wat voer jij de hond?

24-08-2010 12:26 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha meiden

Ik zat laatst te tobben met een zieke hond en nog steeds merk ik dat het allemaal niet optimaal is met haar. Ze glimt als een spiegel, is speels en rent rond maar een lege maag... dán gaat het mis en kotst ze een beetje. Dat is nu gelukkig al heel lang niet meer voorgekomen (ahum da's niet helemaal waar, we zijn ruim 3 weken op pad en gisteren voor het éérst een beetje kots toen ik te laat was met voeren).

Ze krijgt in de ochtend om 6 uur al uit de automaat, zodat ze in de ochtend geen lege maag meer heeft en dat werkt prima. Maar 6 uur later gaat het dan bijna mis....

Ik voer brokken, Royal Canin Sensible medium. Daar lijkt ze het goed op te doen. Maar nu zie ik Orijen voer (geen granen etc) en andere dingen.

Ik wil (nog) niet gaan Barfen of KVV-en en vraag me af wat jullie voeren en wat jullie ervaringen zijn met de brokken, hoe vaak jullie voeren etc. Willen jullie dat met me delen? Ik zie langzaam door de bomen het bos niet meer qua voer en ik weet dat het van de hond afhangt waar ze het goed op zou doen, maar ervaringen zijn meegenomen.

Overigens kom ik al speurend veel problemen tegen met honden met lege maagjes, dus ze is niet de enige... maar nu nog een echte oplossing
De honden van mijn ouders krijgen 2x per dag voer.

Sochtends en savonds.

Dit op aanraden van de DA. Want als je bijv heel de dag voer hebt staan en de honden elke keer een beetje eten, is de maag continu aan het werk en dat zou niet goed zijn.

Verder krijgen ze 1x per week rauw vlees.

Het voer wat ze krijgen is van Farmfood.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Cavom, geperste brokken. Ik voer twee keer per dag.

Sinds ik dit voer geen problemen, daarvoor heel vaak diarree.

Waarom wil je niet vers voeren?

Heb je de dierenarts al om raad gevraagd?

Bedoel je met drie weken op pad dat je de hond drie weken hebt?

Hoe oud is je hond?
Hond krijgt eenmaal daags een handvol (geloof iets van 220gr)Prins.

Maar is een labrador dus krijgt tussendoor ook nog weleens wat, korsten brood of een schapenvetblokje.

Twee keer eten geven gaf hier juist meer problemen, als in dat ze meer poep ging eten en meer honger had.

Maar ik heb wat dat betreft mazzel want ze kan alles eten, ooit eens pasta uit de prullbak (stond open en was vol, de verleiding was te groot ) en dat heeft ze uitgespuugt naderhand, voor de rest, nooit diarree of kotsen gezien in haar 1,5 jaar.
Als je perse brokken wilt voeren kijk dan eens naar Orijen, Farmfood, Carocroc of Cavom bijvoorbeeld. Dat zijn qua samenstelling een stuk betere brokken dan Royal Canin.

Verder doet onze hond het toch echt het beste op kvv. Op het moment Smuldier. Af en toe krijgt ze een portie sperziebonen omdat ze wat af moet vallen.

Edit: ze krijgt twee keer per dag te eten. En gal spugen gebeurt heel af en toe, vooral als er te veel tijd tussen de maaltijden zit.
Ons ouwe beestje krijgt senior brokken van de lidle en dinner van de discus en af en toe een droge aardappel, wat boontjes of een boterhammetje. Zit prima in haar vel.
@ kampen: ze krijgt nu 3 of zelfs 4 keer per dag eten! in de ochtend dus met de automaat. vóór die tijd kreeg ze gewoon 2 keer per dag eten maar dat ging dus steeds erger verkeerd.

@ christa: cavom ken ik ook wel inderdaad. had ook al naar cabex gekeken dat zijn geexpandeerde brokken, die kregen mijn honden vroeger (echt lang geleden, zal inmiddels wel veranderd zijn). ze deed het helemaal niet goed op hart enzo en bovendien heb ik nu simpelweg de energie niet om 4 keer per dag te staan klooien met vleesjes en poedertjes. ik ben nu al uren bezig met de hond, wandelen, en nu al pilletje en poedertje en rijst enzo. dat is geen probleem, maar ik zou graag terug willen naar 'normaal'. die drie weken sloegen op het ziek zijn. dat is ongeveer 3 weken geleden en daarna is het dus goed gegaan. daarvóór was ze volgens de fokker eenmaal per maand misselijk op lege maag maar dat werd bij mij dus steeds vaker en vaker tot de climax 3 weken geleden. ik denk dat ze door het maagzuur een fikse maagontsteking heeft gekregen en dat is nog niet helemaal weg. vandaar dat ik zoek naar iets dat alles een beetje tot rust brengt. dierenarts komt alleen met vaak voeren en maagzuurremmer (die krijgt ze ook nog). ze is 4
Ik voer mijn honden kvv (carnibest). Maar ook mijn oudste hond gaat spugen als ze een lege maag heeft. Ligt volgens mij niet aan het voer, maar aan de hond.

Het gebeurt ons gelukkig maar zelden.

Overigens voer ik op vakantie brokken omdat ik dan geen koeling beschikbaar heb.

Dit leverde altijd problemen op (niet willen eten, diarree). Maar dit jaar heb ik Orijen gevoerd en dat is echt prima bevallen.
@ yeti: dat orijen zag ik ja. wat mij aansprak waren de kruiden die erin zitten. het probleem is dat ik haar kreeg met dit voer. en qua poep doet ze het goed en qua vacht ook. ik gaf eerder james wellbeloved (speciaal uit de UK gehaald) maar dat was ook niks. dus dan maar terug op sensible van RC.
@ gwendolyn: ja dat klopt, het ligt ook aan de hond. maar als er nou voer zou zijn wat een beetje langer in de maag blijft ofzo... zoiets. maar ook al orijen dus. dat voer is voor mij dus totaal nieuw, maar om een of andere reden sprak het me wel aan toen ik erover las. misschien langzaam wat erbij gaan mengen

het vervelende is dat het zo goed ging. en dan toch gisteren weer dat slikken alsof ze een enorme oprisping krijgt gevolgd door een klein kotsje. gelukkig at ze daarna en heeft ze verder nergens last van gehad. raar beest. ik wil zo graag dat ze zich lekker en fijn voelt en ook weer lekker mee kan rennen als ik ga hardlopen enzo
Ik ben begonnen met Eukanuba toen hij pup was. Dit ging de 1e paar weken prima. Daarna vrat ie het niet meer.

En echt gewoon een hele week niet eten ! Naar de dierenarts geweest (moest er toch heen voor de laatste pup spuit)

Die raadde mij aan om naar Royal Canin te overstappen dit gedaan maar daar ging mijn hond zo mega van verharen werd helemaal gek van al die haren. Ook zag hij er wat grauwer uit qua haarkleur wat grijzig terwijl hij zwart hoort te zijn.

Sinds enkele maanden zit ik nu op Proplan (soms zalm soms kip) en dit gaat uitstekend. Ik voer 2x per dag. En hond ziet er bere gezond uit , vacht ziet er goed uit , hij is energiek en oogt stukken mooier en gezonder.
@zusenzo Als honden poep eten komt dit toch vaak door gebrek aan bijv mineralen of andere voedingswaardes.

Of at jou hond haar/zijn eigen poep op?

Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen hun honden aardappels ofzo geven. Lijkt me niet heel erg goed. Maar als ze het er goed op doen wie ben ik dan.

Wel vervelend als je hond gaat kotsen omdat ze een lege maag hebben. Ik ben met honden opgegroeid en heb het nog nooit mee gemaakt. Heb dan ook geen oplossing.
Het gras aan de overkant is niet groen.
Ik zou haar eens een maand of 2 op hypoallergene voeding zetten. Dan kan haar maag darm kanaal even goed tot rust komen en als het goed gaat, dan weer langzaam overschakelen op haar oude voeding.

Echte goede hypoallergene voeding is bijna alleen maar bij de dierenarts te verkrijgen. Vraag jouw dierenarts eens om advies hierover.

Over het braken op lege maag: dat kan overgaan met hypoallergene voeding (ik zie er genoeg!) en anders gewoon 4-5 x daags voeren. (mits jou dat natuurlijk lukt)
Ik voer mij hond vers (Carnibest of Duck) . Hier komen geen brokken in huis.
Ha die Max, ik voer Biofood en 2 dagen per week kvv. Mijn hond doet het eigenlijk het beste op kvv en ik denk er dan ook aan om helemaal over te stappen. Ik dacht dat het een gedoe zou zijn om vers te voeren, maar het is net zo snel als brokken in een bak doen.

Eukanuba, Royal Canin en Hills (etc., de grote merken) stoppen van alles in hun brok wat de hond helemaal niet nodig heeft (met name veel graan). Ook stoffen die voor menselijke consumptie verboden zijn. Daarom heb ik gekozen voor biofood en ik ben er redelijk tevreden over.

Geperste brokken (farmfood, cavom, biofood geperst) zijn ook goed, maar veel honden vinden het niet zo lekker.
Mijn hond krijgt 2 keer per dag orijen brokken. Hier doet ze het prima op.Wij hebben voor deze brokken gekozen omdat er zo min mogelijk bijproducten inzitten waar honden toch niets aan hebben. Kotsen doet ze eigenlijk nooit. Dus ik heb verder ook geen tips voor je.
Ik voer mijn hond afwisselend, kip , rund, konijn, uit blik.

S'morgens een boterhammetje met vers vlees, en hij is kerngezond. Ik geef nooit van die harde brokken.

S'avonds voor het slapen gaan, een hondensnoepje .
Mijn hond eet niet haar eigen poep, maar dat van anderen, niet omdat ze een gebrek aan voedingstoffen heeft maar omdat het voor haar helaas een lekkernij is, vooral van de honden die barfen :puke:
Cavom, carocrok, kvv, rijst, pasta, aardappel, yoghurt, eieren, mergpijpjes, rawhide botten, runderoren.

Kortom: hier eten ze alles door elkaar. Ik wil geen moeilijke eters dus daar wen ik ze al jong aan. Bijna altijd krijgen ze 2x per dag (volwassen honden dus) met af en toen een (halve) dag vasten.

Ze krijgen ook tafelrestjes omdat ze daar nou eenmaal gek op zijn.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:zusenzoo schreef op 24 augustus 2010 @ 13:11:

Mijn hond eet niet haar eigen poep, maar dat van anderen, niet omdat ze een gebrek aan voedingstoffen heeft maar omdat het voor haar helaas een lekkernij is, vooral van de honden die barfen :puke:

Het is vaak gewoon een gewoonte. Heeft echt niets met gebrek aan het een of ander te maken.

Ranzig is het wel.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik voer mijn kat Orijen en ik ben erg tevreden over dit voer. Ook voor je hond is het het proberen waard denk ik. Af en toe rauw laten eten is mijns inziens ook een goed idee.
quote:max09 schreef op 24 augustus 2010 @ 12:37:

bovendien heb ik nu simpelweg de energie niet om 4 keer per dag te staan klooien met vleesjes en poedertjes.

Waar haal je vandaan dat je 4 keer per dag moet klooien met vleesjes en poedertjes?

Ik voer NRV (net ff anders als barf, ook vlees maar andere richtlijn) en ze krijgt 1 keer per dag vlees op een tijdstip dat voor mij uitkomt.

Ze heeft geen honger (oke wel, maar ze is een dalmaat, en dalmaten hebben altijd honger ) en doet het fantastisch.

Eens per maand (vriezer is niet groter) krijg ik aan huis haar vlees geleverd via een bestel ding en maak ik in 2 uur porties voor de hele maand via een vast menu.

Maar als je makkelijk wilt kun je ook kvv doen.

Hoef je niet porties te maken.

En anders brokken zonder granen en toevoegingen.

Als bv van orijen. Ik schrok me alleen het ongans van die prijzen.
Bedoel je met beetje kotsen gal?

Mijn herder deed dat namelijk (op een willekeurig moment als er (nog) geen eten in zat) en ik heb daar echt nooit moeite van gemaakt :O (als in geef haar eten en t was over, voer als het voer tijd was en anders gewoon droog oud brood oid)
Hier allemaal Smuldier-eters. Per hond 400 gram per dag verdeeld in 2 porties.

Als "voertje" of beloning heb ik Purina DogChow, maar als ik dat als maaltijd gebruikt krijgen mijn honden te dunne poep.
Elke ochtend krijgen ze brokken van proplan. De avond krijgen ze avondeten al dan niet aangevuld met brokken. Mits het avond eten niet bestaat uit friet (en op vrijdag eten wij friet en krijgen de honden dus rijst met kip, en zaterdag ook).

Als ik rijst of pasta kook, krijgen de honden deze wel met vlees en groenten erbij, maar voeg ik de kruiden of de saus pas toe als ik het aandeel voor de honden al in de bakken gedaan heb.

Alleen brokken voeren vind ik slecht. De rashonden die alleen brokken krijgen, hebben altijd problemen met eten zodra ze ook maar effe iets anders krijgen. Dit komt omdat brokken steriel gebrand worden en dit maakt de darmen zwakker.

Verder geloof ik ook in afwisseling.

Mijn honden voelen zich prima en zitten mooi in hun vacht. Dit was in het geval van Peppie en Sokkie wel even anders toen ze hier kwamen.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven