Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Meestal max 20-30minuten, dan is ze mama het gespeel met eten wel weer zat.
Misschien ziet ze ineens het licht GW.

Nu ik er zo over nadenk had mijn zoontje dat vroeger ook heel erg. Hij is sowieso altijd ene hongerlap geweest, maar we hebben er echt een rem op moeten gooien. Hij zat op zijn tweede (of anderhalf?) op 2 boterhammen 's ochtends, 4 's middags en een enorm bord 's avonds. Als we hem lieten eten at hij zo 6 a 7 boterhammen met de lunch (en een scharminkel dat het was!).

Het lastige vind ik dat voor mijn zoontje (3) de regel geldt dat hij aan tafel blijft tot iedereen is uitgegeten. Meestal is dat makkelijk want hij is als laatste klaar. Maarja, een half uur op zijn zusje wachten vind ik eigenlijk wel voldoende (en ik heb ook nog een avondprogramma )
Om jullie een idee te geven van mijn kleine held en ter vergelijk ook een filmpje van ons smulpaapje. Er wordt gesmuld maar ook veel gespeeld. Vanavond zeker drie kwartier aan tafel gezeten en geklooid.

Bloemkool met puree

We hebben trouwens een difr*x bekertje gekocht met een uitsparing om uit te kunnen drinken zonder je hoofd naar achter te hoeven doen. Gaat redelijk!
Haha, wat eet hij enorm gulzig! Zo at mijn zoontje ook. Mijn dochter eet echt als een meisje: voorzichtig stukjes in haar hand en het volgende stukje erin als haar mond leeg is (en daarom duurt het misschien ook zo lang).
Oh fab, xo'n soort bekertje zoek ik al langer, waar heb je die besteld?

En ik wordt wel een beetje verdrietig van jullie filmpjes..... mijn kind wil echt niet eten vrees ik....
En ik zal nog even opbiechten dat ik vanavond geprobeerd heb haar gepureerde wortelen te voeren, maar de kaken bleven stijf op elkaar.....
Ik vond hem bij de V&D hier. Merk is Difrax maar ik hoorde van een vriendin dat het kruitvat ze ook heeft?

Oefenbeker
Lieve gw, ze gaat echtechtecht wel eten hoor! Relax! Ik snap het echt wel hoor en dat is ook verdrietig, maar Rapley -en het hele moederschap an sich- is echt loslaten. Zij bepaalt en jij betaalt en vergeet niet, ze is gecorrigeerd best nog wel jong, toch? Ze heeft gewoon meer tijd nodig en gaat echtechtecht eten! En misschien wel nooit zo fanatiek als sommige andere babietjes, maar dat hoeft toch niet? Ze wordt vast fanatiek in iets anders!

En gepureerd geven is natuurlijk absoluut geen zonde. Gewoon doen hoor als dat goed voelt voor je. Tot die tijd genieten van alles wat ze wel doet en bedenken dat je strax nog jaren broccoli's en wortelprutjes van de vloer kan rapen
Tuurlijk gaat ze eten GW!! Maar ze weet blijkbaar ook dat haar darmen blijkbaar nog een beetje rustig aan moeten doen en dat is eigenlijk ook wel mooi toch van de natuur?

Haha sophy zij bepaalt en jij betaalt, is dat je nieuwe motto?
Ik weet het.... het komt vast ooit goed....

En gepureerd is geen oplossing heb ik al vastgesteld, als ze niet wil eten eet ze niet, dat moge duidelijk zijn....

Gelukkig kan ze wel goed slapen, is tenminste iets, daar is ze fantiek in
Dat is ook, wel een mooie verklaring fab, ze voelt zelf dat haar darmen er nog niet aan toe zijn!
GW voor de dramatische luiers en voor je niet etende meisje. Maar het komt meiden vast helemaal goed!! Heus echt waar.

Enne ik wil best wat van de slaapgenen van H voor Pienmini hoor, dan mag zij wel wat van zijn vreetzakschap.

Fab wat een geweldig filmpje. En wat heb je een mooi jongetje op de wereld gezet. Lekker ding hoor! Moest ook erg lachen toen je de lepel afpakte, hij steeg zowat op.

Dat bekertje ga ik ook maar eens zoeken/aanschaffen. Bedankt voor de link. Een gewoon bekertje gaat ook maar dit is misschien toch minder geknoei.

Nou an die arbeit maar weer.
GW heb je nog iets gehoord van het lab? Laat maar heb het op je eigen topic al bijgelezen (kon jullie eerst niet vinden). Balen zeg!!!
Ja, ze hebben geen salmonellen, geen shigellen, geen yersinien en geen campylobacter en geen rotavirus gevonden/gekweekt.

Er is dus niets uit gekomen.

Vanmiddag maar weer bij de ka langs geweest, deze keer de vervanger.

We gaan nog een keer kweken (jippie, weer met een schepje door de poep roeren....). Ze krijgt een soort van activia (was alleen nog niet bij de apotheek te krijgen, dus dat wordt nog besteld....) en als het eind van de week nog neit over is kunnen we weer terug komen.

Voel me niet helemaal serieus genomen eerlijk gezegd, KA begon ook nog over mogelijk koemelkallergie, kan ik me eigenlijk niet voorstellen waarom ze daar nu ineens last van zou krijgen....

En o ja, we moesten maar veel bananen en wortels voeren......
Nou wat vaag dan weer GW! Een aantal dingen uitgesloten dus, maar je weet nog niks.

Je bent toch nog niet zo lang geleden begonnen met koemelk? Ik weet ook niet hoe dat werkt hoor. Geen ervaring mee.

Dankjewel Pien Vind ik zelf natuurlijk ook

Ja ik dacht, (moederinstinct zat in de weg) je zit te spelen, ga eens eten Maar zijn speelgoed weghalen, hielp niet he?
H heeft tot 5 maand bv gehad (waarbij ik ook gewoon koemelkprodukten heb gegeten), daarna zijn we over gegaan op standaard voeding (die ze dus nu alweer 2 maanden krijgt).

Rare vind ik dat ze er over begint, maar dat ik vervolgens geen speciale voeding hoef te halen (begin er dan niet over).

Wortels werden weer niet gegeten en toen ik er een naar haar mond bracht werd er kei-hard gegild..... nou dat was duidelijk, dat wordt niet gewaardeerd.
Ja, dat lijkt erop alsof de KA ook niet wist wat ie moest zeggen en dan maar wat uit de lucht grijpt. Idd zeg dan niks

Het lijkt me ook stug dat het dat is. Veel logischer is een buikvirus of een reactie op vast voedsel.

Ben je er al achter waar je die bekers in dojtsland vind?
Nee, maar we gaan sowieso binnenkort naar NL, dus anders kijken we daar even bij de VD.

Ach, ik kan gewoon slecht tegen die onzekerheid.
fabindia, wat een ontzettend leuk fimpje.

wij doen het half half, en dat gaat eigenlijk ook heel goed. Gepureerd omdat het een hongerlap is en er zo heel veel ingaat, en rapley als we met z'n alleen aan tafel zitten en hij lekker mee doet.
Poe, wat frustrerend GW. Het wordt ook niet wat beter?

Kun je die bekers niet in de webshop van Difrax bestellen? Ik heb ze bij mijn zoontje trouwens nooit gebruikt. Lukte hem al vrij snel met een gewone beker en dat oefenden we in bad.
Van het weekend dacht ik even dat het wat beter werd, maar vanochtend was er weer echt veel slijm en bloed, de diarree wordt wel iets minder vaak en ook iets minder dun. Maar het is echt nog ver van normaal verwijderd.

Heb nog niet gekeken of ik niet via de difrax webshop kan bestellen, me hoofd stond er niet zo naar zullen we maar zeggen.
ik krijg er zijdelings wat van mee GW, je zorgen om je dochter, maar wat naar. Wat een hoop zorgen om zo'n kleintje.
Snap ik. En voor die kweek weer klaar is... Veel sterkte!

Voor iedereen die zo'n oefenbeker van Difrax zoekt.
en met .de erachter kan ik ook bestellen, het is zo makkelijk!

Zorgen om de gezondheid van je kind is altijd moeillijk volgens mij, maar ik ben echt blij als dit straks achter de rug is.
tsss, die beker is hier gewoon 1 euro duurder, afzetters (ja, blijf zuinige hollander )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven