Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Cardamom wat een verhaal! belachelijk echt! Ik krijg er gewoon verdriet van als ik het hoor. Mijn kindje was ook te vroeg en weet je wat het is met te vroeg geboren kindjes? Die hebben nog geen 'zelf regulatie' wat ervoor zorgt dat ze kunnen besluiten te stoppen met huilen. Voorzover een pasgeborene dat kan natuurlijk, maar een prematuur kan het al helemaal niet en moet je dus ook NOOIT laten huilen. Maar wij kregen het advies ook hoor.

Hoog tijd voor een onderzoek naar consultatieburo artsen en de kwaliteit van hun zorg.

Heb net onder de douche gekolfd en daarna gevoed (kindje van 8 á 10 maanden slaapt nog steeds graag in aan de borst ja? had je wat? ) Het is nog niet weg en voelt beurs maar wel iets beter.
Wat een vreselijk advies! Ik word er echt een beetje naar van. Hier gelukkig een cb-arts die zelf borstvoeding geeft en verpleegkundigen die er ook verstand van hebben. En die dus ook niet snel dit soort onzin verkondigen. Ik was van de week op het weeguurtje en daar waren toevallig veel onzekere moeders met mini-babytjes. De verpleegkundigen boden bij iedereen aan om op huisbezoek te komen en samen te kijken wat er op de huiltijden eigenlijk aan de hand was. Ook buiten kantoortijden.

Maar dan nog vind ik het hele rust&regelmaat gedoe erg vervelend. Ik weet wat ik doe en waarom en dan nog word ik er onzeker van. Laat staan wanneer je alleen op het advies van het cb af moet gaan.
Haha Fab ! Nee hoor, hier hetzelfde... Voor sommige kindjes is het alleen wel vervelend als het een voorwaarde wordt om te slapen (op KDV is een jongetje van een maand of 10 wat dus wekenlang bijna alleen maar gehuild heeft, omdat hij niet kon slapen zonder mama's borst, dat vind ik wel heel zielig).

Moest ook meteen aan R denken en andere kindjes hier die te vroeg geboren zijn. Bizar. Ben wel blij om te horen Reglisse dat jouw CB het zo goed doet. En zo lief zijn om langs te komen! Dat geeft de burger moed .

En ik wordt er dus ook nog steeds onzeker van merk ik. Dan ben ik na zo'n avond (hoewel het heel gezellig was) wel heel blij om hier weer even gelijkgestemden te ontmoeten!
quote:viooltje schreef op 11 september 2010 @ 15:49:

Vraag: wie heeft er mirena met bv gehad en wanneer moet je dat dan plaatsen ( geen cyclus dus ..)Afgelopen dobderdag is mijn mirena geplaatst. Zoon is 8,5 week oud. Plaatsen was pijnloos. Vrijdag regeldagje gehad en nu weer gewoon elke 3 a 4 uur een voeding. Geen probleem dus
viooltje ik heb net de mirena laten plaatsen, 8 weken na de bevalling. dus biet je cyclus afwachten (oftewel tot je een ons weegt soms) maar gewoon het ding bestellen en een afspraak maken.
snowy volgens mij lopen wij redelijk gelijk op, van welke datum is je kleintje?

fab, bij mij werke massage na verwarmen, dus een kruik er op en daarna kolven en masseren.
@ allis

Mijn zoontje is van 13-7. En die van jou?

Het is mijn tweede, ik heb ook nog een zoontje van 21 maanden. Hij heeft 11 maanden bv gehad, toen droogde ik op door nieuwe zwangerschap... Wel jammer, maar ons nieuwste jochie is het waard!
Bedankt ! Deed het niet extra pijn ?

Zijn er ook bv moeders die bijv een keer als ze weggaan ( 1x een voeding overslaan per maand ) nutrilon ofzo geven ?

Of Redden mn borsten t ook niet zonder kolven?
viooltje, hier deed plaatsen ook absoluut geen pijn, voelde het niet eens, echt niks.

viooltje, ik ga (en ging) geregeld een tijdje (langer dan een voeding in elk geval) weg, wat ik dan deed was van te voren kolven, ook al had baby net gedronken, maar zorgen dat alles leeg was en dan gewoon bij terugkomst weer kolven / voeden. Ging prima. Ik had voldoende voorraad in de vriezer, dus baby kreeg gekoflde melk, heb je dat niet, kan je ook nutrilon geven uiteraard.
Ik heb vanmorgen uitgebreid gedoucht met kolf, maar dit had niet helemaal geholpen dus daarna op de bank nogmaals masseren en kolven en uiteindelijk kwam het eindelijk los!! Sjonge jonge wat fijn om weer soepele borsten te hebben zeg! Ik dacht echt dat het voor altijd zo zou blijven.

Morgen wel even LK bellen vanwege dat schrale gevoel van binnen, maar misschien is het dat gewoon geweest. Het wordt ook al minder.
kan iemand hier mij tips geven inzake een piranha-baby? H. heeft tandjes gekregen en hij bijt..auww

hij kijkt er ook nog eens heel gemeen bij.
ha snowy, mijn dochter is precies even oud!
fabindia, fijn hoor, ik heb dat ook 1 keer gehad, shit wat deed dat pijn, tot het los kwam. Aanleggen in verschillende houdingen, kolven en warm houden inderdaad.

arc, "streng" aan kijken, meteen loskoppelen en nee zeggen. Oppassen dat hij niet al te erg schrikt en niet meer durft te drinken. Ook dat heb ik gehad, maar nu is de lol er gelukkig af. Schrok me elke keer rot, van die vlijmscherpe tandjes in mijn tepel.
Hier Mirena geplaatst met 10 weken. Plaatsen viel me mee. Dagje last gehad van menstruatie-achtige buikpijn en een paar dagen gevloeid. Nu nergens meer last van.

Ideaal zo'n ding!
Hier Mirena geplaatst met 10 weken. Plaatsen viel me mee. Dagje last gehad van menstruatie-achtige buikpijn en een paar dagen gevloeid. Nu nergens meer last van.

Ideaal zo'n ding!
@arc je schrijft het zo grappig op :-)

bij mviool zei ik "nee" haalde hem er af en probeerde opnieuw. Ik denk dat dat de enigevmanier is. Soms moest hij er zelf om huilen. Ze leren t snel af hoor. Maar pijnlijk wel!

Wat heb ik nu met oviool, dat is een zuignapbabyvampier. Ze valt me snachts gulzig aan en mist de tepel, vervolgens verdwijnd mijn borst tussen haar kaken zonder tepel AUW!!!!
@Cardamon, wat een verhaal zeg!

ik heb ook een keer zoiets meegemaakt. Het was vorige kerst en we vierden het met onze vrienden, mijn dochtertje was een week of 7. Er kwam ook nog andere kenissen, die hadden een dochtertje van 3 weken. Zij werd op schema gevoed, BV en soms een klein beetje KV om aan te vullen. Nou ieder zijn keuze, ze vroeg wel heel veel over BV, dus ik en mijn vriendin hebben haar veel info gegeven.

Maar ze was aanhanger van dat boek van Gina Ford. Dus baby had eten gehad en wij zaten aann het dessert. Haar dochter begon te huilen (lag ergens in een reiswieg in een andere kamer) en ze liet haar gewoon huilen, niet paar minuten, maar gewoon 1 heel uur. Ik was er helemaal door overstuur, ik ging haar iedere keer zeggen: Hoor je ze huilt nog hoor...En zij zei dan ja ik weet het.Dat stopt vanzelf. (en ondertussen zat ze heel relaxed haar likeurtje te drinken)

Vreselijk vond ik het. Maarja, ik kan haar baby ook niet oppakken, en nog erger, haar man deed ook niets. Kan er nog niet over uit. Ik werd getriggerd door het verhaal van Cardamon en nu net weer een topic met als naam voeden op schema. Ik kan er nog om huilen! Zo'n kleine baby aan haar lot overlaten.

Nou dat was het wel weer Sorry voor de spam/off topic , maar ik moest het na een maand of 10 toch ergens kwijt dus jullie zijn de klos...
arrwen en viooltje: ik ga het proberen met streng kijken, nee zeggen en afkoppelen. Ik vond t al bijna 'eng' worden om aan te leggen, omdat hij 1x doorgebeten heeft, het doet nog steeds een beetje zeer ervan. Vanochtend wou ik hem nog laten drinken voor ik hem naar t kinderdagverblijf bracht, maar toen kwamen die tandjes weer. En toen hij daarna gnuivend met zijn nieuw ontdekte 'pincetgreep' heel hard in mijn tepel kneep, bedacht ik me dat hij daar maar gewoon iets eerder zn eerste fles moest krijgen.

Merelina: een uur huilen???????

Auww, dat doet mij plaatsvervangend zeer zeg. Arme baby. Dat doen wij gelukkig anders :-)
Ik begrijp nooit zo goed hoe mensen hun nog verse oudergevoel zo kunnen negeren zonder in huilen uit te barsten. En ik vind het jammer dat mensen niet durven te vertrouwen op oeroude instincten maar liever afgaan op een zelfbenoemde babydeskundige, al begrijp ik wel waarom.
Het bijten heeft hier ook een paar nare momenten opgeleverd. Vooral de voedingen erna, de spanning van 'gaat ze me weer bijten'. Meestal niet, overigens. In totaal heeft ze me denk ik vijf keer gebeten. Ik heb steeds meteen losgekoppeld (na 'auw, je doet me pijn!' zeggen maar dat ging au(w)tomatisch) en een minuut of wat gewacht met verder voeden. Conditioneren vond ik op dat moment even heel gewenst
Nee laten huilen, echt vreselijk! Ik word na 1 minuut al nerveus, krijg het warm en kan niet meer normaal denken. Hoe kunnen andere dan een likeurtje drinken? (dan lust ik ook geen likeur misschien ligt het daaraan ;)

Ik vergelijk ons altijd maar met koeien. (of een ander zoogdier naar keuze) Een koe vraagt zich ook niet af of de borstvoeding wel zal lukken. Een kalf geeft ook zelf aan wanneer het wil drinken. En de mooiste; een kalf slaapt ook niet door.
Inderdaad Phoehee!
Merelina ik heb eens op de Gina Ford site gekeken en wat ik zo begrijp is dat zij zegt dat je juist heel snel op de signalen van je kind moet reageren om samen zoveel mogelijk comfort te ervaren. Maar ze behandelt ook 'probleemgevallen' die nog twee keer per nacht komen voor een voeding, er staat alleen neit bij hoe...... dan moet je lid worden en dat was ik niet van plan. Ik heb zo mijn eigen methode

Bijten hahaa Mijn pedagogische reactie was: IIIEEEAAAAAH NIET DOEN!! en dan mijn vinger als een koevoet ertussen. Kindje keek me dan aan alsof ik hem even op zijn schouder had aangetikt 'hm? tisser?' is gelukkig ook niet vaak gebeurt

Haha viooltje wat een gulzig kind heb je! Gebeurt hier 's nachts ook wel eens met elleboog/ bovenarm
Merelina, wat erg! Ik heb toevallig het boek van Gina Ford gelezen (en weggegeven want niets voor mij ) maar daar staat echt nergens dat je zo'n jonge baby moet laten huilen. En zeker geen uur. Dus waarom ze dat dan deed is mij een raadsel maar erg is het wel..
Net besloten om ipv 4x te kolven naar 3 keer over te gaan omdat K mooie drinktijden had en ik precies wist hoeveel ze dronk

gaat het niet helemaal lekker.

Voorheen kwam ze om de 5 uur dit is op eigen verzoek gegaan, ze kwam dan om ongeveer 7.00-12.00-17.00 we moesten haar dan wel om 22.00uur wakker voor haar laatste (4e) fles en dan kwam ze de volgdende ochtend pas. We zijn naar een beetje andere tijden gaan zoeken omdat ze iedere keer zo moest huilen als we haar wakker maakten. Dus wilden we naar 19.00 gaan en nu ik dit zo opschrijf denk ik waarom om 19.00, geen idee dus maar daardoor zat er geen 5 uur tussen en gingen we haar om de 4 uur de fles geven niet op verzoek maar op tijd en nu spuugt ze dus iedere keer de flessen uit en wil ze hem veeeeel vaker om vervolgens nog meer te spugen.

Wat zouden jullie doen gewoon doorgaan of haar toch gewoon om 22.00 wakker blijven maken

huilen weegt niet op tegen het spugen?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven