Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:Tinkeldel schreef op 22 augustus 2010 @ 11:45:

Welk kasboek gebruik je dan nu?www.kasboek.nl

Gebruikersnaam en ww aanmaken.

Ik maak er bijna iedere dag gebruik van. Je kan ook meerdere rekeningen toevoegen zoals die van je partner en spaarrekeningen.
die vergelijking bij ING is in 1 opzicht niet echt handig. Ik ben er nu achter dat ik meer aan boodschappen kwijt ben dan de gemiddelde ING'er die zich bij TIM heeft aangemeld, maar minder aan geldopnames; duh , misschien pint de gemiddelde ING'er minder vaak boodschappen? Ik pin bijna alles, zelfs bij de bakker e.d., maar als veel ING-ers niet pinnen kan ik ook niet vergelijken; hoe weet ik waar ze hun contante geld aan uitgeven
Ik vind het stom dat je voor TIM moet betalen terwijl er zoveel gratis programma's bestaan en inderdaad, veel mensen pinnen een bedrag per week waar ze van moeten rondkomen. Zo'n programma laat niet zien waar die mensen hun contante euro's aan besteden.
Dat is voor mij ook al reden genoeg om niet van een betaalde service gebruik te maken, er zijn genoeg gratis.

Mijn vriend zoekt dit soort dingen wel eens uit, er is ook een hele populaire. Maar mijn vriend wil het niet gebruiken, om dat ze toen niet konden garanderen dat je gegevens veilig waren.
Hm ik kan op google nergens vinden dat kasboek.nl niet veilig zou zijn. Ik ga ook nooit via kasboek.nl inloggen op mijn bank, dat kan gewoon buitenom.
quote:DeWareJacoba schreef op 22 augustus 2010 @ 17:04:

Ik vind het stom dat je voor TIM moet betalen terwijl er zoveel gratis programma's bestaan en inderdaad, veel mensen pinnen een bedrag per week waar ze van moeten rondkomen. Zo'n programma laat niet zien waar die mensen hun contante euro's aan besteden.Het eerste jaar is het gratis. Ik probeer het een jaar, mocht het zo blijven tegenvallen dan zeg ik het op tijd op; heb ik wel een jaar inzicht in mijn financieen, ik zie dat ook als een tijdelijk 'cursusje', wat ik, als ik het slimmer budgetteren eenmaal onder de knie heb misschien ook wel zonder kasboek kan.
quote:DeWareJacoba schreef op 22 augustus 2010 @ 17:04:

Ik vind het stom dat je voor TIM moet betalen terwijl er zoveel gratis programma's bestaan en inderdaad, veel mensen pinnen een bedrag per week waar ze van moeten rondkomen. Zo'n programma laat niet zien waar die mensen hun contante euro's aan besteden.Het eerste jaar is het gratis. Ik probeer het een jaar, mocht het zo blijven tegenvallen dan zeg ik het op tijd op; heb ik wel een jaar inzicht in mijn financieen, ik zie dat ook als een tijdelijk 'cursusje', wat ik, als ik het slimmer budgetteren eenmaal onder de knie heb misschien ook wel zonder kasboek kan.
Terugkomen van vakantie en je hele administratie in 10 minuten afwikkelen (inclusief rekeningen betalen) is toch wel heel erg lekker tijdvrekken.

Zuidfrankrijk is nu écht duur geworden met restaurants, onder de 20 euro p.p. kun je niet meer lekker uit eten.

Op de terugweg hebben we gegeten in Bannes, bij hotel-restaurant Chez Francoise voor EUR 16,50 !!!!! Vier sterren gevoel, absoluut. menukaart

Menu Malin

16,50 euros

Amuse: soesje met vissaus, garnaaltjes en groene aspergepuntjes.

La terrine de canard maison aux pruneaux HEERLIJK !

Home maded duck terrine with prunes

La salade fermière (poulet, maïs,emmental) PRIMA.

(mixed salad with chicken, corn, cheese)

Cuisse de lapin braisée HEERLIJK volgens Moppeman .

(piece of rabbit cooked with aromatic garnish)

Le filet de lieu sauce citronnée WEL AARDIG

Fish with lemon sauce

Duo de sorbets JAMMIE X 2

(citron-cassis)

Schijnheilig ben ik, dat ik wel levende oesters en mosselen eet, maar geen dode konijntjes.

Levende oesters? Ieuw. Dood konijn? Mjam.

Vraagstuk het bankje: Tja als niemand het voor je kan opslaan, moet je het maar proberen te verkopen of weg te geven (aan een scoutinggroep inderdaad, de meeste Stamgroepen zijn altijd blij met een bankje. Weggooien is voor een rasechte vrek geen optie, want da's zonde.
Weet iemand nog een goede spaarrekening? ik krijg nou maar 1.5% en wil graag wat meer(bedrag voor bruiloft gaan we sparen)
Vrekactie van de maand voor mij: Ik heb in mijn vrije weekend toch twee dagen gewerkt. Da;s fijn, want dat zijn overuren + ORT (48% op zaterdag en 60% op zondag).

Nou ja, we kunnen het hard gebruiken vanwege een nogal hoge verkeersboete ( 't was niet eens onze schuld)
quote:Flashy schreef op 23 augustus 2010 @ 00:05:

Weet iemand nog een goede spaarrekening? ik krijg nou maar 1.5% en wil graag wat meer(bedrag voor bruiloft gaan we sparen)Overzicht van alle spaarrekeningen met rentes en eventuele beperkingen: http://www.mistermoney.nl ... nternetsparen#spaarmodule
quote:Starshine schreef op 23 augustus 2010 @ 00:03:

Levende oesters? Ieuw. Dood konijn? Mjam.

Vraagstuk het bankje: Tja als niemand het voor je kan opslaan, moet je het maar proberen te verkopen of weg te geven (aan een scoutinggroep inderdaad, de meeste Stamgroepen zijn altijd blij met een bankje. Weggooien is voor een rasechte vrek geen optie, want da's zonde.

Mijn zus heeft gezegd dat zij hem wil hebben als ik geen stalplek kan vinden. Ergens ben ik wel een beetje hhhmmmggggrrr dat ze dat ding wél neer kan zetten in een kamer waar ze nooit komt, maar dat niet als stalruimte voor een jaartje voor mij aanbiedt (had ik wel gedaan). Maar goed... Onder het mom van de vrekkenacties: beter dan dat hij naar de de Gemeentelijke Afvalstoffen Dienst gaat.

Overigens heb ik nu 8 dubbele pakken (dus 16! pakken) maanverband liggen nu... Kon het niét laten!
quote:SuperCow schreef op 23 augustus 2010 @ 09:35:

[...]

Overzicht van alle spaarrekeningen met rentes en eventuele beperkingen: http://www.mistermoney.nl ... nternetsparen#spaarmoduleThx!
quote:Flashy schreef op 23 augustus 2010 @ 00:05:

Weet iemand nog een goede spaarrekening? ik krijg nou maar 1.5% en wil graag wat meer(bedrag voor bruiloft gaan we sparen)Bij MoneYou staat het nu op 2,3%
Ik zit ook bij Moneyou en ben er erg tevreden over. Ik heb hier 3 subrekeningen: korte termijn, lange termijn, noodzakelijke dingen. Die subrekeningen zijn gratis. Bij korte termijn doe ik leuke dingen zoals vakanties, weekendje weg, maar ik haal er ook vanaf voor kleding enzo. Lange termijn zijn grote doelen zoals aanbetaling voor een huis etc. Noodfonds is als er iets kapot gaat of als ik mijn baan verlies. Voor alledrie heb ik een bedrag uitgerekend wat ik er op wil hebben (ben nog duizenden euro´s daarvan verwijderd maar dat hindert niet).

Ik krijg binnenkort een aardige loonsverhoging en ben van plan die te gebruiken om ook te gaan sparen voor mijn pensioen. Ik ben 25, maar woon in het buitenland dus krijg straks minder aow. Verder hoor je ook steeds dat als je op je 25ste begint je al zo´n voorsprong hebt op iemand die bv. tien jaar later begint, dat het me wel de moeite waard lijkt. Via het werk kan ik niets sparen dus het moet helaas van mijn netto loon, ik heb een aandelen-rekening geopend bij ASN en ga het daar op storten. Voorlopig nog niet vastzetten, met de lage rentes van nu heeft dat niet veel zin denk ik.
Ik zit ook aan mone you te denken. Krijg je als je die subrekeningen hebt wel gewoon rente over het hele bedrag? of gaat het dan per subrekening? wij hebben al een groot deel van het bedrag gespaard en dat wil ik gewoon even ergens veillig stellen. Het zou fijn zijn als er dan ook nog een mooie rente is inderdaad. (we trouwen volgend jaar mei)
copy/paste van ander topic maar te leuk om jullie te onthouden:

TIP!!!

Zag hieronder net een banner staan die me interessant leek. Nou dat was ie ook.

Klik maar eens op groupon.nl

Zag bijv. een megaluxe high tea voor 4 pers. voor 49 euro (ipv 98) en die wordt bezorgd/opgehaald op de door jou gewenste locatie (thuis, werk, elders).

Je kunt de deals per plaats selecteren om te zien wat er in de buurt is.

Is eerste leuke ad die hier voorbij heb zien komen.
Flashy, het gaat per subrekening maar dat komt uiteindelijk op hetzelfde neer. 2 % rente op 1000 euro is 20 euro.

2 % rente op 250 euro is 5 euro x 4 (aantal subrekeningen) = 20 euro.

Ik ben blij dat je dit vraagt want zelf had ik voorheen ook in mijn hoofd dat rente over een totaalbedrag altijd meer zou zijn dan gesplitste bedragen, maar een forummer wees me er op. Ik heb het twintig keer nagerekend met verschillende bedragen, over verschillende looptijden, enzovoort. Volgens mij maakt het echt niet uit.
Maakt inderdaad niet uit. Ik heb er ook 4 subrekeningen.
Bedankt voor de antwoorden :-)

Ik ga maar snel een rekening openen daar.
Ik vind zelf die subrekeningen leuk omdat je zo echt naar een doel toe spaart, ik heb bv. een fictief bedrag gepakt wat een aanbetaling van een huis en een bruiloft zou kunnen betalen voor een lange termijn rekening. Nu wil ik niets kopen en ik ben ook nog niet gevraagd haha maar ik vind het leuk om zo voor de toekomst te sparen. Misschien gebruik ik het uiteindelijk heel ergens anders voor maar dat geeft niet. Hetzelfde heb ik gedaan met de noodrekening, zoveel sparen dat je er een half jaar van kan leven.

Daarnaast vind ik het handig, ik heb nogal strak gebudgetteerd en als ik kleren wil kopen moet ik dat bv. van de spaarrekening afhalen. Nu vind ik het fijn dat ik dat dan van de plezier-rekening doe en me niet rot hoef te voelen dat ik straks voor belangrijke bedragen niet genoeg over houd.

Ik stort op elke rekening evenveel per maand, maar bij de ene ben ik natuurlijk eerder bij mijn doel dan bij de andere, als dat zo ver is dan ga ik vol op die andere. Ik krijg ook huursubsidie binnenkort en dat ga ik ook meteen dat bedrag op de spaarrekening storten, ik kan het nu immers zonder dat geld redden. Dan heb ik 350 euro die ik extra kan sparen per maand, dat tikt natuurlijk wel aan (met mijn Spaanse salaris), mijn spaarbedrag wordt bijna verdubbeld.
quote:Margaretha2 schreef op 23 augustus 2010 @ 10:27:

Via het werk kan ik niets sparen dus het moet helaas van mijn netto loon, ik heb een aandelen-rekening geopend bij ASN en ga het daar op storten. Voorlopig nog niet vastzetten, met de lage rentes van nu heeft dat niet veel zin denk ik.

Er zijn wel fiscaal aantrekkelijke manieren om voor je oude dag te sparen hoor, van je netto loon sparen is echt te duur!

Je kunt zelf via een lijfrente sparen, die kun je aftrekken van de IB. Levensloop moet je werkgever verplicht aanbieden. Volgens mij is er ook een manier via banksparen? Ik zou me in ieder geval eens goed voor laten lichten.

Dat gezegd hebbende besef ik me ineens dat jij volgens mij in Spanje woont waar andere regels gelden??
Ons doel is de bruiloft, dat geld wil ik "veillig stellen" en gewoon overzichtelijk hebben. Mijn vriend is kostwinner en ik verdien nauwelijks (studeer nog) wat ik verdien spaar ik braaf natuurlijk. We hebben eigenlijk dus 1 inkomen(mijn vriend) en zijn dus ook best zuinig, dat moet ook wel. Onze bruiloft word niet heel groot, maarja alles waar trouwen voor staat is ineens 3x zo duur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven