Bekkenmeting?

19-08-2010 14:10 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik hoop dat er mensen op het forum zijn die meer weten over of ervaring hebben met een bekkenmeting. Mijn moeder en haar zussen, maar ook de generatie daarvoor hebben een smal of afwijkend gevormd bekken. De meeste bevallingen zijn uitgelopen op keizersnedes of moeilijke bevallingen waarbij de kindjes een schouder of sleutelbeen braken of erger. Tegen mijn moeder is altijd gezegd dat wanneer haar dochter (ik dus) zwanger zou raken ze tijdens de zwangerschap onderzocht moet worden. Tevens heeft mijn voormalige huisarts (inmiddels met pensioen) mij aangegeven mezelf te laten checken om de nodige ellende te voorkomen.

Ik ben nu 35 weken zwanger van mijn eerste kind. Aan het begin van de zwangerschap heb ik bovenstaand verhaal keurig aangegeven bij de vlk. Er werd mij toen verteld dat ze er niet veel mee konden. Inmiddels hebben ze nav de 20-wekenecho wat extra groeiechos laten maken en loopt ons kindje inmiddels 4 weken voor op groei. Er wordt een 9-ponder verwacht. Ik was 7 pond en dat was onmogelijk voor mijn moeder. Deze week dus de vlk weer op bovenstaand verhaal icm groot kindje gewezen. Er werd mij echter gemeld dat er geen bekkenmetingen meer gedaan worden en er altijd een proefbaring plaatsvind. Ze zien dan vanzelf of het lukt of niet, en dan vind er uiteindelijk een spoedkeizersnede plaats. Op het moment zelf dacht ach we zien wel. Maar nu ik erover nadenk vind ik dat het erg makkelijk van tafel geschoven wordt. Waarom niet voor mijn geruststelling een onderzoekje doen? Zou het heel erg vinden als mijn kindje onnodig nare dingen zou overkomen bij de bevalling.

Hoor graag hoe jullie ervaringen zijn!
Geen ervaring, maar ik kan me voorstellen dat dit je heel onzeker maakt. Dat zou ik aangeven bij je verloskundige, mogelijk willen ze dan wel je bekken opmeten?

Heeft ze ook aangegeven waarom het niet meer gebeurt? Zei het te weinig misschien?
Geen ervaring met een bekkenmeting maar wel twee moeilijke bevallingen achter de rug. Ik raad je aan om heel goed uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn. Mijn kinderen waren ook bovengemiddeld en psychisch en lichamelijk is een zware bevalling niet te onderschatten, het herstel na afloop is ook langduriger bijvoorbeeld.

Misschien kun je een keer naar een gynaecoloog of via je huidge huisarts je goed voor laten lichten? In mijn ogen zijn verloskundigen altijd iets meer van 'we zien wel hoe het gaat' namelijk.
Je voelt je overduidelijk niet serieus genomen. Vraag een nieuw consult aan je bij je vk, en bespreek bovenstaande, en vertel ook dat je het op deze manier niet ziet zitten. Vind überhaupt vreemd dat je met zo'n familie geschiedenis niet bij de gyn loopt.
Hoi Wen,

Dank voor je snelle reactie.

Ze gaf aan dat het niet altijd betrouwbaar is inderdaad. Maar goed niet altijd betrouwbaar is voor mij eigenlijk niet een hele goede reden... Volgende week heb ik het bevallingsgesprek, daar is mij man ook bij, graag wil ik voor die tijd wat meer informatie verzamelen.

Het is ook wel de combinatie met het naar verwachting grote kindje (zit al iets boven de curves) wat mij toch wel onzeker maakt nu...
@surface

Tja, ik wil eigenlijk ook graag nog met een gyn om de tafel voor het geval ik toch medisch wordt tijdens de bevalling, zodat iedereen op de hoogte is van mijn achtergrond.

Ik hoop natuurlijk dat ik wel gewoon kan bevallen maar kan niet ontkennen dat het me inmiddels erg onzeker maakt...
Cha, ga ik zeker doen, thanx voor je support!

Het lijkt wel dat ik sinds ik zwanger ben me makkelijker met een kluitje in het riet laat sturen...

De vlk in kwestie heeft jaren in het buitenland gewerkt en vind het systeem in NL (het proberen maar systeem) erg goed, tja dat helpt niet mee voor me...

Ik ga een gesprek met een gyn aanvragen.
hier een reactie van een verloskundige (die in het ziekenhuis werkt).

Vroeger werd idd een inwendig bekkenonderzoek gedaan, echter diverse onderzoeken hebben inmiddels bewezen dat zo'n onderzoek niet betrouwbaar is. Het enige wat betrouwbaar is om er achter te komen of een bekken normaal is (wat wil zeggen mogelijk tot een vaginale baring) is een zogenoemde proefbaring. Eigenlijk is iedere bevalling een proefbaring omdat je nooit zeker weet of het zal lukken.

Ik vind het wel jammer dat je verloskundige je voor jou gevoel niet serieus neemt. Iets meer uitleg doet vaak al wonderen.

Ik zou met een verwacht groot kindje en deze voorgeschiedenis wel in het ziekenhuis willen bevallen. Dat hoeft echter niet onder leiding van een gyn hoor. Als het hoofdje niet door het bekken past zal je dat merken doordat het kindje niet indaald, hierdoor schiet de ontsluiting niet op of vordert het niet. Hier kan je alleen achterkomen door het te proberen.

Nog even ter geruststelling, vroeger kwam en afwijkend bekken veel vaker voor. Heeft onder andere met voeding ed te maken. Een echt afwijkend bekken bij een Nederlandse (of in een westers land opgegroeide) vrouw zien we weinig.

Ik hoop dat dit je een beetje meer zekerheid geeft. En vraag anders gewoon een consult bij de gyn aan. Wil ze je dat niet geven dan heb ik nog wel wat tips om dat consult wel te krijgen...
Ik heb recentelijk een onderzoek gelezen over bekkenmeting en dat het idd niet betrouwbaar is.

Wat Floortje zeg idd.

Succes!
Floortje,

Dank je voor je uitleg. Het stelt me zeker gerust, dit is ook wat mijn vlk mij vertelde.

Ik word eerlijk gezegd wat onzeker omdat er ook een groot kindje verwacht wordt. Mijn moeder had destijds helemaal geen weeen en is bij mij en mijn broer met 42 weken ingeleid met als resultaat twee spoedkeizersnedes en twee kindjes die klem gelegen hadden. Bij mij is e.a. snel rechtgetrokken maar bij mijn broer zijn er jaren van therapie e.d. nodig geweest om een beetje normaal te kunnen functioneren. Ook omdat hij volledig uitgedroogd was en de placenta al op was. Uiteraar controleert men dit tegenwoordig erg goed dus daar hoe ik me volgens mij geen zorgen over te maken.

Bij ons in de familie is een vlk die mij de bekkenmeting adviseerde vandaar mijn twijfels bij het antwoord van mijn eigen vlk.

Groetjes,

Marie
Marie is die verloskundige in de familie al wat ouder? Niet vervelend bedoelt hoor, maar vroeger deden ze het echt regelmatig.

Ze laten je nu ook minder lang aanrommelen hoor dan vroeger voordat ze besluiten tot een keizersnede. En de middelen om iemand in te leiden zijn ook veel verder ontwikkeld, gelukkig!

Ik denk toch wel dat een consult bij de gyn wat van je angsten en onzekerheden weg kan nemen.

Succes!
Maar waarom krijg je dan niet "gewoon" een keizersnede?

Ben ik eigenlijk ook benieuwd naar....

Ik ken het verhaal over smalle bekkens: komt bij mij in de familie ook voor: aantal spoedkeizersnedes en uitscheuringen...

Is het dan niet mogelijk om uit "voorzorg" een keizersnede te doen? Lijkt mij een stuk prettiger dan uitscheuren daar beneden of dat er iets mis gaat met het kind....
Misschien ook gewoon afspraken maken? Zoals tijdig ingrijpen bij niet vorderende ontsluiting? Ik heb zelf bij de eerste hier te lang mee doorgemodderd, uiteindelijk doorgeleid en inderdaad een kind eruit wat erg te lijden heeft gehad.

Bij de tweede dit aangegeven en ben dit keer vroeger ingeleid (had ook totaal geen weeen) bij iets meer dan 40 weken.
Misseigenwijs

een keizersnede is ook niet zonder risico's hoor. Dat is niet gewoon even een keizersneetje.

Uitscheuren is idd geen pretje maar dat is een keizersnede ook niet. Dan heb je ook hechtingen ed. En dan mag je veel langer veel minder dan wanneer je bent ingescheurd. Een totaalruptuur is wel in een andere orde, maar neem aan dat je dat niet bedoelt.

Cha ja precies afspraken maken helpt vaak enorm. Ook omdat je dan zelf het gevoel hebt er een beetje controle over te hebben. Is jou 2de bevalling wel goed gegaan?
En een proefbaring is iets wat ik me ook wel kan voorstellen, zoveel vrouwen en zoveel bevallingen natuurlijk. Maar is niet elke bevalling een proefbaring omdat 'elke bevalling anders is, ook bij dezelfde vrouw'? Bij mij werd ook gezegd dat een tweede bevallling heel anders kan zijn dan een eerste, maar in wezen kwam het op hetzelfde neer: geen eigen weeenkracht op kunnen bouwen.
Mijn tweede bevalling ging wel beter maar dat lag vooral aan het hormoon wat ik sneller en eerder toegediend kreeg (ben nu vanaf het begin ingeleid). Uiteindelijk wel weer een knip en een serie hechtingen, mijn onderkant is een grote ritssluiting na twee bevallingen. Gelukkig zie ik het zelf niet al te vaak!
Dat het geen pretje is weet ik; persoonlijk zou ik er toch de voorkeur aan geven (weet nu al dat het problemen gaat worden, mag geen spiraaltje omdat het nogal nauw is en problemen met andere dingen). Maar ik geloof dat NL hierin ook veel strikter is dan andere landen.

Dat hersteltijd langer is zou ik voorlief nemen; dat liever dan uitscheuren......geloof me ken de verhalen van dichtbij.

Floortje jij werkt als verloskundige toch? Is het vooraf mogelijk om dit met een gynecoloog te bespreken; ik zou zelf niet zomaar zwanger worden, als ik niet wist dat ik geen keizersnde mocht....
Wel of niet uitscheuren heeft toch niet zoveel met je bekken te maken maar meer met het weefsel van je vagina? Of zie ik dat nu verkeerd?

Ik snap eigenlijk wel dat ze niet bij voorbaat al een keizersnede doen, maar dan is het in TO's geval natuurlijk wel zo prettig als haar zorgen niet worden afgedaan met 'dat zien we dan wel'.
Floortje wee inderdaad waar ze het over heeft.

Ik neem aan dat je al eerder aangegeven hebt dat je een poliklinische bevalling wilt? Dus in het ziekenhuis, met je eigen verloskundige? Dat lijkt me in ieder geval zeker verstandig. Als het niet lukt, heb je echt in no time een keizersnede.

En ja, ik zou er nog met je verloskundige en indien mogelijk een gyn over hebben. Maar bekkenmetingen zijn vrij ouderwets en zeggen te weinig om zinnig te zijn.
ze doen echt niet zomaar een keizersnee omdat er een voorgeschiedenis is van bekkenproblemen en het kindje 9 pond is.

het wil helemaal niet zeggen dat TO dezelfde problemen gaat ondervinden bij de bevalling, en uitscheuren heeft weinig te maken met het stand van je bekken

ook 9 pond wil niet per definitie zeggen dat het een zware bevalling gaat worden met enorm veel leed. vaak zijn die kindjes steviger en werken daardoor meer mee met eigen kracht, waardoor het soms makkelijker gaat dan een kleine 6 ponder.

elke bevalling is anders en je weet gewoon echt nooit hoe het loopt. het kan zomaar binnen een paar uur gepiept zijn met 3 hechtingen. Of het wordt inderdaad een spoed keizersnee, misschien wel om hele andere redenen dan je van te voren bedenkt.

Heb dus vertrouwen in wat de verloskundigen zeggen, ga voor een poliklinische bevalling en laat het verder lekker over je heen komen!
miss eigenwijs

je kan het vooraf bespreken met de gynaecoloog maar hier in Nederland zijn er weinig gynaecologen die om die reden een keizersnede zullen doen. Ze zijn er wel maar je moet met een lichtje zoeken .

Uitscheuren heeft echt niets met je bekken te maken en dat kan je echt niet inschatten van tevoren. Ik geloof dat ik zelf echt veel liever uitscheur van dat ik om die reden een keizersnede krijg.

Keizersnede is echt niet zonder risico's. De kans dat een volgend kindje overlijd omdat er eerder een keizersnede is gedaan neemt echt flink toe. Tuurlijk gaat het meestal goed, maar er is wel een risico.
Royanne helemaal met jou eens dat het gewicht echt niet alles zegt. Goede weeen wel. Dat geeft cha ook aan. Met goede weeen hoeft 9 pond echt geen probleem te zijn, zonder die weeen kan 6 pond al veel te veel zijn.
Mijn ervaring is minder leuk: blijkbaar ook een té smal bekken waardoor de eerste in een stuit is gedraaid tijdens de ontsluiting. (lag weken voor de bevalling keurig met koppie naar beneden, maar was niet ingedaald!)

Gevolg: bevallingsbekkeninstabiliteit, kind 'gebroken' been....

Godszijdank een zeer ervaren gyneacoloog die een 'gebroken' been bij kind en bekkeninstabiliteit ondergeschikt maakte en wist wat hij deed. Als hij dat niet had gedaan, ben ik er niet zeker van of mijn kind het had overleefd.

('gebroken' tussen aanhalingstekens omdat men bij zulke jonge kinderen niet eens kan spreken van een breuk; het is een zogenaamde twijgbreuk omdat het bot nog heel erg soepel is)

Mijn advies: ik zou zeker bij het niet indalen van jouw kindje staan op verder onderzoek of zeker een gesprek hebben met de gyneacoloog/verloskundige die de bevalling gaat begeleiden!

En zeker in het ziekenhuis bevallen!
jofdoortje, wat een naar verhaal zeg. Gelukkig wist de gyn wat hij deed maar het blijft natuurlijk ernstig. Was je kindje al te ver ingedaald om een keizersnede te doen?

Een niet ingedaald kindje (bij de eerste) in de uitgerekende periode is idd een reden tot consult hoor. Dat raad ik ook zeker aan.
Ik wil maar 1 kind dus dat het voor volgende kinderen een risico is voor mij niet echt relevant.....

Hmmm ik vind het lastig; ik heb bloed al regelmatig met fysieke activiteit om het zo maar te zeggen, vandaar dat ik er echt huiverig voor ben....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven