Katten-dilemma's

24-08-2010 19:07 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat dingetjes waar ik niet uitkom;

1) ik woon alleen in een kleine woning, appartement met 1 slaapkamer zonder tuin. Wel een balkonnetje.

Poes is gewend vanaf kitten om hier te wonen en niet buiten te komen. Vanaf het begin heb ik hem bij mij op bed laten slapen, dat vond/vind ik heel gezellig.

Maar nu is hij wat ouder en vind ik het eigenlijk not done meer, al die haren in mijn bed.

Dit betekend dat hij s nachts in de andere kamer moet met de deur dicht. Denk dat ie dit helemaal niet tof gaat vinden, hij geniet enorm van de aandacht die hij krijgt bij mij op bed.

Ik heb het weleens geprobeerd en hij schreeuwt dan op zijn aller zieligst..

Daarnaast voel ik me ook schuldig, ik werk 35 uur en woon alleen.

Hij is dus overdag ook al vaak alleen.

Of is dit niet zielig?En kan het wel? Een 2e kat is geen optie, daar is het hier echt te klein voor.

2) hij doet alsof ie nooit te eten krijgt, d.w.z schooit heel erg en wordt helemaal gulzig als ik m wat geef.

Terwijl hij af en toe wat natvoer krijgt, en zijn brokjes gewoon 2 tot 3x per dag aangevuld krijgt. Toch zit hij altijd in/op/naast mijn boterhammen. Als hij de kans krijgt heeft ie zo mijn vlees uit de pan. Zelfs mijn messen op het aanrecht likt hij af. zucht. Normaal? nieuwsgierigheid? geef ik m te weinig eten? (bijna 2 jr, katertje)

3) Moet ik hem nog steeds regelmatig ontwormen en ontvlooien ook al woont hij alleen in mijn appartement?

(in principe geen infectiekans)

Alvast bedankt voor het meedenken!!

groetjes
Ontwormen en ontvlooien zou ik zeker doen! Ik heb ook twee katten die niet buiten komen, maar mooi dat ze onder de vlooien zaten aan het begin van de zomer. Ontwormd waren ze gelukkig regelmatig en van de vlooien waren ze snel af, maar wat een gedoe. Jij (of iemand die bij jou thuis komt) kan ook vlooien (of eitjes) meenemen van buitenaf.
tuurlijk moet je hem ontwormen/ vlooien, het lijkt me dat je kat veel alleen is en het klinkt alsof de lol van een dier er voor jou vanaf is
Je kat zit de hele dag alleen, hij kan niet naar buiten, de ruimte die je hebt is klein. Dat zijn allemaal geen ideale omstandigheden. Maar goed, je kat is eraan gewend. Als je hem nu 's nachts ook nog alleen laat zitten in een kleine ruimte dan blijft er wel erg weinig over. Eenkat is geen ding waar je even mee knuffelt als het goed uitkomt. Je moet ook aan de behoeften van je kat denken, ook om te voorkomen dat hij vervelend gedrag gaat vertonen omdat hij niet happy is ( zoals plassen of slopen). Dus ik vind het zielig als je hem 's nachts alleen laat zitten. Als je er allebei van geniet wat is het probleem dan?

Die haren in bed, dan stofzuig je toch wat meer, verschoont je bed wat vaker, haalt een roller over het bed heen.

Dat schooien is normaal.

En ik zou zeker je kat ontvlooien, ontwormen.
is het misschien een idee om hem proberen aan te leren dat hij alleen op een ( bijv ) doek / kleedje / mandje ligt bij je op bed?

zo hoef je hem dan niet uit de slaapkamer te houden.

over het eten, mijn katten ( 4 ) schreeuwen allemaal de hele dag om eten, zelfs als er gewoon brokjes de bakjes staan rennen ze als gekken achter me aan als ze ook maar het idee hebben dat ik iets voor ze ga pakken.

messen aflikken is ze ook niet vreemd....

als er steeds gewoon brokjes staan heeft hij meer dan genoeg hoor.

ontvlooien / ontwormen is belangerijk om te doen, ook al komt je kat nooit buiten.

succes ermee!
Ontvlooien moet je altijd doen, wat mij is verteld dat jij op je kleding bijv. ook vlooien mee naar binnen kunt brengen die zich vervolgens nestelen op je kat. Bovendien, zo'n moeite / kostenpost is het toch niet?

Schooien doen mij katten gelukkig niet, hebben ze ook nooit gedaan. Ze weten dondersgoed dat het aanrecht verboden terrein is, vind ik onsmakelijk, katten bij mn eten. Dus uhm... plantenspuit?

Slaapkamer: onze kat sliep ook altijd bij ons op bed, zo'n 6 jaar lang. Toen er een kitten bij kwam, wilden we dat niet meer. Gewoon van de ene op de andere nacht de slaapkamerdeur dicht gedaan. En natuurlijk wel alternatieve slaapplekken gecreeerd. Is eigenlijk nooit een probleem geweest, heeft een paar keer staan krabben aan de deur, maar dat was gauw over.
Die haren in bed, dan stofzuig je toch wat meer, verschoont je bed wat vaker, haalt een roller over het bed heen.

Helemaal mee eens, beestje gewoon lekker op bed laten liggen.
mijn katten mochten ook altijd door het hele huis komen, heb nu sinds kort nieuwe meubels en nu mogen zij daar overdag niet meer in. Ook wil ik ze niet (meer) in de slaapkamer hebben Ze zijn er echt aan gewend, al maken ze me soms 's nachts wakker door aan de deur te krabbelen.

Eten: Ze vragen ook de hele dag door om eten en als ze de kans krijgen maken ze de koelkast open.....

Ontwormen heb ik alleen als kitten gedaan, ontwormen zo nu en dan als ik een vermoeden heb....

Succes
eens met djuuuls
Djuuls, schooien normaal? Dat weet ik zo net nog niet. Mijn beide katten doen het niet en hebben het ook nooit gedaan.
Als ik eet, heb ik altijd gezelschap van een kat. Als ik mijn benen languit leg, dan ligt in no time mijn kat op mijn benen, tevreden te snorren. Katten hebben net als mensen, ook wel zin in variatie en mensen eten is toch vaak lekkerder dan het kattenvoer. Als ik pizza eet, moet ik het nooit onbewaakt achterlaten, voor ik het weet is de pizza gevlogen, dankzij hulp van hun hondenvriendjes......eerlijk zullen wij alles delen geld hier zeker.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.
mijn katten schooien en jatten als raven
Waaaaarom leren mensen niet van begin af aan de regels aan hun beesten.

Natuurlijk is hij het er niet mee eens dat hij nu opeens niet meer op bed mag. Hoe dom ben je? Echt... Boos word ik hier om. En dan nog gaan lopen miepen ook? Sorry hoor....

En wat geef je hem tussendoor, een stukje van je eigen eten? Hoop dat dit niet waar is....

En inderdaad, wel ontvlooien en ontwormen.
1. Ik merk bij mijn kat dat ie er niet goed tegen kan als we veel weg zijn (ook al is huis groot zat en heeft ie z'n zus als gezelschap). Hij gaat dan overal plassen, behalve op de bak... dus in tijden dat we wat vaker weg zijn mag hij een extra keer bij ons op bed slapen (meestal de nacht voordat we de bedden verschonen). Dan is ie heel erg aanhankelijk en ligt de hele nacht bij me. Ik heb het ook wel eens geprobeerd als we veel thuis ware en hem dan bij mij laten slapen (vond ik wel weer gezellig), had meneer geen belangstelling voor, hij ging liever op ontdekkingsjacht. Dus misschien wat overdreven in de ogen van mensen zonder katten, maar katten hebben wel degelijk aandacht en affectie nodig.

2. Schooien doen ze bij mij niet. Voor verse zalm of ham voelen ze zich beiden te goed.

3. Ontwormen, altijd doen. Die twee pilletjes per jaar zijn ook de moeite niet!
Ik wil ook een motto
Verder eens met Francisca_ trouwens...
Ik wil ook een motto
Nickname82, dat vind ik nu echt sneu. Je hebt nieuwe meubels en hup, katten mogen niet meer in huis. Slaapkamer is ook verboden terrein. Waar laat je ze dan de hele dag en nacht? Buiten, in de gang?
De hele gang, badkamer en keuken! Genoeg plek....als ik thuis ben liggen ze ook vaak op het kleedje in de gang.....totaal niet sneu, anders had ik het niet gedaan...(was ook niet een beslissing van de een op andere dag)
Thanks voor de reacties..

Ontworm en ontvlooi spulletjes heb ik in huis en geef ik hem ook. Kat protesteert , eet het eten niet op waar het pilletje in verwerkt is, en andere trucjes. Dit negeer ik natuurlijk. Ging me alleen ineens afvragen of het wel nodig was omdat hij nooit buiten komt.

(BTW als ik thuiskom van werk gaat gelijk de balkondeur open en zit hij uren naar vogeltjes en windvlagen te turen..dan heeft hij echt plezier) zooo klein is het nou ook weer niet mijn huis, maar toch.

Trouwens als het zo klinkt dat ik geen lol aan mijn huisdier heb, heb ik het helemaal verkeerd opgeschreven.

Ik ben dol op dat beest en als ik thuis ben ontkomt ie niet aan al mijn aandacht, speeltjes en knuffels. Op bed lig ik altijd nog een uur met hem te kroelen voor het slapen gaan, echt een lief ritueeltje.

Op mijn werk zit ik nog met mijn gedachten bij mijn poezenkind, vermaakt hij zich wel? Verveelt hij zich niet?

Toen hij bij mij kwam wonen was hij zo klein dat hij op 1 handpalm paste. Ik vond het toen onverantwoord om dat kleine bolletje wol in zijn eentje te laten liggen s nacht. Hij miste misschien zijn moeder wel?!

Ik moet dat ook leren! Mijn zus heeft nu ook een poes, zij heeft het van mij afgekeken en leert het kleintje dus WEL alleen te slapen vanaf kitten af aan. Ik wilde dat ik dat ook had gedaan.

Aan de andere kant..zij heeft een gezin, genoeg gedoe rondom dat katje overdag...
Ah klinkt als onze katten! Na het castreren (zo heet dat toch bij mannetjes?) hebben wij nergens meer last van, qua schooiergedrag. Hop, het mes erin dus
Maar als je het leuk vindt om met hem te kroelen op bed voor dat je gaat slapen waarom zou je daar dan mee stoppen?
Een kleine woning is idd niet ideaal voor een binnenkat maar misschien kun je toch eens denken aan nog een katje erbij?

Dat op bed slapen krijg je er inderdaad niet meer uit, ik verschoon mijn bed gewoon vaker en omdat ze ook buiten komen haren mijn katten wat minder uit.
@ djuuls...Omdat ik eigenlijk bang ben dat anderen (lees evt nieuwe vlam?) dat vies en raar vinden.

Kan toch eigenlijk ook niet?

Kom je logeren? Oh..mijn kat ligt tussen ons in...

Overigens, de tip van in een mandje laten slapen op mijn kamer is misschien wel goed! Middenweg..

@Lonkaa > hij is al gecastreerd. Eet nu zo mogelijk nog meer
1)badlaken op je voeteneind en daar poes op dirigeren?

Hoef je alleen maar af en toe de handdoek te wisselen.

2) zorgen dat hij genoeg brokjes heeft staan en wat meer afwisselen.

Misschien een keer catmilk of kattensnoepjes

3) ontwormen ZEKER doen (goed dat je erover begint...moet het zelf ook nog doen bij tuig hier)

ontvlooien kun je goed in de gaten houden door vaak een kammetje door de vacht te halen of sowieso preventief doen.

Succes!!
Wat kan jou dat nu schelen, wat anderen daarvan vinden?

Als jij het toch leuk vindt en je kat ook. Sommige mensen vinden het vies, nou en. Dan doen zij het niet.

En een evt nieuwe vlam, dat kun je altijd nog bekijken. Daar is wel een oplossing voor te vinden. Misschien vindt hij ( of zij?) dat wel helemaal niet erg. Nee hoor, gewoon lekker genieten van het gezelschap van je kat.
quote:sanna1 schreef op 24 augustus 2010 @ 19:53:

@ djuuls...Omdat ik eigenlijk bang ben dat anderen (lees evt nieuwe vlam?) dat vies en raar vinden.

Kan toch eigenlijk ook niet?

Kom je logeren? Oh..mijn kat ligt tussen ons in...

Overigens, de tip van in een mandje laten slapen op mijn kamer is misschien wel goed! Middenweg..

@Lonkaa > hij is al gecastreerd. Eet nu zo mogelijk nog meer

Oh, nou weet ik waarom ik niet aan de man kom. Ik heb wel vijf katten en een kind die ik alle zes met enige regelmaat in mijn bed tegenkom.

Ik zorg dat het bed altijd opgemaakt is zodat ik toch in een fris bed kan stappen want een of meerdere katten kan dan alleen op de dekens gelegen hebben en niet op de plek waar ik zelf lig.

Ik vind dat het wel af te leren is dat schooien. En alle vijf krabbelen ze aan de krabpaal...
Het Viva forum is papaja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven