Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
maandag 23 augustus 2010 om 12:56
quote:wen schreef op 22 augustus 2010 @ 21:28:
[...]
Wegen voor en na een voeding zegt helaas niet zoveel, al zou je dat nuchter gezien wel denken. Er zitten behoorlijke afwijkingen in, dat hebben 'ze' ooit onderzocht door baby's een fles te geven (dus precies bekend hoeveel ze dronken), en verdraaid, hoeveel ze na de voeding wogen kwam helemaal niet overeen met hoeveel er gedronken was. Dikke kans dat je nog veel onzekerder wordt van op die manier wegen.
oke, dit wist ik niet. Dat maakt het wat lastiger. Al kan ik natuurlijk wel zo kijken hoeveel hij in een paar dagen aankomt.
Hoe groeit hij verder?
Hij groeit verder prima. Was afgelopen week 240 gram aangekomen. Maar hij krijgt het nu ook in de fles. Dus krijgt genoeg binnen.
Wat me verder nog te binnen schiet: als het twee weken geleden begonnen is, was hij toen 6 weken. Dat is een bekende tijd voor regeldagen. Heeft hij die ook gehad? Begon het daarvoor al, of daarna?
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen. Alleen ging mijn melkproductie omlaag ipv omhoog. En het ging het iets te lang duren voor regeldagen
Verder nog een hart onder de riem: veel vreemde drink-dingen schijnen ook vanzelf over te gaan. Mijn dochter hapte heel zuinig aan en liet steeds los, gleed van de tepel af om dan weer half aan te happen, en klakte. En dat deed zeer, nogal. Na een maand of vier dacht ik ineens: hee, ik kan me niet herinneren wanneer ze het voor het laatst deed!
Dat wil niet zeggen dat het bij jou ook vanzelf over hoeft te gaan, misschien is er wel een oorzaak die nu nog niet zichtbaar is, maar misschien heb je er iets aan.Zou fijn zijn als het tijdelijk is. Ben nu weer aan het afbouwen met kolven dus ben benieuwd! In elk geval bedankt voor je antwoord!
[...]
Wegen voor en na een voeding zegt helaas niet zoveel, al zou je dat nuchter gezien wel denken. Er zitten behoorlijke afwijkingen in, dat hebben 'ze' ooit onderzocht door baby's een fles te geven (dus precies bekend hoeveel ze dronken), en verdraaid, hoeveel ze na de voeding wogen kwam helemaal niet overeen met hoeveel er gedronken was. Dikke kans dat je nog veel onzekerder wordt van op die manier wegen.
oke, dit wist ik niet. Dat maakt het wat lastiger. Al kan ik natuurlijk wel zo kijken hoeveel hij in een paar dagen aankomt.
Hoe groeit hij verder?
Hij groeit verder prima. Was afgelopen week 240 gram aangekomen. Maar hij krijgt het nu ook in de fles. Dus krijgt genoeg binnen.
Wat me verder nog te binnen schiet: als het twee weken geleden begonnen is, was hij toen 6 weken. Dat is een bekende tijd voor regeldagen. Heeft hij die ook gehad? Begon het daarvoor al, of daarna?
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen. Alleen ging mijn melkproductie omlaag ipv omhoog. En het ging het iets te lang duren voor regeldagen
Verder nog een hart onder de riem: veel vreemde drink-dingen schijnen ook vanzelf over te gaan. Mijn dochter hapte heel zuinig aan en liet steeds los, gleed van de tepel af om dan weer half aan te happen, en klakte. En dat deed zeer, nogal. Na een maand of vier dacht ik ineens: hee, ik kan me niet herinneren wanneer ze het voor het laatst deed!
Dat wil niet zeggen dat het bij jou ook vanzelf over hoeft te gaan, misschien is er wel een oorzaak die nu nog niet zichtbaar is, maar misschien heb je er iets aan.Zou fijn zijn als het tijdelijk is. Ben nu weer aan het afbouwen met kolven dus ben benieuwd! In elk geval bedankt voor je antwoord!
maandag 23 augustus 2010 om 13:00
Ik maak me ook he-le-maal niet meer druk dat mijn dochter 3 mnd nog op 8 voedingen zit. Ze is een snelle drinker, dus ik ben ook zo klaar. Ze doet het er goed op en zij & ik zijn erg gelukkig!
Enig minpuntje hierbij: sinds een week weer 2x 's nachts, hiervoor 1x. Misschien vannacht een keertje de speen proberen als ze weer snel komt.
Enig minpuntje hierbij: sinds een week weer 2x 's nachts, hiervoor 1x. Misschien vannacht een keertje de speen proberen als ze weer snel komt.
maandag 23 augustus 2010 om 17:12
Mila, dat zou fijn zijn als ze dat pikt. Dochter hier ligt vaak op d'r buik s nachts, als ik haar dan omdraai is ze best wel wakker zeg maar. Zou een speen echt helpen?
Ik heb trouwens nu een andere kolf, domperidon en de oxitocine neusspray, ga nog beter eten en drinken en hopen dat het kolven goed op gang komt.
Dochter is een beetje een rare groeier, zo komt er per week maar 60 gram bij, nu was ze in 5 dagen 150 gram gegroeid. Gek he. Maar mijn inzet wordt wel beloond en dat is fijn.
Ik heb trouwens nu een andere kolf, domperidon en de oxitocine neusspray, ga nog beter eten en drinken en hopen dat het kolven goed op gang komt.
Dochter is een beetje een rare groeier, zo komt er per week maar 60 gram bij, nu was ze in 5 dagen 150 gram gegroeid. Gek he. Maar mijn inzet wordt wel beloond en dat is fijn.
maandag 23 augustus 2010 om 18:27
Ik moet het effe kwijt dus daarom post ik het maar hier.
Zoonlief is 3wk en heeft sinds gisteravond zijn 2e regeldag. Maar jee ik vind het heftig hoor. Hij ligt al sinds vanmorgen aan mijn borst en valt alleen aan de borst in slaap. Mijn rug doet zeer en zoontje is helemaal klef van het vasthouden. Als we iets anders even proberen is het zo huilen. Hoe komen jullie zo'n dag door? Tips dat het sneller over gaat?
Zoonlief is 3wk en heeft sinds gisteravond zijn 2e regeldag. Maar jee ik vind het heftig hoor. Hij ligt al sinds vanmorgen aan mijn borst en valt alleen aan de borst in slaap. Mijn rug doet zeer en zoontje is helemaal klef van het vasthouden. Als we iets anders even proberen is het zo huilen. Hoe komen jullie zo'n dag door? Tips dat het sneller over gaat?
maandag 23 augustus 2010 om 18:32
maandag 23 augustus 2010 om 20:34
Vandaag weer een dagje kdv. Kindje had alle flesjes goed gedronken, maar het laatste flesje kon hem niet bekoren, zat maar op de fles te kauwen en met lange tanden, vertelde de leidster. Ik kreeg 90cc mee terug. Thuis ruik ik eraan en het was gewoon bedorven! Franse kaas!! Daar zou ik ook lange tanden van krijgen.
Ik ben heel voorzichtig, kook dagelijks uit en tussen de beurten door kook ik water en daar spoel ik alles mee af. Meestal direct na het kolven invriezen, heel soms verzamel ik een halve dag max. Hoe kan dit nou??
Ik ben heel voorzichtig, kook dagelijks uit en tussen de beurten door kook ik water en daar spoel ik alles mee af. Meestal direct na het kolven invriezen, heel soms verzamel ik een halve dag max. Hoe kan dit nou??
maandag 23 augustus 2010 om 20:40
Phoehee, het schijnt sneller over te gaan als je vaak van borst wisselt binnen een voeding: zodra je kind minder enthousiast begint te drinken over naar de andere kant, zodat er aan allebei de kanten heel vaak een toeschietreflex wordt opgewekt. En verder maar gewoon je erbij neerleggen dat het een verloren dag is, en hopen dat het bij een dag blijft.
maandag 23 augustus 2010 om 20:45
Fab, wat vreemd! Heb ik nog nooit gehad, en ik ben lang niet zo voorzichtig. (Toen ik fulltime kolfde liet ik de melk gewoon buiten de koelkast). Het stinkt soms wel heel erg, vooral als het uit de diepvries is opgewarmd. Uit de diepvries schijnt wel veel sneller te bederven, maar ik gebruik het dan altijd dezelfde dag. Hadden ze op het kdv soms buiten de koelkast gezet? Of vergeten in de warmer?
maandag 23 augustus 2010 om 20:45
quote:wen schreef op 22 augustus 2010 @ 21:28:
[...]
Wegen voor en na een voeding zegt helaas niet zoveel, al zou je dat nuchter gezien wel denken. Er zitten behoorlijke afwijkingen in, dat hebben 'ze' ooit onderzocht door baby's een fles te geven (dus precies bekend hoeveel ze dronken), en verdraaid, hoeveel ze na de voeding wogen kwam helemaal niet overeen met hoeveel er gedronken was. Nou vraag ik me toch wel heel erg af hoe dat kan. Als je weegschaal voldoende nauwkeurig is (dat zal misschien wel vaak een probleem zijn!) en je niet tussendoor de luier verschoont, lijkt het me eigenlijk fundamenteel onmogelijk dat er een verschil is.
[...]
Wegen voor en na een voeding zegt helaas niet zoveel, al zou je dat nuchter gezien wel denken. Er zitten behoorlijke afwijkingen in, dat hebben 'ze' ooit onderzocht door baby's een fles te geven (dus precies bekend hoeveel ze dronken), en verdraaid, hoeveel ze na de voeding wogen kwam helemaal niet overeen met hoeveel er gedronken was. Nou vraag ik me toch wel heel erg af hoe dat kan. Als je weegschaal voldoende nauwkeurig is (dat zal misschien wel vaak een probleem zijn!) en je niet tussendoor de luier verschoont, lijkt het me eigenlijk fundamenteel onmogelijk dat er een verschil is.
maandag 23 augustus 2010 om 20:55
Productieprobleem rechts lijkt hier trouwens over te zijn, gelukkig. Helaas wel meteen een hardnekkige pijnlijke plek. Vandaag daarom ook 460 gekolfd op werk (terwijl ik maar 7 uur gewerkt heb), eindelijk weer genoeg Blijf wel 3x kolven ipv 2x en vaak 7-5-3-1.
Ik ben trouwens bang dat reglibaby misschien toch ergens allergisch voor is. Ze heeft steeds weer zulke heftige krampen na de nachtvoedingen en regelmatig hele rare poep (net groene pindakaas) en ook wat eczeem. Het zit behoorlijk in beide families, vandaar dat ik aan allergie denk. Ik houd nu bij wat ik eet, kijken of ik een verband kan vinden.
Ik ben trouwens bang dat reglibaby misschien toch ergens allergisch voor is. Ze heeft steeds weer zulke heftige krampen na de nachtvoedingen en regelmatig hele rare poep (net groene pindakaas) en ook wat eczeem. Het zit behoorlijk in beide families, vandaar dat ik aan allergie denk. Ik houd nu bij wat ik eet, kijken of ik een verband kan vinden.
maandag 23 augustus 2010 om 20:59
quote:wen schreef op 23 augustus 2010 @ 20:49:
Nee, het waren geijkte weegschalen. Ik zal eens opzoeken hoe dat ook al weer zat, een andere forummer heeft het hier ook al eens opgeschreven. Het klinkt heel onlogisch he? Je zou het anders verwachten.Ik heb het ook gelezen, hoe vreemd het ook is, het schijnt echt zo te zijn.
Nee, het waren geijkte weegschalen. Ik zal eens opzoeken hoe dat ook al weer zat, een andere forummer heeft het hier ook al eens opgeschreven. Het klinkt heel onlogisch he? Je zou het anders verwachten.Ik heb het ook gelezen, hoe vreemd het ook is, het schijnt echt zo te zijn.
maandag 23 augustus 2010 om 21:11
Zit met het volgende: binnenkort ga ik weer werken en daar horen uiteraard ook vergaderingen bij. Nu kolf ik 2x tijdens mijn pauze en 1x in de baas zijn tijd. Op een dag zonder vergaderingen red ik dat prima en kan ik om 17.00 uur naar huis om te voeden. Maar de vergaderingen lopen meestal uit tot 17.30 uur. Vinden jullie dat ik het kan maken om dat om 17.00 uur weg te gaan (ja, ik zou ook kunnen gaan kolven op m'n werk, maarja, dan kan ik net zo goed naar huis rijden). Ik weet dat ik er recht op heb, maar aan de andere kant ben ik bang voor de opmerkingen: moet je om de twee uur kolven? enzo.
L komt nu eenmaal om de 2 uur overdag.
L komt nu eenmaal om de 2 uur overdag.
maandag 23 augustus 2010 om 21:14
yeah Reglisse fijn he? als je het weer bij kunt benen?
Ik denk dat ik toch een keer te makkelijk ben geweest qua hygiene, kan niks anders bedenken. Het is nog voor een groot deel ijs als ik het wegbreng, dus daar ligt het ook niet aan.
Ik kolf trouwens gewoon wanneer het uitkomt, in overleg met collega. Iedereen vind het heel normaal en werkt eraan mee, maar stel nou he? Dat iemand mij op mijn kolf recht wijst, is mijn kind dat nu negen of zeven maanden? Dat is vast niet aangepast in de wet voor prematuren. Ook niet eerlijk. Gelukkig vind mijn (vrouwelijke) leidinggevende dat ik moet kunnen kolven, dus geen probleem.
Ik denk dat ik toch een keer te makkelijk ben geweest qua hygiene, kan niks anders bedenken. Het is nog voor een groot deel ijs als ik het wegbreng, dus daar ligt het ook niet aan.
Ik kolf trouwens gewoon wanneer het uitkomt, in overleg met collega. Iedereen vind het heel normaal en werkt eraan mee, maar stel nou he? Dat iemand mij op mijn kolf recht wijst, is mijn kind dat nu negen of zeven maanden? Dat is vast niet aangepast in de wet voor prematuren. Ook niet eerlijk. Gelukkig vind mijn (vrouwelijke) leidinggevende dat ik moet kunnen kolven, dus geen probleem.
maandag 23 augustus 2010 om 21:50
Wat gek Fabinda. Ik ben een stuk minder zorgvuldig met melk en heb nog nooit bedorven melk gehad. Verkeerde lichting?
Maar stond de fles niet al een tijdje voor je hem mee kreeg dan? Als hij bedorven was had de leidster dat toch wel direct geroken? Of niet?
Milla: hoe vaak komt dat voor? En hoe misbaar ben je tijdens de vergadering? Kan het niet iets eerder gepland worden?
Ik ben namelijk onmisbaar tijdens een vergadering (want zelfstandig) en zou in dat geval de vergadering verplaatsen, of zelf later kolven. Het is maar net hoe het geval is dus.
Ik begin maar eens aan mijn bv-thee. Het ruikt nogal geiten-wollen-sokkerig
Maar stond de fles niet al een tijdje voor je hem mee kreeg dan? Als hij bedorven was had de leidster dat toch wel direct geroken? Of niet?
Milla: hoe vaak komt dat voor? En hoe misbaar ben je tijdens de vergadering? Kan het niet iets eerder gepland worden?
Ik ben namelijk onmisbaar tijdens een vergadering (want zelfstandig) en zou in dat geval de vergadering verplaatsen, of zelf later kolven. Het is maar net hoe het geval is dus.
Ik begin maar eens aan mijn bv-thee. Het ruikt nogal geiten-wollen-sokkerig
maandag 23 augustus 2010 om 21:58
quote:wen schreef op 23 augustus 2010 @ 21:21:
Miffy, ik kom dit artikeltjetegen erover.
Ok, dan snap ik het: het probleem is dus inderdaad dat de gebruikte weegschalen onvoldoende gevoelig zijn ("Test weighing was an unreliable method for assessing milk intake in infants, because infant weighing scales are not sensitive enough to detect small changes in an infant's weight after feeding."), niet dat er daadwerkelijk mysterieuze dingen gebeuren met het gewicht van de baby.
Bedankt voor het opzoeken!
Miffy, ik kom dit artikeltjetegen erover.
Ok, dan snap ik het: het probleem is dus inderdaad dat de gebruikte weegschalen onvoldoende gevoelig zijn ("Test weighing was an unreliable method for assessing milk intake in infants, because infant weighing scales are not sensitive enough to detect small changes in an infant's weight after feeding."), niet dat er daadwerkelijk mysterieuze dingen gebeuren met het gewicht van de baby.
Bedankt voor het opzoeken!
maandag 23 augustus 2010 om 22:03
maandag 23 augustus 2010 om 22:10
dinsdag 24 augustus 2010 om 07:55
@Fab, was het vriezermelk? Want het gebeurd vaak dat door de kou er enzymen stuk gaan. Die zorgen dan voor een heeeele nare geur. Eeen beetje een kots-geur. Maar de melk is nog wel goed. Zodra een kind (vies ruikende) melk weigert, is het vrijwel zeker niet goed meer. Misschien hadden zij hem al een tijdje in een flessenwarmer gehad? Dat de bacterien lekker konden groeien?
Regeldagen doorkomen? Pot thee of ander drinken pakken. Telefoon binnen handbereik, afstandbediening van de tv, als je hem hebt een laptop. Lekker in bed gaan liggen, verstand op nul en gaan met die banaan.
In de kraamdagen is het naast het wegen ook zeer belangrijk om de plas en poepluiers in de gaten te houden. Het laatste is misschien nog wel veel belangrijker dan die weegschaal hoor! Als er op dag 4 nog meconium is, dan kun je al vrijwel zeker zeggen dat de intake niet voldoende is bijvoorbeeld.
Ik heb zelf wel een (baby)weegschaal hier thuis, maar ik weeg mijn kinderen heus niet dagelijks. Eerder maandelijks. Dan heb je een heel mooi beeld.
Regeldagen doorkomen? Pot thee of ander drinken pakken. Telefoon binnen handbereik, afstandbediening van de tv, als je hem hebt een laptop. Lekker in bed gaan liggen, verstand op nul en gaan met die banaan.
In de kraamdagen is het naast het wegen ook zeer belangrijk om de plas en poepluiers in de gaten te houden. Het laatste is misschien nog wel veel belangrijker dan die weegschaal hoor! Als er op dag 4 nog meconium is, dan kun je al vrijwel zeker zeggen dat de intake niet voldoende is bijvoorbeeld.
Ik heb zelf wel een (baby)weegschaal hier thuis, maar ik weeg mijn kinderen heus niet dagelijks. Eerder maandelijks. Dan heb je een heel mooi beeld.
dinsdag 24 augustus 2010 om 08:36
Het was idd vriezermelk en het smaakte ranzig. Niet als zure melk, maar meer als zepige gorgonzola. En er zaten stukjes in. Iemand nog trek?
Ik heb het eerder gehad toen ik de melk de dag van te voren uit de vriezer haalde. Ook met het laatste flesje. Daarom halen we het er 's ochtends uit. Ik vries het in zakjes in en als je het om 7u op het aanrecht legt, is dat om half 9 goed genoeg zacht, om het in een flesje te knijpen als slush puppie. Ik breng het dus nog half bevroren naar het kdv.
Ik heb het eerder gehad toen ik de melk de dag van te voren uit de vriezer haalde. Ook met het laatste flesje. Daarom halen we het er 's ochtends uit. Ik vries het in zakjes in en als je het om 7u op het aanrecht legt, is dat om half 9 goed genoeg zacht, om het in een flesje te knijpen als slush puppie. Ik breng het dus nog half bevroren naar het kdv.
dinsdag 24 augustus 2010 om 09:22
TAART!
Onze kleine kanjer is vandaag alweer 6 maanden, en krijgt ook al weer 6 maanden mijn melk! En dat wilde ik even met jullie vieren, omdat jullie al zo vaak goede adviezen hebben gegeven, of bemoedigende woorden, of gewoon hebben geluisterd. En omdat het bijvoorbeeld toch wel helpt met de nachtvoedingen dat ik hier kan lezen dat het niet raar is "dat hij nou nog steeds niet doorslaapt"
Dank!
dinsdag 24 augustus 2010 om 10:03
En even totaal OT (maar ik zocht naar taarten die iets met BV te maken hebben, misschien helpt dat... )
Als je op baby en cake googled, krijg je leuke, maar ook de meest bizarre taarten te zien!
Wil iemand deze aansnijden?
Baby in het droogrek...
Schattig, maar zou toch een beetje moeite hebben om er een mes in te steken...
En degene die met deze taart aankomt kan geloof ik maar beter oppassen...
Sorry voor de topic-vervuiling!
Als je op baby en cake googled, krijg je leuke, maar ook de meest bizarre taarten te zien!
Wil iemand deze aansnijden?
Baby in het droogrek...
Schattig, maar zou toch een beetje moeite hebben om er een mes in te steken...
En degene die met deze taart aankomt kan geloof ik maar beter oppassen...
Sorry voor de topic-vervuiling!