Vierde kind?

25-08-2010 20:27 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik wil jullie graag het volgende voorleggen; mijn vriend en ik hebben drie prachtige kinderen. De oudste is 4 en de jongste is anderhalf. Nu begint het bij mij eigenlijk weer te kriebelen. Ik zou best wel een vierde kindje willen. Mijn vriend weet nog niet of hij het wil (heb al eens voorzichtig gepolst). Eigelijk wil hij straks het ledikant verkopen als de jongste eruit gegroeid is en ook de box. Kinderkleding hebben we ook al weggedaan.

Mij heeft een groot gezin altijd geweldig geleken, maar ja, ik heb drie keer een goede zwangerschap gehad en drie gezonde kinderen op de wereld gezet. Tel je zegeningen denk ik ook vaak. Jullie merken het: twijfels... Wie herkent dit? En wat is jullie besluit geweest?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Rood kippetje.
quote:Ikbenanoniem schreef op 25 augustus 2010 @ 21:28:

[...]

Onzin. Door die vergrijzing moeten we gewoon heen en andere oplossingen vinden. Meer kinderen als oplossing tegen vergrijzing zorgt alleen maar voor een verschuiving van de vergrijzing (dan heb je 65 jaar later hetzelfde probleem).niet als de volgende generatie ook lekker doorfokt
quote:Rogue_22 schreef op 25 augustus 2010 @ 23:16:

TO ben je soms heel gek op de baby of zwanger tijd.

Veel moeders hebben dat, ben je er ook zo een die je kinderen nog lang klein houd? Ik ken een vrouw met 10 kinderen, van 6 vaders. Allemaal halfbloedjes want die vindt ze zo mooi. Als de jongste een jaar of 2 was dan kreeg ze weer heimwee naar de babytijd, de geurtjes, het kroelen ... en toen had ze er dus 10, geen vader in huis, geen werk en een rijtjeshuis met 3 slaapkamers. Echt waar.
Dat bedoel ik dus misspoez, dat gevoel kreeg ik een beetje bij TO maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Hallo rode kippetje,

Ik zit met hetzelfde dilemma en mijn kinderen zijn net zo oud als de jouwe. Alleen weet ik zeker dat ik na een eventuele 4e weer ga nadenken over een 5e, en daarna wie weet... Ik vind het gewoon zo bijzonder dat er steeds een compleet ander mensje bij komt, ook al heeft ie dezelfde ouders. Ben steeds nieuwsgierig naar een volgende. Maarja ik wil ze wel allemaal voldoende aandacht kunnen bieden en op dit moment, nu ze nog zo jong zijn, is dat één van de dingen die me aan het twijfelen maakt. Welk aspect brengt jou het meest aan het twijfelen?
Hallo allemaal,

even weer alle reacties gelezen, dus ik ben weer helemaal bij. Fijn om te lezen dat er zoveel moeders van vier kinderen zijn.

Gisteravond heb ik een goed gesprek met mijn vriend gehad over eventueel vier kinderen. En het was echt een fijn gesprek. Hij heeft het ook al eens een paar keer door zijn hoofd laten gaan hoe leuk en gezellig het zou zijn een gezin met vier kinderen. Maar hij vindt het nu ook erg gezellig zo met z'n vijven. Dus voor nu wil hij wachten en leuke dingen doen. Er komt wat meer rust in het gezin, oudste is net naar school, middelste is net zindelijk en de jongste is naar een slaapje overdag. Die heftige babytijd ligt achter ons en hij vindt het zo eerst wel prima. Hij vindt ook dat ik nu van onze kinderen moet genieten, want hij weet niet of hij straks nog aan een vierde wil beginnen. En hij zegt dat ik het uit mijn hoofd moet zetten. Misschien over een jaar wel, maar grote kans van niet.

En het is heel gek, maar het gesprek heeft me echt rust gegeven. Ook een heleboel argumenten die hier genoemd zijn, kon ik me ook wel weer in vinden.

Zo, en nu ga ik koken. Bedankt voor jullie reacties!

Rode kippetje.
Ik wil ook een vierde en mijn man ook nu zijn ze bij mij ouder maar toch. begrijp je gevoel heel goed.

finacieel is het natuurlijk heel belangrijk om te kijken of het kan. Een mond voeden is het niet, er kan altijd iemand mee eten maar inderdaad de auto word te klein. hoe ga je het doen met de kamers.

mijn man was eerst vooral doorom bezorgd. Wij weten nu al dat mijn dochter gaat studeren. de middelste niet die is autistisch en de derde is een adhder dus dat weten we niet hoe het loopt. we sparen er wel al elke maand voor hun studies.

wat ik heb gedaan is gewoon eerst de kosten op een rij zetten. wat kunnen we sparen voor een auto, wat zijn de kosten van het huis en alles wat er bij het leven er bij hoort. en wat hoe je over. en hoe doen we het met een kamer. we willen perce dat alle kinderen een eigen kamer krijgen dus dat word verbouwen. allemaal een grote kamer vinden wij belangrijk.

Dan weet je het in elk geval of het financieel het kan. Dan kan je het weer overleggen met je partner. Als ik je een advies kan geven is..... elk kind wil een eigen kamer, elk kind wil op een clubje en papa en mama moeten ze brengen. jou kinderen zijn nog zo jong dat je eigenlijk nog niet weet dat het na vier jaar niet makkelijker word kwa opvoeding maar moeilijker. ze krijgen nog een eigen wil, en de clubjes krijg je nog en op school kan het minder gaan en in de puberteit moet je nog steeds alles opruimen achter hun billen en helpen met goede keuzes maken. ook kunnen ze een stoornis hebben waar je nu nog niks van weet.

Ik zeg je dit niet om je tegen te houden of je gevoel te neutraliseren. Als je het graag wil omdat je nog een kindje wil kan je ook nog iets langer wachten zodat je hun alles kan geven. of totdat je het allemaal in een overzicht ziet. mijn ervaring is dat het helpt ook dat je partner ziet of het financieel wel lukt. veel sterkte met julli beslissing.

groetjes cochin
hoi TO

Ik heb drie kinderen (41/2 jaar, bijna 3 en bijna1) Ik wou altijd al een groot gezin en drie kinderen is erg gezellig. Toch kiebelt het erg bij mij voor nog een kindje. Maar ook vraag ik mij af is dit omdat ik nu alles aan het afsluiten ben, het idee dat er geen kindje meer komt, de jongste bijna baby af is, ik een nieuw mensje geweldig vind, de zwangerschap zo bijzonder, drie er eentje bij loopt en vier een even getal is bla bla bla. De auto is nu voor het hele gezin toch al te klein want er passen geen drie stoelen op de achterbank, het huis staat te koop dus we kunnen er rekening mee houden met het nieuwe huis. Financieel is drie te doen en vier weet ik niet...ik kan niet voorspellen wat de toekomst brengt. Mochten we alles verliezen dan is drie ook al moeilijk (1 denk ik ook). Kinderen kosten nou eenmaal geld.

Ik vraag mijzelf dus echt serieus af waarom ik een vierde wil, zijn het de emotisch of zie ik meerwaarde aan een gezin met 4 kids. Mijn man is ook wat terug houdend, niet omdat hij het niet wil, maar omdat ik er vanwege zijn werk er toch meerendeel er alleen voor sta. Ik zie niet op tegen de baby tijd maar meer tegen de peuter pubertijd die is hier het heftigste.

Kortom. wanneer je alles denkt op te kunnen geven voor nummer 4 en ruimte hebt in je hart en tijd. Waarom niet..

Zelf vind ik drie wel goed, het blijft kriebelen maar zelf denk ik dat het bij mij meer de heimwee is naar het speciale gevoel wat een zwangerschap met zich mee brengt en de geboorte van een kind...dus na nummer 4 zal het denk ik bij mij blijven kriebelen.

succes met je overwegingen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven