie.
Fleurtje, als je het zo opsomt kan TO beter thuis blijven wonen. Hier kan je namelijk niks van maken.
quote:wrikkelgat schreef op 19 augustus 2010 @ 10:59:

[...]

Ik zie mezelf wel alleen wonen in een appartementje van 350 huur per maand. Ik ook wel, alleen de realiteit is dat ik 3 tientjes minder betaal maar dan voor een kamer. Tuurlijk is het in verhouding duur, maar moet gewoon niet vergelijken met een sociale huurwoning aan de rand van de stad, want daar wil je niet wonen en je heb niet genoeg inschrijftijd.
Ik zie me trouwens wel in mn eentje wonen in een huisje van negen ton in een lommerrijke buurt. Maar de bank ziet me aankomen. Mijn vriend trouwens ook.
Fleurtje

Een monumentaal grachtendpand lijkt mij wel wat
Springstof opteert voor één van de huizen langs de Vecht, nabij Breukelen
Ik wil niet op kamers, ben geen student meer en ik heb een fulltime baan. Ben er pas begonnen en heb nu het startsalaris, nog een paar maanden wachten en dan schiet het omhoog.

Via de website van mijn woningbouw kun je kijken hoe lang mensen ingeschreven staan om een huis te krijgen. Hooguit 2 jaar, niet langer. En dat ben ik nu ook. Dus al zou ik ergens op reageren dan is het gewoon kijken of je het hebben wilt of niet.

Verder wil ik ook even duidelijk maken, dat ik niet nu direct een huis moet hebben. Tijd genoeg en ik meer dan de helft van m'n salaris nu sparen. Ik kijk gewoon wat rond over de mogelijkheden en als ik iets leuks tegenkom kan ik daar over een jaar (of meer) op reageren. Tegen die tijd kan ik al wat meer betalen en wie weet dan wel met iemand.

Je kunt ook wat minder snel oordelen natuurlijk.
WTF? We oordelen helemaal niet, we vrágen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven