Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
Ris, heel goed dat je je eigen plan trekt! Ik heb ooit wel eens Modifast oid gedaan en ik had echt het gevoel dat ik van alles tekort kwam. Na een week ben je door alle verschillende smaakjes heen en dan is het dus elke dag vrijwel hetzelfde. Dat kan toch nooit goed zijn.

Ik ben weer terug in het vaderland. Volledig kapot ervan, zal wel twee dagen duren voordat ik weer wat bij de les ben. Maar goed, kan ik in ieder geval weer wat ritme opdoen.

Setter, hoe gaat het eigenlijk met je vader? Kan hij een beetje wennen aan het leven alleen?

Nelladella, ik ben bang dat je zoon de puberteit ingaat. Dus dat ongemerkt hoog en laag zitten zal nog wel even duren. En hoe vaker je hoog zit, hoe minder last je ervan krijgt he. Vandaar dat het op die leeftijd zo ongemerkt gaat.

Sri, ik zag geen nieuwtjes van jou, maar wilde je niet overslaan nu ik zo'n gezellig rondje maak!

Teddeke, alles goed?
Hee Lief, welcome home love! Wat zal jij blij zijn om weer thuis te zijn. Nee, ik heb geen echte nieuwtjes, alles gaat hier z'n gangetje. Hard werken en weinig vrije tijd. Van de week weer eens HbA1c enz. prikken, vervelend dat je er altijd zoveel tijd mee kwijt bent in het ziekenhuis. En die gelegenheidsprikposten zijn altijd maar zo beperkt open, alleen op de tijden die mij niet uitkomen. Nou ja, als dat het ergste is

Trouwens wel een heel klein, maar voor mij wel erg fijn nieuwtje: ik kan sinds gisteren ineens weer bijna normaal lopen! Pijn is vrijwel weg. Ik snap er niks van, maar ik ben over the moon!
Dames, ik MOET het even kwijt hoor: ik heb een andere baan!!!

Ik mag volgende week maandag beginnen met de opleiding, en ik ben helemaal blij blij blij blij blij!!!!

Mijn contract zou aflopen per 16 november, ik zou geen fase C krijgen (omdat ze geen mensen meer aannemen vanwege de crisis), dus ik was al máánden naarstig op zoek naar iets anders. Nadat ik anderhalve week geleden een eerste gesprek had, en vorige week woensdag tests heb moeten doen, heb ik vandaag de training gedaan. Dat was de laatste horde die ik nog moest nemen, en een uur geleden heb ik gehoord dat ik aangenomen ben. Ik knap bijna uit elkaar van blijdschap
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Sri, wat fijn dat jouw voeten weer normaal doen! Dat is wel een waard. is tenminste weer mogelijk

Lief, wat ben je toch een lieverd. Zo bejetlagged (jaja, hedendaags Nederlandsch ) en dan toch aan een ander denken. Je krijgt een dikke op je wang van mij!

Met mijn vader gaat het best goed. Hij zorgt goed voor zichzelf, hij houdt het huis op orde, vergeet niet zijn bed te verschonen of dat soort dingen, dus we hebben eigenlijk helemaal geen zorgen over hem en dat is prettig. Hij is er hartstikke goed mee bezig. Die man is zo ontzettend fit voor een 79-jarige, echt ongelooflijk. Ik blijf me verbazen. Hij loopt gewoon nog een groot rondje met de honden mee (bijna een uur wandelen) als we op een doordeweekse avond gaan, en vorige week zondag liep hij zelfs anderhalf uur met ons door het bos. Bosgrond is erg moeilijk lopen als je niet zo goed ter been bent, en dat is hij natuurlijk met zijn verlamde linkervoet. Maar hij houdt het vol hoor, zonder hijgen, zonder vallen of struikelen.... erg indrukwekkend!

Daarbij heeft ook hij al bijna 11 jaar diabetes, maar hij heeft er niet of nauwelijks last van. Nou spuit hij ook maar 10 eh langwerkende per 24 uur, dus dan heb je geen noemenswaardige last van diabetes, maar toch... je merkt echt helemaal niks aan hem. Geen beginnende dementie of dat soort kwalen, geen reuma of artritis of verzin het maar: alleen maar dat kleine beetje diabetes. Hij is vrolijk en opgewekt en heel blij met ons drietjes (mijn broers en ik), hij is dol op onze honden en zij op hem, hij maakt grapjes en is nog net zo pienter als hij altijd al was.

Volgende week moet ik 4 weken fulltime in training voor mijn nieuwe werk en ik mag de honden elke dag bij hem brengen. Dat vindt hij geweldig! Ik ook

Ik vind mijn vader gewoon een kanjer, hij verdient een standbeeld!
Sri, Setter, wat een geweldig nieuws van jullie allebei! Gefeliciteerd!

Dank je!
Thanks Lief!! Ben jij nu niet heel hard aan je bed toe, met die jetlag? Hoewel het nu voor jouw lijf natuurlijk pas 1 of 2 uur 's middags is... oh man, wat is dat toch altijd aanpassen.

Setter!!!! Dat is een feestje waard zeg! Alleen... ... ik weet niet meer wat je werk is, erg hè? Vertel nog een keer, wil je?

Wat heerlijk dat het met je vader zo goed gaat! Wat je zegt, kanjer van een man moet dat zijn.

Geniet uitbundig van al dit soort heerlijke dingen, allemaal cadeautjes. Het is je gegund, je verdient het!
ik kan wel de hele dag slapen ..... Probeer tegen tienen naar bed te gaan. De jetlag zelf gaat wel goed, vanochtend werd ik om 10:00 wakker, maar mijn lijf is gewoon op. Ik kan niet ver lopen, dan verzuren mijn benen en dat betekent dus dat ik veel teveel trappen heb gelopen vorige week en dat de energie helemaal op is. Nou ja, kreeg van mijn baas het verbod om morgen op het werk te verschijnen, dus.....
Sri, dank je wel, je bent een lieve zus hoor!

Ik vertel hier liever niet wat voor werk of ik doe, want het is niet het werk waar ik ooit een opleiding voor heb gedaan. Ik ben met dit werk begonnen uit nood, omdat ik nergens aan de bak kwam in 2007. Inmiddels blijkt dit werk mij op het lijf geschreven te zijn en vind ik het best wel leuk. En in ditzelfde werk heb ik nu dus een nieuwe baan gevonden, 30 km dichterbij dan nu en iets meer uren plus een hoger uurloon.
Jeetje setter, woon(de) je zo ver van je werk af? Wat een ellende, meer dan 30km per dag heen en weer reizen....
35 km heen, 35 km terug, iedere dag vanaf april 2007. Maar ach, het went...
Lief, hoe is het nu met je? Herstel je al een klein beetje, of doet alles nog steeds zo zeer?
Ik herstel wel, maar ben nog steeds erg moe. Een klotenacht gehad, vier hypo's, sapjes waren niet aan te slepen. Met zweetaanvallen en al. Dus net nog maar even een dutje op de bank gedaan...

Ik wilde vandaag even naar de stad gaan om wat glazen enzo te kopen, maar van dat weer buiten wordt ik ook niet erg vrolijk. Toch maar met een boek en een beker thee op de bank dan.
Lieve Lief, gun het jezelf nou eens om uit te rusten! Je bent moe, dan helpt het niet om in de stad naar nieuwe glazen te zoeken. Zitten je gasten of jijzelf uit te drogen omdat je geen glazen hebt?

Maak er maar een mantra van: boek en thee is goed idee! Vier hypo's per nacht klinkt eh... hoe zeg je dat netjes... kl*te dus. Een therapeut zei destijds tegen mij: wat ben jij ontzettend streng voor jezelf, kan je daar echt mee leven? Dat idee krijg ik ook wel eens als ik jouw stukken lees. Wees maar rustig lief voor jezelf, luister naar je baas (wat een verstandige man, ik ga mijn opdrachtgever bij hem langs sturen :-)) en neem de tijd.

Setter, wat grappig dat jij ook in de praktijk in het werk gerold ben waarvoor je niet bent opgeleid. We zijn echt wel zussen!! Heerlijk dat je niet meer zo ver hoeft te reizen. Ik zit nu op een project op 45 km afstand, maar heb jaren gewerkt bij een bedrijf dat 75 km verderop zat. Alles went, en ik hou van autorijden, dat scheelt.
quote:sri schreef op 14 september 2010 @ 19:13:

Lieve Lief, gun het jezelf nou eens om uit te rusten! Je bent moe, dan helpt het niet om in de stad naar nieuwe glazen te zoeken. Zitten je gasten of jijzelf uit te drogen omdat je geen glazen hebt?

Ik had die glazen een paar weken terug gekocht en toen waren ze odnerweg verongelukt dus ze zitten steeds in mijn hoofd en dan WIL IK ZE GEWOON HEBBEN!

Maak er maar een mantra van: boek en thee is goed idee! Vier hypo's per nacht klinkt eh... hoe zeg je dat netjes... kl*te dus.

Ja dat is echt klote maar een typisch gevolg van de jetlag. Vandaag (vanmiddag) is ook mijn jetlag geland, zo noemen we dat op het werk, dat je twee-drie dagen erna nog eens de volle klap krijgt. Ben lekker een uurtje ingedut op de bank. Voel me een stuk beter nu.

Een therapeut zei destijds tegen mij: wat ben jij ontzettend streng voor jezelf, kan je daar echt mee leven? Dat idee krijg ik ook wel eens als ik jouw stukken lees.

Ja. je hebt gelijk.... en dus ben ik lichtelijk overwerkt en lichtelijk geminderwaardigheidscomplexed. Ik moet morgen voor het eerst op gesprek bij een dame die me eerder al heeft geholpen met de acceptatie van de coeliakie, en ik verheug me er gewoon op....

Wees maar rustig lief voor jezelf, luister naar je baas (wat een verstandige man, ik ga mijn opdrachtgever bij hem langs sturen :-)) en neem de tijd.
Hallo

Ik zie dit topic staan en wil even een vraag stellen als dat mag. Gebruikt iemand hier het nieuwe medicijn Eucreas en zoja wat zijn de ervaringen?? Ik ben na de geboorte van mijn jongste niet meer van de diabetes afgeraakt en kreeg vorig jaar omdat mijn suiker niet goed onder controle is/was dit medicijn dus omdat het je van het zou zijn. Maar nu een jaar later ben ik er mee gestopt door de vervelende bijwerkingen en omdat het echt niet hielp om de suiker lager te krijgen. Ik ben heel benieuwd of er meerder ervaringen zijn met dit medicijn. Nu heb ik Amaril en Metformine en het is voor het eerst een waarde van 5.8 in de ochtend + dat ik me echt weer veel beter voel.
Hai Latoromo, welkom op dit topic!

Dat medicijn wat jij noemt, Eucreas, zegt mij helemaal niets. Ik heb in de beginjaren alleen maar Gliclazide en Metformine gebruikt, en een jaar lang nog Avandia (rosiglitazon). Die laatste hielp bij mij ook helemaal niets, vandaar dat ik daar weer mee gestopt ben.

Op dit moment gebruik ik alleen maar insuline, bloeddrukverlagers en plaspillen.

Wat voor bijwerkingen kreeg jij van die Eucreas? Zou je daar wat meer over willen vertellen?

Wat ik vind op internet is:

Eucreas: Bijsluiter: Werkzame stoffen:metforminehydrochloride, metformine, vildagliptin.

Wat raar dat je op de Metformine dan wel reageert. Wat zegt je internist ervan?
SRI; fijn dat je pijnloos kunt lopen!!!!

Setter; wat goed van die nieuwe baan!!!! Proficiat!

Lief; take care en take it easy ook!!!

Latorormo; welkom!

Ik heb gisteren voor de 3e keer een les van Start to run gedaan. Heb eerst 2 keer les 1 gedaan en gisteren moest ik toch naar de sport/fysio dus heb ik daar les 2 gedaan op de loopband (wat stukken lekkerder loopt). Ik ben zo trots op mezelf!!!

Ga even met mijn dochter spelen
Ik loop niet bij een internist maar bij de praktijk ondersteuner vd huisarts. De bijwerkingen waren vooral een benauwd gevoel, hartkloppingen en vocht vastouden en de suikerwaarde die ipv naar beneden omhoog gingen. Fabrikant is op de hoogte gesteld dus ik ben benieuwd. En ik had altijd al metformine maar mijn nuchtere waardes waren altijd te hoog vandaar dat er een ander medicijn kwam.
Hallo Latoromo, helaas, ik ken Eucreas ook niet, zit ook aan de glimepiride en metformine en tot nu toe werkt het. Wat zijn je opties nu? Weer iets anders proberen? Vervelend als je niet goed ingesteld kan raken, veel sterkte ermee!

Ris, alle reden om trots op jezelf te zijn! Zou voor mij ook goed zijn, maar het lijkt me nog een beetje vroeg om dat al weer te gaan proberen. Bovendien lijd ik aan een aangeboren luiheid waarvoor een luiaard zich zou schamen...

Setter, is het nou komende maandag dat je nieuwe baan begint of de maandag erop? Spannend joh, ik ga zeker aan je denken!

Nelladella, al een tijdje niks meer gehoord, hoe gaat het met zoonlief? Schiet zijn suiker inderdaad al puberend de hoogte in, of stabiliseert het alweer?

Hè, blij toe dat iedereen weer terug is van vakantie, het was hier zo stil! Je kunt merken dat het bijna herfst is, ik zag vanmiddag bij AH de eerste Sinterklaas-snoepen al weer liggen. Ze lijken wel niet wijs!
Nou ik ben vanochtend weer voor controle geweest en nu was het weer nuchter 5.3, vorige week 5,8. Dus de medicijnen nu werken dus wel goed. Erg vreemd maar goed ik hoop dat het nu zo goed blijft. Er valt in mijn ogen goed mee te leven alleen is het frustrerend als je je best doet en het lukt niet om nette waardes te hebben. Is ook niet zo goed voor mijn nieren dus ik hoop dat het vanaf nu alleen maar goed gaat.
quote:sri schreef op 16 september 2010 @ 15:15:

Setter, is het nou komende maandag dat je nieuwe baan begint of de maandag erop? Spannend joh, ik ga zeker aan je denken!

Yep, overmorgen begin ik! En ik heb er zin in
Hallo allemaal, ik ben hier een tijdje niet geweest, omdat ik erg met mezelf in de knoop zat. Ik heb 2 weken geleden de moeilijke beslissing genomen dat we het toch bij 1 kind houden en ik dus terug de spiraal laat zetten . Ik heb het er best moeilijk mee, maar het is gewoon het beste. Alleen al gezondheidtechnisch gezien...

Ik wil eigenlijk nog wel graag de insulinepomp, maar dat zal alleen maar moeilijker worden om te krijgen, aangezien er nu geen kinderwens meer is..Nou ja, we zullen het wel zien.

Sorry voor het egoïstische bericht, ik hoop dat ik snel weer wat gezelliger kan zijn..
Angelinaa, wat ontzettend naar voor je! Ik kan me voorstellen dat je dan geen zin hebt om mee te forummen. Het is me ook nogal een beslissing die je hebt moeten nemen, wat moet dat pijnlijk zijn, en wat moedig van je dat je het gedaan hebt!

En wat die insulinepomp betreft: (kom ff helpen, Setter!): eisen, zeuren, zaniken, stampvoeten, in tranen uitbarsten en de week daarop weer overnieuw beginnen met eisen enz.

Verder ben je natuurlijk niet egoïstisch, ben je dol? Je hoeft hier toch ook niet altijd alleen maar gezellig te zijn? Als het slecht met je gaat, willen we dat ook weten, niet omdat we zo vreselijk nieuwsgierig zijn, maar om je dan af en toe even een of een te sturen (als je daar tenminste van gediend bent). Heel veel sterkte Angelinaa!
Hey Angelinaaa, wat een vervelende beslissing heb je moeten nemen.... Ik weet nog wel hoe moeilijk ik het heb gehad met besluiten dat er geen 3e kwam (en ik heb er dus 2 gezond en wel rondlopen... ). Het ergste vond ik ook dat ik het niet helemaal zelf kon bepalen, maar dat het gezondheidtechnisch een te zware belasting zou zijn. Dat is een kutreden!

Ik zou wél voor die insuline pomp gaan hoor; kwaliteit van leven is ook heel belangrijk! En wie weet....

Hele dikke knuffel!!!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven