Vaatwasser of handafwas?

24-08-2010 19:29 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe jullie dit doen. Doe je alle vaat in de vaatwasser, was je alles met de hand af of doe je een gedeelte (potten en pannen) met de hand en de overige vaat wel in de vaatwasser? Hoe vaak staat jouw vaatwasser gemiddeld aan?
Hier gaat alles in de afwasmachine met uitzondering van:

- koekenpannen/hapjespannen

- messenset

- flesjes van de baby

Oh en ook de vergiet was ik vaak met de hand af, maar dat is omdat die zoveel ruimte inneemt.

We zijn met z'n tweeën en de vaatwasser draait om de dag.
Wij hebben zelfs 2 vaatwasser

Ik stop er alles in: pannen, pollepels, bestek, glazen, etc, etc Maar ook vazen en voederbakken van beesten en zo.
quote:Schilderspalet schreef op 24 augustus 2010 @ 19:54:

Wij hebben zelfs 2 vaatwasser

Ik stop er alles in: pannen, pollepels, bestek, glazen, etc, etc Maar ook vazen en voederbakken van beesten en zo.Heb je 1 extra aangeschaft vanwege de grote hoeveelheid vaat?
Flint, alles gaat er in. Ik gebruik als het mee zit 2 pannen, meestal 3 en meestal ook nog een grote slabak.

Mokken en glazen vallen wel mee. Bovenin zit vaak een pan en de slabak.

Wij hebben wel een smalle Truus, scheelt ook.
I love mijn vaatwasser!!

Hij staat om de dag aan (of hij moet stinken) We stoppen er alle vaat in, behalve de koekepan. Die slaat wit uit en dat 'staat' niet fris.

Ik wil nooit meer zonder!
Ik woon nog thuis. Wij hebben wel een vaatwasser maar desondanks wassen ouders alle potten, pannen, spatels, garde's etc. met de hand af. Drinkglazen en kopjes gaan wel de vaatwasser in maar van het avondeten dus alleen bestek en borden. Kortom, na elke avondmaaltijd volgt er steevast een afwasronde. Dat is natuurlijk hun eigen keuze maar ik snap het niet. Waarom nooit is een keer alles in de vaatwasser gooien? Elke dag weer tegen die vaat aanhikken..

Wij hebben een eco-vaatwasser dus energiezuinig en milieuvriendelijk. Wellicht heeft het ook met de generatie te maken? Ik ken meer 50+ers die gedeeltelijk met de hand afwassen dan 30+ers..
Ik was zo blij toen ik in mijn nieuwe huis ein-de-lijk een vaatwasser had. Heb een takke hekel aan afwassen en buiten dat, met een vaatwasser is je aanrecht altijd schoon en opgeruimd.

Hier gaat ie om de dag aan, wacht gewoon tot ie vol is dan laat ik hem draaien.

Pannen was ik trouwens altijd wel op de hand af, zo ook mijn wok en de koekepannen met anti aanbak laag.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik doe bijna alles erin ; behalve

- koekepannen ( i.v.b met anti aanbaklaag)

-wokpan

-messenset

Ik wist niet dat de kong van de hond er ook in kon, ga het proberen !
quote:Erwt schreef op 24 augustus 2010 @ 19:54:

Hier gaat alles in de afwasmachine met uitzondering van:

- koekenpannen/hapjespannen

- messenset

- flesjes van de baby

Oh en ook de vergiet was ik vaak met de hand af, maar dat is omdat die zoveel ruimte inneemt.

We zijn met z'n tweeën en de vaatwasser draait om de dag.Jullie zijn helemaal niet meer met zn tweeën
Het Viva forum is papaja.
Overigens gaat het er bij mijn vriend thuis wel anders aan toe.

Na het eten wordt de vaat even afgespoeld en gaat de vaatwasser in. Heerlijk vind ik dat. Gewoon na vijf minuten is het klaar en is er niets aan de hand. Zo zie ik dus maar dat het ook anders kan.. Hoezo eyeopener
Twee keer per dag, ik stop er alles in van babyflesjes tot de koekepan. Alleen niets van de hond, dat vind ik vies.Dat gaat in een sopje met afwasmiddel en soms in het chloor, spoel het daarna wel af met kokend water .
quote:NymphadoraTonks schreef op 24 augustus 2010 @ 20:07:

[...]

Jullie zijn helemaal niet meer met zn tweeën

Ik vond dat nummer 3 nog niet meetelde in de vaat
Ik heb een vaatwasser. Ik doe de pannen en grote bakken of vergiet met de hand. Op die manier draait hij hier 2 tot 3 keer per week. Spoel wel alles voor en gebruik dan een eco-programma.
Draait hier vrijwel dagelijks. Ontbijtspul, lunchspul, avondetenspul. De nodige bekers en glazen. Dan zit ie vaak wel vol!

Alleen de koekenpan gaat er niet in, die trekt krom en dat is op inductie niet handig.

Ook de vergiet doe ik vaak op de hand, gewoon vanwege 't formaat. En de wok natuurlijk.

Ideale uitvinding! Vorig jaar was ie stuk, nou, ik was echt blij dat de monteur 3 dagen laten kwam!!
Ik was alles meteen af na gebruik, of, in ieder geval, ik spoel het af en laat het in de spoelbak staan, totdat ik even niks te doen heb. Terwijl ik sta te wachten op de magnetron was ik het dan af onder stromend water en zet het in een spoelbak-uitlekrekje.

Maar als je vier kinderen hebt is dat natuurlijk iets heel anders.
Valt me op dat bijna niemand de wok erin doet?Mijne gaat er gewoon in hoor,beetje schuin omhoog,tegen het bestekrekje aan,wordt altijd gewoon op het korte programma(32 minuten hier) hardstikke schoon.Ook koekepannen worden schoon,haal ze er meteen uit,en droog ze na met wat keukenrol....

Wij zijn met 3 personen,maar hier staat ie elke avond wel aan eigenlijk....

Wat ik er ook in doe,zijn de lege spa-blauw flesjes zeg maar,die nemen we hier mee met ranja naar ons werk,en hergebruiken we op deze manier.Ook wat kleine flesjes,waar milk&fruit inzat,nemen we yokidrink en/of chocomel mee naar school/werk
Alles gaat in de vaatwasser en hij staat 1 keer per dag aan.
quote:monalisalove schreef op 24 augustus 2010 @ 20:09:

Twee keer per dag, ik stop er alles in van babyflesjes tot de koekepan. Alleen niets van de hond, dat vind ik vies.Dat gaat in een sopje met afwasmiddel en soms in het chloor, spoel het daarna wel af met kokend water .

Ik vind een bord met aangekoekt eten toch echt viezer dan de water- en etensbak van de hond. Wat is daar nou vies aan? Hondentong is schoner dan een mensentong. Het eten van de hond bestaat uit brokjes vlees en groente. Hetzelfde vlees wat jij ook eet. Het beest drinkt water. Mensen drinken ook water. Alleen dan niet uit een bak van metaal of plastik maar van glas.

Ik snap echt niet wat daar dan vies aan is. Leg eens uit?
Hier gaat alles in de vaatwasser, ook de pannen en zelfs de wok. Ik spoel zelfs niks af, verwijder alleen restanten van eten die anders in het zeefje gaan zitten. Vaatwasser gaat iedere avond na het avondeten aan. Ik neem iedere dag een hoop plastic bakjes mee naar kantoor met mijn lunch, tussendoortjes enz... en mijn vriend ook nog wel wat fruit (dus nog meer bakjes). Dan zit de vaatwasser ieder dag wel vol. Wij zijn met zijn tweeën.

Bij ons gaan er trouwens ook soms vazen in, lege glazen potten en flessen waar ik het label vanaf gehaald heb, de theepot als daar aanslag in zit, het rooster en lekbakje van de koffiemachine, de filters van de afzuigkap enz...

Ps: Wat de wok betreft: wij hebben 3 rekken/manden en geen bestekbakje. Bestek gaat bovenin op zo'n rekje. De wok past dan makkelijk in zijn eentje helemaal onderin.
anoniem_100506 wijzigde dit bericht op 24-08-2010 20:42
Reden: Ps toegevoegd
% gewijzigd
Gewoon nog alles op de hand, in een teiltje. De ene wast, de ander droogt en zet het weg. Ondertussen lekker kletsen wat je die dag hebt meegemaakt. Zo gebeurd.

Aangezien we hebben geleerd om goed het bord leeg te eten is voorspoelen niet nodig. Als je het over zuinigheid hebt is dat waarschijnlijk de grootste boosdoener (met de huidige apparatuur). Heb begrepen dat het het zuinigste is als je een grotere afwas in 1 keer doet. Gebeurt bij mensen met een vaatwasmachine vaker, omdat je dan minder ziet wat er staat (het lijkt net alsof het in een kast staat en al is "opgeruimd"). Dus heb je minder de neiging toch nog snel even af te gaan wassen om de rommel op te ruimen.

Zie overigens bij mensen met vaatwasser toch nog wel vaak viezigheid op het bestek en het heeft ook minder glans. Waar komt dat van?
Hier draait ie alleen vol hoor. En erg vette dingen en etensresten spoel ik wel even af ja, anders zit de machine zo verstopt.

Ik vind het de uitvinding van de eeuw, ik haat handmatig afwassen vanuit de grond van mijn hart.
Alles komt er ook prachtig schoon en glanzend uit hier. Veel hygienischer. Vooral als je op 70 graden wast.

Bij handmatige afwassers zie ik regelmatig nog viezigheid, en op vakantie (teiltje) krijg ik het ook nooit zo schoon.
Ik heb geen vaatwasser. Wel 2 kinderen. Ik was meestal 2 a 3 x per dag af. Ik vind afwassen hollandsche wijze bijzonder smerig.

Teiltje water met een theelepeltje dreft en dan de ganse afwas daardoorheen, vervolgens lekker alles afdrogen met een theedoek die al 3 dagen hangt. bah.

Ik was af al spoelend onder de kraan met veeeeel dreft en spoel alles na. Ik droog niks af maar laat het drogen.

Ik vind het qua werk wel meevallen. Als ik de ruimte zou hebben zou ik trouwens wel graag een vaatwasser willen.
quote:Yhabibi schreef op 24 augustus 2010 @ 21:26:Zie overigens bij mensen met vaatwasser toch nog wel vaak viezigheid op het bestek en het heeft ook minder glans. Waar komt dat van?Viezigheid op bestek is misschien opgedroogd omdat de vaatwasser niet iedere dag draait en gaat er dan niet meer af? Op tijd glansspoelmiddel en vaatwasserzout bijvullen helpt om spullen te laten glanzen zodat je geen kalk- en/of watervlekken krijgt.
@ Hangmat. Grappig. In verschillende gebieden wast men verschillend af. Had eens een vriendin uit Brazilië die een vergelijkbare opmerking maakte als jij en er elke keer een halve fles afwasmiddel doorjoeg. Ze had er zelfs een met afwasmiddel gevulde holle borstel voor. Een andere vriendin uit de Antillen droogde nooit af na het afwassen. Zette alles gewoon op een tafel te drogen. Als het water geen kalk bevat en in een droge warme omgeving werkt dat ook uitstekend. Herken inderdaad de (oud) Hollandse methode. De (nieuwe) Hollandse methode is dan met veel afspoelen. En lijkt opgevolgd door het afwassen door machinaal spoelen. Weet iemand nog andere kenmerkende stijlen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven