Zusje

27-08-2010 13:39 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen goede relatie met mijn zusje. Nooit geweest. Ik had altijd gehoopt, dat als wij het huis zouden gaan de relatie beter zou worden. Je weet wel, in de pubertijd kan je je ouders wel schieten, maar als je eenmaal op jezelf zit word je volwassen en ga je elkaar begrijpen. Ik had gehoopt dat het ook zo met mijn zusje zou werken, helaas niet... Mijn zusje is een heel moeilijk persoon. En nee... dat ligt niet aan mij. Ik hoor het ook om mij heen. Een heel goed voorbeeld is mijn bruiloft. Als meisje droom je ervan die dag een prinsesje te zijn met je knappe prins op het witte paard. Je ziet in je droom dat iedereen blij is. Je zus die lekker met je gaat tutten, die het leuk vind om met je de jurk uit te zoeken etc.

Maar zoals je kan raden, het gedeelte prinses en prins op witte paard dat verliep zoals in mijn droom, maar het gedeelte zusje niet.. Zo ging ik met haar en mijn vriendin op pad voor de jurk. Na een lange dag had ik hem gevonden! Helemaal blij vertel ik dit aan mjin vader, wat mijn zusjes reactie was?? Ja hij stond haar mooi, maar ze heeft wel hele brede heupen hoor maar verder. Leuk he! Om dat te horen!!

Op de dag zelf was ze ook niet te genieten. Dingen zoals extra schoenen en de huissleutel bij houden was mevr al teveel. Foto's maken? Dat wil je al helemaal niet weten!! De fotograaf had na een aantal pogingen ook opgegeven. Ik heb bijv ook geen foto met haar daardoor. 's Avonds toen het feest bijna was afgelopen kwam ze naar mij toe, ik ben heel moe, je schoenen en sleutels liggen daar op die tafel. En is toen vandoor gegaan...

Ik denk dat jullie de strekking inmiddels wel begrijpen. Ik kan zo wel een heel boek daarover schrijven.

Maar weet je, ik snap niet waarom?? Waarom kan ik geen gewone zusjes relatie met haar hebben? Als ik het daarover met haar wil hebben word ze heel boos. Ze begint te schelden en word vreselijk kwaad. En iedereen om haar heen heeft het dan gedaan. Ik weet gewoon niet hoe ik het moet aanpakken...

Momenteel zoek ik geen contact met haar, omdat ik er niet over kan praten... en ik vind dit heel jammer. Wie heeft dit ook meegemaakt en wie heeft tips??
///
Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna
Misschien eis/verwacht je wel te veel van haar?
quote:Pindaatje25 schreef op 27 augustus 2010 @ 13:39:

Maar weet je, ik snap niet waarom?? Waarom kan ik geen gewone zusjes relatie met haar hebben?

Momenteel zoek ik geen contact met haar, omdat ik er niet over kan praten... en ik vind dit heel jammer. Wie heeft dit ook meegemaakt en wie heeft tips??

Voor mij klinkt het als een normale zusjes relatie, maar dat komt omdat mijn zusje ook zo'n type is. Alles moet om haar draaien, als er even iemand anders in het middelpunt staat is ze meteen ziek. Hoofdpijn, buikpijn, zó erg dat ze alle aandacht meteen weer heeft.

Geen tips hier dus. Mijn oplossing (vrij drastisch) was om het contact voorlopig te verbreken, ik trok het niet meer.

Ben benieuwd naar nuttigere adviezen dan de mijne dus...
Pindaatje, geen ervaring maar ik wil toch wel even reageren.

Jij wilt iets dat er niet is. Jij wilt een heel bijzondere relatie met je zus en zij niet. In real life gaan niet alle zussen geweldig met elkaar om, helaas. Wat jij in haar zoekt kun je misschien beter vinden in een vriendin. Probeer in ieder geval niet te forceren want volgens mij stoot je haar daar nog verder mee af.

Die bruiloft had voor haar schijnbaar een heel andere betekenis dan voor jou, wat deels natuurlijk ook wel begrijpelijk is. Maar blijf daar niet zo in hangen. Zoek facetten in omgang waarin het wel goed gaat en concentreer je daar op. Ik vermoed dat er tussen jullie ook nog een hoop oud zeer zit, Soms heeft het geen zin om daarin te gaan zitten peuteren, vooral niet als de ander dat niet wil.

Dus accepteer wat er is en laat de droom los.
Wat is een gewone zusjes relatie dan? Misschien is je zusje gewoon heel eerlijk en daarom een beetje bot. Zo is mijn oma ook en zo kan ik ook zijn. Als een jurk mijn moeders heupen een beetje dik maakt zal ik haar daar ook op wijzen, want zelf denkt ze daar niet aan. Hoe oud is je zusje?

Mijn broertje en ik hebben ook nooit een goeie band gehad, veel ruzie enzo. Maar toen we het huis uit gingen ging het beter, nu wonen we weer samen in een huis en dat is prima.
Mijn relatie met mijn zusje is ook niet zo best, het gaat ook niet veel beter worden denk ik. Ik ben gewoon beleefd tegen haar bij familie dingen maar heb besloten om niet teveel energie meer te steken in een "echte" zusjes relatie. Te vaak geprobeerd en te vaak op mijn bek gegaan. Ik vind het erg jammer, maar het is mijn zus die moeilijk doet in deze.

voor jou.
Overigens is mijn zus ook van het type aandachttrekster. Altijd weet ze dingen weer om haar te laten draaien. Als dat niet gebeurt dan gaat ze aandacht trekken op een zeer negatieve manier.

Zo is ze een keer weggelopen van huis omdat ze naar eigen zeggen te weinig aandacht kreeg. Realiteit was dat mevrouw al 90 procent van de aandacht kreeg door haar negatieve gezuig en dat de rest (mijn andere zusjes en ik) het met 10 procent moesten doen. En raad eens, door het weglopen van huis kreeg ze weer alle aandacht.
-
sorcha_ wijzigde dit bericht op 27-08-2010 13:54
Reden: een keer is genoeg
% gewijzigd
Waarom gaat je zusje mee als je je bruidsjurk gaat uitzoeken? Kun je toch beter niet doen als je niet zo goed met elkaar overweg kunt...

Dat ze op de bruiloft aanwezig is, ok. Maar mee de jurk uitzoeken als je niet goed met elkaar overweg kunt is vragen om problemen.
Sorcha: heel herkenbaar hier. Ik kom dus ook niet verder dan beleefd doen, als we elkaar nog zien (en dat is bijna nooit). En ook hier is de aandachtsverdeling ongeveer 90% - 10% en is het nog niet genoeg voor haar. Ze vindt ook echt dat zij een veel zwaarder leven heeft dan zus en ik en daarom meer aandacht, geld, kado's en ondersteuning verdient. En ik vind dat ze het zichzelf veel moeilijker maakt dan nodig. Elk klein dingetje wat tegenzit is meteen een enorm drama wat pa&ma moeten oplossen. Ze is 30 (!) maar nog lang niet volwassen. Vreselijk storend en slopend voor onze relatie...
Wat flowerbloem heeft met dr zusje, klinkt echt als haar. Heb ik griep, oh nou zij heeft nog iets veeeel ergers.

Mijn man zegt ook, steek er geen energie meer in het heeft geen zin. Maar het doet wel zeer, hoe dan ook het is je zusje.

Wat ik bedoel met zusjes relatie? Nou gewoon, lekker samen shoppen, op de thee bij elkaar. En je hoeft heus niet de deur bij elkaar plat te lopen hoor. Mijn man loopt ook de deur niet plat bij zijn broertje en zij zien elkaar ook niet vaak. Maar ze bellen elkaar wel om leuke dingen te ondernemen.

Mjin zusje is 28 en ik ben 30, niet veel leeftijdsverschil dus.
Ook hier geen tips. Mijn zusje en ik zijn in echt álles tegenpolen, innerlijk en uiterlijk, en in ons hele leven hebben we ooit één keer een normaal gesprek gehad.

Van "nieuwe buren" kregen we op een gegeven moment zelfs de vraag wie van de twee er dan geadopteerd was
herkenbaar..

Ik heb ook niet de beste band met mijn zusje.

Wel altijd graag gewild dat we dichter bij elkaar zuden komen nu we ouder zijn (26 en 29) maar het zit er echt niet in..

Advies heb ik niet, wel een

o, wacht, misschien wel iets: niet teveel van haar verwachten , misschien wordt je dan nog eens aangenaam verrast
@Pindaatje25

Je wilt iets dat er nooit is geweest.

Jullie zijn nu 28 en 30.

De kans is dus heel klein dat jullie ooit nog krijgen waar jij naar verlangt. Als de zusjesband er niet is, dan is hij er niet.

Dan kun je heel hard je best gaan doen, maar dat heeft geen zin.

Ik denk dat je je er bij neer moet leggen, hoe verdrietig dat ook voor jou is.
Hmm, ik heb ook niet een hele bijzondere band met mijn zusje

Als kind al vlogen we elkaar steeds in de haren

We zijn gewoon heel verschillend

Daarom hou ik nog wel van haar, en zij van mij

Maar als we elkaar 10x per jaar zien is het veel.

Het had mij ook heel leuk geleken om lekker met zusje de stad in te gaan, een weekendje weg te plannen, zusjes dingen te doen maar....

Je kan wel heel hard iets willen, maar als het er niet is dan is het er niet,

Accepteren is dus het sleutelwoord.

(wil wel even vermeldden dat mijn zusje absoluut geen onmens is hoor, we klikken gewoon niet zeg maar)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik heb ook geen goeie relatie met mijn zus. Als ik er eens heenga loop ik me al druk te maken wat ze nu weer allemaal zal zeggen en doen. Ik moet altijd op mn tenen lopen bij haar. Ben helemaal de lacherige persoon niet als ik daar ben, t gaat altijd heel moeizaam.

Iemand hierboven zei dat je zulk contact misschien beter bij een vriendin kan zoeken, dat denk ik ook. Heb ik ook gedaan. Wij zijn ook veel te verschillend, vinden heel andere dingen belangrijk in het leven. Zo vind ik het net als jij bijvoorbeeld belangrijk om een goeie band te hebben met familie, maar zij niet zozeer. Ach, zulke dingen heb je nu eenmaal.

Probeer maar gewoon beleefd te doen inderdaad, en verder... Misschien dat ze ooit het licht nog ziet... Hopen maar.
Pindaatje, ik heb gelukkig nog een zus met wie ik wel zo'n zussenrelatie heb. Samen winkelen, uit eten, zelfs samen op vakantie. Enerzijds maakt dat het lastiger: waarom kan dat met mijn andere zusje niet? Anderzijds heb ik zusje daardoor ook kunnen loslaten, blijkbaar zit her er bij ons niet in.

Als ik alle reacties zo lees, is 'accepteren' geloof ik wel de algemene strekking...
Pfooeeh, ik schrok even, de bijnaam die ik heb voor mijn zusje is namelijk Pinda en ik heb helaas ook niet echt een goede band met haar.

Maar de rest van het verhaal klopt van geen kant, dus jij bent mijn zusje gelukkig niet. Ik schrok gewoon even.

Ik heb gewoon niet een zussen relatie met haar, we hebben niet zoveel raakvlakken, maar toestanden zoals jij die beschrijft hebben we gelukkig niet.

Ik heb ook niet echt tips, alleen misschien: Leat het los. Ik denk dat dit niet echt zal veranderen. Ik heb ook 2 nichten die elkaar niet kunnen luchten of zien, van kinds af aan al niet, en dat is op volwassen leeftijd echt geescaleerd.
Ik heb dit verhaal toch aandachtig gelezen en nog een keer om te zien wat hier nu zo erg is.... Helemaal niets!!

Ik krijg alleen jeuk van het prins op het witte paard verhaal en de drang naar iets helemaal perfect willen hebben in een niet helemaal perfecte wereld. Brrr... jij klinkt enger dan het zusje, sorry.
Het klinkt mij dat je er teveel van verwacht. Je idealiseert dingen nogal. Gezellig shoppen met je zus, prins op het witte paard. In mijn wereld staat de boel er heel anders bij.

Maar jij kunt dat wel allemaal willen, maar als je zusje dat niet wil, dan houd het op. Heb je haar wel eens gevraagd wat zij wil? Misschien heeft zij wel helemaal geen behoefte aan gezellig shoppen met haar zus.

Je kunt je familie niet kiezen, en dan zou het wel eens kunnen gebeuren dat het niet klikt. Als zij zo'n aandachtstrekker is, zal ze wel het gevoel hebben dat ze aandacht tekort komt. Misschien is er wel een reden waarom ze zo doet.

Ow ja, je omschrijft dat 'je als meisje droomt om een prinsesje te zijn' alsof iedereen dat doet. Dat deed jij misschien, maar ik niet. En ik denk velen met mij niet.
Mijn zus en ik, wij hebben ook geen goede band.

We komen uit hetzelfde nest,maar hebben andere vleugels.

En het is eerder gezegd,accepteer dat het zo is.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
quote:flowerbloem schreef op 27 augustus 2010 @ 13:58:

Sorcha: heel herkenbaar hier. Ik kom dus ook niet verder dan beleefd doen, als we elkaar nog zien (en dat is bijna nooit). En ook hier is de aandachtsverdeling ongeveer 90% - 10% en is het nog niet genoeg voor haar. Ze vindt ook echt dat zij een veel zwaarder leven heeft dan zus en ik en daarom meer aandacht, geld, kado's en ondersteuning verdient. En ik vind dat ze het zichzelf veel moeilijker maakt dan nodig. Elk klein dingetje wat tegenzit is meteen een enorm drama wat pa&ma moeten oplossen. Ze is 30 (!) maar nog lang niet volwassen. Vreselijk storend en slopend voor onze relatie...Mijn zus heeft de bijnaam dramatoloog, zegt wel iets . Maar inderdaad dat alles net even erger dan anderen. Op een gegeven moment konden we tijdens het eten gewoon geen gesprekken meer hebben. Alles ging over haar. Als je dan een ander onderwerp aansneed wist mevrouw het weer zo te verbuigen dat het over haar ging. Op een gegeven moment hadden we regelmatig een familievriend die meeat, en die trapte niet in haar spelletjes. De avond eindigde dan ook steevast in mijn zus die boos zonder te eten naar boven liep (inclusief stampvoeten en slaande deuren). Terwijl die vriend echt niets verkeerd deed anders dan gewoon leuke gesprekken te willen hebben met iedereen .
quote:Pindaatje25 schreef op 27 augustus 2010 @ 13:39:

Mijn zusje is een heel moeilijk persoon. En nee... dat ligt niet aan mij. Ik hoor het ook om mij heen. Een heel goed voorbeeld is mijn bruiloft. Als meisje droom je ervan die dag een prinsesje te zijn met je knappe prins op het witte paard. Je ziet in je droom dat iedereen blij is. Je zus die lekker met je gaat tutten, die het leuk vind om met je de jurk uit te zoeken etc.

Niet echt realistisch hoor, dat beeld van je huwelijk.

Ik had ook mensen op mijn feest die er schijt chagrijnig bijzaten.

Het is toch jullie feest en jullie dag, je kan niet verwachten dat iedereen jou die dag als prinsesje (jeukwoord) gaat behandelen.

Misschien voelt je zusje ook wel aan dat ze niet kan voldoen aan jouw verwachtingen. Ik denk, als ik dit allemaal zo lees, dat jij ook niet zo makkelijk bent voor haar.
Stressed is just desserts spelled backwards
Als ik het hier zo lees hebben veel mensen niet echt een goede band met hun zus. Zo ook niet, we zijn te verschillend. Mijn zus wil dit graag forceren waardoor ik helemaal op slot schiet. Bij mijn vrienden ben ik wel mezlef. Maar als er echt iets aan de hand is kan ik altijd bij haar terecht en andersom ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven