Heupdysplasie
maandag 2 februari 2009 om 13:33
Het lijkt erop dat Minismollie heupdysplasie heeft. Donderdag hebben we een heupfoto laten maken, vandaag de uitslag gekregen en morgen (!) zitten we al bij de kinderorthopeed.
Ik wil niet op de zaken vooruit lopen, maar ik ben altijd graag goed voorbereid. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een baby met heupdysplasie.
Mini is nu 6 maanden, krijgt borstvoeding en daar wil ik niet mee stoppen. Ze kan zich sinds kort omdraaien van rug naar buik en speelt lekker met haar teentjes.
Hoe moet dat met aanleggen als ze een spreid- of een gipsbroekje krijgt? Wat voor invloed zal dit op haar ontwikkeling hebben? Omdraaien zal niet meer lukken, lijkt me, en met teentjes spelen ook niet meer. Waar moet ik nog meer aan denken of over nadenken?
Ik wil niet op de zaken vooruit lopen, maar ik ben altijd graag goed voorbereid. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een baby met heupdysplasie.
Mini is nu 6 maanden, krijgt borstvoeding en daar wil ik niet mee stoppen. Ze kan zich sinds kort omdraaien van rug naar buik en speelt lekker met haar teentjes.
Hoe moet dat met aanleggen als ze een spreid- of een gipsbroekje krijgt? Wat voor invloed zal dit op haar ontwikkeling hebben? Omdraaien zal niet meer lukken, lijkt me, en met teentjes spelen ook niet meer. Waar moet ik nog meer aan denken of over nadenken?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
maandag 13 september 2010 om 20:24
Hier geen ervaring met een kind met hd, was wel zelf een kind met een dubbele heupluxatie. Kwamen ze pas achter toen ik 3 was, heb een jaar tot mn navel in het gips gezeten.
Maakt je zorg niet minder, maar wellicht een hartje onder de riem dat als het wel hd is, de technieken van vandaag de dag een stuk beter zijn en ik er geen trauma aan over gehouden heb. Heb 2 littekens van ca 30 cm en dat het mijn leven totaal niet beinvloed, ben happy zwanger van de 2e.
Ik duim voor je morgen!
Maakt je zorg niet minder, maar wellicht een hartje onder de riem dat als het wel hd is, de technieken van vandaag de dag een stuk beter zijn en ik er geen trauma aan over gehouden heb. Heb 2 littekens van ca 30 cm en dat het mijn leven totaal niet beinvloed, ben happy zwanger van de 2e.
Ik duim voor je morgen!
maandag 13 september 2010 om 20:27
Mijn moeder deed er altijd heel luchtig over dat wij (de kinderen) in een spreidbroekje hebben gezeten. En daar begrijp ik echt niks van. Ik moet met dochter over drie weken voor de tweede foto/echo om te bepalen of Heli-meisje in een spreidbroek moet. Ik heb er al wat tranen om gelaten
Ik hoop op een hele goede uitslag voor jou en je zoon!
Ik hoop op een hele goede uitslag voor jou en je zoon!
maandag 13 september 2010 om 20:33
Ik hoop het voor jou ook helianthus. Rare is dat ik het, terugkijkend, me niet als heel erg herinner bij mini. Dus ik snap de luchtigheid van je moeder wel. Maar als ik eraan denk dat Dennis morgen mss in een spreidbroek zit kan ik wel janken.
Bep, jij ook dank voor je lieve berichtje. Met mini hebben we ook een heupluxatietraject doorlopen. Niet zo heftig als bij jou...
Bep, jij ook dank voor je lieve berichtje. Met mini hebben we ook een heupluxatietraject doorlopen. Niet zo heftig als bij jou...
maandag 13 september 2010 om 20:38
dochter paste met gips in de maxicoxi (had wel onder haar bips een kussen ter opvulling) en paste ook in de bugaboo. Had ook in de bugaboo opvulling gemaakt zodat ze lekker kon zitten (voedingskussen er onder "vouwen" helpt omdat die "balletjes" die er in zitten net zo lang verplaatsen totdat alle gaten zijn opgevuld zegmaar)
Zou ik ooit nog duidelijk& kort van stof worden??
Zou ik ooit nog duidelijk& kort van stof worden??
maandag 13 september 2010 om 20:50
O Smollie, wat een rotgevoel he, die spanning? En ook al weet je dat het misschien achteraf gezien met Mini toch minder erg was dan je eerst dacht en/of voelde is het zo'n naar idee.....Het zou zo fijn zijn als Dennnis zich zonder gedoe in z'n eigen tempo kan ontwikkelen en als jullie het niet lastig hebben met praktische zaken en lekker kunnen blijven dragen, voeden en knuffelen zonder beugels en toestanden.
Want ook al is het me bij dochter ontzettend meegevallen, ik weet dat we een hele grote kans hebben bij een volgend kind (ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat er een volgende komt ) en het idee vind ik nu toch ook al weer naar. Dus kan me écht voorstellen dat het nu ook weer gewoon heel spannend is!
Sterkte morgen!
Laat je even weten wat de uitslag is?
PS; ondertussen moet je maar heel vaak je eigen berichtje herlezen waarin alle redenen staan waarom de kans echt kleiner is, misschien helpt dat een beetje.......
Want ook al is het me bij dochter ontzettend meegevallen, ik weet dat we een hele grote kans hebben bij een volgend kind (ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat er een volgende komt ) en het idee vind ik nu toch ook al weer naar. Dus kan me écht voorstellen dat het nu ook weer gewoon heel spannend is!
Sterkte morgen!
Laat je even weten wat de uitslag is?
PS; ondertussen moet je maar heel vaak je eigen berichtje herlezen waarin alle redenen staan waarom de kans echt kleiner is, misschien helpt dat een beetje.......
maandag 13 september 2010 om 20:59
o ja, nog even voor de anderen met kind in spreidbroek; onze dochter past nog steeds in de maxicosi. En we hebben een bugaboo, in de kinderwagenbak pastte ze gewoon (de bak is ook erg lang, ze kon erin tot ze 9 mnd was) omdat deze zachte zijkanten heeft en ze past nu ook gewoon in het buggygedeelte. Moet wel eerlijk bekennen dat ze niet heel wijd gespreid is (dat klinkt een beetje gek..... ). Wij moeten volgende week weer naar de orthopeed. Vorige keer was hij heel erg tevreden en zei hij zelfs dat, als het zo door zet, we waarschijnlijk vanaf volgende week mogen afbouwen. Spannend dus, eerst maar eens de foto's en echo afwachten.
O ja, nog 1 ding; 'ons' ziekenhuis gaf eerst als advies om de maxicosi op te vullen maar dat hebben ze veranderd omdat je dus echt niet verzekerd bent. Advies nu is om je kind in de auto - met een maximum van 1 uur per dag - de spreidbroek af te doen.
O ja, nog 1 ding; 'ons' ziekenhuis gaf eerst als advies om de maxicosi op te vullen maar dat hebben ze veranderd omdat je dus echt niet verzekerd bent. Advies nu is om je kind in de auto - met een maximum van 1 uur per dag - de spreidbroek af te doen.
anoniem_49382 wijzigde dit bericht op 13-09-2010 21:10
Reden: typfoutje
Reden: typfoutje
% gewijzigd
dinsdag 14 september 2010 om 21:07
Ja, het is echt zo ongelofelijk fijn... Ik zat met het hart in mijn keel in dat ziekenhuis. De orthopeed kwam binnen, Dennis lag lekker in de doek te slapen, hij keek naar de foto, stelde wat vragen over de zwangerschap (of ie in stuit had gelegen) en de bevalling, draaide zijn scherm om en zei dat alles ok was, pakte het blaadje waarop behandelplan stond en zette een heel groot zwart kruis met de begeleidende woorden: Dat hebben we niet nodig.
En ik slikte wat tranen weg, kreeg een dikke kus van Smolman en we stonden weer buiten. Thuis Dennis aangelegd en genoten van die lekkere zachte beentjes.
Helianthus, begrijp ik nou goed dat het bij jullie twijfelachtig is of een spreidbroek nodig is?
En ik slikte wat tranen weg, kreeg een dikke kus van Smolman en we stonden weer buiten. Thuis Dennis aangelegd en genoten van die lekkere zachte beentjes.
Helianthus, begrijp ik nou goed dat het bij jullie twijfelachtig is of een spreidbroek nodig is?