VSO advies, en nu??

20-09-2010 09:15 173 berichten
Lieve dames en heren

Zoals jullie welbekend heb ik een zoon met het syndroom van asperger en ADHD. Hij zit nu in groep acht van regulier onderwijs en in overleg met zijn leerkrachten hebben we toch besloten om hem niet naar regulier voortgezet onderwijs te laten gaan maar naar voortgezet speciaal onderwijs

En nu.

Ik kreeg door dat ik maar even moest googlen op zijn indicatie, en dat daaruit wel een aantal scholen naar voren zouden komen maar ik word er totaal geen wijs uit en het overspoelt me een beetje.

Mijn kind heeft een IQ hoger dan 80 dus komt in aanmerking voor verschillende scholen maar antroposofisch onderwijs speciaal gericht op kinderen met een ernstige gedragsstoornis danwel psychische problemen? Dat heeft mijn kind niet.

Gekoppeld aan een justitiele jeugdinrichting? eh wat moet ik me daar in hemelsnaam bij voorstellen? De begeleiding vanuit school is erg slecht, zij weten het namelijk ook niet omdat mijn kind de eerste is in 30 jaar die dit traject gaat volgen en ik weet het al helemaal niet.

Waarom is de site van het REC zo vreselijk ingewikkeld ingedeeld, en begrijp ik niet waar het over gaat???

Is er iemand die mij wel in de goeie richting kan wijzen want ik word hier heel erg verdrietig van dat ik niet weet wat ik met mijn kind aanmoet, en vrees dat hij een tussen wal en schip kind is.
Alle reacties Link kopieren
Welke regio zit je Suus?

Mijn zoon zit op een VSO, gecombineerd met dagbehandeling bij een GGZ. In de praktijk betekent dit dat hij een uurtje per week extra begeleiding krijgt vanuit het GGZ, wat bij de school in zit.
Niet bekend op jouw terrein, maar zou Stichting MEE je hierbij de weg kunnen wijzen? Ten aanzien van die antroposofische school (de asperger/adhd kunnen als gedragsstoornis worden aangemerkt in die zin dat het om afwijkend gedrag gaat, niet in de zin dat het om afkeurenswaardig gedrag gaat) zou het me wel raadzaam lijken dat je op de school gaat kijken hoe het eraan toe gaat voordat je een beslissing neemt. Geldt natuurlijk voor alle scholen, maar bij een zo afwijkende soort onderwijs moet je wel het gevoel hebben dat dit bij je zoon past.
Hoi Suus,

Misschien een open deur, maar kan je niet het REC bellen en een gesprek aanvragen om samen met hen te kijken waar jouw zoon het beste op zijn plekje zal zijn? Zij kennen de scholen, de situatie? Dan hoef je het wiel misschien niet helemaal alleen uit te vinden, ik denk dat je het zo al druk genoeg hebt.

Veel succes!
Suus, als het goed is zit er een psycholoog op de school van je kind. En als het goed is weten die vaak de weg in SVO land. Ze geven immers advies voor vervolgonderwijs, hun school moet bijhouden wie waarheen doorstroomt. Dan kunnen ze je toch wel adviseren welke scholen in de buurt zitten?

Bij mij op school wordt mij advies gegeven, welke school en waar geschikt kan zijn. De spoeling is dun, dus weinig keuze.
En die justitiele inrichting zou ik mooi laten voor wat het is. Wat bedoelen ze, dat je kind mogelijk een potentiele delinquent kan worden, lekker dan.

Je zou altijd kunnen overwegen om toch een jaar regulier te proberen.
Julus, geen loog op school van mijn kind, ze hebben werkelijk geen idee, alle info die ze hebben heb ik ze aangedragen

Wel een medewerker van het RECnu die meewerkt.

De keuze is echt minimaal, er blijft er maar eentje over gezien het niveau van mijn kind ( vwo) alleen daar kan ik geen afspraak maken voor een oriënterend gesprek, alleen de gewone voorlichtingsavonden

En dit stuit mij enorm tegen de borst, ik wil toch inhoudelijk even over mijn kind praten of ben ik nu te veeleisend?

Kip, de school die jij noemde in het andere topic is te ver weg, ivm herkenbaarheid kan ik er niet heel veel over zeggen maar als het kind met het busje door de spits heen moet die er staat, is hij anderhalf uur onderweg
Hallo Suus,

Volgens mij is het inderdaad een enorme warboel als je naar dit soort zaken gaat zoeken.

Wellicht dat je bij de NVA (Nederlandse Vereniging voor Autisme) informatie kunt inwinnen.

Daarnaast is het zo dat zowel Asperger als ADHD gezien worden als psychische 'problematiek', mede ook omdat gedrag dat daarbij voorkomt gezien kan worden als anders en soms vraagt om extra begeleiding. Kan me dan ook voorstellen dat onderwijs dat gekoppeld is aan een GGZ organisatie wellicht helpend zou zijn.

Wat is de reden dat je, samen met zijn huidige basisschool, besloten hebt dat hij naar het VSO gaat?
REC al gebeld, de spoeling is heel erg dun
Drift, we zijn bang dat hij op regulier onderwijs op zijn niveau, hij zal verzuipen tussen 1700 leerlingen, kleine scholen met hoger onderwijs zijn hier niet in de omgeving, het is allemaal massaal, en men is bang dat de school hem niet de aandacht en handvatten zal kunnen bieden die hij nodig heeft ivm zijn asperger.
quote:dangeensuus schreef op 20 september 2010 @ 09:30:

De keuze is echt minimaal, er blijft er maar eentje over gezien het niveau van mijn kind ( vwo) alleen daar kan ik geen afspraak maken voor een oriënterend gesprek, alleen de gewone voorlichtingsavonden

En dit stuit mij enorm tegen de borst, ik wil toch inhoudelijk even over mijn kind praten of ben ik nu te veeleisend?

Serieus? Het verbaast me echt dat je geen gesprek kunt aanvragen. Vind ik echt absurd.

Want ik kan me heel goed voorstellen dat je graag in gesprek gaat over het waarom van de keuze je zoon naar het VSO te laten gaan en te bespreken of er een passend aanbod is op de school van je keuze.
Hmm jammer, Ik ben zeer tevreden over de MH school van mijn zoon. Er zijn er meerdere he, kijk anders even op hun site.

Regio midden is erg ruim, maar het lijkt me dat er meer scholen in aanmerking zouden moeten zijn?

Je mag me ook mailen, kijk ik met je mee.
Neem aan dat je bij die eerste school bedoelt dat je zoon geen psychische problemen heeft. Ik ben er niet zo in thuis dus misschien sla ik de plank mis, maar vanuit een andere hoek heb ik een ervaring waar ik nogal verrast door was. Mijn kinderen floepen er beiden een beetje bovenuit qua begaafdheid. Zij krijgen (binnen regulier onderwijs) les van een ortopedagoog. Voor een deel is dat gewoon verdieping/verbreding van de lesstof, maar voor een substantieel deel gaat dat over functioneren in een wereld die je de helft van de tijd niet snapt als kind.

In die zin maakt het natuurlijk geen drol uit of de wereld heel onbegrijpelijk is omdat je sneller denkt dat al je klasgenoten, omdat je kleurenblind bent, omdat je concentratieboog korter is dan of omdat je asperger hebt.

Als je er vroeg bij bent heeft je kind nog geen problemen en kan hij veel baat hebben bij begeleiding om te zorgen dat die er ook niet komen. Dus ik zou (met de kennis die ik nu heb, want ik was natuurlijk ook gewoon in een WTF stemming toen ik het formulier van dat klasje voor het eerst zag ) als ik jou was niet te zeer terugschrikken voor de aandacht die er voor de psychische kant (mogelijk) is. Het is een harde rauwe wereld, en hij is, meer nog dan kinderen die nergens afwijken van de norm, goed voorbereid moeten zijn om zichzelf staande te houden.
Ik kwam ook een school tegen, daar mocht ik ook niet van te voren komen kijken, want dat zou de kinderen storen.

Ook de mogelijkheid om na schooltijd even langs te komen werd gelijk afgewimpeld. Daar gaat mijn kind dus niet naar toe. De school waar mijn kind nu naar toe gaat is van dezelfde organisatie, en daar zijn we meerdere keren wezen kijken van te voren! En we zijn ten alle tijden van harte welkom om binnen te lopen.
quote:dangeensuus schreef op 20 september 2010 @ 09:33:

Drift, we zijn bang dat hij op regulier onderwijs op zijn niveau, hij zal verzuipen tussen 1700 leerlingen, kleine scholen met hoger onderwijs zijn hier niet in de omgeving, het is allemaal massaal, en men is bang dat de school hem niet de aandacht en handvatten zal kunnen bieden die hij nodig heeft ivm zijn asperger.

Ah, snap ik. Ik bedacht me dat als we de reden ongeveer zouden weten we wat makkerlijker met je mee zouden kunnen denken.

Massale scholen zijn voor heel veel kinderen niet goed denk ik. En gezien de problematiek van je zoon kan ik me goed voorstellen dat je hem daar liever niet naar toe laat gaan.
Mamzelle, ik weet niet eens wat een antroposofische leefwijze is, ik ken alleen die gekke babyknuffelpopjes

Het zegt me niets, en ik word even totaal overspoeld met teveel info waar ik niet echt concreet iets mee kan ( op de sites dan)

Er zijn een stuk of 8 VSO scholen in de omgeving waarvan er al zes afvallen doordat ze of basisonderwijs geven, of gericht zijn op het lagere IQ of gericht zijn op een verstandelijke beperking, en ik weet niet zo goed wat ik me daar bij voor moet stellen

Mijn zoon heeft problemen op het sociaal emotionele vlak, is dat dan een verstandelijke beperking of niet?
Met het oog op jouw ondernemersvaardigheden zou je haast zeggen dat je er zelf maar eentje moet oprichten!

Suus, bij mij in de regio zit redelijk wat aanbod. Als ik je van info kan voorzien moet je maar roepen.

Erg raar dat er niet eens een loog of goog zit, dat verwacht je juist op een sbo. En eens rondvragen bij ouders, die met hetzelfde dilemma zitten?
Hij zit niet op SBO Julus, hij zit op regulier basisonderwijs, dat verklaart misschien waarom er geen loog aanwezig is
En ik ken geen ouders die met hetzelfde dilemma zitten, ken hier een ouder die een kind heeft met asperger, maar dat kind zit op regulier
Heeft je zoon een rugzakje? Dan heb je recht op ambulante begeleiding vanuit REC onderwijs. Zij kunnen je ook ondersteunen met de zoektocht naar een passende VSO
Op zich val je met asperger al onder gedragsproblematiek/psychische problematiek. Juist als het qua cognitieve vaardigheden goed zit maar niet met sociale/emotione vaardigheden dan gaat het gewoon lastig worden en dus zou SVO mooi aansluiten. Maar niet meer dan dat ben ik van mening. Dus niks justitieel of aanverwant. Je kind is slim, want kan VWO aan, ik zou dus geen concessies doen.

Daarnaast ben ik van mening dat als je VWO gaat doen je daarna gaat studeren en dus ook mee moet kunnen op HBO of WO het in je voordeel is als je op SVO net voldoende begeleiding krijgt, maar niet meer dan dat. Je kind moet dan toch ook mee kunnen met de "normale" medestudenten.
quote:dangeensuus schreef op 20 september 2010 @ 09:35:

Mijn zoon heeft problemen op het sociaal emotionele vlak, is dat dan een verstandelijke beperking of niet?

Jouw zoon heeft een autistiforme stoornis, dat valt onder psychiatrie.

En het aanbod voor kinderen die op havo/vwo nico zitten is erg beperkt. Er komt wel steeds meer, maar erg langzaam. Erzijn ook nog reguliere VO's die samenwerken met RECscholen, en die een aparte afdeling hebben voor kinderen met ASS. Hier zou je ook nog naar kunnen kijken.
quote:dangeensuus schreef op 20 september 2010 @ 09:36:

Hij zit niet op SBO Julus, hij zit op regulier basisonderwijs, dat verklaart misschien waarom er geen loog aanwezig isAh dat verklaart het idd. Maarre..heel eerlijk gezegd zou ik me dan toch ook orienteren op regulier voortgezet als ik jou was. Hij heeft de basis al doorlopen, dat zou die van mij al niet lukken. Jouw zoon heeft al bewezen dat wel te kunnen. Als het enigszins kan om regulier te doen..ik zou het proberen.
Die school waar mijn zoon nu heen gaat staat op het terrein van een psychiatrische inrichting, ook zo charmant.
quote:Julus schreef op 20 september 2010 @ 09:41:

[...]

Ah dat verklaart het idd. Maarre..heel eerlijk gezegd zou ik me dan toch ook orienteren op regulier voortgezet als ik jou was. Hij heeft de basis al doorlopen, dat zou die van mij al niet lukken. Jouw zoon heeft al bewezen dat wel te kunnen. Als het enigszins kan om regulier te doen..ik zou het proberen.Euh...mijn zoon heeft het 3 jaar geprobeerd op de reguliere, en is nu toch gestrand. Had ik een glazen bol gehad, dan was hij 4 jaar geleden al naar het VSO gegaan....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven