VSO advies, en nu??

20-09-2010 09:15 173 berichten
Lieve dames en heren

Zoals jullie welbekend heb ik een zoon met het syndroom van asperger en ADHD. Hij zit nu in groep acht van regulier onderwijs en in overleg met zijn leerkrachten hebben we toch besloten om hem niet naar regulier voortgezet onderwijs te laten gaan maar naar voortgezet speciaal onderwijs

En nu.

Ik kreeg door dat ik maar even moest googlen op zijn indicatie, en dat daaruit wel een aantal scholen naar voren zouden komen maar ik word er totaal geen wijs uit en het overspoelt me een beetje.

Mijn kind heeft een IQ hoger dan 80 dus komt in aanmerking voor verschillende scholen maar antroposofisch onderwijs speciaal gericht op kinderen met een ernstige gedragsstoornis danwel psychische problemen? Dat heeft mijn kind niet.

Gekoppeld aan een justitiele jeugdinrichting? eh wat moet ik me daar in hemelsnaam bij voorstellen? De begeleiding vanuit school is erg slecht, zij weten het namelijk ook niet omdat mijn kind de eerste is in 30 jaar die dit traject gaat volgen en ik weet het al helemaal niet.

Waarom is de site van het REC zo vreselijk ingewikkeld ingedeeld, en begrijp ik niet waar het over gaat???

Is er iemand die mij wel in de goeie richting kan wijzen want ik word hier heel erg verdrietig van dat ik niet weet wat ik met mijn kind aanmoet, en vrees dat hij een tussen wal en schip kind is.
Alle reacties Link kopieren
quote:dangeensuus schreef op 20 september 2010 @ 10:37:

afspraak gemaakt met MEE trouwens.Mooi zo! Maak even een lijst met al je vragen, of print dit topic effe uit
Er bestaat ook nog zoiets als zgn schakelonderwijs.

De belangrijkste functie van de school is het schakelen van leerlingen naar een, bij de leerling passende, vorm van voortgezet onderwijs. Dit proberen we in gemiddeld twee jaar te realiseren.

De leerlingen kunnen geen diploma halen.

Dit soort onderwijs zal vast ook bij jullie in de regio te vinden zijn?
In Natura?? Kan dat? Ik heb begrepen dat ik een bedrag gestort krijg en dat moet besteden aan hulp voor mijn kind, en dat ik daar een aparte boekhouding voor moet voeren.
Ik heb de PGB om laten zetten in ZIN (zorg in natura) voor mijn zoon. Ik gebruik het alleen voor de logeeropvang...maar toen ik nog PGB had en zoon naar zorgboerderijen ging werd ik helemaal tureluurs van al het gedoen rondom het PGB.
De PGB admin kan je idd laten doen door de VSB, daar hebben wij destijds ook aan gedacht. Als je niet tig mensen nodig hebt, dan valt de admin ook nog best mee idd. Maar als je, zoals wij, elke dag andere mensen in dienst hebt voor het 1 en het ander, dan komt het allemaal best wel nauw.
quote:Mirjam762 schreef op 20 september 2010 @ 10:40:

[...]

Het is toch echt te gek voor woorden. Kun je niet op de website het emailadres van de directeur vinden en hem of haar rechtstreeks mailen? Of kan de begeleider van je zoon vanuit het Rugzakje geen actie ondernemen richting die school?Haalt niks uit, ik heb dezelfde ervaring. Ik haalde mijn kind van de wachtlijst, en kreeg een opmerking in de trant van: voor hem 100 anderen...
In Natura kan ook, hadden wij deels. Dan komt bijv verpleegkundige zorg bij je thuis en de rekening krijg je niet te zien. Moet je wel aangeven bij welke organisatie je in natura zorg wilt ontvangen.
quote:dangeensuus schreef op 20 september 2010 @ 10:48:

In Natura?? Kan dat? Ik heb begrepen dat ik een bedrag gestort krijg en dat moet besteden aan hulp voor mijn kind, en dat ik daar een aparte boekhouding voor moet voeren.Volgens mij kan dat wel, net zoals de administratie uit besteden voor je PGB. Maar echt Suus, haal diep adem en schrijf je vragen op voor de MEE consulent. Ze weten alles. (ik snap heel goed dat je nu nu nu alles wilt weten en regelen hoor, maar het zou je stress schelen daarom schrijf ik het op)

In Natura?? Kan dat? Ik heb begrepen dat ik een bedrag gestort krijg en dat moet besteden aan hulp voor mijn kind, en dat ik daar een aparte boekhouding voor moet voeren.

Ja, het kan ook ZIN zijn (zorg in natura) dat is handig als het toch maar gaat om 1 instantie of als het gaat om busvervoer.

Wij hadden bijvoorbeeld het medisch KDV en het busvervoer in ZIN< en het logeerhuis en thuiszorg in PGB, omdat die werkten met periodes en als een thuiszorgster ziek was, dan raakten we soms heel veel uren kwijt.

Nu gaat de school en busvervoer via WMO, maar doen we nog steeds de thuiszorg via PGB, ik vind het echt meevallen qua werk. het programma houdt precies bij hoeveel budget we nog hebben. Ik vind het echt enorm meevallen hoor, na alle waarschuwingen. Een aparte rekening openen is wel aan te raden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik denk dat dat het beste is Mardjen

Ik ga even een lijst maken van wat ik nu gedaan heb:

MEE gebeld voor afspraak

Gemeente gebeld voor vervoer, deze stelden gelijk dat ik de leerplichtambtenaar mocht inzetten om een afspraak te maken bij de school, zij vonden het belachelijk dat dit niet kon

REC gebeld voor zowel afspraak maken, ook zij konden hierin iets betekenen mocht de desbetreffende school niet reageren

En de vraag om een aangepaste CITO toets neergelegd, mijn zoon heeft ontzettend veel moeite met begrijpend lezen, stel hem een droge vraag en hij geeft je het antwoord, maar kom niet met stomme details want hij raakt het overzicht volledig kwijt

REC belt vandaag nog terug over CITO

( en waarom helpt school hier niet mee....zucht)

Nou , genoeg zelfmedelijden, kop er onder en gaan maar weer

Heel hartelijk dank voor de ervaringen en inzichten tot nu toe, het steunt me wel heel erg!
Ehm, ik weet niet of het kan, uitkeren aan exman. Zoon woont bij jou, en men zal beslist gek opkijken als jij zegt dat je het bij ex wilt omdat je geen trek hebt in de administratie. Ik bedoel dat niet zo hard als het overkomt, hoor, want ik snap het wel degelijk. Maar zij zullen dan zeggen: als u het aan uw exman uitbesteden kan, besteedt het dan maar aan een apart bedrijf uit. Ik kreeg toen het advies van de instantie die de diagnose stelde om het bij een aangesloten bedrijf te parkeren, maar dat was 75 euro per maand en op jaarbasis dus 900 euro, wat ik teveel vond.

Ik vind het zelf niet heel veel werk. Ik heb mijn moeder, mezelf, en twee instanties uit te betalen. Mijn moeder en mezelf hou ik netjes bij en heb ik met 1 druk op de knop een factuur. Van de andere twee krijg ik een factuur. Ik betaal keurig netjes de rekeningen en heb het zooitje strak gebudgetteerd tot het einde van het jaar.
Er zijn mensen in dikke problemen gekomen door hun pgb een beetje te creatief uit te geven. En ze controleren je steekproefgewijs. Daarbij moet je om de 3 maanden je hele verantwoording indienen en contracten aangaan en verzuim en ziekte noteren. Wij hebben daar in het begin, toen er sowieso al veel op ons afkwam, nogal wat gedoe mee gehad. Omdat bijv een familie lid ook op onze werknemers lijst voorkwam en hoe ga je daar een contract mee aan bijv?

Uiteindelijk is alles altijd prima op zijn pootjes terecht gekomen en we hebben er vreselijk veel aan gehad, en het heeft ons enorm geholpen. Echt het is de uitvinding van de eeuw. Al was het alleen maar om eens te zien wat hulp nu echt allemaal kost. Ik bedoel je bent wel de werkgever van je kind en huurt van het geld wat je krijgt mensen in die je kind helpen, begeleiden en of motiveren. Maar de indicatie is een lange lange weg, de herindicatie ook, je moet aan zoveel mitsen en maren voldoen, dat veel mensen halverwege al afhaken en áls het al rond is, zie je dat veel mensen de admin niet zelf op orde kunnen houden. Het is ook even iets waarvoor je moet gaan zitten. Zeker als je, zoals wij, echt per kwartaal nogal wat geld krijgt van ze. Dat lijkt lekker, maar er is geen enkele cent voor jezelf bij. Dus je moet echt ontzettend uitkijken hoe je wat waaraan en wanneer uitgeeft en alles bewaren, elk bonnetje, elk contract, alle uitgaves in de pc zetten en alles verantwoorden. Want wat je niet verantwoord moet je uiteraard terug betalen, alles wat je niet goed hebt verantwoord ook. En vergeet je vooral niet goed in te lezen. Want er kan een boel met een pgb, maar ook een heleboel níet.

Had je wat aan mijn stukje over een eventueel categoraal gymnasium gehad? Is dat optioneel?
WMO doet indd aanpassingen in huis, vervoer gaat er tegenwoordig ook vanuit, en hulp in huishouding bijv ook. Vroeger was het 1 pot nat, tegenwoordig heb je meerdere kanalen wat het ook zo onoverzichtelijk maakt voor velen.

Kan beide. Met PGB in de hand kun je zelf inkopen, en desnoods onderhandelen over de prijs. En heb je de keuze uit heel veel dignen, the world is your oyster.

Bij Natura doen zij het, en heb je dus geen keuze.

Het voordeel is van eigen hand is dat je rustig kan zoeken en kan kiezen. Maar het nadeel is het zelf bijhouden. Bij natura hoef je dat niet te doen, maar ben je gebonden aan wat zij bieden. Concreet, stel je wilt opvang voor je kind en er zit er eentje om de hoek van school en eentje 20 km verderop. Die om de hoek is natuurlijk handiger....maar als je natura kiest dan kan het zijn dat men afspraken heeft met die van 20km verderop. En hoe zoon daar dan komt vanuit school is dan soms weer niet over nagedacht....
Zit hier niet in de regio Vivamp, helaas pindakaas

Ik ga bij MEE toch eens kijken wat ik kan met PGB

Dan breng en haal ik hem desnoods zelf wel uit het PGB
Uit laten keren aan ex man dat gaat niet. Zoon woont bij jouw dan ben jij verantwoordelijk grotendeels voor hem. Degene die de kinderbijslag ontvangt, de meeste tijd voor hem zorgt en daar waar zoon in huis woont en ingeschreven staat, die krijgt ook het persoons gebonden budget.
Ik denk dat een gesprek bij MEE een goed begin is.

Alles sal reg kom
Ik hoop het w00t, ik kan hier heel slecht tegen, bureaucratie
Dat halen brengen uit eigen pgb kan geloof ik, maar zoek het goed uit, dat je niet voor verrassingen komt te staan.
*
Ik ga nu even wat anders doen, even laten bezinken, heel erg bedankt, jullie zijn schatten en Kip jij in het bijzonder, bedankt voor je zoektocht voor mijn zoon!

Ik meld mij later weer
Graag gedaan

Ga ik me nu aankleden
Op deze VSO zijn ze gestart met een klas HAVO onderwijs (staat nog niet op de website)

Ook kunnen ze hier een beroep in de horeca of bouw leren.

Ze werken in kleine groepen.

Een paar kinderen van mijn werk zijn hier naartoe gegaan.Hoor er goede verhalen over.

http://www.vsokleinborculo.nl/Page/nctr ... index.html
Ik heb bijna niets gelezen, geen tijd, alleen de OT.

Hoe sta je tegenover een gymnasium? Vaak zijn er kleine gymnasia, waar de sfeer toch heel anders is dan op een grote scholengemeenschap. Maar een gymnasium moet wel weer bij je kind passen natuurlijk, vaak zijn kinderen met asperger eerder technisch aangelegd dan 'talig', volgens mij?

En VWO-advies is wellicht ook niet altijd gelijk aan gymnasium-advies, geen idee of daar specifiek op geadviseerd wordt.

Mijn zoon is net 7 en heeft ook de diagnose Asperger en ADHD ('vnl. onoplettende type').

Hij is onlangs begonnen op het speciaal onderwijs, cluster 4.

Toen ik me daarin ging verdiepen vorig schooljaar, schrok ik ook enorm. Cluster 4 zou zijn voor kinderen met 'ernstige psychiatrische problematiek' en ook zijn voor ZMOK-leerlingen, 'zeer moeilijk opvoedbare kinderen'. De school zelf nuanceert dit zeer, zij stellen dat ZMOK voor hen staat voor 'zich moeilijker ontwikkelende kinderen'. Mijn zoontje herken ik helemaal niet in ernstige problematiek en ook niet in moeilijk opvoedbaar. Thuis hebben wij nauwelijks problemen, die zijn er vooral op school omdat hij daar dingen 'moet' die hem op dat moment niet boeien, op een regulieren basisschool lukt werken daarom niet of nauwelijks omdat hij dan binnen enkele seconden afgeleid is.

Maar dit terzijde, ik wilde maar even aangeven dat de terminologie nogal schrik kan aanjagen, terwijl het ook mee kan vallen.

Een kennis van mij heeft een zoon met Asperger die nu gestart is op speciaal voortgezet onderwijs, op een volgens mij havo/vwo-school. Ze bestaan, maar ik proef ook her en der dat er veel meer vraag is.

Informeer anders eens bij oudervereniging Balans, daar hebben ze veel kennis in huis en weten anders wel mensen of instanties waar je terecht kunt met je vragen. Ook de autisme-stichting dan veel info hebben neem ik aan.

Succes in dit wirwar-land,

xYella.
quote:Biekkie schreef op 20 september 2010 @ 11:02:

Off-topic:Mirjam,ik ga vanmiddag voor je kijken of ik een vel kan scannen en via mijnalbum voor je kan plaatsen hier,ok?

Hier trouwens ook bijkomende problemen hoor,school heeft geen laptops/pc voor de kinderen,vanwege slechte motoriek kan zoon niet echt schrijven,al wel vanaf 7e blind typen.Of we ff een laptop kunnen kopen voor op school...Nu aan het vragen om formulieren voor uwv,kijken of we daarvan vergoed krijgen.Dat scannen zou super zijn, echt!! (als ik toch brutaal mag zijn; mag mailen naar xxismoedervan2 @ live.nl ook?). Mijn zoon moet ook nog een laptop krijgen op school, maar dat is nog niet geregeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven