Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Yamuna, dat heb ik ook al geprobeerd. Maar mijn dochter heeft een spreidbroek en dan gaat dat erg lastig. Ik heb het ook even geprobeerd zonder spreidbroek, maar ze werd nog steeds erg boos. Het 'probleem' is nu ook een beetje dat ze het klokje rond slaapt en morgenochtend pas weer wil drinken. Ik heb de plekken nog steeds niet weg kunnen kolven... Het schiet wel toe, maar na een halve minuut komt er alleen dmv borstcompressie nog wat melk uit.

Ik heb op borstvoeding.com inmiddels wel wat kunnen vinden over het voedingssupplument lecithine. Dit zou soms helpen bij verstopte melkkananaaltjes. Lijkt me zeker het proberen waard, dus ik ga morgen snel op zoek.
Wen, ik denk ook dat dat de enige oplossing is. Wel ga ik lecithine eerst nog een kans geven. Ik baal er echt van. Juist nu ik volgende week weer begin met werken, onstaan er problemen!
Weet iemand of die borstvoedingsthee echt de productie kan verhogen? Of is dat een fabeltje?
Lara, ken je dit artikel?
Lara, ik dronk wel altijd bv-thee, smaakte wel prima en baat het niet dan schaadt het niet was mijn motto (mijn voorraad heb ik net vorige week naar Brittania gestuurd, mss kan zij zeggen of ze er iets aan heeft).
alwayslookonthebrightside

Mijn dochter drinkt ook erg snel, binnen 5 minuten is ze meestal klaar. Ongeveer 8x per dag, is nu 3 maanden. Maar verschil met jouw verhaal is dat ze na de voeding tevreden is. En een speentje na de voeding? Ik merk dat mijn dochter dat soms even nodig heeft om te voldoen aan de zuigbehoefte en die niet 'haalt' vanweg e de snelle voeding.

Dat op en af verhaal heeft ze trouwens ook een tijdje gehad, ik dacht toen 'een sprongetje'.

Succes ermee!
hahaha, dit wil ik even met jullie delen: huub drink nog steeds zo'n 2x per nacht. Normaal wordt ik dan van wat gesmak wakker er leg hem aan. Maar vannacht hoorde ik ineens hem heel hard 'joo!' zeggen. Lag ie me opgedrukt steunend op zn handjes grijnzend aan te kijken. Okeeee... Is ie ineens volwassen geworden ofzo? :-D

(is nu 7mnd)
haha arc, mooi is dat! Nog even en hij zegt "mam, ik wil nu effe wat drinken, is dat ok voor jou?".

Hier kwam mevrouw maar 1 keer vannacht, fijn, hoewel ik er veel te laat in lag natuurlijk. We doen vandaag een bv opkrikdagje. Dus om de twee uur aanleggen. Na de voeding van 7 uur ging die er van 9 ook weer prima in.... kleine slokop is het.
Oh en reglise ik heb je filmpje bekeken, en dat was ook een tip die de lk gaf, tenminste vooral het huidcontact maken, van te voren masseren, meedrukken met de voeding etc. Dat laatste deed ik al wel eens, was alleen bang dat dat niet goed was, maar wel dus.

Maandag heb ik twee kolven en zij gaf ook als tip om dus met twee kolven tegelijk te kolven, ben benieuwd of het wat uitmaakt.
dubbel.
quote:rocky2008 schreef op 22 augustus 2010 @ 09:40:

Jeetje, even bijgelezen hier, wat was er weer veel geschreven.

Mag ik iedereen met babytjes die kort drinken, met blaren, met evt borstontstekingen, met ontiegelijk vaak voeden, en groeicurves die niet helemaal gaan zoals men zou willen, even een hart onder de riem steken? Als ik dit lees mag ik nog enorm van geluk spreken tot nu toe qua bv geven (tot nu toe )

Maar ik heb een probleem van een ander kaliber: ik had er al over geschreven. Meneer wil pertinent géén fles meer! Tot verleden week zaterdag geen probleem, maar vanaf dinsdag absoluut niet meer.

Ik heb op aanraden hier de breastflow aangeschaft, helaas. Zodra meneer iets van siliconen voelt in de mond, zet ie het toch op een brullen! Boos dat ie wordt! En stop je er een tiet in, zie je die gezichtstuidrukking direct veranderen van boos in tevreden.

Ik heb het al tig keer geprobeerd gisteren, ook tijdens het borstvoeden dan snel de fles in de mond gestopt, maar een moment later heeft ie door dat het de borst niet is en dan is het krijsen.

Wat moet ik hier toch mee? Net nu ik weer solliciterende ben en binnenkort op gesprek moet... En manlief heeft over anderhalve week een dagje Zwaluwhoeve voor me geboekt... Heel lief maar zo kan ik niet weg!

Help!??
rocky, dat probleem hadden wij ook, uiteindelijk hebben we in een hele andere omgeving (Mallorca maar das misschien een beetje overdreven om daar naar toe te vliegen om dat te oefenen) door heel iemand anders (schoonzus) de fles laten geven en dat ging wonderbaarlijk meteen goed. Hier ook een breastflowfles die werkeloos in de kast staat, uiteindelijk werd het toch de tommy tippee fles.

Toen dat lukte heeft ze dat nog twee keer gedaan, daarna vriend en daarna ikzelf en toen lukte het.

Schoonzus gaf de kleine lopend de fles en ik was verbijsterd dat ze het meteen deed want hier was het moord en brand zodra die fles al in het zicht kwam.
quote:arc schreef op 22 augustus 2010 @ 09:16:

hahaha, dit wil ik even met jullie delen: huub drink nog steeds zo'n 2x per nacht. Normaal wordt ik dan van wat gesmak wakker er leg hem aan. Maar vannacht hoorde ik ineens hem heel hard 'joo!' zeggen. Lag ie me opgedrukt steunend op zn handjes grijnzend aan te kijken. Okeeee... Is ie ineens volwassen geworden ofzo? :-D

(is nu 7mnd)Heb je een klein rappertje in de dop ?
quote:Becky26 schreef op 22 augustus 2010 @ 09:43:

rocky, dat probleem hadden wij ook, uiteindelijk hebben we in een hele andere omgeving (Mallorca maar das misschien een beetje overdreven om daar naar toe te vliegen om dat te oefenen) door heel iemand anders (schoonzus) de fles laten geven en dat ging wonderbaarlijk meteen goed. Hier ook een breastflowfles die werkeloos in de kast staat, uiteindelijk werd het toch de tommy tippee fles.

Toen dat lukte heeft ze dat nog twee keer gedaan, daarna vriend en daarna ikzelf en toen lukte het.

Schoonzus gaf de kleine lopend de fles en ik was verbijsterd dat ze het meteen deed want hier was het moord en brand zodra die fles al in het zicht kwam.

Dank voor de tip, maar denk niet dat het gaat werken helaas...

Vanaf dinsdag heeft een vriendin het geprobeerd, de oppas, mijn man en ook mijn schoonzus...

Verder heb ik zowel verse - als vriezerrmelk geprobeerd.. Het mag allemaal niet baten

Moeten we misschien met hem naar het bos ofzo en kijken of het daar wel lukt?

Iemand nog tips??
In de wipstoel zetten en dan achter hem gaan zitten zodat hij je niet ziet?

Ik had het probleem ook en er staan ergens in dit topic veel tips, ook bijvoorbeeld met aluminiumfolie om het flesje etc. Heb nu, dochter wordt wakker, effe niet te tijd om ze te zoeken....
Oh, bedankt Becky, ga ik zelf even zoeken! Lees pas een week mee hier op dit topic, en niet alles gelezen want geen tijd voor :-).
Oh las dit nog even snel op borstvoedingslijn.nl (ken het niet en lijkt me een rare maatregel maar las het bij afbouwen borstvoeding).

Wanneer je baby de fles weigert kun je proberen een gewone beker aan te bieden of een tuitbeker -al dan niet met antileksysteem-, net wat voor jouw kindje het beste werkt. Hardnekkige weigeraars eten vaak wel graag voeding met een hoog vochtgehalte, zoals watermeloen, pap e.d.
quote:Becky26 schreef op 22 augustus 2010 @ 10:06:

Oh las dit nog even snel op borstvoedingslijn.nl (ken het niet en lijkt me een rare maatregel maar las het bij afbouwen borstvoeding).

Wanneer je baby de fles weigert kun je proberen een gewone beker aan te bieden of een tuitbeker -al dan niet met antileksysteem-, net wat voor jouw kindje het beste werkt. Hardnekkige weigeraars eten vaak wel graag voeding met een hoog vochtgehalte, zoals watermeloen, pap e.d.

Dank je wel!

Maar hij is pas 2 en een halve maand....
Mmmmm ik heb voor het eerst sinds mijn bv carriere iets raars en beetje pijnlijks. Pienmini heeft gister minder vaak gedronken dan anders en toen had ik al een uit elkaar klappende rechterborst. Dat voelt dan wat beurs aan. Vannacht werd dat dus een echt een harde pijnlijke plek. Ik heb het gemasseerd en er zo'n warmte dingetje op gedaan. De harde plek is wel weg (hij heeft vannacht ook goed gedronken) maar het is nog steeds best pijnlijk. Misschien dat ik te hard gemasseerd heb om het weg te krijgen. Maar ik vraag me toch af wat dit is. De bv heeft nog nooit pijn gedaan (geen kloven of wat dan ook gehad) en nu dus even dit. Weet ook niet zo goed wat ik er verder nog aan kan doen of dat het gewoon afwachten is tot het wegzakt.
quote:arc schreef op 22 augustus 2010 @ 09:16:

(is nu 7mnd)

Yo mama! kom es op met die melk!

Peanutje, ik heb dat nooit, maar kan het een borstontsteking zijn? Dat kan je krijgen als er onvoldoende gedronken wordt of te laat (of als je stopt zonder afbouwen)

Gisteren naar de Sail geweest. Eetpatroon natuurlijk helemaal omgegooid en niet genoeg drinken ook tussen die boten en al die mensen, ook al zocht ik wel steeds een rustig hoekje op. Vannacht dus 3x verdriet, volgens mij is dat ook prikkels verwerken en dan niet goed leegdrinken.

Rockey heeft je kindje eerst wel goed uit de fles gedronken? Hier is het ook een tijdje niet goed gegaan. Kauwen op de speen en heel erg verdrietig omdat er niks uitkwam en het echt niet snappen. Tuitbeker hielp iets, maar na een paar weken snapte hij ineens de fles weer Kortom: kan zo maar weer veranderen. Misschien niet te groot probleem van maken. Blijft het nou lang duren, dan kan het helpen om verschillende spenen te proberen en idd bekertjes/ tuitbekers.

Mijn productie is lekker op pijl op het moment, ik heb de laatste week

- minder koffie

- meer water

- cashew noten

- geboorte thee (o.a. venkel en anijs)

- extra kolven en 7-5-3-1

oh bezoek, later meer
quote:rocky2008 schreef op 22 augustus 2010 @ 10:23:

[...]

Dank je wel!

Maar hij is pas 2 en een halve maand....voeden met een theelepeltje?
quote:Yamuna schreef op 22 augustus 2010 @ 11:39:

[...]

voeden met een theelepeltje?Of vingervoeden/ cupje? Is alleen wel veel werk.
Rocky ik zag laatst van nuby geloof ik een fles met een soort lepelvormige speen. Lijkt mij stukken handiger dan een gewoon theelepeltje. Ik heb zelf een zachte tuitbeker van nuby en daar kon dochter al heel vroeg uit drinken.

Succes iig!
quote:Becky26 schreef op 22 augustus 2010 @ 09:35:

Oh en reglise ik heb je filmpje bekeken, en dat was ook een tip die de lk gaf, tenminste vooral het huidcontact maken, van te voren masseren, meedrukken met de voeding etc. Dat laatste deed ik al wel eens, was alleen bang dat dat niet goed was, maar wel dus.

Maandag heb ik twee kolven en zij gaf ook als tip om dus met twee kolven tegelijk te kolven, ben benieuwd of het wat uitmaakt.

Becky, ik hoop dat alle pogingen helpen. Ik merkte in ieder geval wel verschil. En aanvullen met kv kan ook.

Ik kan me trouwens zo voorstellen dat het je onzeker maakt als het groeien niet goed gaat! Reglibaby groeide in het begin veel te weinig, ondanks bijvoeden etc. viel ze steeds af (totdat ik fulltime ging kolven). Hierdoor blijf ik zenuwachtig over groei, ondanks dat ze inmiddels helemaal bovenin de curve zit. Bij iedere afwijkende luier denk: help, ze krijgt te weinig.
Is er hier iemand die heel toevalig weet waar je losse voedingsclips voor beha's kunt kopen/bestellen?

Ik heb van 2 oude beha's 1 voedingsbeha gemaakt en ben nu helemaal enhousiast en happy met mijn 'nieuwe' voedingsbeha (eindelijk ietswat sexy en ok onder een leuk topje, jeuj!)

Nu heb ik nog een stuk of wat beha's uit de zwangerschap liggen die ik wil ombouwen tot voedingsbeha's, maar ik kan tot nu toe alleen maar wat witte clips vinden op internet. En de beha's zijn zwart. Bovendien zijn de bandjes nog redelijk breed (want groooote maat) en de clips die ik zag gaan daar vrees ik niet op passen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven