Notebook of laptop

23-08-2010 09:48 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben erelid van de digibeten club en nu heb ik hulp nodig bij het kopen van een laptop. Tenminste, ik wil een laptop maar nu zie ik ook veel notebooks in de winkels. Die zijn stukken goedkopen. Vraag me af hoe dat kan, wat het verschil dan is. In de winkel beweren ze dat een laptop hetzelfde is als een notebook. Maar het verschil in prijs kunnen ze niet verklaren. Bovendien weet ik ook niet welke laptop/notebooek geschikt is voor mij. Wat ik ermee wil is: internetten (viva-forum ), liedjes downloaden en op een cd zetten, brieven maken. En dat is het. Wie heeft tips voor mij?
Koop een MacBook. Klaar!
Laptop = notebook. Echt waar, geloof de winkel maar gewoon!

En om het je nog even net een stapje moeilijker te maken: een netbook is zo'n heel klein notebookje (A5 formaat).
Een notebook en een laptop zijn inderdaad hetzelfde. Ik heb wel het idee dat ze kleinere laptops eerder een notebook noemen - dat zou ook het prijsverschil kunnen verklaren.

Waar je over na moet denken zijn dingen als (beeldscherm-)formaat en gewicht: wil je je laptop bv. ook meenemen onderweg of gebruik je hem alleen thuis? Verder zit in de allerkleinste notebooks (10-12 inch) geen CD/DVD-brander, dus dat lijkt me geen goed idee ivm. liedjes branden.

Als je thuis een draadloos netwerk hebt, is het handig als je laptop als Wifi 'aan boord' heeft, maar dat is bij de meeste modellen tegenwoordig wel het geval.

Het lijkt me ook handig om even te 'voelen' aan de bediening, zijn bv. de toetsen groot genoeg voor jouw vingers? Dat kan bij een echte kleine notebook nog wel een probleem zijn. Thuis kun je dit ook altijd nog oplossen door een losse muis en toetsenbord te gebruiken.

Van intern geheugen, kloksnelheid ed. heb ik niet zoveel verstand, maar op zich wil je er niet zo veel bijzonders mee, dus is het waarschijnlijk al gauw goed.

Succes!
quote:SeptemberGirl schreef op 23 augustus 2010 @ 09:49:

Koop een MacBook. Klaar!Eens!
je kan altijd nog een externe cd/dvd speler kopen. die kosten 5 tientjes. let wel op dat je dan genoeg usb poorten hebt.
quote:SeptemberGirl schreef op 23 augustus 2010 @ 09:49:

Koop een MacBook. Klaar!dat is nogal een prijsverschil. als je niet veel met je computertje doet, zoals TO, is een mac wel zonde van het geld.
Ik heb een dell. Al meer als 5 jaar. Hij is fantastisch. nooit problemen gehad.

Inderdaad, als je liedjes wilt downloaden en brandden zou ik gaan voor een grotere laptop.

Als je er vooral veel mee wilt slepen zou ik een kleintje kopen.

Als je er erg veel achter zit zou ik een grote kopen ivm RSI.

Die hele kleintjes zijn niet heel goed voor je lijf.
Laptop = notebook inderdaad

Kleintje = netbook

Normaal laptop/notebook ding waarmee je kunt internetten, brieven schrijven, muziek downloaden en CD's kunt branden heb ik al gezien vanaf 419 euro

(Geen reclame, werk hier niet en heb geen aandelen....)

http://www.laptopshop.nl/ ... -presario-cq62-a10sd.html

Als je het verschil niet kent tussen een MAC en een WINDOWS computer, kun je als digibeet beter een WINDOWS computer nemen, want er zijn dan meer mensen in je omgeving die je met eventuele problemen of onduidelijkheden kunnen helpen.....

Ow en neem geen Acer.
quote:marie_liselotte1981 schreef op 23 augustus 2010 @ 10:20:

[...]

dat is nogal een prijsverschil. als je niet veel met je computertje doet, zoals TO, is een mac wel zonde van het geld.Een MAC is NOOIT zonde van je geld. Alleen al omdat ie zoveel langer mee gaat dan Windhoos laptops!
quote:nadah schreef op 23 augustus 2010 @ 11:02:Als je het verschil niet kent tussen een MAC en een WINDOWS computer, kun je als digibeet beter een WINDOWS computer nemen, want er zijn dan meer mensen in je omgeving die je met eventuele problemen of onduidelijkheden kunnen helpen.....

Ow en neem geen Acer.Wat een bullshit. Leer dan meteen werken met een MAC, het is sneller, intuïtiever, gewoon beter! En al die stress met Windhoos, dan loopt ie weer vast, dan moet je weer allerlei virusscanner-dingen installeren, dan moet je weer 100 andere dingen installeren waarvan je bijgod niet weet wat het is. Een MAC is uiteindelijk gewoon veel beter voor je bloeddruk!
Een Mac is belachelijk duur als je alleen een beetje wilt mailen en textverwerken.
quote:SeptemberGirl schreef op 23 augustus 2010 @ 11:03:

[...]

Een MAC is NOOIT zonde van je geld. Alleen al omdat ie zoveel langer mee gaat dan Windhoos laptops!

Owja, dat is waar want mac is kwaliteit

Ow, maar een 15 inch Macbook met prijzen vanaf 1749,- tegenover een 15 inch Windows-laptop (waar ook linux op kan) vanaf 355,- euro is wel 5x zo duur.

Voor een 17 inch Macbook prijzen vanaf 2249,- tegen een 17 inch Windows-laptop vanaf 479 euro.... en dat is meer dan 4x zo duur.

Als gebruiker van internet, briefje schrijven en CDtje branden, hoe haal je dat geld er uit? Hoe rendabel is dat?

Intuïtief MAC bedienen, kost je voor een 17 inch uitvoering dus 1770 euro méér dan het "net iets minder intuïtief bedienen" (gezien door de ogen van een MAC gebruiker) op een Windowslaptop.
Are you blind? 15 inch macbook heb je vanaf 999euro.
Vind je dat goedkoop of zo?
Als je Windows zo vervelend vindt, zet je er gewoon Ubuntu op ( laat je Ubuntu erop zetten).

Op die kleintjes zit Windows 7 starter. Moet je gewoon extra programma installeren als je een foto op je bureaublad wilt (of gelijk upgraden naar Windows 7).
quote:SeptemberGirl schreef op 23 augustus 2010 @ 11:05:

[...]

Wat een bullshit. Leer dan meteen werken met een MAC, het is sneller, intuïtiever, gewoon beter! En al die stress met Windhoos, dan loopt ie weer vast, dan moet je weer allerlei virusscanner-dingen installeren, dan moet je weer 100 andere dingen installeren waarvan je bijgod niet weet wat het is. Een MAC is uiteindelijk gewoon veel beter voor je bloeddruk!

Blablablabla tijd voor plaatjes!

@TO: Notebook en laptop zijn inderdaad hetzelfde. Koop in ieder geval geen Acer of Packard Bell.
Ik heb net een nieuwe gekregen... en ben er heel erg blij mee! Ik zou zeker gezien wat je er mee wilt doen niet superveel geld eraan besteden. Die van mij was geloof ik tussen de 400 en 500 euro met een groot scherm (17 inch wat erg prettig werkt) 3 GB werkgeheugen (genoeg voor wat jij er mee wilt doen) en Windows 7 erop . Let op: je krijg het officepakket (Word, powerpoint e.d.) en een virusscanner maar voor een maandje of 3, daarna dien je het zelf aan te schaffen. Dus ga avlast zoek naar iemand die de cd-roms voor je heeft en laat het voor een tientje ergens goed erop zetten

Ga gewoon eens een winkel binnen en laat je informeren Kijk vooral naar de aanbiedingen!
quote:SeptemberGirl schreef op 23 augustus 2010 @ 11:41:

Are you blind? 15 inch macbook heb je vanaf 999euro.Ow, dat valt dan mee, is ie maar meer dan twee keer zo duur als een windows laptop
Robby the robot is geweldig. Vage film wel quote:SeptemberGirl schreef op 23 augustus 2010 @ 11:05:

[...]

Wat een bullshit. Leer dan meteen werken met een MAC, het is sneller, intuïtiever, gewoon beter! En al die stress met Windhoos, dan loopt ie weer vast, dan moet je weer allerlei virusscanner-dingen installeren, dan moet je weer 100 andere dingen installeren waarvan je bijgod niet weet wat het is. Een MAC is uiteindelijk gewoon veel beter voor je bloeddruk!

Wat een onzin, een virus gehad in 5 jaar. MACs heb ik veel meer problemen me. Software werkt niet, zodra je iets met 3D doet werkt een MACs sporadisch goed. Komt vooral omdat de drivers voor de grafische kaarten hopeloos achterlopen met Windows en Linux.

Windows PCs zijn gewoon goedkoper, Linux vaak nog meer. Op een MAC kan een onervaren gebruiker inderdaad minder fout. Mijn computerfrustraties van de afgelopen jaren waren echt allemaal hardwareproblemen. Kapotte harde schijf e.d.
quote:Mormy schreef op 23 augustus 2010 @ 12:19:

Robby the robot is geweldig. Vage film wel

[...]

Wat een onzin, een virus gehad in 5 jaar. MACs heb ik veel meer problemen me. Software werkt niet, zodra je iets met 3D doet werkt een MACs sporadisch goed. Komt vooral omdat de drivers voor de grafische kaarten hopeloos achterlopen met Windows en Linux.

Windows PCs zijn gewoon goedkoper, Linux vaak nog meer. Op een MAC kan een onervaren gebruiker inderdaad minder fout. Mijn computerfrustraties van de afgelopen jaren waren echt allemaal hardwareproblemen. Kapotte harde schijf e.d.Je moet ook niet vergeten dat OSX gewoon BSD is. Dus Unix. Dus opensource. Dus gratis. Leuk schilletje eromheen met dure hardware en we noemen het Apple .
quote:sweetcandy schreef op 23 augustus 2010 @ 12:05:

Ga gewoon eens een winkel binnen en laat je informeren Kijk vooral naar de aanbiedingen!

ja, kan je doen. je kan ook hier rondvragen.

Immers, office is best prijzig, vooral omdat je hetzelfde (oke, een pietsie anders) gratis online kan krijgen > OpenOffice

@TO, vanwege jouw hoge digibeet gehalte: Een MAC kan je vergelijken met een Porche/Mercedes. Het is vooral luxe, voor liefhebbers en werkt prettig als je véél met een computer doet.
quote:marie_liselotte1981 schreef op 23 augustus 2010 @ 12:25:

[...]

ja, kan je doen. je kan ook hier rondvragen.

Immers, office is best prijzig, vooral omdat je hetzelfde (oke, een pietsie anders) gratis online kan krijgen > OpenOffice

@TO, vanwege jouw hoge digibeet gehalte: Een MAC kan je vergelijken met een Porche/Mercedes. Het is vooral luxe, voor liefhebbers en werkt prettig als je véél met een computer doet.Je kan 'm alleen vergelijken met een een dure auto vanwege de prijs.
Iedereen hartstikke bedankt voor de tips. Een Mac vind ik heel mooi, maar erg duur en zoveel wil ik ook niet aan een laptop besteden. Ik ga van de week naar een paar winkels op wat laptops uit te proberen. Gaat helemaal goed komen.
Mac is meer een hummer dan een ferrari, groot, automaat en je bent er heel veilig in. Is alleen zo ontzettend duur...

Succes met je zoektocht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven