Gezondheid alle pijlers

ontstoken oogjes bij baby

13-11-2007 10:32 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ons mannetje heeft sinds het weekend flink ontstoken oogjes. Met name 's ochtends is dat erg zielig. Hij krijgt ze gewoon niet open! Ik maak ze nu schoon met afgekookt water, maar zijn er nog tips om het sneller over te laten gaan of moet ik ermee naar de dokter? Ik geef helaas geen borstvoeding meer dus daar kan ik niet mee behandelen.
Laat het in elk geval niet langer dan een week duren, dan moet je wel naar de dokter en kun je zalf krijgen. Je kunt ook voor de zekerheid even bellen met je huisarts.
ik zou even bellen met de assistente. Ik vraag altijd aan hen of het een reden is om langs te komen of niet. Vaak belt de arts me dan terug en kunnen dingen telefonisch worden opgelost.
Ik zou er meteen mee naar de Huisarts gaan. Zoontje van vrienden heeft dit pas ook gehad en die is opgenomen in het ziekenhuis toen de antibioticadruppels niet aansloegen. Bij hem was het heel erg ontstoken en dat kan gevaarlijk zijn voor de oogzenuw.

Dus beter op tijd erbij zijn.
ik weet niet of je (nog) borstvoeding geeft, maar een tip van onze kraamhulp was: een paar druppels in elk oogje!

Er zitten veel antistoffen in bv, en die helpen de infectie bestrijden. Als het te lang duurt wel naar de huisarts natuurlijk!
anoniem_6362b27a816bd wijzigde dit bericht op 13-11-2007 11:45
Reden: typo
% gewijzigd
Ik druppel de ogen met Optilan van VSM, is er misschien niet voor bedoeld maar verzacht wel en werkt hier erg goed.

Maar als het te lang duurt idd even naar de dokter.
Als je loslaat, heb je twee handen vrij.
Heb je echt niet nog een paar druppels borstvoeding? Ik kon er altijd nog een paar druppels uitdrukken, ook na een jaar of 2 nog. Maar goed, misschien geldt dit niet voor iedereen.
Mijn dochter heeft het ook weleens. Als het gewoon prut is dan inderdaad schoonmaken met gekoeld gekookt water en wattenbolletjes, maar als het echt ontstoken is, met rood oogwit and vieze groene prut, dan beter wel even naar de huisarts.

Het is vrij besmettelijk, dus gebruik niet dezelfde wattenbolletjes voor beide ogen en was je eigen handen goed.
Even de huisarts bellen voor een oogzalfje met antibiotica (fucithalmic) . Is het zo over!
getver! net gebeld:huisarts vind dat we het een week aan moeten kijken.
Ja, dat was hier dus ook zo Vandaar mijn advies

Onze arts schrijft ook niet zo snel antibiotica(-zalf) voor. Op zich wel ok, hoe minder hoe beter natuurlijk. Bij ons was het ergste leed geleden na 4 dagen!
Hoe oud is je zoontje eigenlijk? Mijne had het zo rond de 8 maanden, toen mama zo onverstandig was om zonder windscherm met hem te gaan fietsen
Wij zijn ook bijna 5 maanden (vanaf de geboorte) aan het rommelen geweest met ontstoken oogjes. Dan was het weer een weekje weg en dan kwamen er langzaam weer prutjes. Of was het ene oog vrij dan was het andere weer aan de beurt. Elke keer schoonmaken met wat gekookt water.

Toen meneer verkouden werd (en dus een lagere weerstand had) bij 4 maanden kwam de oogontsteking ineens in alle hevigheid terug. Ik ben toen maar naar de ha gegaan en kreeg daar druppels. Het ging hiermee niet over en het leek soms zelfs erger te worden. Volgens mij kwam dat omdat ik elke keer voor het druppelen ook de oogjes schoon ging maken. De oogjes raakten daardoor veel te veel geirriteerd. Ze waren na dat kuurtje dus echt nog heel vies maar van de ha moest ik het maar weer ff aankijken.

Ineens was het toen na twee weken over. Ik denk dat dit komt omdat ik na het druppelen helemaal ben gestopt aan het oogje te komen. Alleen sochtend ff schoon maken als ze dichtgeplat zaten en voor de rest niet echt meer aankomen. Waarom ik dit deed... mijn zusje zei dat je bij paarden ook nooit de prutjes uit de ogen mocht halen.

Rust was hier dus de beste remedie.

Succes.
quote:Sarah Scott schreef op 13 november 2007 @ 15:19:

Hoe oud is je zoontje eigenlijk? Mijne had het zo rond de 8 maanden, toen mama zo onverstandig was om zonder windscherm met hem te gaan fietsen hij is ruim 9 maanden. Het is wel erger geworden nadat we zondag (in de wind) door de dierentuin gewandeld hebben....
Mijn dochter had sinds de geboorte last van ontstoken oogjes. Cb en ha zeiden dat het vanzelf wel over zou gaan, gewoon goed schoonmaken met kokend water. Uiteindelijk is ze na ongeveer anderhalf jaar er aan geholpen en heeft de kinderarts haar traanbuisje in het ziekenhuis doorgeprikt. Ingreep van niets, (het duurde 30 seconden ofzo) maar ze moest wel onder algehele narcose. Ik vond dat wat minder, zoo zielig. Daarna nooit meer last gehad. (Ze is nu ruim 3).
dagverblijf belde net: het wordt steeds erger. schoonhouden is niet meer bij te houden en hij heeft er erg last van (continu huilen en jeuken). De prut is groen en het stinkt ook een beetje (sorry...). Toch maar nog een keer de arts bellen zo!
Ja inderdaad, dat zou ik ook doen. Succes!
gebeld: dokter zelf gesproken en er wordt een receptje voorgeschreven. Kan ik vandaag nog ophalen in de apotheek. als ie zieker wordt (hij heeft ook verhoging) alsnog langskomen
Ja, ik heb een goeie tip! Er zijn homeopatische tabletjes van (ik dacht) VSM (ik weet alleen nu even de naam niet, zit op mijn werk). Die moet je geloof ik 3x per dag geven (smelten op de tong of evt. door drinken heen). Ik geloofde ook nooit dat dat zou helpen toen ik de tip kreeg, maar iedere keer als mijn zoontje het nu heeft en ik geef dat is het zo weg!

Ik zal thuis even kijken hoe het precies heet.
ok en nu de praktische kant: hoe ga ik dit toedienen? het is een soort gel. Maar als ik al naar zijn oogje wijs, zet ie het op een brullen.
Kind op aankleedkussen mikken, hoofd in de klem met je elleboog, andere hand tube startklaar en druppen maar.
Hepar Sulphur van VSM heet het. Tabletjes om in te nemen dus. Heb het al een aantal keren met succes gebruikt.
Floep; hoe is het ermee?
Ik gebruik even een oud topic voor mijn vraag. Mijn zoon is nu ruim vijf maanden oud en heeft al vanaf dat hij een week oud is last van prutoogjes. eerst even aangekeken, dochter had het ook als baby.

Na een tijdje toch naar de huisarts geweest en het bleek een bacteriële infectie. Zalf gekregen, werkte iets maar het was niet over. Terug naar huisarts, weer kweekje en toen een andere bacterie. Weer een andere ab–zalf (chlooramfenicol), ook niet afdoende. Dus maar weer terug, ha heeft overlegd met oogarts en weer een nieuwe druppel (trafloxal). Nu 14 dagen gebruikt en het is nog niet over. Nu dus een verwijzing gekregen voor de oogarts.

Mijn vraag is eigenlijk: is iemand hier bekend met zo'n hardnekkige oogontsteking? En wat zal de oogarts kunnen doen?

Nog ter info wat ik zelf al doe: bij elke luier schoonmaken met afgekoeld gekookt water, ooghoeken masseren, toen ik nog zelf voedde een druppel bv erin, etc. en uiteraard goed op de hygiëne letten.

Word er echt wanhopig van. Zoon heeft er niet veel last van, is vrolijk, geen koorts oid. Alleen wat jeuk heb ik het idee.
Niemand?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven