Chilipoeder maken?

29-08-2010 11:23 33 berichten
..
Alle reacties Link kopieren
Staan veel tips in het topic over zelf tomaten drogen in de oven. Ik denk dat je daar wel mee weg kan komen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
..
Ja zeker korter doen en gewoon af en toe kijken en zo de tijd bepalen. Ik denk dat het heel goed gaat. Ik heb van de week teveel tomaten gekocht dus ik ga die drogen maar wat je zegt, qua tijd kan je het niet vergelijken. Ik vind het wel een heel goed idee.

Gebruik je wel eens af en toe chilipeper vers? Dan zou je in 1 potje ze kunnen inmaken en de rest drogen voor de poeder.
je kunt er ook sambal van maken als je dat wel eet

of de pepers invriezen, dan kun je ze ook lang bewaren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mijn moeder heeft dit laatst gedaan!

In een oven heeeel lang (kan navragen hoe lang en welke temp) en met het deurtje een beetje open. En daarna met een vijzel gestampt en in potjes gedaan: smaakte prima in de chiliconcarne!
..
...
Gewoon in z'n geheel invriezen. Gaat supergoed. Ook als je dan een stukje nodig hebt gewoon afsnijden en de rest in de vriezer laten.

En drogen doe je inderdaad gewoon aan een touwtje op een warme plaats (normale kamertemp. zeg maar, bijv. in de keuken) Als je ervan houdt staat het ook heel decoratief.
..
Nou ik ben benieuwd hoe het gaat worden, hou ons op de hoogte.
Je kan er ook een paar potten sambal van maken.
..
Misschien ben ik al te laat, maar realiseer je je dat drogen in de oven behoorlijk duur is? Ik zou ze gewoon aan een touwtje rijgen en ergens waar het droog is ophangen. Ik hang de uien uit mijn moestuin in het hok bij de cv-ketel, gaat prima!

Overigens zit de grote scherpte in de pitjes en zaadlijsten, dus als je "mild" poeder wilt, dan loont het de moeite om ze door te snijden, leeg te halen en dan pas te drogen.
...
...
Spannend hoor, zo'n experiment. Tomaat is heerlijk om zo te drogen, en ik ben heel benieuwd of het met pepers ook zo werkt.

Ik heb ook een paar zomers een peperplant gehad. Het staat zo leuk, maar inderdaad, wat moet je met al die pepers. Nu al een paar jaar niet gekocht/gezaaid. Stel dat jouw experiment lukt, neem ik volgend jaar ook weer een plant
weet niet of je van chili olie houd, maar ik stop die pepertjes ook regelmatig in een fles olijfolie, na een tijdje heb je heerlijke chiliolie. succes met het drogen in ieder geval.
Ik ben ook benieuwd. Ik heb helaas geen oven die op een kier kan staan maar ik wil een dezer dagen iets doen met tomaten drogen.

Maedl, dat kan prima maar hou er rekening mee dat het niet zo heel lang goed is. Tenminste toen ik het maakte was dat mijn ervaring.
..
Erg he Tila! Als ik mijn lenzen in heb kan ik niet eens koken met rode of chili pepers, zelfs na 100 x wassen end heb ik nog na 2 dagen dat ik geen lenzen kan indoen of uithalen. Gelukkig heb ik keukenhandschoenen maar soms vergeet je het wel.
ai, daar moet je inderdaad mee oppassen.

valerie, bij mij staat 'ie al weken in de kast, is nog steeds goed hoor.
..
En, hoe is het nu?
Tilalia, heel erg off-topic, maar was jij dat van die fantastische maggi-plant? Ik heb er nav jouw topic toen ook een gekocht en hij groeit heel hard, hoop dat ie volgend jaar net zo groot is als die van jou!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven