Zwanger en naar Egypte?
dinsdag 31 augustus 2010 om 13:32
Hallo
Ik heb eigenlijk eind okt een 8 daagse vakantie naar Egypte staan.
En moet hier dan voor gevaccineerd worden, mijn huisarts raad dit af omdat niet duidelijk is wat de gevolgen zijn voor de baby en de GGD zegt dat het wel mag.
Hebben jullie hier ervaring mee? En wat zouden jullie doen?
Ik ben dan 22 weken zwanger.
Alvast bedankt
Ik heb eigenlijk eind okt een 8 daagse vakantie naar Egypte staan.
En moet hier dan voor gevaccineerd worden, mijn huisarts raad dit af omdat niet duidelijk is wat de gevolgen zijn voor de baby en de GGD zegt dat het wel mag.
Hebben jullie hier ervaring mee? En wat zouden jullie doen?
Ik ben dan 22 weken zwanger.
Alvast bedankt
dinsdag 31 augustus 2010 om 13:40
Toedienen van vaccins aan zwangere vrouwen is steeds een afwegen van drie factoren:
1) wat is de kans dat de onbeschermde zwangere vrouw in contact komt met de ziekte;
2) wat zijn de risico’s voor de foetus of de moeder bij het oplopen van de aandoening;
3) wat zijn de risico’s voor de foetus verbonden aan het vaccin.
Vaccins die levende afgezwakte virussen of bacteriën bevatten mogen niet worden toegediend gedurende de zwangerschap omwille van het (theoretisch) risico op infectie en transplacentaire passage met aantasting van de foetus.
Er bestaat geen bewijs voor het bestaan van nevenwerkingen voor de moeder of de foetus bij het toedienen van geïnactiveerde virale of bacteriële vaccins of toxoids.
zie ook artikel : Reisvaccinaties tijdens zwangerschap
Volgende vaccins worden afgeraden tijdens zwangerschap:
• Mazelen
zwangerschap vermijden gedurende één maand.
• Bof
• Rubella
• Gele koorts
Kan enkel overwogen worden na de zesde maand zwangerschap, indien reis naar hoog endemisch gebied.
• Buiktyfus
Zwangerschap vermijden tot één maand na de laatste dosis.
• Varicella
Toegelaten en aanbevolen vaccins:
• Tetanus - difterie :
Voor niet of onvolledig gevaccineerde zwangere vrouw, die in onhygiënische omstandigheden gaan bevallen.
Als preventie bij risicowonden.
• Kinkhoest:
idem andere volwassenen
• Influenza (griep) :
Indien verhoogd risico op complicaties van influenza door onderliggende chronische aandoeningen. De Hoge Gezondheidsraad adviseert griepvaccinatie na de derde maand wanneer de zwangerschap tijdens de winter valt.
• Hepatitis A:
Uitzonderlijk indien reizen naar hoogendemisch gebied.
• Hepatitis B :
Voor niet-immune zwangere vrouwen bij risico op contact.
• Polio:
Toediening van het geïnactiveerde vaccin (IPV) kan overwogen worden in geval van reis naar endemisch land of in geval van een epidemie.
• Meningokokken C:
idem andere volwassenen
• Gele koorts:
Na zesde maand indien reis naar endemisch land; toch beter reis uitstellen.
• Rabies:
Profylaxis na verdachte beet, preventief bij hoge kans op blootstelling.
• Pneumokokkenvaccin:
Idem andere volwassenen
1) wat is de kans dat de onbeschermde zwangere vrouw in contact komt met de ziekte;
2) wat zijn de risico’s voor de foetus of de moeder bij het oplopen van de aandoening;
3) wat zijn de risico’s voor de foetus verbonden aan het vaccin.
Vaccins die levende afgezwakte virussen of bacteriën bevatten mogen niet worden toegediend gedurende de zwangerschap omwille van het (theoretisch) risico op infectie en transplacentaire passage met aantasting van de foetus.
Er bestaat geen bewijs voor het bestaan van nevenwerkingen voor de moeder of de foetus bij het toedienen van geïnactiveerde virale of bacteriële vaccins of toxoids.
zie ook artikel : Reisvaccinaties tijdens zwangerschap
Volgende vaccins worden afgeraden tijdens zwangerschap:
• Mazelen
• Bof
• Rubella
• Gele koorts
Kan enkel overwogen worden na de zesde maand zwangerschap, indien reis naar hoog endemisch gebied.
• Buiktyfus
• Varicella
Toegelaten en aanbevolen vaccins:
• Tetanus - difterie :
Voor niet of onvolledig gevaccineerde zwangere vrouw, die in onhygiënische omstandigheden gaan bevallen.
Als preventie bij risicowonden.
• Kinkhoest:
idem andere volwassenen
• Influenza (griep) :
Indien verhoogd risico op complicaties van influenza door onderliggende chronische aandoeningen. De Hoge Gezondheidsraad adviseert griepvaccinatie na de derde maand wanneer de zwangerschap tijdens de winter valt.
• Hepatitis A:
Uitzonderlijk indien reizen naar hoogendemisch gebied.
• Hepatitis B :
Voor niet-immune zwangere vrouwen bij risico op contact.
• Polio:
Toediening van het geïnactiveerde vaccin (IPV) kan overwogen worden in geval van reis naar endemisch land of in geval van een epidemie.
• Meningokokken C:
idem andere volwassenen
• Gele koorts:
Na zesde maand indien reis naar endemisch land; toch beter reis uitstellen.
• Rabies:
Profylaxis na verdachte beet, preventief bij hoge kans op blootstelling.
• Pneumokokkenvaccin:
Idem andere volwassenen
dinsdag 31 augustus 2010 om 13:42
Ik ben met 19-22 weken zwanger bijna 4 weken naar Centraal Azie geweest en ik heb geen vaccinaties gehaald. Wel heel erg gelet op wat ik at. Fruit en groente altijd met gekookt water gewassen. Misschien heb je een waterkoker op je kamer? Verder veel je handen wassen en alleen maar 'veilig' voedsel eten als je all inclusive gaat. Frietjes etc. Fruit schillen. Geen salades en geen ijsblokjes want kan vervuild water zijn en let erop dat het vlees echt helemaal door en door gaar is. Misschien ook een optie om zelf iets bij de supermarkt te halen? En bij twijfel...niet eten! Bij opkomende buikpijn of ter preventie kun je cola drinken. De echte, niet de light.
Fijne vakantie!
Fijne vakantie!
dinsdag 31 augustus 2010 om 13:51
@TO, ik zou dus niet vaccineren, maar een aantal hygiëne regels in acht nemen en dan moet het goedkomen.
Even nog een aanvulling:
water alleen uit flessen die nog verzegeld zijn (kijk uit, kan mee gsjoemeld worden door ze bijv. in het hotel bij te vullen dus echt alleen als het veiligheidsdingetje onder het dopje er nog aan zit zeg maar)
niks van standjes eten of wat op straat wordt gemaakt en dus vooral geen salades en fruitsalades etc.
Je kunt fruit ed natuurlijk ook gewoon met flessenwater vullen.
Even nog een aanvulling:
water alleen uit flessen die nog verzegeld zijn (kijk uit, kan mee gsjoemeld worden door ze bijv. in het hotel bij te vullen dus echt alleen als het veiligheidsdingetje onder het dopje er nog aan zit zeg maar)
niks van standjes eten of wat op straat wordt gemaakt en dus vooral geen salades en fruitsalades etc.
Je kunt fruit ed natuurlijk ook gewoon met flessenwater vullen.
dinsdag 31 augustus 2010 om 13:55
Ik ben met 18 weken zwangerschap naar Egypte geweest. Was ook al geboekt, ook getwijfeld maar na overleg met Vk toch gegaan.
Ben wel gevaccineerd, DTP en hepatitis A. Overlegd met GGD en die raadden het toen aan.
Heb erg opgelet met wat ik at, en het ging goed. Zat op een schip, waar het eten prima was. ZOu nooit zomaar op straat iets eten.
(bij thuiskomst bleken mijn 3 reisgenoten salmonella tehebben, ik had nergens last van
)
Ben wel gevaccineerd, DTP en hepatitis A. Overlegd met GGD en die raadden het toen aan.
Heb erg opgelet met wat ik at, en het ging goed. Zat op een schip, waar het eten prima was. ZOu nooit zomaar op straat iets eten.
(bij thuiskomst bleken mijn 3 reisgenoten salmonella tehebben, ik had nergens last van
dinsdag 31 augustus 2010 om 13:56
dinsdag 31 augustus 2010 om 14:06
quote:vooroverdepasta schreef op 31 augustus 2010 @ 13:41:
Een vriendin van mij is verloskundige, zij stelt standaard als vraag: Zou je daar willen bevallen? Nee? Dan niet gaan!
Als je 22 weken zwanger bent wil je helemaal nergens bevallen, dus dat lijkt me wat minder relevant.
Ik zou al nooit in Egypte willen zijn als ik NIET zwanger was, laat staan als ik zwanger ben. Maar dat is ook niet zo relevant...
Een vriendin van mij is verloskundige, zij stelt standaard als vraag: Zou je daar willen bevallen? Nee? Dan niet gaan!
Als je 22 weken zwanger bent wil je helemaal nergens bevallen, dus dat lijkt me wat minder relevant.
Ik zou al nooit in Egypte willen zijn als ik NIET zwanger was, laat staan als ik zwanger ben. Maar dat is ook niet zo relevant...
dinsdag 31 augustus 2010 om 14:23
Even los van de vaccinaties; in Egypte loop je enorm veel kans op het oplopen van een verschrikkelijke buikloop.
Wij waren met 4 man, op alles gelet waar we op moesten letten, maar 3 van de 4 werden echt enorm ziek, tot bijna uitdrogen aan toe.
Dat risico zou ik niet willen lopen tijdens mijn zwangerschap.
Wij waren met 4 man, op alles gelet waar we op moesten letten, maar 3 van de 4 werden echt enorm ziek, tot bijna uitdrogen aan toe.
Dat risico zou ik niet willen lopen tijdens mijn zwangerschap.
Stressed is just desserts spelled backwards
dinsdag 31 augustus 2010 om 14:24
Ik zou wel gaan. Je bent dan 22 weken. Dan zit je zwangerschap nog lang niet in de weg. Qua vaccinaties zou ik het in ieder geval met je verloskundige bespreken. Al zou ik de GGD ook wel geloven.
Goed letten op drinken, vraag drinken zonder ijsblokjes. Eet geen salades of fruit waarvan je niet weet hoe lang dat er al ligt.
Kijk vooraf waar eventuele medische voorzieningen zijn zoals ziekenhuizen of iets dergelijks.
Goed letten op drinken, vraag drinken zonder ijsblokjes. Eet geen salades of fruit waarvan je niet weet hoe lang dat er al ligt.
Kijk vooraf waar eventuele medische voorzieningen zijn zoals ziekenhuizen of iets dergelijks.
dinsdag 31 augustus 2010 om 14:31
dinsdag 31 augustus 2010 om 14:32
Kijk vooral uit met lopende buffetten die er al uren lauwwarm staan te zijn.
Hepitatis is in Egypte een kinderziekte, en komt er relatief veel voor. Of je all-inclusive gaat zegt heel erg weinig, ook daar werken mensen die je op alle mogelijke manieren kunnen besmetten.
Diarree e.d. kan ook veroorzaakt worden door oververhitting. Veel mensen denken dat het altijd door het voedsel komt, maar dat is niet altijd het geval. Soms komt het ook door ánder voedsel dan je thuis gebruikt. Bovendien gaan mensen vaak ijskoud drinken e.d., hetgeen je ingewanden ook behoorlijk van streek kan brengen.
Altijd goed beschermen tegen de zon, zeker als je zwanger bent.
Ik heb in Egypte gewerkt, en sommige mensen hebben vreemde ideeën over hoe je van alles op kunt lopen. Wat mensen ook vaak doen: zich niet zo lekker voelen en dan ophouden met drinken, of iets gaan bezichtigen en zich niet beschermen tegen de zon, want "dat doe je alleen op het strand".
In zes maande Egypte had ik nergens last van, maar toen ik weer in Nederland kwam, was ik binnen dag zwaar aan de diarree.
Hepitatis is in Egypte een kinderziekte, en komt er relatief veel voor. Of je all-inclusive gaat zegt heel erg weinig, ook daar werken mensen die je op alle mogelijke manieren kunnen besmetten.
Diarree e.d. kan ook veroorzaakt worden door oververhitting. Veel mensen denken dat het altijd door het voedsel komt, maar dat is niet altijd het geval. Soms komt het ook door ánder voedsel dan je thuis gebruikt. Bovendien gaan mensen vaak ijskoud drinken e.d., hetgeen je ingewanden ook behoorlijk van streek kan brengen.
Altijd goed beschermen tegen de zon, zeker als je zwanger bent.
Ik heb in Egypte gewerkt, en sommige mensen hebben vreemde ideeën over hoe je van alles op kunt lopen. Wat mensen ook vaak doen: zich niet zo lekker voelen en dan ophouden met drinken, of iets gaan bezichtigen en zich niet beschermen tegen de zon, want "dat doe je alleen op het strand".
In zes maande Egypte had ik nergens last van, maar toen ik weer in Nederland kwam, was ik binnen dag zwaar aan de diarree.