BBQ voor 30 man

27-08-2010 13:26 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week geven wij een feestje voor ongeveer 23 volwassenen en 6 mee-etende kinderen. Ik had ermee ingestemd, onder voorwaarde dat we een cateringbedrijf zouden inschakelen, maar nu puntje bij paaltje komt wil mijn man liever dat we alles zelf organiseren. Gisteren heeft hij dus vlees besteld bij de slager, maar ik ben zo ontzettend bang dat het te weinig is.

Samen met de slager heeft hij besloten om van elke soort vlees namelijk maar 15 stuks te bestellen en dan meerdere soorten. Volgens de slager was dat het verstandigst. Maar ik zie echt hele doemscenario's voor me van 30 boze mensen die allemaal een pepersteak willen, terwijl er maar 15 zijn etc. Wat is nu het slimste om te doen? Voor iedereen hetzelfde of idd meerdere soorten, maar dan niet voor iedereen een stuk van elke soort?

Ook lig ik wakker van de hoeveelheid drinken die we moeten kopen, hoeveel wijn, hoeveel bier, hoeveel frisdrank en wat voor soorten. Ik slaap er al nachten slecht van en heb helemaal de balen van dat stomme feest.

Kunnen jullie asjeblieft met me meedenken over de juiste hoeveelheden?
..
Laat het los! Je man geeft een feest, je man regelt het maar. Mensen zijn veel te beleefd om boos te worden en een feest is veel leuker als je je er niet gestressd onder voelt. Dus, laat los die hap!
Hoi reizigster! Ik kook regelmatig voor veel personen, als je wilt kun je me even bellen of mailen Als je mijn nummer niet meer hebt, zet ik het wel even op onze hyve.

Ik ben nu bezig met een buffet voor mijn verjaardag morgen
Qua vlees geen idee, maar qua drinken wel. Overlg met een partycentrum/cateraar. Zij hebben er verstand van. Als je bij hen inkoopt, kun je bijna altijd dat wat je over hebt (wel volle flessen natuurlijK) weer terugsturen> dat geeft een hoop minder zorgen...
Heeft hij vlees besteld zonder dit eerst met jou te overleggen, of heeft ie 't eerst met je besproken en ben jij toen akkoord gegaan.

Mocht 't optie 1 zijn, dan ben ik 't eens met AlettaJacobs, dan regelt ie 't zelf allemaal maar.

Maar als hij het overlegd heeft met je, dan zal je je er ook zelf mee moeten bemoeien denk ik...
Als iedereen een pepersteak wil dan delen ze maar. Als je 15 x meerdere stukken vlees hebt is dat echt voldoende. Bovendien heb je vast ook nog stokbrood, kaasjes en salades bij de BBQ. Ik denk dat de kans dat je overhoudt groter is dan de kans dat je te weinig hebt.
Zorg dat er ruim voldoende brood en salades staan, Nog ver voordat je de bbq opstookt. Zo zijn er al heel wat mensen lekker aan het smullen voordat pepersteak gate zich aandoet.

Voor de kids zet je een eigen tafel neer, je voorzie de kids van een grote kan limo, geeft ze eigen brood en boter, en zorgt dat de hamburgertjes als eerste op de bbq gaan, en bij hun op het bord terecht komen. (zo heb je dat probleem al getackeld, geen kids die er met het "dure" vlees vandoor gaan)

Qua drank? Je kent de mensen goed neem ik aan?

Je weet dus dat Henk (fictief) 6 bier in een uur drinkt. Harry 2 maltjes op een avond. Zijn vrouw lust wel een fles rose, maar Tineke drinkt hooguit een glaasje en gaat dan over op de water.

Zorg dat er genoeg water op alle tafels staat, en reken vervolgens Drie borrels per persoon per uur. Ik denk dat je dan erg ruim uit komt. (wat je overhoud kun je vaak ook terug brengen)
Er is net een topic geweest met 'drankberekeningen' maar kan het zo snel niet terugvinden.

Bij de supermarkt (vooraf even overleggen/checken) kun je ook onaangebroken flessen/pakken fris/wijn etc. retourneren. Bij een cateraar betaal je vast meer.

Ik meen me van vorige topics te herinneren dat ze bij afbakstokbrood (kleiner) 1 p.p. aan en bij groot/vers stokbrood halve p.p.

Ik zelf (maar ben wellicht uitzondering) eet meestal maar 2 of max 3 vleesdingen. Niet iedereen houdt van hetzelfde dus ik denk dat 15 x meerdere soorten voldoende is.

Wat is verder de bedoeling qua sausjes, salades, bijgerechten?

Alleen vlees of ook vegetarisch en/of vis op bbq?
Nou we zouden het eerst via zo'n bedrijf doen die alles voor je regelen, inclusief borden, besteld, vlees, salades, stokbrood etc. Komen ze alles brengen en na afloop hoef je niet eens af te wassen.

Maar een paar weken terug hadden we een feestje bij een collega die het bij datzelfde bedrijf had gedaan en mijn man vond de kwaliteit niet echt geweldig. Dus toen wilde hij liever dat we het zelf zouden doen. En ik dacht dat dat niet zo'n probleem kon worden, ik dacht dat we dan gewoon voor iedereen hetzelfde zouden kopen, zodat de hoeveelheden wel duidelijk waren. Maar dat heeft hij dus niet zo besteld en volgens de slager was dat ook het slimst. Maar ja, die slager zit niet bij ons op het feestje, he.

En wat de rest van inkopen betreft, ik zit al avonden boodschappenlijstjes te schrijven die ik dan met hem wil doornemen en dan zegt ie zo vaag van: ja, prima joh, regel het maar. En als ik de volgende dag een ander lijstje heb, krijg ik hetzelfde antwoord, haha. Tja lekker dan, beetje meedenken zou geen kwaad kunnen.

Bagheera, ik ga je mailen!
..
Relax! Een feestje moet ook voor jezelf leuk zijn, en dat gaat moeilijk als je jezelf vantevoren al in de stress helpt. Het is een bbq, geen staatsdiner!

Een slager heeft echt wel ervaring met dit soort dingen. Bovendien zullen mensen echt niet moeilijk doen over of ze wel of geen pepersteakje krijgen. Zorg ervoor dat er voor iedere volwassen vier stukjes vlees zijn, en bijvoorbeeld 4 sate stokjes pp extra. Koop desnoods wat extra en gooi dat in de vriezer: mocht je dan tekort hebben kun je altijd nog het snel ontdooien. (en zorgt dat je minder stress hebt) Koop een berg afbakstokbroden: dit lust iedereen en wat je over houdt kun je de komende weken-maanden zelf opeten.Wat soorten ijs na, dit vult de gaatjes en ook dit kun je makkelijk bewaren als je overhoudt.

Zorg voor drie soorten fris en eventueel een sapje. En als bijvoorbeeld de Cola op is: pech gehad, dan drinkt diegene maar Sinas.

"Tel" de bierdrinkers en de frisdrinkers en reken op een glas of 6-7 p/p. (ligt er ook aan hoelang het feestje duurt)

Mijn ervaring is dat je altijd heel veel overhoudt en dat er altijd minder gegeten/gedronken word dan je berekend had.

Succes! (en geen slapeloze nachten meer, nergens voor nodig!)
Ik heb altijd veel vlees, een gedeelte houd ik achter in de koelkast, dan kan ik bijvullen als dat nodig is en wat over is, vries ik na het feest direct in.

Van afbakbroden vind ik het een bezwaar dat er een hete oven aanstaat waar kindertjes rondlopen en dat het knalhard wordt n 2 uur en jij steeds staat bij te bakken. Ik haal turks brood en stokbrood en als backup afbakbrood. En wat over is van stokbrood is dan gewoon pech.

Bij hamburgers doe ik witte bolletjes, die lust bijna iedereen en het vult m.n. bij kinderen aardig Zelfde verhaal, niet alles direct op tafel en wat over is, invriezen.

Voor kinderen zweer ik bij wicky's. Ze vinden het lekker en is goedkoop. Ik zorg ook altijd voor zoet snoep en chips voor kinderen.

Drank kun je vaak ook gewoon bij de AH of slijter terugbrengen, even vooraf overleggen. Of later zelf opdrinken
op = op is altijd mijn motto bij bbq's. Trouwens mensen staan echt niet met zijn allen in de rij om te kijken wat je allemaal hebt...

als ik een feestje geef voor meerdere mensen met eten, dan reken ik op ongeveer 250gr vlees pp (let op dagelijks door voedingscentrum aanbevolen hoeveelheid is 100gr!). Dan hou ik standaard over..

wat drinken betreft gemiddeld ongeveer 2 glazen pp per uur. Dan zit je al ruim..
Oh, verder doen we idd vers stokbrood met 2 soorten kruidenboter. Ik heb er 10 besteld, maar begrijp dat dat er dus eigenlijk wel 15 zouden mogen zijn?

Er komen 3 salades: huzaren, zalm en witlofsalade (die wordt door een vriend van mij gemaakt en iedereen in onze vriendenkring schijnt daar gek op te zijn). Verder komkommer, cherrytomaatjes, augurken, dat soort dingetjes.

Op de bbq hebben we alleen maar vlees, volgens mij zijn wij de enigen in onze vriendengroep die wel eens vis eten, dus dat heeft weinig zin, helaas.

Ik zat al wel te denken om gewoon nog wat van die pakjes bbq-worst bij de supermarkt te halen voor noodgevallen. Als ze neit gebruikt worden vries ik die naderhand gewoon in voor een andere keer.

Als iedereen er is, willen we champagne drinken (met appelcider voor de grote hoeveelheid geheelonthouders in onze vriendenkring). Van de 23 volwassenen drinken er volgens mij zeker 10 helemaal geen alcohol en de rest heel weinig, op een paar zuipschuiten na (waaronder mijn eigen man). Water op tafel vind ik een hele goede, had ik nog niet aan gedacht, bedankt. Ik heb al wel flink wat sap en fris ingeslagen in diverse aanbiedingen van de afgelopen weken.

Als toetje hebben we ijsjes en daarna nog koffie met chocola. En dan tenslotte heb ik nog nootjes en m&m's enzo voor op de tafels naderhand, want ik denk niet dat na een bbq de behoefte aan echte borrelhapjes nog zo groot zal zijn.

Vergeet ik nog iets?
..
Ik denk dat het juist wel slim is om van meerdere vleessoorten 15 stuks te hebben. Niet iedereen vindt hetzelfde lekker. Zelf ben ik altijd erg makkelijk, als vlees x op is, dan neem ik y.

Zorg voor lekkere stokbroodjes, salades en andere bijgerechten. Je gasten hebben vast een prima avond!

Voor de drank: houdt een beetje rekening met het weer. Voor de consumptie van drank maakt het nogal wat uit of je 30 graden en brandende zon hebt, of een weertje waarbij je gasten een trui aan hebben. In het laatste geval zal er volgens mij minder worden gedronken.
Kleed het leuk aan dat vind ik al zo'n verschil maken.

Ik vind 250 gram vlees pp eigenlijk een beetje weinig of wij hebben van de megacarnivoren in onze vriendenkring. Ik heb altijd tussen de 400 en 500 gram vlees pp en dat is altijd op.

Wat ik ook heel lekker vind, zijn groentespiezen. Of roerbakgroente vn de BBQ. Ik koop van die aluminium wegwerpbakken voor de BBQ (bij de AH), en ik wok daar de groente met woksaus in.

Ik vind je plan goed klinken, dus nu lekker slapen, he?
15 stuks per vleessoort is echt goed hoor. Als je bij de slager bijvoorbeeld een bbqschotel besteld voor 10 personen krijg je echt geen 10 speklappen, 10 worstjes, 10 stokjes etc.

Dus helemaal goed. Ik zou wel wat extra's nemen voor de kinderen. (hamburgers, bbq-worstjes, stokjes, gehaktballetjes etc). Daar is meestal te weinig van.

Verder zou ik echt een beetje gaan relaxen. Er wordt heus niemand boos omdat je niet voldoende zou hebben. Zorg voor genoeg stokbrood, voldoende (kruiden)boters, salades, fruitsalades, sauzen etc.

Succes!
Volgens mij mis ik de sausjes. Hier gaan knoflooksaus (ook lekker bij het brood), satésaus, bbq-saus en whiskey-coctailsaus vaak het hardst. En misschien nog een groene salade? Gewoon sla met iets erdoor. En we hebben altijd een schaal met stukken meloen, dat is hier ook zo op.
Voor de drank zou ik gewoon contact opnemen met een slijter die bijv. ook tapinstallaties verhuurt. Ik heb ook een keer een feest gegeven en toen bracht de slijter voldoende kratten frisdrank, wijn etc. hetgeen wat over was werd weer meegenomen (volle flessen) Ik had daar ook staantafels gehuurd en een tapinstallatie, maar dat hoeft natuurlijk niet. Glaswerk e.d. werd ook meegeleverd en weer meegenomen na afloop. Ik vond het ideaal, je weet zeker dat je voldoende drank in huis hebt en de kosten vielen me alleszins mee.
Bedankt voor alle tips en meedenken en fijn om te lezen dat bijna iedereen denkt dat 15 stuks van elke soort toch wel goed is. Ik heb er gewoon weinig ervaring mee, wij bbq-en wel vaak, maar dat is meestal gewoon met het gezin of hooguit met een stel vrienden en dan trekt iedereen zijn vriezer open om te kijken wat er nog in zit wat je kan grillen. Dit voelt alsof het perfect moet zijn... Het is trouwens een feestje omdat we allebei 30 zijn geworden én 10 jaar getrouwd zijn dit jaar.

Het is volgende week zaterdag, de weersvoorspellingen lijken gelukkig goed, rond 22 graden en zonnig, dus hopelijk is het echt zo.

Ik ga geloof ik idd maar eens even een beetje proberen te relaxen, als dat lukt. Bedankt in elk geval.
..
en is t op , dan is t op, dan eten ze maar wat anders..
once upon a time called.....right now
Misschien dat 3 salades voor 30 man niet zoveel is. Mijn vrienden eten vooral veel bijvoer, vlees relatief weinig.

Voorbeeld van makkelijke salades:

- tomaat-mozzerella-rucola-basilicum salade (husselen en klaar)

- rucola-parmaham-parmazaan salade, beetje wijnazijn en pijnboompitjes en klaar

- radijs-veldsla-lenteui-tauge salade - beetje soja en sesam erover, eventueel nog komkommer of wortel, en klaar

Ik haal altijd een zooi afbakciabatta's van de Aldi. Die zijn goedkoop, errug lekker en handig om achter de hand te hebben.

Verder kun je op de bbq ook:

- aardappels poffen

- groente roosteren, zoals mais of gewoon een baktray met verschillende soorten

- champignons met blauwe kaas in een alufolietje roosteren

- geitekaaspakketjes maken in alu-folie
quote:Clytemnestra schreef op 27 augustus 2010 @ 14:05:

en is t op , dan is t op, dan eten ze maar wat anders..Dat is wel zo, maar het staat zo karig Ik heb wel eens een feest gehad waar wij een uurtje later arriveerden dan de rest en toen was al het vlees al op. Wij zijn na het feest naar de snackbar gereden, gewoon omdat we allebei niet genoeg gegeten hadden.
Snij de peppersteaks doormidden, dan heb je er 2x zoveel. Kook 30 flinke (of minder groot, maakt niet uit) aardappelen in de schil en snij ze in, frut er kruidenboter in en verpak ze in alu-folie. Leg ze erbij op d ebbq, en je hebt (vullende!) gepofte aardappelen. Altijd lekker. En trek een paar blikken vruchtjes open, giet het in een schaal en de kinderen hebben lekker bowl.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Oh ja, da;s waar ook, vruchtenbowl had ik al, was ik vergeten erbij te zetten.

Meloen vind ik idd ook een leuk idee en een groene salade erbij kan zeker ook geen kwaad. Ik ben zelf ook altijd meer van de bijgerechten dan van het vlees.

Saus was ik trouwens ook nog vergeten te melden, we hebben zelfgemaakte honingmosterdsaus, satesaus, tsatsiki en knoflooksaus. En dan nog cocktailsaus, mayo en ketchup uit flessen, maar ik weet nog niet precies hoeveel ik daarvan moet kopen.

Gepofte aardappelen is misschien ook wel leuk ja (sterkte met je gebroken hand trouwens Fame)

Dingen afbakken is helaas geen optie, we vieren ons feestje nl. niet thuis maar in een soort clubhuis in ons dorp, omdat ons huis veel te klein is voor zoveel gasten en daar is geen oven of magnetron.

Drinken heb ik dus grotendeels al wel gekocht, ik hoop alleen dat het genoeg is. Als er overblijft is het niet erg, het zijn allemaal dingen die wij zelf ook wel drinken, dus dat komt wel op.
..
quote:Bagheera schreef op 27 augustus 2010 @ 14:09:

[...]

Dat is wel zo, maar het staat zo karig Ik heb wel eens een feest gehad waar wij een uurtje later arriveerden dan de rest en toen was al het vlees al op. Wij zijn na het feest naar de snackbar gereden, gewoon omdat we allebei niet genoeg gegeten hadden.Ja snap ik wel, ik ben ook type wat 3 dagen later nog ervan moet eten wegens te veel...maar ik wil maar zeggen, je kan blijven bedenken en berekenen...gewoon voor voldoende variatie kiezen dan is er altijd iets anders te eten indien t echt te weinig is.
once upon a time called.....right now

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven