Werk & Studie alle pijlers

Studie kosten

26-08-2010 17:58 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben Uitzendkracht(aspirant) dus fase a en nog niet uit gezonden. Nu mag ik van het bureau een gratis studie volgen (waarde ongeveer 1000.00 euro) maar moet dit dan wel in eigen tijd.

Krijg na 6 maanden wel nog een bonus welke net zoveel waard is als mijn studietijd.

Als ik ja zeg wordt dit opgenomen in mijn contract.

Nu zegt een collega dat het bureau ook nog loon moet gegeven tijdens studie!, klopt dit?
Je gaat een studie van duizend euro volgen, volgens het UZB in eigen tijd en dan verwacht je ook nog dat je doorbetaald word. Het heet niet voor niks eigen tijd natuurlijk.

Om wat voor studie gaat het. Avondcursus, dagopleiding?
Voor dat je on aardig gaat worden, het ligt niet zo eenvoudig als jij steld! (wedden)

Het is een praktijkdag opleiding 5 dagen, geven 1 op 1

Van ongeveer 8.30 tot 15.30
Ik denk niet dat ze je loon hoeven te betalen als de werkgever de studie al betaalt en je een bonus in het vooruitzicht stelt.
quote:Uitzendk schreef op 26 augustus 2010 @ 18:11:

Voor dat je on aardig gaat worden, het ligt niet zo eenvoudig als jij steld! (wedden)

is het een talenstudie? nederlands, bijvoorbeeld?

offtopic: ikbenanoniem, je handtekening is echt geniaal
De opleiding wordt intern gegeven.

Collega begint namelijk over Minimumloon.
Als de voorwaarde is in eigen tijd, dan betekent het dat je het niet doorbetaald krijgt.
Het is een opleiding Schoonmaker/-ster Hotels

Fase A: contractduur voor mij 6 maanden geen uren garantie en hoef geen werk te accepteren. Krijg dus betaal voor elk gewerkt uur.
Tentamen zeepsop? Ik raak helemaal de weg kwijt van dit soort berichten.
quote:Uitzendk schreef op 26 augustus 2010 @ 18:15:

De opleiding wordt intern gegeven.

Collega begint namelijk over Minimumloon.Ik krijg ook binnenkort een interne opleiding aangeboden door mijn baas. Een uur onder werktijd, waar ik wel gewoon loon voor krijg, en 3 uur in eigen tijd. Die 3 uur krijg ik uiteraard niet betaald. Mijn baas betaalt de opleiding al.
quote:Watchamacallit schreef op 26 augustus 2010 @ 18:15:

[...]

offtopic: ikbenanoniem, je handtekening is echt geniaalDie spreuk heb ik ooit eens gelezen op een muur in Brugge en hij is me altijd bij gebleven.
Is het niet een beetje dubbelop? Je mag gratis een studie volgen van 1000 euro en dan verwacht je ook nog dat je doorbetaald krijgt? Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje raar want waarom moet een uitzendbureau je ook nog geld geven voor het volgen van een gratis studie die ze je aanbieden?! Ik denk dat je al blij mag zijn dat je die studie gratis mag volgen, dat is lang niet altijd zo.
quote:Igoneh schreef op 26 augustus 2010 @ 18:25:

Tentamen zeepsop? Ik raak helemaal de weg kwijt van dit soort berichten.Het wel jammer dat je niets bijdraagt, bijvoorbeeld een antwoord!
quote:Keroppi schreef op 26 augustus 2010 @ 18:32:

Is het niet een beetje dubbelop? Je mag gratis een studie volgen van 1000 euro en dan verwacht je ook nog dat je doorbetaald krijgt? Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje raar want waarom moet een uitzendbureau je ook nog geld geven voor het volgen van een gratis studie die ze je aanbieden?! Ik denk dat je al blij mag zijn dat je die studie gratis mag volgen, dat is lang niet altijd zo.

Ben ik het geheel met je eens, maar volgens de arbeid inspectie mag dit niet!

Je dient namelijk altijd een Minimumloon te verdienen

Ja echt waar ook al is werkgever en werknemer dit samen schriftelijk overeengekomen!

Ik hoop echt voor je dat het een cursus Nederlands is....

Daarnaast bestaat er geen wettelijke regel die bepaalt dat je tijdens je studie moet worden doorbetaald. Je bent dan immers niet aan het werken maar aan het studeren! Je werkgever kan daar wel afspraken met je over maken, maar het is geen verplichting.

(Zou een mooie boel worden als alle studenten het minimumloon zouden krijgen voor de colleges die ze volgen.)
anoniem_35033 wijzigde dit bericht op 26-08-2010 19:24
Reden: Oeps...
% gewijzigd
Minimumloon geldt alleen voor de uren die je werkt. Aangezien je een 0-urencontract hebt (neem ik aan) krijg je geen loon over uren die je niet werkt (immers: vrije tijd....)
Aanvulling: regelingen betreffende studiekosten en doorbetaling van het loon daarbij kunnen ook in een CAO zijn geregeld. Kijk dus ook even in je CAO!
quote:Uitzendk schreef op 26 augustus 2010 @ 18:37:

[...]

Ben ik het geheel met je eens, maar volgens de arbeid inspectie mag dit niet!

Je dient namelijk altijd een Minimumloon te verdienen

Ja echt waar ook al is werkgever en werknemer dit samen schriftelijk overeengekomen!

Als je dit zo zeker denkt te weten, waarom vraag je het dan?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
QQelleQ, bepaald met een d in je post? jij mag zelf ook wel een cursus nederlands volgen!
quote:QQelleQ schreef op 26 augustus 2010 @ 18:56:

Aanvulling: regelingen betreffende studiekosten en doorbetaling van het loon daarbij kunnen ook in een CAO zijn geregeld. Kijk dus ook even in je CAO!uitzendburau heeft waadi en dient dus ABU cao te volgen.
quote:Soppie300 schreef op 26 augustus 2010 @ 19:13:

QQelleQ, bepaald met een d in je post? jij mag zelf ook wel een cursus nederlands volgen!Haha, wel weer typisch dat ik dan zelf juist een fout maak! Heb hem al aangepast.
Studiekosten of cursus?
Ik weet niet of je je CAO-boekje thuis hebt? Anders kun je hem hier nalezen:

ABU CAO
Hoofdstuk 9 Scholing

Artikel 43 Scholing

1. Onder scholing wordt verstaan elke vorm van gestructureerde activiteit, die gericht is op het

door de (aspirant-)uitzendkracht verkrijgen, bijhouden, verbreden of verdiepen van kennis en/of

vaardigheden. Onder scholing wordt niet verstaan het tegen loon (anders dan een vergoeding)

verrichten van productieve arbeid die niet in overwegende mate gericht is op het uitbreiden van

eigen kennis en vaardigheden.

2. Scholing heeft ten doel de arbeidsmarktpositie van de uitzendkracht te versterken en is functieen/

of arbeidsmarktgerelateerd. De scholing vindt plaats in overleg tussen de uitzendkracht en de

uitzendonderneming.

Scholingsbestedingsverplichting

3. De uitzendonderneming is verplicht 1,02 procent van het in het desbetreffende jaar aan uitzendkrachten

werkzaam in fase A verschuldigde brutoloon te besteden aan scholing van uitzendkrachten.

In de zin van dit artikel wordt onder brutoloon verstaan: het loon over de normale

gewerkte uren, loon over de onregelmatige uren (d.w.z. de uren in afwijkende dag- en tijdzones),

de wachtdagcompensatie, de uitbetaalde reserveringen voor vakantiedagen, bijzonder verlof,

kort verzuim en feestdagen en de vakantiebijslag. Onder het brutoloon wordt in de zin van dit

artikel niet verstaan het loon over overuren, reisuren en gebruteerde kostenvergoedingen.

4. De uitzendonderneming heeft de keuze om de scholingsbestedingsverplichting van 1,02 procent

op ondernemingsniveau in eigen beheer uit te voeren dan wel de daarmee gemoeide middelen

af te dragen aan het Sociaal Fonds Uitzendbranche.

5. Indien de uitzendonderneming de scholingsbestedingsverplichting op ondernemingsniveau in

eigen beheer uitvoert, dient zij de bestedingen aan scholing in het afgelopen kalenderjaar en de

wijze waarop die bestedingen plaatsvonden op te nemen in een specifieke paragraaf in de jaarrekening

of in een accountantsverklaring. De uitzendonderneming is verplicht jaarlijks vóór 1 juli

de specifieke paragraaf in de jaarrekening of de accountantsverklaring aan de Stichting Naleving

CAO voor Uitzendkrachten (SNCU) te verstrekken.

6. Onder scholingskosten worden verstaan:

n de ten laste van de uitzendonderneming komende directe loonkosten van de uitzendkrachten

die in werktijd opleidingen volgen (gederfde arbeidskosten);

n de met het verzorgen of organiseren van (in- en externe) opleiding gemoeide directe en

indirecte kosten, daaronder begrepen de kosten van het daarbij betrokken personeel;

n alle overige kosten waaronder begrepen kosten betaald aan opleidingsinstanties, reis- en

verblijfkosten en vergoedingen van studiekosten.

7. Onder een gestructureerde activiteit wordt verstaan een activiteit die aan de volgende voorwaarden

voldoet:

n iedere genoten scholing duurt ten minste drie uur;

n bij de scholing is een begeleider aanwezig; daar waar effectieve scholing mogelijk is door

middel van een interactief systeem, moet minimaal op afstand begeleiding beschikbaar zijn,

bijvoorbeeld in de vorm van een helpdesk;

c a o v o o r u i t z e n d k r a c h t e n 2 0 0 9 - 2 0 1 4 45

n na afloop van de activiteit wordt door of namens de uitzendonderneming de scholing met

de uitzendkracht geëvalueerd.

8. Indien de uitzendkracht en/of de uitzendonderneming dit wenst, zal er een gesprek plaatsvinden

tussen de uitzendonderneming en de uitzendkracht aangaande de invulling van een persoonlijk

ontwikkelingsplan (P.O.P.).

9. Wordt aan de uitzendkracht scholing aangeboden, dan komen partijen dit schriftelijk overeen,

waarbij onder meer leerdoelen en omvang van de scholing worden vastgelegd.

Extra scholingsinspanningen

10. Op initiatief van de uitzendonderneming kan de uitzendkracht vanaf het moment dat hij in fase

B of C werkzaam is eenmaal in de vijf jaar in aanmerking komen voor een periodieke verkenning

van competenties.

11. In overleg tussen de uitzendkracht en de uitzendonderneming kan een langlopende kwalificerende

opleiding overeen worden gekomen. In dat geval kan de uitzendonderneming voor de

uitzendkracht zonder startkwalificatie gedurende een periode van maximaal 52 gewerkte weken

gebruikmaken van de instroomtabel als bedoeld in artikel 22 lid 2 van de CAO. Indien gebruikt

wordt gemaakt van de instroomtabel en de uitzendkracht de opleiding met goed gevolg heeft

afgerond heeft de uitzendkracht recht op een extra periodiek, naast de reguliere uit de CAO

voortvloeiende periodiek als bedoeld in artikel 24 van de CAO.

Terugbetalingsregeling

12. De uitzendonderneming is bevoegd met de uitzendkracht een redelijke terugbetalingsregeling te

treffen voor de kosten van de scholing voor het geval de uitzendkracht de opleiding verwijtbaar

niet met goed gevolg afrondt of de uitzendovereenkomst voor het einde van de opleiding op

initiatief van of door toedoen van de uitzendkracht wordt beëindigd.
quote:Uitzendk schreef op 26 augustus 2010 @ 18:32:

[...]

Het wel jammer dat je niets bijdraagt, bijvoorbeeld een antwoord!

Het wel, dat niet....

Het is een vraag, tentamen zeepsop?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven