Haken is best leuk!

14-07-2010 14:25 1895 berichten
Alle reacties Link kopieren

Hallo!

Toen ik ziek was een tijdje geleden verveelde ik me zo dat ik mezelf met behulp van Youtube heb leren haken. En het is gewoon leuk!! ( En ook weer helemaal hip!)

Zijn er hier ook meer mensen die haken?

Op Youtube kun je zoeken op crochet om bepaalde steken te leren.

Ik koop mn wol/katoen/naalden meestal op de markt.

Mn volgende projecten gaan een laptopsleeve en een kraamcadeau voor een oud-collega worden.

Wie haakt er hier nog meer?

Even een handig tabelletje toegevoegd!

Youtube-filmjes!

Single crochet

Double Crochet

Triple Crochet

Half Double Crochet

Cirkel

Magic circle

Andere videos

DROPS instructievideos

Patronen:

Granny squares

Craftbits

Coats and Clark
Woei! Een haaktopic! Ik ben er net gisteren mee begonnen. Nog nooit gehaakt maar ik vind het zo gaaf wat je er allemaal mee kan. Vroeg opgestaan om spulletjes op de markt te halen vandaag. Wil een granny square deken gaan maken. Ben dus helemaal blij met dit topic. Hoe staat het bij jullie met haken?
Ik zou graag leren haken. Ik ben een paar weken geleden begonnen met breien, en dat gaat nu best goed.

Hoe hebben jullie leren haken?

Ik heb al wat sites gevonden, maar ik vind het soms wel moeilijk om te volgen hoe het precies moet. Heeft iemand nog een aanrader?
Ik heb het van mijn moeder geleerd en via Youtubefilmpjes. Een combinatie dus
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'
Voor de beginners: de YouTube filmpjes van TheKnitWitch zijn heel handig. Staan in de OP.

En in het boek Happy Hooker (in het NL) staan echt alle steken met plaatjes uitgetekend, dat is ook erg praktisch!
quote:meow schreef op 15 september 2010 @ 13:47:

Ik zou graag leren haken. Ik ben een paar weken geleden begonnen met breien, en dat gaat nu best goed.

Hoe hebben jullie leren haken?

Ik heb al wat sites gevonden, maar ik vind het soms wel moeilijk om te volgen hoe het precies moet. Heeft iemand nog een aanrader?Ik ben dol op youtube. Daar leer ik vanalles. Hoe ik broccoli soep maak, hoe ik snel een ui kan schillen, hoe ik mijn wasmachine moet schoonmaken, hoe ik mijn vloer kan verfen, hoe ik moet breien. En... nu dus ook hoe ik moet haken. Je moet wel een beetje engels kunnen.
hier ook: youtube!!!
Ik heb vandaag al 2 cakejes gehaakt en ik kan geen gehaakte cakejes meer zien haha. Ik moet er nog 1
ow mijn hemel... ben op zoek naar naaipatroon voor jas voor mijn dochter... kwam ik dit tegen

OWMYGOSJ!!!

(haakidee deken 2 vorderd gestaag.. snel weer ff een foto)
Da's wel Heul Erg
Ieks! Die is echt niet om aan te zien!

Mijn monsternijn mist alleen nog 1 oortje, dan is ie klaar! Heb ff wat minder tijd gehad vandaag, dus hoop hem morgen af te maken!
Na regen komt regent, kijk maar in de woordenboek
Hier inmiddels 7 lapjes van 12,5 x 12,5. Gaan er maar 4 uit een bolletje wol. (oeps, word het toch nog een prijzige deken) Maar ach, vind het leuk om te doen en dat is ook wat waard. En droomz, cakejes... vormt het samen ook nog iets? Of maak je gewoon zomaar cakejes? Wel leuk!
Wat een fantastische dingen zjn er toch weer gemaakt, ik word er gewoon helemaal hebberig van. Ik ben ondertussen een sjaal voor mezelf aan het maken en een sjaal vor mijn zoon. Mijn andere zoon wil nu natuurlijk ook dat ik wat voor hem ga maken en ik wil een bunny maken voor de kleindochter van een vriendin van me. Helaas schiet op deze manier niks op maar ik zal eens wat foto's proberen te maken binnenkort. Ik denk dat ik zoons sjaal misschien dit weekend wel af ga krijgen. Moet ik wel nog niet met d ebunny beginnen want anders gaat het natuurlijk niet lukken
Bestaat er ook zoiets als n Haakpols??
quote:hompeltjepompeltje schreef op 16 september 2010 @ 00:08:

Hier inmiddels 7 lapjes van 12,5 x 12,5. Gaan er maar 4 uit een bolletje wol. (oeps, word het toch nog een prijzige deken) Maar ach, vind het leuk om te doen en dat is ook wat waard. En droomz, cakejes... vormt het samen ook nog iets? Of maak je gewoon zomaar cakejes? Wel leuk!De cakejes zijn sleutelhangers en 1 is een speldenkussen
quote:Chapelle schreef op 16 september 2010 @ 07:08:

Wat een fantastische dingen zjn er toch weer gemaakt, ik word er gewoon helemaal hebberig van. Ik ben ondertussen een sjaal voor mezelf aan het maken en een sjaal vor mijn zoon. Mijn andere zoon wil nu natuurlijk ook dat ik wat voor hem ga maken en ik wil een bunny maken voor de kleindochter van een vriendin van me. Helaas schiet op deze manier niks op maar ik zal eens wat foto's proberen te maken binnenkort. Ik denk dat ik zoons sjaal misschien dit weekend wel af ga krijgen. Moet ik wel nog niet met d ebunny beginnen want anders gaat het natuurlijk niet lukken Zo jij hebt er een dagtaak aan zo te lezen. Wel leuk, zoveel prjecten!Ben inderdaad wel benieuwd naar de foto's. :-)
@koekkie: oh vast, zou me niet verbazen als je er last van kan krijgen.

@ droomz: oh leuk zeg, sleutelhangers, speldenkussen. Ik word helemaal enthousiast! Heb je er foto's van toevallig?
Heb alleen een onduidelijke mobielfoto

De linker is het speldenkussen, de rechter 1 van de sleutelhangers.
Aaaah wat zijn ze cute!! En dat speldenkussen, geweldig ook met al die gekleurde speldjes! Helemaal leuk!

Hier een plaatje van wat een lappendeken moet gaan worden. Wat ik me afvraag, ik doe alles volgens de regels maar toch worden de lapjes niet mooi recht/plat. Ligt dat aan een onregelmatige spanning van de steken? Vind het niet heel erg, denk dat het wel wat bijtrekt zodra ik de boel aan elkaar naai. Maar fijner zou zijn als ik ze mooi recht kreeg. Iemand tips?
Je kunt ze persen, maar ik vond dat niet mooi. Verder geen tips, nog geen granny in elkaar genaaid

Ik vind het speldenkussen zelf het leukste haha
Hompeltje: probeer eens of het beter is als ze geperst zijn? Als ze dan nog steeds hobbelig zijn, heb je waarschijnlijk onbewust toch teveel steken gemaakt.

Leuke kleurencombi trouwens!
Oke, natte theedoek en strijkijzer misschien dus de oplossing. Wel jammer want dan is gelijk het wollige eraf.

Nou ja... 't is een deken. Die hoeft ook niet helemaal recht. Maar vroeg me af of ik misschien iets verkeerd deed qua techniek. Thanks voor de tips. En ja, leuk he wit met grijs? Vond het zelf ook wel mooi.
Met wat voor garen/wol haken jullie het liefst? Ik ben nu met zeeman wol bezig.(99ct per bol) nigar heet het. 75%acryl en 25% wol. Voor haaknaald 5-6. Maar ik kan me zo voorstellen dat katoen bijv. veel fijner haakt. Vind een beetje leuk garen alleen al snel te duur.
Katoen vind ik veel fijner haken dan acryl of mengels. Het glijdt bijna over je naald heen, superfijn! Catania is niet zo duur katoen (rond de 2,10 per 50gr). Mijn favoriete katoentjes zijn Drops Muskat en Drops Paris, mja, das wel duur helaas...

De acryl van de Wibra (1 euro per 100gr) is ook wel fijn voor dekens, alleen niet in elk filiaal zijn evenveel kleuren verkrijgbaar. De distributie laat nog wat te wensen over. In het ene filiaal zijn amper 2-3 kleuren te vinden en in het andere wel 10.
Ik vind katoen juist helemaal niet lekker over de naald glijden.

Ik vind Catania katoen en Bravo Acryl het fijnste en vooral Bravo. Bij katoen komen er vaak gaatjes in en vind het vrij hard voor knuffels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven