Enorme kosten beugel?

27-08-2010 21:06 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aan het voorbereiden hoeveel de beugel voor onze dochter gaat kosten. Dacht altijd voldoende verzekerd te zijn, maar helaas valt 't toch tegen.

Er wordt maximaal 2000 euro vergoed voor de gehele verzekeringsduur. Dit is 't op 1 na duurste pakket.

Deze vergoeding is gauw verbruikt en daarna zijn de kosten voor onszelf.

Hoe hoog zullen met name díe kosten dan zijn?

Zal dit rond de 50 euro per maand bedragen?

Dat is nog wel te overzien. Denk ik.

Maar zomaar 150 euro per maand er extra bij. Ik vind 't bijzonder veel.

De orthodontist kan 't niet precies zeggen.

Ik kan een pakket hoger gaan. Dan wordt 80% vergoed. En 1500 euro per kalenderjaar. Dus dat is fors meer. En qua maandpremie ook te overzien. Maar ja, die 20% eigen bijdrage lijkt me ook super onhandig!

Wie weet welke verzekeraar wel de beugel 100% dekt, of iig met een hoger maximum voor de gehele verzekeringsduur?

En wie weet of 't enorme kostenpost gaat worden die beugel? Ben (ook) benieuwd naar verhalen van ouders die zelf een kind hebben met een beugel.

Is het wel betaalbaar? Of moet je echt lekker in de slappe was zitten wil je nog in aanmerking komen voor dit soort zorg?
Ik denk dat je wellicht niet eens zomaar kunt overstappen, althans niet om van die extra dekking gebruik te maken. Veel polissen hebben (terecht) een voorwaarden dat als je van te voren al wist van bijvoorbeeld een beugel, dat die dan niet vergoed wordt.

Heb vroeger zelf een beugel gehad (buitenboord en plaatjes). Hou in ieder geval in de gaten of je kind de beugel echt draagt. Ik vond die buitenboord beugel afschuwelijk en doordat ik het vaak niet indeed heeft de behandeling langer geduurd (en dus meer gekost(
Even uit mijn hoofd

Eerste consult ¤ 20,00

Afdrukken, foto's ¤ 133.00

Behandelplan bespreken ¤ 230

Plaatsen vaste apparatuur (slotjes) ¤ 830.00

Daarna een maandtarief ¤ 59

Ga ervan uit dat je met slotjes een jaar of 3 bezig bent

(zijn ongeveer prijzen hoor, en wat de prijzen zijn voor de uitneembare beugels weet ik niet uit mijn hoofd)

Wat ik wel weet is dat de tarieven voor orthodontisten komend jaar met zo'n 25% zullen dalen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Hoi Fleur,

Kun je geen offerte laten maken bij de ortho.? Heb ik een paar jaar geleden ook gedaan. Bij mij werd niets vergoed, en ik wilde van tevoren wel weten of ik het kon betalen.

Mijn buurvrouw is met haar dochter bij meerdere orthodontisten geweest om een vrijblijvende offerte op te laten stellen. Zat zo 500 euro verschil tussen!
Het klopt wat Gizz zegt. Als je al weet dat je dochter een beugel moet kun je niet overstappen zonder (een terechte) wachttijd.
quote:Ikbenanoniem schreef op 27 augustus 2010 @ 21:21:

Het klopt wat Gizz zegt. Als je al weet dat je dochter een beugel moet kun je niet overstappen zonder (een terechte) wachttijd.

Dat klopt niet, als ze onder de 21 jaar is kan je nog zo maar overstappen

Orthodontie hoeft bij de meeste zorgverzekeraars dan niet te worden aangevraagd.

Boven de 21 wordt het inderdaad een ander verhaal
Nog 2 tips:

* Let op de aanvangstkosten (o.a. de foto's). Die verschillen enorm per ortho.

* Betaal je een vast bedrag per maand of per keer dat je de ortho. bezoekt. Dat laatste kun je beter niet doen, want dan kun je ook iedere keer betalen als er een slotje/draad los gaat of ze verhogen de frequentie (ik moest op het laatst om de week).
quote:Summerdance schreef op 27 augustus 2010 @ 21:23:

[...]

Dat klopt niet, als ze onder de 21 jaar is kan je nog zo maar overstappen

Orthodontie hoeft bij de meeste zorgverzekeraars dan niet te worden aangevraagd.

Boven de 21 wordt het inderdaad een ander verhaal

Bij de meeste, maar dus niet bij allemaal, dus ieets om in de gaten te houden.

Ik gok zomaar dat de verzekeraars die alles vergoeden, ook wat strenger zijn in hun criteria
quote:gizz schreef op 27 augustus 2010 @ 21:26:

[...]

Bij de meeste, maar dus niet bij allemaal, dus ieets om in de gaten te houden.

Ik gok zomaar dat de verzekeraars die alles vergoeden, ook wat strenger zijn in hun criteria

Verkeerd gegokt, bij de meeste zorgverzekeraars zit de ortho in de jeugdzorg

Niet altijd helemaal maar tot een max van bijvoorbeeld ¤3000

Voor je overstapt dus de polisvoorwaarden JEUGD zorg lezen

Bij volwassenen ligt het anders....maar ook daar verschilt het enorm

Zolang je van de zorgverzekeraar geen tandheelkundige verklaring hoeft in te laten vullen door een tandarts kan je er best een behoorlijk bedrag aan ortho laten versleutelen
Het ligt er maar net aan hoe lang de beugel nodig is.

Wij krijgen ook 2000 vergoed in totaal, en ik ben niet aan dat bedrag gekomen.

Mijn dochter had slotjes, maar haar gebit groeide snel goed. Dus met een jaar ging de beugel er al weer uit.

Ik denk dat ik in dat jaar aan ongeveer 1700 euro ben gekomen. Voor ons viel het dus mee.

Maar met 2000 euro kom je heel ver hoor. De kosten heb je in het begin, de foto`s en de beugel. Daarna heb je alleen de controle kosten nog. Die zijn hier 60 euro per keer. Wij gingen ongeveer om de 6-8 weken.

Extra bezoek voor als er een slotje los ging heb ik nooit hoeven te betalen.
Klopt Lola, die losse slotjes bezoekjes zitten in het maandbedrag van die ¤59

Al kom je 6 x in de maand
Wij hebben ook maar 1x een bedrag voor de beugel betaald. Ze heeft nu een nachtbeugel voor boven en een draad achter de tanden beneden en daar heb ik niets voor betaald.
quote:Summerdance schreef op 27 augustus 2010 @ 21:32:

Klopt Lola, die losse slotjes bezoekjes zitten in het maandbedrag van die ¤59

Al kom je 6 x in de maand En geknapte draden zaten er ook bij in (gelukkig)
quote:lola68 schreef op 27 augustus 2010 @ 21:33:

[...]

En geknapte draden zaten er ook bij in (gelukkig)

Geknapte draden?

Wat deed jouw dochter met die beugel???
Dank voor de reacties!
Ik heb die enorme kosten nooit zo begrepen. Daarom ging ik met lood in de schoenen eens kijken of ik een beugel kan krijgen. Ik was toen 21. Doodsbang voor de enorme rekening was ik.

Slotjesbeugel boven gekregen met 2-wekelijks bijschroeven, in totaal EUR 570,- kwijt waarvan 75% door het ziekenfonds werd vergoedt.

Ik heb zovéél spijt gehad dat ik het niet eerder heb laten doen.

Ga dit jaar voor het ondergebitje voor hetzelfde geld...

Volgens mij zijn al die ortho's afzetters. Ik heb het bij een mondhygieniste laten doen die haar praktijk in hetzelfde gebouw als mijn tandarts heeft.

Na 9 jaar staat mijn gebit nog steeds kaarsrecht.
Ik heb trouwens het Menzis Extra Verzorgd pakket.
Hallo,

De tarieven van orthodontisten gaan per 1 januari flink omlaag, dus het loont de moeite om die beugel nog heel even uit te stellen.

http://www.nza.nl/publica ... orthodontie-zijn-te-hoog/

Switchen van verzekering haalt niet heel veel uit denk ik. DSW heeft één van de beste verzekeringen mbt orthodontie. Zij vergoeden 75% van alle kosten zonder maximum.

De meeste kosten maak je in het begin.

- 1ste consult

- foto's en afdrukken maken

- bespreken

- plaatsen apparatuur

Daarna betaal je maandelijks een bedrag voor de controles. Die rekening krijg je alleen als je ook daadwerkelijk in die maand bent geweest. Normaal gesproken zitten hier ook de reparaties ( losse slotjes en geknapte draden in ).

Omdat de tarieven de laatste tijd erg gedaald zijn ( en nog meer gaan dalen ) rekenen orthodontisten tegenwoordig extra kosten voor reparaties. Deze kosten worden vaak niet vergoed door de verzekering.

Hieronder een link naar de tarieven per 1 januari 2010

http://www.orthocenter.nl/downloads/tan ... %20nza.pdf

http://www.orthocenter.nl/downloads/ort ... %20nza.pdf
Nogmaals, wat fijn al die info hier! Dank!!

Ik ben dus afgelopen week voor het eerst bij de orthodontist geweest met dochter. We hebben een intake gesprek gehad. En foto's + afdrukken zijn gemaakt. Op basis hiervan is besloten dat we 'pas' over 6 weken bericht gaan krijgen. ( iets met de stand vd kaken.)

Zal ik de orthodontist bellen of het misschien mogelijk is om in januari te starten? Of maakt dit nu helemaal niets meer uit, want we zitten al in de molen...
X
anoniem_7760 wijzigde dit bericht op 15-07-2016 16:32
Reden: .
% gewijzigd
wat ik eerst zou bekijken is of je kind eigenlijk wel een beugel nodig heeft! toen ik jonger was wilde de tandarts me een beugel 'aansmeren' anders zouden mijn tanden niet perfect staan. mijn ouders vroegen toen of ik last van die 'scheve' tanden zou hebben. dat bleek niet zo te zijn.

nu krijg ik complimentjes over mijn gebit, en als ik dan vertel dat ik geen beugel heb gehad al helemaal
quote:FleurV schreef op 27 augustus 2010 @ 22:39:

Nogmaals, wat fijn al die info hier! Dank!!

Ik ben dus afgelopen week voor het eerst bij de orthodontist geweest met dochter. We hebben een intake gesprek gehad. En foto's + afdrukken zijn gemaakt. Op basis hiervan is besloten dat we 'pas' over 6 weken bericht gaan krijgen. ( iets met de stand vd kaken.)

Zal ik de orthodontist bellen of het misschien mogelijk is om in januari te starten? Of maakt dit nu helemaal niets meer uit, want we zitten al in de molen...

Volgens mij kan je gewoon in januari pas starten. Hebben wij met onze dochter ook gedaan. Zij duimde nog en moest dat eerst afleren. Ze had trouwens geen beugel nodig omdat haar tanden scheef stonden of zo, maar ze had een flinke spleet tussen haar voortanden. Bij de intake zei de ortho dat dit 1 tot 2 jaar zou duren. Op het moment dat de hele behandeling ging lopen werd dat ineens 3 jaar. Uiteindelijk heeft ze hem iets meer dan een jaar gehad. We hadden op een gegeven moment wel het idee dat ze de boel zaten te rekken. Mijn dochter ging altijd alleen naar de controles. Onze tandarts zei op een gegeven moment dat haar tanden goed stonden. Mijn dochter zei dit tegen de ortho en die vond dat de tandarts zich nergens mee moest bemoeien en dat die beugel er niet uitkon.Ik ben dus de eerstvolgende keer met haar meegegaan en toen mocht hij er ineens wel uit

Wij betaalden niet per maand, maar per behandelmaand. Als ze bijvoorbeeld in maart een afspraak had, dan kon ze die maand bij wijze van wel elke dag komen, je betaalde dan alleen voor die maand (ongeveer 60 euro). Als ze in april niet hoefde te komen dan betaalde je dus niets, behalve als er iets was (plaatje los of zo).

Het eruit halen kostte trouwens ook nog best wat geld.

Wij kregen bij de start een lijst met alle tarieven en daarop hadden ze aangegeven welke dingen op die lijst voor haar van toepassing waren. Wij zijn voor elk kind tot 2500 euro verzekerd voor een beugel bij VGZ. Ik heb toen ons pakket om laten zetten naar een Gezin en Zeker pakket, kostte toe 5 euro meer in de maand, maar we waren toen wel 1200 euro meer verzekerd. Trouwens wij zijn bij lange na niet tot die 2500 euro gekomen.
quote:Lazyme schreef op 28 augustus 2010 @ 00:15:

wat ik eerst zou bekijken is of je kind eigenlijk wel een beugel nodig heeft! toen ik jonger was wilde de tandarts me een beugel 'aansmeren' anders zouden mijn tanden niet perfect staan. mijn ouders vroegen toen of ik last van die 'scheve' tanden zou hebben. dat bleek niet zo te zijn.

nu krijg ik complimentjes over mijn gebit, en als ik dan vertel dat ik geen beugel heb gehad al helemaal Hier ook eenzelfde ervaring: mijn tandarts vond dat ik een beugel moest. Mijn ouders vonden dat een beetje onzin daar ze de overtuiging hadden dat een gebit niet perfect recht hoeft te zijn. Ik wilde ook geen beugel en dus niet gedaan (en ook niet bij mijn zus). We hebben nu prima tanden waar je niets bijzonders aan ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven