Werk & Studie alle pijlers

Levenservaring?

09-09-2010 16:22 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een functieomschrijving van een vacature die mij aanspreekt staat dat de minimumleeftijd 25 jaar is. Ik heb hier toelichting om gevraagd en het gaat er vooral om dat je de nodige levenservaring hebt. Zelf denk ik over genoeg levenservaring te beschikken, ik heb aangegeven dan ook een brief te schrijven. Dit vonden ze prima. Mijn vraag is, moet ik dan nu ook in mijn brief uitleggen wat deze levenservaring is?

Aan de ene kant denk ik, dan weten ze in ieder geval waarom ik dit vind,

aan de andere kant, het levert wel een extra alinea en dus een lange brief op..

Wat vinden jullie?
Oja, en vraag 2.

Je moet per direct beschikbaar zijn. Is het dan de bedoeling dat ik dit ook ergens neerzet??
Ik vind het bizar dat er tegenwoordig nog steeds een leeftijd in een vacature geplaatst durft te worden. De levenservaring reden in combinatie met een absolute leeftijdsminimum vind ik kul.

En dan nog: wat ís levenservaring eigenlijk precies? En hoe verhoudt dat subjectieve begrip zich met de functie-inhoud, en kan daar niet gegroeid in worden?

Vaag....
http://www.cgb.nl/artikel ... eftijd-bij-de-arbeid-wgbl

Het mág echt niet eens!
Je kunt in je brief aangeven dat je inderdaad zoals gevraag per direct beschikbaar bent. Maar dat hoeft niet: men stelt expliciet die eis, jij solliciteert en dus mag men verwachten dat je aan die eis kunt voldoen.
Om wat voor - soort - functie gaat het, of wil je dat liever niet zeggen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Tia Dalma schreef op 09 september 2010 @ 16:27:

Je kunt in je brief aangeven dat je inderdaad zoals gevraag per direct beschikbaar bent. Maar dat hoeft niet: men stelt expliciet die eis, jij solliciteert en dus mag men verwachten dat je aan die eis kunt voldoen.Ja, maar vorige week ben ik niet door een 1e selectie heen gekomen omdat ik niet expliciet had vermeld dat ik per dan en dan beschikbaar was..
quote:blijfgewoonbianca schreef op 09 september 2010 @ 16:28:

Om wat voor - soort - functie gaat het, of wil je dat liever niet zeggen?thuisbegeleider
quote:Karen87 schreef op 09 september 2010 @ 16:29:

[...]

Ja, maar vorige week ben ik niet door een 1e selectie heen gekomen omdat ik niet expliciet had vermeld dat ik per dan en dan beschikbaar was..

Net zo vaag. Dan zal er echt meer moeten zijn geweest dan alleen die beschikbaarheid, want anders zou men wel gebeld hebben: "joh, goede sollicitatie, maar ben je wel beschikbaar op het moment dat wij je willen?".

EDIT: niet bedoeld als kritiek op jou, maar een algemene beschouwing op de procedure. Met zo'n afwijzingsreden zou ik me niet laten afschepen, zéker niet als die beschikbaarheid wel snor zat .
quote:Tia Dalma schreef op 09 september 2010 @ 16:33:

[...]

Net zo vaag. Dan zal er echt meer moeten zijn geweest dan alleen die beschikbaarheid, want anders zou men wel gebeld hebben: "joh, goede sollicitatie, maar ben je wel beschikbaar op het moment dat wij je willen?".Ja klopt, maar dit geven ze dan aan ;)
quote:Karen87 schreef op 09 september 2010 @ 16:34:

[...]

Ja klopt, maar dit geven ze dan aan ;)Zie mijn edit op vorige posting van mezelf: niet mee laten afschepen dan.
Even terugkomen op dat levenservaring; niet doen dus?
Gewoon solliciteren en aangeven dat je jezelf capabel acht voor de baan. Als je dat ook daadwerkelijk vindt dan kun je echt wel een sterk gesprek voeren. Zo ben ik eens aan een baantje als acteur gekomen waar minimaal 5 jaar acteerervaring voor werd geëist. Ik had, met uitzondering van de schoolmusicals, nog nooit geacteerd.
Als je afgewezen word krijg je vaak kul redenen.

Ik zou niet persoonlijk ingaan op je eigen levenservaring, tenzij deze positief is. (dus als je levenservaring hebt door veel ziekte/ellende/dood oid niet doen, een jaar zelfstandig rondgereist op eigen kosten, zelfstandig wonen een afgeronde studie oid wel melden)

Je kan zeggen dat je weet niet aan de leeftijdseis te voldoen in jaren maar zelf denkt/weet dat je hier mentaal aan voldoet (of iets in die trand )en ik zou ook wel vermelden dat je per direct inzetbaar bent.
quote:Karen87 schreef op 09 september 2010 @ 16:38:

Even terugkomen op dat levenservaring; niet doen dus?Kan je je voorstellen waarom ze voor een thuisbegeleider levenservaring vragen? Ik ben niet thuis in die wereld, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar de hoofdvraag lijkt me of jij je er iets bij kan voorstellen. Dat "iets" zou vervolgens in brief en gesprek naar voren moeten komen. Leeftijd op zichzelf zegt niets, maar dat betekent niet dat de vraag die ze stellen, dus de vraag achter de leeftijdsvraag, niet reëel is.
Ik kan me dat ook goed voorstellen hoor, dat dat een eis is in dat beroep. Alleen vind ik het (en met mij de wetgever) niet correct om daar in de vacaturetekst een leeftijd aan te verbinden.

Refereer ook daarom in je brief aan het gevoerde telefoongesprek: ik begrijp nl dat dat pas in het telefoongesprek naar voren kwam als reden voor die minimumleeftijd. En vertel dan over jouw invulling van dat begrip. Die extra alinea maakt dan niet uit want informatief.

Succes!
Ik zou wel benadrukken dat je per direct beschikbaar bent. Dat kan in je voordeel werken.

Ik weet niet wat voor levenservaring je hebt. Of je dit uit bijv reizen gehaald hebt of uit laten we zeggen een kutjeugd.

In het geval van positieve dingen zou ik dat expliciet benoemen. Minder leuke dingen zou ik niet uitvoerig in de brief zetten.

Dan zou ik het vaag houden: Ik beschik over de nodige levenservaring en verwacht dat dat in de functie goed van pas komt.

Houd het echt positief. (bovenstaande zin vind ik zelf eigenlijk ook niet mooi maar iets in die trant misschien. als ze het er dan echt in willen hebben)
(Hee RiderT, ben ik het weer wel met je eens vandaag )
Ik wordt zo moe van die bedrijven en die complete bullshit redenen van afwijzing. Wees toch gewoon eerlijk. Er ís altijd een reden dat je afgewezen wordt en als dat niet op basis van discriminatie in welke vorm dan ook (leeftijd, geslacht enz enz) is dan is er toch gewoon een reden die je kunt vertellen. Sterker nog, zie het als bedrijf als kans zodat die sollicitant er ook nog wat aan heeft. Ja, ook als je 200 brieven op 1 functie krijgt. Jammer dan, moet je maar hulp vragen. Ik wordt daar altijd zo pissig om.

TO: Ik zou dat levenservaring verhaal er niet in zetten en er wel bij vermelden dat je per direct beschikbaar bent.
Ik ben op reis geweest idd in Zuid-Afrika, en heb hier ook stage gelopen, dus daar maak ik wel wat van

Bedankt!
quote:Tia Dalma schreef op 09 september 2010 @ 17:09:

Ik kan me dat ook goed voorstellen hoor, dat dat een eis is in dat beroep. Alleen vind ik het (en met mij de wetgever) niet correct om daar in de vacaturetekst een leeftijd aan te verbinden. Nee, lijkt me ook raar. Maar onvermogen van de vacature-schrijver moet geen reden zijn om je druk te maken vind ik. gewoon bedenken wat ze echt willen, en dáár op in gaan.
quote:Tia Dalma schreef op 09 september 2010 @ 17:10:

(Hee RiderT, ben ik het weer wel met je eens vandaag )tuurlijk, want nu lees je goed
quote:Karen87 schreef op 09 september 2010 @ 17:17:

Ik ben op reis geweest idd in Zuid-Afrika, en heb hier ook stage gelopen, dus daar maak ik wel wat van

Bedankt!Toch is dit niet zomaar op te noemen als levenservaring. hebben je ouders de reis betaald en heb jij als stage in een luxe hotel als kamermeisje gelopen dan is het meer een soort luxe werkvakantie dan levenservaring te noemen. Daar moet je dus wel over nadenken.
quote:Karen87 schreef op 09 september 2010 @ 17:17:

Bedankt!

Maar, als ik nog even verder mag tippen: ga nu niet vertellen "kijk mij eens levenservaring hebben". Probeer te bedenken waarom die levenservaring nuttig is in de functie, en vertel dan hoe jouw ervaring dáár op aansluit.

"Als thuisbegeleider kom je XXX tegen, en dankij mijn ervaring YYY ben ik daar goed op voorbereid", dat idee, maar dan beter geformuleerd.
Ik zou de beschikbaarheid zeker noemen (vind dat zelf als werkgever wel fijn als het er zo expliciet bij staat). Daarnaast zou ik ook de levenservaring luchtig benoemen, zoals Moonlight al een suggestie geeft lijkt me goed omdat je het dan meteen koppelt aan een verwachtingspatroon van de functie. Met andere woorden, dat je je realiseert dat het een pittige functie is waarbij je wel enige levenservaring nodig hebt. Je zou er evt nog bij kunnen vermelden dat dit komt door onder meer je buitenlandse ervaring.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven