Geld & Recht alle pijlers

Hoe lang duurt de "weg" naar een Kort Geding

20-09-2010 15:00 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Even een vraagje uit nieuwsgierigheid.

Manlief heeft rechtbijstandverzekering (hierna rbv) ingeschakeld met betrekking tot zijn baas.

Zijn baas heeft niet gereageerd op de brief en telefoontjes van de rbv. Nu wordt een Kort Geding gestart door de rbv.

Wat is jullie ervaring met de verdere procedure of duur van dit geheel? Hoe lang na aanvragen van dit alles wordt de zaak behandelt?

Rbv gaf aan dat dit tussen een week en 6 weken kan liggen, en dit is natuurlijk al een antwoord voor ons, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Hoe gaat het verder in zijn werk? Krijg je een oproep van het desbetreffende arrondissement? Hoe gaat zo'n "zitting"?
quote:hiltje schreef op 20 september 2010 @ 16:40:

[...]

Weet ik, is je goed recht, en het is TO's verantwoordelijkheid om zich daardoor te laten opnaaien of niet.

Maar ik kon het niet laten om even in te grijpen, omdat ik het gewoon voor mijn ogen mis zag gaan.

TO moet het gewoon zelf weten en uitzoeken en heeft niets aan advies van vreemden via internet.En het is jouw goed recht om dit te vinden... En vervolgens is het TO's verantwoordelijkheid of ze daar in mee gaat of niet...
De algemene tip om alle feiten te checken (en overigens ook de strekking van het verhaal en de aangevoerde argumenten) is erg goed. Ik ben behoorlijk ervaren met het voeren van procedures en wij checken altijd met minimaal 3 man/vrouw wat de advocaat opstelt. En niet zelden willen we dan ook zaken veranderd zien.
.
Booyahh: het is gewoon wettelijk geregeld dat je minder kunt gaan werken als je dat wil.

Moet de werkgever aantonen dat dat niet mogelijk is wegens zwaarwegende bedrijfsbelangen en dan moet hij echt een verhaal hebben......

Die wet gaat inderdaad vrij ver maar zolang die wet er is kun je er een beroep op doen.
quote:Booyahh schreef op 20 september 2010 @ 18:12:

Tja ik heb het 'prive' stuk gemist, maar een opleiding volgen zodat je je passie kan realiseren lijkt mij een reden voor je werkgever om idd (een vrije dag) te weigeren. Dat ik graag professioneel parachute springer wil worden terwijl ik accountant ben lijkt me geen reden om een vrije dag bij mn baas af te dwingen (dmv een kort geding nog wel).

Nogmaals heb het prive stujk gemist maar het klinkt nogal onsympathiek (o.a. " Miep") en drammerig. Ben benieuwd wat de rechter ervan vindt.

Ik mag hopen dat je best begrijpt dat dit niet om een hobby als diepzeeduiken of parachutespringen gaat maar een serieuze wending qua beroep in een tak waar mijn man serieus aan de slag kan, als hij met die opleiding kan starten.

En geloof me, we gaan dit echt niet aan om drammerig te doen hoor, puur om het feit dat we proberen te krijgen waar we denken recht op te hebben. We hebben verschillende malen geprobeerd dit op de reguliere manier te doen en nu is er wat ons betreft alleen nog de gang naar de rechter wat voor ons overblijft.
quote:hiltje schreef op 20 september 2010 @ 18:42:

Booyahh: het is gewoon wettelijk geregeld dat je minder kunt gaan werken als je dat wil.

Moet de werkgever aantonen dat dat niet mogelijk is wegens zwaarwegende bedrijfsbelangen en dan moet hij echt een verhaal hebben......

Die wet gaat inderdaad vrij ver maar zolang die wet er is kun je er een beroep op doen.Hiltje, dit lijkt me een duidelijke uitleg van welk doel wij trachten te behalen. Misschien niet op de manier die iedereen zou bewandelen, maar op een gegeven moment verwacht je na jaren investeren in je baas een keer wat terug, en dan bedoel ik niet met investeren van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 17.00 braaf je werk doen, maar meer.
maar maar.. geloof je nu werkelijk dat de baas dan akkoord gaat met een beeindigingsovereenkomst als het op ontslag uitdraait? Ik denk het niet (je spant immers een kort geding aan en dat is nou niet bepaald bevordelijk voor de arbeidsverhouding) en dan ben je mooi verwijtbaar werkloos..

ik zou daar eerst een even heel goed over nadenken.

Is die opleiding op geen enkele andere manier te volgen? KAn je man niet eerst een andere baan zoeken voor de uren die hij wil en dan de opleiding gaan doen ?
quote:poldervrouw schreef op 21 september 2010 @ 15:50:

maar maar.. geloof je nu werkelijk dat de baas dan akkoord gaat met een beeindigingsovereenkomst als het op ontslag uitdraait? Ik denk het niet (je spant immers een kort geding aan en dat is nou niet bepaald bevordelijk voor de arbeidsverhouding) en dan ben je mooi verwijtbaar werkloos.. Ook niet waar! Er zijn regels omtrent verwijtbare werkloosheid en daar valt dit niet zomaar onder..........
Eens met Hiltje, je bent niet verwijtbaar werkloos als je je baan kwijt raakt n.a.v. het aanspannen van een rechtzaak. Sterker nog, gezien de redenen die in dit geval spelen, zal een rechter ook niet toestaan dat de werkgever de werknemer hierom ontslaat.
@Poldervrouw, zie reacties van Hiltje en Nummerzoveel...

En ik denk dat het nu wel duidelijk is dat we alle mogelijkheden onderzocht hebben en dit voor man de juiste is, anders doen we zoiets niet.
.
quote:Achybreaky schreef op 20 september 2010 @ 16:01:

Het gaat hier trouwens in de eerste plaats om die ene dag vrij, mocht dat echt te ingewikkeld zijn voor baas dan is er voorgesteld het arbeidscontract te ontbinden met wederzijds goedkeuren (waardoor er nog wel recht is op ww, mocht dat nodig zijn).

Dit is ons zowel door RBV als door Juridisch loket voorgesteld als optie.

Kan dat? Je recht vervalt toch als je niet in bezwaar gaat tegen zo'n besluit van een ontbinding?

Akkoord gaan staat toch gelijk aan; dan zoek het maar lekker zelluf uit?
.
quote:nummerzoveel schreef op 21 september 2010 @ 18:28:

Eens met Hiltje, je bent niet verwijtbaar werkloos als je je baan kwijt raakt n.a.v. het aanspannen van een rechtzaak. Sterker nog, gezien de redenen die in dit geval spelen, zal een rechter ook niet toestaan dat de werkgever de werknemer hierom ontslaat.

Maar de man van TO drijft nu wel eigenhandig de arbeidsverhouding op de spits terwijl hij ook volgend jaar aan die opleiding kan beginnen. Het is niet de werkgever die met een KG dreigt toch?

Wat kakelvers zegt. De man heeft het aan zichzelf te wijten als hij dadelijk geen baan meer heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven