Buitenlandse liefde

24-08-2010 21:37 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Ik ben een jonge man met een bedrijf in China. Ik heb een jaar geleden een jonge leuke vrouw leren kennen van mijn leeftijd. Ik ben ontzettend verliefd op haar.

We hebben tot nu toe nog nooit ruzie gehad. Echter, vandaag is mij iets opgevallen.

Ik ben zeer intelligent (magna cum laude) en dat is niet altijd prettig. Ik analyseer namelijk elke situatie en elk persoon om daar conclusies uit te trekken.

Vandaag viel mij op dat haar msn subtitel veranderd was. Vertaald: "Ik ben op zoek naar iemand die nog ergens rondloopt maar ik weet niet wie". Bovendien was haar image en profielnaam gewijzigd zonder mijn naam erbij (terwijl mijn naam er altijd bijgestaan heeft). Daarnaast is mij opgevallen dat ze haar msn updates verwijdert. Kortom, ik vind het verdacht.

We hadden eerder een besluit genomen om in een bepaalde stad te gaan wonen en opeens begon ze andere voorstellen te doen.

Ik weet dat het het beste is om hierover te praten en dat deed ik dus ook. Ik was enigzins geirriteerd en vroeg haar om uitleg. Ze begon te huilen. Ik heb daarom maar gezegd dat het niet erg was maar heb toch mijn twijfels.

Is het terecht? Of ben ik te veel aan het analyseren?

Bedankt!
quote:Spijker schreef op 24 augustus 2010 @ 21:38:

't is maar goed dat je magna cum laude bent, anders waren deze héél subtiele veranderingen je vast niet opgevallen. Inderdaad ontzettend belangrijke info.
quote:hapinness schreef op 24 augustus 2010 @ 22:30:

Please! Ik vraag alleen om wat hulp op mijn vraag.Hoezo heb je hulp nodig. Praten, praten en praten dat is toch het enige wat je aan advies kan krijgen. Doen dus.
quote:hapinness schreef op 24 augustus 2010 @ 22:30:

Please! Ik vraag alleen om wat hulp op mijn vraag.reageer hier dan eens op?quote:Meli schreef op 24 augustus 2010 @ 21:48:

Hier hoef je dus niet intelligent voor te zijn. Sterker nog, die (rationele) intelligentie zou wel eens een struikelblok kunnen zijn en je gevoelsleven in de weg kunnen staan!

Jij roept meteen dat het niet erg is als zij gaat huilen. Kan je daar niet mee omgaan ofzo? Denk je niet dat het slim (!) is om dan door te vragen. Huilt ze om je af te leiden van het onderwerp, huilt ze omdat haar iets dwars zit, etc.

Je analyseert helemaal niets. Het feit dat ze informatie weghaalt, is geen analyse maar een feitelijke constatering. De analyse is erachter komen wat er de reden van is, en hoe het zit in jullie relatie. Want volgens mij is daar wel wat aan de hand (constateer en analyseer ik)..en ook op het rustig met elkaar praten, niet afhaken als er een gaat huilen ?
Wat ontzéttend intelligent dat je zo'n knots van een spelfout in zo'n relatief kleine nickname krijgt, dat ten eerste.

Ten tweede; hoe grappig is het, dat elke keer maar weer bewezen wordt dat een hoog IQ nog geen hoog EQ hoeft te betekenen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ja Chinezen zijn niet te vertrouwen...

En bij een ratio van 8 mannen op 1 vrouw heeft ze keuze zat uiteraard!
quote:hapinness schreef op 24 augustus 2010 @ 21:59:

Ben blij dat er ook mensen zijn die wel willen helpen.

Ik spreek een beetje Chinees. Onze voertaal is Engels. Ze komt doorgaans heel goed uit haar woorden en kan haar gevoel goed uitleggen.Ik weet niet of ze huilen als masker gebruikt maar ze is wel een gevoelig persoon.

Sorry, was even weg. Wat bedoel je met gevoelig? Snel emotioneel?

Ik kan me voorstellen dat alledaagse conversaties in het engels heel goed gaan, maar op het moment dat er over meer complexe zaken gesproken moet worden zij zich niet goed kan verdedigen.

Misschien zit er een heel onschuldige reden achter, misschien wel niet.

Ik lees nu in je OP dat je ietwat geirriteerd vroeg waarom ze haar MSN sub had veranderd. Ik zou daar ook niet blij op reageren, als het niets te beteken had.

Maar als ik jou was zou ik haar eens tussen neus en lip vriendelijk vragen waarom ze jou naam heeft weggehaald. (Ook al doe ik dat al niet meer sinds ik 16 ben) En dan kijken hoe ze reageert.
Mijn analyse: hou haar facebookrelatiestatus in de gaten.

My god, dat je toch via msn gaat zitten klooien over je relatie.

Als de een iets vraagt over hun relatie en de ander barst in snikken uit, kan dat in mijn simpele geest eigenlijk niets goeds betekenen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Kom op mensen, word nou niet meteen boos omdat iemand zichzelf intelligent vindt, hij heeft echt een vraag en hij kan er ook niets aan doen als jullie wiskunde-leraar vroeger een kreng was.

(die van mij was best goed, maar ja, ik ben zelf ook intelligent... Sorry, ik ben een beetje partijdig).

Verder denk ik meteen aan een Asperger syndroom, als meneer hapinness alles analyseren moet.

In dat geval wordt de communicatie gehinderd door een cultuurverschil dat groter is dan het verschil tussen Chinees en Nederlands.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:haarklover schreef op 24 augustus 2010 @ 22:56:

In dat geval wordt de communicatie gehinderd door een cultuurverschil dat groter is dan het verschil tussen Chinees en Nederlands.

Sure, chinezen communiceren altijd via msn-statussen.

Jij bent inderdaad heel intelligent, als je een complexe stoornis kan vaststellen op basis van een aantal berichtjes op een forum.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Meneer hapinness, misschien is het goed als ieder van jullie eens praat met een goede vriend (als jullie die hebben).

Overigens zou ik niet normaal vinden dat een vriendin mijn naam gebruiken zou (voor haar paspoort, voor haar werk, voor haar e-mail adres of wat dan ook). Maar als dit haar gewoonte was, en ze ermee ophoudt, zal dat wel te maken hebben met jullie relatie.

Ik heb op dit forum overigens weleens het advies gelezen dat, om te weten of een relatie goed is, het niet nodig is MSN-accounts, e-mail en telefoonverkeer in de gaten te houden.

Ik denk dat Spijker gelijk heeft.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Spijk
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:haarklover schreef op 24 augustus 2010 @ 23:04:

Overigens zou ik niet normaal vinden dat een vriendin mijn naam gebruiken zou (voor haar paspoort, voor haar werk, voor haar e-mail adres of wat dan ook). Maar als dit haar gewoonte was, en ze ermee ophoudt, zal dat wel te maken hebben met jullie relatie.

Of ze is gewoon volwassen geworden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
1) Je schrijft: '...haar msn subtitel veranderd was. Vertaald: "Ik ben op zoek naar iemand die nog ergens rondloopt maar ik weet niet wie".'

Zou toch eens geïnteresseerd aan haar vragen wat ze daar mee bedoelt. Vermoed dat jij denkt dat dit te maken heeft met je relatie. Dat zij iemand zoekt die beter bij haar past, maar die ze nog niet gevonden heeft. Dat zou pijnlijk zijn, want dan ben jij dus een "in between". (Hoewel dat ook heel leuk kan zijn als je daar goed mee om weet te gaan.)

Maar misschien bedoelt zij het juist religieus of zo. Dan is er met jullie relatie nog niets aan de hand. Al weet ik niet of je er blij mee moet zijn als iemand aan een nieuwe religie begint. Vaak slaat dat eerst helemaal door. En sowieso veranderen ze dan sterk. Wat niet altijd ten goede komt aan de waardering voor elkaar binnen de liefdesrelatie.

Dat jouw naam niet meer in haar image en profiel staan zou ik me minder zorgen om maken. Eigenlijk ook een beetje al te romantisch / kalverliefde-achtig. Het is toch de bedoeling om binnen een relatie ook een eigen persoonlijkheid te houden?

2) Geïrriteerd reageren richting Oosterlingen werkt in mijn ervaring nooit zo goed. Vaak betekent het dat je hun respect verliest. En als ze van je houd zal ze juist respect voor je willen houden. Dan huilt ze omdat ze bang is dat je niet bent die ze dacht dat je was (en wat moeten haar familieleden daar dan wel niet van denken?). Meestal reageren ze dan nogal ijzig, of ze krijgen zo'n lege glimlach.

Wel goed om te beseffen. Gevoel is een onderbewuste reactie die getraind is en kan worden door ervaringen en hoe je daar mee om bent gegaan aan de hand van toen bewuste analyses. Als je al langer naar het Oosten gaat, dan heb je vast al heel wat afgeanalyseerd over reacties van Oosterlingen. Als je voelt dat er iets mis is, dan is er waarschijnlijk ook iets mis. Je moet er alleen nog achter zien te komen wat. En of dat voor jou en jullie relatie negatief is en hersteld kan / moet worden.

Zou inderdaad een open gesprek met haar aangaan. Op een moment dat je niet boos noch geïrriteerd bent en zij ook weer wat tot rust is gekomen. Niet beschuldigen. Gewoon geïnteresseerd vragen.

Laat je niet weerhouden door tranen; blijf daar ook kalm onder en geef haar de tijd. Dat zal ze zeker kunnen waarderen. Van mijn moeder weet ik bijvoorbeeld dat ze huilt als ze boos is en niet meteen weet hoe ze het kan verwoorden. Dat vindt ze dan weer slap van zichzelf en daar komen dan nog meer tranen van. Als je daar echter dan niet teveel aandacht aan schenkt en gewoon rationeel blijft, dan komt dat altijd weer goed.

Al had ik inderdaad ooit een vriendin die haar tranen als wapen gebruikte (las laatst dat wij mannen daar erg gevoelig voor zijn). Dat heeft me mooi een half jaar extra ellende gekost; had toen zelf ook rationeel moeten blijven...

3) Overigens is dit jullie "eerste ruzie". Dat is ook best wel heftig! Zeker als je al een jaar bij elkaar bent.
@Yhabibi

Wat een mooi antwoord. Hier kan ik echt wat mee!

Heel erg bedankt.
Zou het kunnen dat ze haar tranen gebruikt om je de mond te snoeren toen het wat heet onder haar voeten werd? Als jij niet tegen tranen kunt is dit namelijk een prachtig wapen.

Ik heb ooit met Aziaten (Koreanen en Thaaien) gewerkt en ik heb gemerkt dat hun gevoelsleven bijna niet te achterhalen is. Heb jij het idee dat je haar door haar culturele achtergrond kan doorgronden?

Ik denk dat hier meer aan de hand is en ik raad je aan hier eens goed over te praten.
Misschien vond ze je vraag confronterend.. en huilt ze omdat ze je niet wil kwetsen. Misschien is ze inmiddels niet meer zo zeker van haar gevoel voor jou.

Gewoon doorvragen de volgende keer. Waarom ze moet huilen enzovoort.

Ik vind het overigens wel wat zeggen als ze ineens al die dingen gaat veranderen. Hoe lang zijn jullie samen?

En jullie wonen in China?

Misschien gewoon eens een goed gesprek hoe jullie de toekomst zien. Misschien wil zij wel heel wat anders of voelt ze toch ineens minder voor je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven