Waarom mislukt mijn cake?

27-08-2010 21:01 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje geen cake meer gebakken en dacht vanavond laat ik het weer eens doen.

Maar de cake is schromelijk mislukt (overtreffende trap van mislukt ) Hij is te plakkerig, te vet, niet mooi gerezen en bij het omkeren van de cake stortte het midden finaal in.

Oké, kan gebeuren, dus ik nog een cake gebakken en ja hoor, weer totaal mislukt.

Natuurlijk heb ik geen kookboek erbij gepakt, maar gewoon uit mijn hoofd wat gedaan. Dit heb ik gedaan:

eerste keer 4, tweede keer 5 eieren

250 gram bloem

250 gram suiker

1 zakje bakpoeder

1 el vanille-essence

250 gram boter

Ik dacht dat het 1:1 verhouding was, maar ga nu twijfelen.

Wat heb ik fout gedaan?

Wie heeft er een no-fail recept voor me? (Natuurlijk nog steeds niet het kookook erbij gepakt om te kijken wat het recept wél moet zijn)
quote:reglisse schreef op 27 augustus 2010 @ 21:40:

wat blackdress zegt dus.

(ik ben soms lui en maak de cake met gesmolten boter en dan goed roeren ipv mixen, gaat ook prima)

gesmolten boter is juist goed!, eerst je eieren en suiker mixen en dan je gesmolten boter er door draaien. wordt ie nog mooier

oh en helemaal eens met het te veel aan bakpoeder
Gesmolten boter deed ik vroeger altijd. Nu had ik de boter zacht laten worden.

Kijk, zo leer ik nog eens wat! Dank!
Hermes, ik denk dat het een combi is van de hoeveelheid bakpoeder en je temperatuur. 150 graden is echt te laag, minimaal 10 graden erbij
Hermes, waarom met houten lepels ipv mixer? Dan krijg je het toch nooit zo luchtig? Denk dat dat ook wel van invloed is geweest op het eindresultaat.

Succes zondag met de herkansing!
Thee, de mixer is overleden, heb alleen een staafmixer, zonder klopper liggen
quote:Hermes schreef op 27 augustus 2010 @ 23:53:

Thee, de mixer is overleden, heb alleen een staafmixer, zonder klopper liggen Ah, I see. Ik zou dan trouwens pas weer aan een cake begeinnen als ik weer een mixer zou hebben. Volgens mij krijg je met lepels/garde maar moeilijke een goed/luchtig cakebeslag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven