Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Phoehee, geen idee, ik kolf al driekwart jaar niet meer en hoefde nooit zelf de fles op te warmen. En de melk was altijd al in de koelkast ontdooid. Dat zou ik doen als ik jou was.
Keye, als je zorgt dat je tepel voor zijn neus is moet hij zijn mond wel heel wijd open doen.

Ik gebruik ook wel eens de "fliptechniek" die in het boek "borstvoeding" van Stefan Kleintjes en Mary Broekhuijsen op p. 70-71 staat. Ik heb het geprobeerd op te schrijven, maar ik krijg het zonder de plaatjes niet duidelijk uitgelegd. Dus ik hoop dat je het boek toevallig hebt liggen, of dat iemand anders het beter kan uitleggen.

Wij hebben pre-logopedie gehad en van de logopediste moesten wij reglibaby ook bij de fles laten aanhappen, dus eerst met de fles langs haar wang gaan zodat ze zelf haar hoofd draaide en hapte.

Misschien is het wel een geruststelling om te weten dat reglibaby met 8 weken ongeveer 800-900cc per 24 uur dronk (en dat was veel, ze groeide heel hard). Volgens de lactatiekundige was 500cc het minimum. Als je nu zo'n 9-10 voedingen per dag geeft (wat ik afleidt uit je verhaal) zit je met 60cc per voeding al boven het minimum. Zeker als hij goed groeit. Maar het lijkt me wel heel frustrerend! (ik heb vanwege de eerste maanden fulltime kolven niet zo veel ervaring met regeldagen)
Het begint hier trouwens steeds meer te lijken alsof reglibaby echt allergisch is. Ik ben gisteren met reglibaby naar het consultatiebureau geweest voor extra controle. Voor de zekerheid eerst even gewogen en het was niet goed. 10 gram afgevallen in drie weken! (daarvoor gemiddeld zo'n 200 gr. groei per week). Maandagochtend terugkomen om nog een keer te wegen en te kijken of ze weer is gaan groeien (er is ook niets meer over rust en regelmaat gezegd gelukkig). We hebben haar namelijk vorige week toen ik met het dieet begon niet gewogen, dus het zou best kunnen dat ze eerst meer is afgevallen en dat het omslagpunt al geweest is.

Ik was zelf al helemaal aan het twijfelen gebracht of het nu wel een allergie was. Het leek allemaal veel beter te gaan nu ik melkproducten ei en soja weglaat en opeens was het woensdag weer mis. Huilen, weigeren uit de fles te drinken op het kdv, etc. Terwijl ik echt zo goed let op wat ik eet. Maar toen ik gisteren als voorbereiding op het gesprek bij het cb even mijn symptomenlijstje naliep viel me op dat niet alles terug was. Het spugen was helemaal weg en de krampen waren ook minder. Vreemd. Op het cb zag de verpleegkundige het meteen. Ze is gewoon ziek. Ik voelde me meteen een slechte moeder dat ik dat niet gezien had. Ik ben zo bezig met wat ik gegeten heb dat ik had gemist dat er ook wel eens iets anders aan de hand kan zijn. Ik snap ook meteen waarom dat dieet eigenlijk minimaal 6 weken moet, zoiets stoms als een flinke verkoudheid kan het helemaal vertekenen.

Ik wacht maandag eerst nog even af hoe het met haar gewicht staat, maar ik denk dat ik toch hiermee naar een kinderarts wil. Bij mijn cb weten ze echt veel van borstvoeding, maar ik vind toch dat ze nog even verder nagekeken moet worden. Bovendien kan ik zelf ook wel een verwijzing naar een dietist gebruiken als ik als vegetariër melk, soja en eivrij moet blijven eten. .
Beetje lang en warrig verhaal geworden.

Wat ook vreemd was, dit was de eerste keer dat ik reglibaby liet wegen zonder dat ik daar zenuwachtig van werd. Er hing altijd zo veel van af (wel/niet kolven bijvoorbeeld). En nu ik eindelijk ontspannen kan wegen dan is het toch opeens weer helemaal mis.
Hoe lang blijft er nog melk uit je borst komen als je gestopt bent met bv? Het lekt niet, maar als ik in mijn tepel knijp komt er altijd melk.
Geen idee Lara, mijn schoonmoeder had na 10 jaar nog steeds een fonteintje als ze kneep
Ik had even niet ververst.

Niet schuldig voelen Reglisse. Natuurlijk zie je wel eens iets over het hoofd en zeker als je zo bezig bent met allergieen.

Het lijkt me inderdaad verstandig om een verwijzing te vragen. Kunnen ze dat bij het cb of moet je dan naar je ha?
10 jaar????

(goh, zou je dan ook weer kunnen relacteren?)
Phoehee, geen diepvriesstand omdat het beter is de melk geleidelijk te ontdooien, liefst een dag van te voren achterin de koelkast zetten en niet eens in de deur is het advies.

Omdat mijn melk op die manier snel ranzig wordt, doen wij het in zakjes zodat het makkelijker ontdooit.

In uitzonderingsgevallen (een papa die ineens een krijsend kind heeft en geen ontdooide melk, kan hier zomaar gebeuren ) dan mag je het in de magnetron ontdooien. Steeds even tien seconden, roeren weer tien seconden, tot het warm is.
Ik heb wel eens gelezen over grootmoeders die een kind voeden als de moeder is overleden. Dus blijkbaar kan het wel soms.
Fabindia dankje! Idd nood ontdooien zal wel eens moeten,

(nog 1 voeding erbij te kolven en ik kan weg dinsdagavond! Ik vind het wel heel spannend. Nu nog een kolfruimte op locatie regelen)
Je kunt zelfs borstvoeding geven zonder ooit een kind te hebben gekregen (hell, zelfs een man kan borstvoeding geven) dus relacteren na tien jaar, waarom niet?
:(

Hier een beetje ongeruste moeder.

Dochter is 4,5 maand en krijgt meestal 5 voedingen (ik voed op haar verzoek. Ze is vrolijk en tevreden. Maar afgelopen week bij het consultatiebureau blijkt ze niet gegroeid en haar curve buigt behoorlijk af (ook die van borstvoeding.com) dit tot mijn grote verbazing, want ze is tevreden en vraagt niet om meer voedingen. Afgesproken om het 2 weken aan te kijken.

Nu moet ik ongesteld worden en heb duidelijk weinig voeding, ze vraagt vandaag vaker een voeding en is na het drinken niet tevreden. Ik vind het zo zielig en zou er op zich wel op kunnen vertrouwen dat het goed komt, maar omdat ze nu juist echt niet te kort moet komen voel ik me er helemaal niet fijn bij.

Iemand tips?
Hai Flonneke,

Balen dit soort situaties, daar zou ik me ook zorgen om maken!

Het kunnen meerdere dingen zijn, de beruchte 4 maanden dip bv of is ze misschien verkouden geweest? Als ze echt tekort komt door jouw menstruatie Dan zou ze het weer bijregelen door vaker te komen, zoals ze vandaag dus doet, aanleggen aanleggen en aanleggen is Dan het beste! Voeden op verzoek betekent soms ook eten op jouw verzoek, dus wat vaker aanleggen kan geen kwaad....

Verder geen tips, maar die komen vast nog wel van de andere moeders!

Sterkte en hou je haaks!

De curve ziet er nu zo uit, als je erop klikt zie je m volgens mij groter.
Na maanden van overvloed komt er met het afbouwen nou eindelijk een bestemming voor al die potjes melk die ik in de vriezer heb gedaan. Op dit moment kolf ik nog 3x op een dag, dus heel snel gaat het nog niet, maar we zijn aan het ontdooien.

Nu vroeg ik me af: ik heb nog potjes van april toen zoontje pas 2 maanden was. Ik heb wel een grote vrieskist waar ik het in bewaar, maar voor mijn gevoel is die melk niet meer helemaal geschikt voor een jongetje van 6 maanden. Ik krijg dus de neiging om met de melk van mei te beginnen, want die wordt er ook niet jonger op. Misschien dat de oudere melk nog gebruikt kan worden voor pap of aardappelpuree ofzo: daarvan laat hij nog veel staan dus dat is zonde met "goede" moedermelk. Wat zouden jullie doen? Ik heb trouwens kort geleden voor het eerst aardappelpuree gemaakt en dat was met gewone volle koemelk. Ik vraag me af of mijn eigen melk nog iets toevoegt aan zulke dingen...
Ik zie hem, inderdaad afbuigend. Maar wel in het. Groene gedeelte. JE kan ook in de gaten houden of ze voldoende plasluiers heeft, ALS dat zo is en ze is tevreden dan is het meestal ok en gaat ze een eigen lijn volgen. Over twee weken weer wegen en dan hopen dat het beter is!
@flonneke Je zult wel niet dezelfde fout gemaakt hebben. Maar voor de zekerheid: ik had ook een dip in die WHO curve, en pas bij het invoeren van de resultaten van de volgende meting, kwam ik er achter dat ik als maand "8" ipv "7" had ingevuld *bloos*.
Als ik purree zou mkaen zou ik dat met poedermelk doen of moedermelk, niet met koemelk.
Mereliena, bedankt voor je reactie(s)! Ze heeft zeker voldoende plas- en poepluiers, gelukkig. Ze is inderdaad voor het eerst verkouden geweest maar heeft daardoor naar mijn idee niet minder gedronken.

@iemandanders, nee echt goed ingevuld en de curve van het consultatiebureau liet ook een flinke dip zien.
Flonneke ze is nu vermoedelijk aan het regelen, dus lekker laten gebeuren en vaker aanleggen. Zo te lezen had je dat zelf ook al bedacht.

Logisch dat je je zorgen maakt maar het hoeft helemaal niks ernstigs te zijn. Ik zou idd een extra keer gaan wegen en in de tussentijd vaker aanleggen.

Ik heb een tijd de tweede ochtendborst die mijn zoon dan niet dronk, afgekolfd en 's avonds gegeven. Dat kan ook helpen, maar mijn kindje zat veel lager in de curve en afgekolfde flesjes kunnen je productie in het gedrang brengen als je niet blijft kolven dus kijk maar wat je met het advies doet
Ik heb een hele specifieke vraag... Dochter is nu 14 maanden en lijkt een koortslip te hebben. Dit heeft ze nog nooit eerder gehad, geen idee ook hoe ze eraan komt. Maar zou het wel verstandig zijn om nu borstvoeding te geven? Zeker omdat ik 14 weken zwanger ben. Ik heb nooit een koortslip, zou niet graag besmet worden.
@Fabindia, dochter drinkt met elke voeding beide borsten. Maar heb inderdaad zitten denken of het mss een idee is om (straks na menstruatiedip, want voed nu sowieso al veel) na elke voeding kort na te kolven en dat beetje na de laatste voeding nog te geven, zodat ze wat extra krijgt en wat 'aan kan spekken'. 't is namelijk een 'lange dunne'..

Omdat dat extraatje dan dezelfde dag gekolfd is zou het m'n productie denk ik geen kwaad doen

Enige nadeel is dat ik erg slecht ben in kolven, ik doe het nooit (werk momenteel vanuit huis) dus borsten zijn er niet aan gewend, krijg nauwelijks een tsr en weing opbrengst.

Ik heb een handkolf (Avent) maar zou een elektrisch dubbelzijdige kunnnen lenen of huren voor een paar weken.
Zusje wat heeft ze? blaasje in de mond? wondjes met blaasjes? Ik heb hier ook een keer dat vermoeden gehad, wondje met gele blaasjes op zijn hoofd en ik heb er bv opgedaan. Was het snel over!

Een koorstslip is niet schadelijk als je nog zwanger bent toch? Voor pasgeborenen kan het heel gevaarlijk zijn en ernstige infecties veroorzaken, maar ik dacht nu nog niet. Dus ik zeg juist wel borstvoeding

Flonneke, dan doe je dat toch? Geen slecht idee om een dubbele te huren om te kijken of dat beter gaat. Stimuleert meteen ook goed. Oefening baart kunst, komt vast goed en je bent lekker thuis dus weinig stress. Kopje thee erbij, perfect.
oei van die koortslip, ik zou niet zelf voeden tot ik uitsluitsel heb dat het echt een koortslip is. Is dit wel zo, zou ik stoppen met zelf voeden tot het over is, stel dat je zo besmet raakt en straks na de bevalling ook een koortslip krijgt zelf, moet je niet aan denken. Zou even geen risico nemen en kolven en flesje geven. Maar of dit te overbezorgd is, weet ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven