Waarom mislukt mijn cake?

27-08-2010 21:01 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje geen cake meer gebakken en dacht vanavond laat ik het weer eens doen.

Maar de cake is schromelijk mislukt (overtreffende trap van mislukt ) Hij is te plakkerig, te vet, niet mooi gerezen en bij het omkeren van de cake stortte het midden finaal in.

Oké, kan gebeuren, dus ik nog een cake gebakken en ja hoor, weer totaal mislukt.

Natuurlijk heb ik geen kookboek erbij gepakt, maar gewoon uit mijn hoofd wat gedaan. Dit heb ik gedaan:

eerste keer 4, tweede keer 5 eieren

250 gram bloem

250 gram suiker

1 zakje bakpoeder

1 el vanille-essence

250 gram boter

Ik dacht dat het 1:1 verhouding was, maar ga nu twijfelen.

Wat heb ik fout gedaan?

Wie heeft er een no-fail recept voor me? (Natuurlijk nog steeds niet het kookook erbij gepakt om te kijken wat het recept wél moet zijn)
Ik doe hetzelfde als jij, 1 op 1 met 3/4 eieren..

Nog nooit mislukt.

Hoelang mix je?
Ik gebruik ook vrijwel hetzelfde recept. 250 gr. bloem, 250 gr. boter, 250 gr. suiker, 5 eieren, 1 z. vanillesuiker, snuf zout en geraspte schil van biologische citroen.

Goed mixen met de KitchenAid en een uur ofzo in de oven. Als sateprikker er droog uitkomt is hij gaar.
bakpoeder misschien? Ik bak altijd met zelfrijzend
Op hoeveel graden heb je m gebakken? En hoe lang?

(ik bak altijd 160 graden en een uur en daarna met een satéprikker ff testen of ie gaar is)

Mixen:

Eerst boter en suiker schuimig

Dan één voor één de eieren

Vanilleessence (of vanillesuiker)

snuffie zout als je boter niet gezouten is

Dan de bloem + bakpoeder (je zou ook kunnen kiezen voor zelfrijzendbakmeel)

Oven voorverwarmen.

Ik doe 1 ei op 50 gram en dan 1 op 1 alles (behalve t zout en de vanille )

Waren je eieren nog goed?

Vervelend, maar niet opgeven hoor!
1 op 1 klopt wel hoor,

van wikipedia:

De oude term 'evenveeltje' slaat op cake. Dit omdat er van bloem, boter, suiker en eieren precies evenveel in gedaan werd
Waarom zakt een cake in ?

*de oven is te vlug geopend geweest; de ovendeur nooit openen gedurende het eerste halfuur

*teveel bakpoeder in verhouding met de andere ingrediënten

*de oventemperatuur was te hoog om te starten

*de baktijd was te kort

*de verhouding van de ingrediënten was niet juist; te veel eieren of melk

*een te hoge baktemperatuur zodat de buitenkant te droog en hard is, terwijl de binnenkant nog niet gebakken is

*het gebak in een te koude ruimte uit de vorm doen
Je recept lijkt me prima, ik gebruik dezelfde verhouding en heb nog nooit een cake laten mislukken

Bakpoeder gebruik ik nooit, en ik lees net op internet dat teveel bakpoeder in verhouding met de andere ingrediënten je cake kan laten inzakken. Misschien dat dat het was?
Gevolgen van een verkeerde verhouding van de grondstoffen:

*te veel vetstof : vast, zwaar product en zakt in tijdens het bakken

*te weinig vetstof : te droog gebak

*te veel suiker : slechte structuur, het gebak vertoond kleine spikkeltjes aan de bovenkant

*te weinig suiker : flauwe smaak en klein van volume

*te veel bloem : droog en hard en stijf, is niet smakelijk

*te weinig bloem : de cake valt uiteen en brokkelt tijdens het snijden

*te veel eieren : grove structuur, te grote gaten en brokkelt af bij het snijden

*te weinig eieren : het gebak is niet luchtig en het is droog
Ik heb de cakes een uur en een kwartier gebakken op 150 graden. Eieren waren vers, boter, suiker en bloem ook. Snufje zout had ik ook gedaan.

Ik begrijp er geen snars van.

Mixen doe ik niet met een mixer, maar houten lepel roer ik 2-3 minuten, zou het daar aan liggen?
Ik denk dat 't aan het soort oven ligt en aan de temperatuur.
Ik gebruik ook geen bakpoeder in cake. Zou ik eens weglaten en nog eens proberen
Het recept is prima.
Hier een recept uit bakboek

200 gr boter

200 gr suiker 1 mespuntje zout

2 zakjes vanillesuiker

5 eieren

200gr cakemeel.

gas oven stand 2/3

electiche oven 160 graden.

Cake plus/minus 1 1/2 uur in oven.

Nog nooit problemen meegehad.

Alles wel goed door mixen ,hoe luchtiger hoe beter.

Succes trikky
Bakpoeder gebruik ik nooit..

Eerst de droge ingredienten, daarna de natte.

Daarna een minuut of 10 mixen.

150 graden?

50 minuten op 200 graden werkt perfect voor mij.
quote:Hermes schreef op 27 augustus 2010 @ 21:21:

Ik heb de cakes een uur en een kwartier gebakken op 150 graden. Eieren waren vers, boter, suiker en bloem ook. Snufje zout had ik ook gedaan.

Ik begrijp er geen snars van.

Mixen doe ik niet met een mixer, maar houten lepel roer ik 2-3 minuten, zou het daar aan liggen?Ja, door te mixen maak je je cake luchtig.
Ja ligt denk ik aan het roeren.
Ik ga zondag in de herkansing, zonder bakpoeder en langer kloppen!
Misschien zat er in je oorspronkelijke recept dat je in je hoofd had ook wel een beetje bakpoeder, maar dan gok ik op een theelepeltje en geen heel zakje.
quote:Hermes schreef op 27 augustus 2010 @ 21:27:

Ik ga zondag in de herkansing, zonder bakpoeder en langer kloppen!Moet lukken dan volgens mij, succes!
kwamen je eieren direct uit de koelkast? de truc bij een goed luchtig beslag is om je eieren een beetje warm te maken (bv door ze in een kom met warm water te leggen terwijl je de rest afweegt)

en minstens 10 minuten kloppen (vandaar de mixer want je krijgt een lamme hand na 3 minuten )

Verder laten afkoelen in de vorm in de oven met de deur dicht.

Oh ja en vaak doen, je wordt er steeds beter in.
Ik lees nu pas (na de posting van borderwalk) dat je een heel zakje bakpoeder hebt gebruikt! Dat is zeker te weten de reden van je mislukte cake. Als je bakpoeder gebruikt, dan heb je vaak maar een klein beetje nodig, en zeker geen heel zakje. Maar ik zou het zeker eens zonder proberen want het is geen must in cake.

Succes, en laat even weten hoe het is gegaan, zondag!
Ik denk te veel bakpoeder. De zakjes die ik heb zijn voor 500g bloem, dus dan heb je voor 1 cake maar 1/2 zakje nodig.
De cakes van mijn zoon (13) lukken altijd beter (veel beter) dan de mijne. Volgens hem omdat hij op de hoogste stand mixt tot het eiwit vlokkerig en hard is.
wat blackdress zegt dus.

(ik ben soms lui en maak de cake met gesmolten boter en dan goed roeren ipv mixen, gaat ook prima)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven