Geld & Recht alle pijlers

Wat zou jij doen? vergoeding ja/nee

24-09-2010 15:42 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een webwinkel en onlangs heb ik een klant 15 dozen krijtjes verkocht die hij kennelijk nodig had voor een workshop. Ik heb deze krijtjes besteld bij groothandel en geleverd (ik had er zelf nog een paar op voorraad van hooguit een jaar geleden, de rest bijbesteld)

NA het gebruiken van de krijtjes, is hij tot de ontdekking gekomen dat niet elk doosje dezelfde kleuren heeft. (de krijtjes zijn dus gebruikt en niet meer geschikt voor verkoop)

de doosjes met krijtjes kosten incl. EDIT PRIJZEN WEGGEHAALD

Ben ik nalatig geweest door niet te checken of alle doosjes dezelfde kleuren hadden (dit heeft hij niet specifiek gevraagd maar had hij wellicht wel mogen verwachten)?

als ze NIET gebruikt waren, had ik uiteraard de spullen teruggenomen en nieuwe besteld er zeker van zijnde dat hij 15 keer dezelfde kleuren had...

Wat zou jij doen?

EDIT: Hij had krijtjes ruim een week in huis voor het geven van workshop.

Wat zou jij doen?

Totaal aantal stemmen: 50

De foutieve krijtjes terugnemen, en vervangen voor nieuwe (18%)
Gedeeltelijke vergoeding aanbieden (28%)
niks aanbieden, tis gebruikt (54%)
Niet terugnemen, hij had de gekochte waar eerst moeten toetsen aan zijn niet gecommuniceerde verwachtingen.

Maar, als deze man anders een goede klant van je zou worden dan zou ik er over denken om ze wel terug te nemen, of ze anders te vergoeden.
*Na edit gelezen te hebben"

Waren de verpakkingen verschillend?
Iets in me zegt ook dat ik gekke henkie ben door ze terug te nemen...hij is een nieuwe klant, eerste bestelling. Geen idee of hij terugkomt (onafhankelijk van afloop kwestie)
Niet opvallend anders iig. Het is mij niet opgevallen...
Hoe staat het product omschreven in je webshop?
Zou ik hierover aan de bel kunnen trekken bij mijn groothandel? (ja uiteraard kán dat, maar heeft het zin?)
Ik wist niet dat krijtjes zo duur waren, 8,50 euro voor een pakje?

Maar ik zou er wel van uit gaan dat als ik ergens 15 pakjes bestel dat ik 15x hetzelfde kreeg.
@gw ja het zijn dure krijtjes van Stockmar.

Maar mag ik dan niet dezelfde verwachtingen hebben van mijn groothandel? (15 keer zelfde krijtjes)
@omschrijving:

ik zie dat ik 10 van de 12 kleuren heb genoemd en met een plaatje van de kleuren
Er vanuitgaande dat hij de klacht zo snel mogelijk bij je heeft gemeld ben ik van mening dat je het product dient terug te nemen en jouw schade dient te verhalen op de groothandel/leverancier.
quote:gelukkigmeisje schreef op 24 september 2010 @ 15:53:

@gw ja het zijn dure krijtjes van Stockmar.

Maar mag ik dan niet dezelfde verwachtingen hebben van mijn groothandel? (15 keer zelfde krijtjes)Als jij die verwachting van je groothandel hebt, is het natuurlijk niet gek als die koper diezelfde verwachting van jóu heeft.
Maar mag ik dan niet dezelfde verwachtingen hebben van mijn groothandel? (15 keer zelfde krijtjes)Dat zou je mogen verwachten als je ze tegelijk zou bestellen. Nu had je al een paar doosjes van enkele jaren oud. Dan bestaat de kans natuurlijk dat de kleuren verschillen.

Je klant had ze al een week, als de doosjes verschillend waren zou je denken dat het hem was opgevallen.

Ik zou gedeeltelijk compenseren.
quote:wuiles schreef op 24 september 2010 @ 15:54:

Er vanuitgaande dat hij de klacht zo snel mogelijk bij je heeft gemeld ben ik van mening dat je het product dient terug te nemen en jouw schade dient te verhalen op de groothandel/leverancier.Eens
Ja, je mag zeker dezelfde verwachtingen hebben van je groothandel.

En ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk het voor je klant is dat het precies dezelfde kleur is. Ik bedoel als je ermee op een bord schrijft en het is de ene keer iets witter dan de andere keer zou het weinig uitmaken zou ik zeggen.

Maar goed, dan zou het je wss niet eens opvallen.
Hoeveel pakjes hadden een andere kleur?

Als het er maar 2 waren zou ik hem voorstellen om 50/50 de 2 te vervangen.

of ga eerst verhaal halen bij de groothandel. ff navragen of dat kan enzo.
Als de klant er vanuit mocht/kon gaan dat hij dezelfde kleuren geleverd zou krijgen, is het wel netjes om ze weer terug te nemen. Ik denk eerlijk gezegd dat jij de bestelling als 1e had moeten checken voor het versturen naar de klant dus.
quote:gelukkigmeisje schreef op 24 september 2010 @ 15:54:

@omschrijving:

ik zie dat ik 10 van de 12 kleuren heb genoemd en met een plaatje van de kleuren

Dan zou ik als klant verwachten dat er in elk doosje in ieder geval die 10 kleuren zitten (neem aan dat dat nu niet zo is)

En even checken hoe je leverancier deze doosjes heeft omschreven. Wellicht staat het er bij hen er wel bij en was het je niet opgevallen?
Overigens zou ik excuses aanbieden en een vergoeding geven, niet alles zomaar terugnemen. Als het echt een probleem was geweest had hij het toch voor het gebruiken van de krijtjes aangegeven? Nu heeft hij ze toch gebruikt.
Hoi GM !

Weet je zeker dat het verschillende kleuren krijtjes zijn (kan je klant je een foto sturen bijvoorbeeld ?)

Als de dozen met krijtjes verschillend zijn, zou ik zeker contact opnemen met de leverancier. Ten eerste om te vragen hoe dit is gebeurd (en om deze problemen in de toekomst te voorkomen) en ten tweede om met hem te kijken of er iets aan gedaan kan worden (teruggave van krijtjes die al gebruikt zijn, of vervanging van de krijtjes of een andere oplossing)

Als alle dozen dezelfde referentie bij je leverancier hebben, dan zou je zeker moeten verwachten dat ze dezelfde kleuren hebben. Ik zou dus zeker met de leverancier bekijken of er wat aan dit probleem gedaan kan worden en al naar gelang hun antwoord kan je kijken wat je met je klant doet.

(Maar goed, klant heeft die krijtjes al gebruikt voordat hij erachter kwam dat ze niet dezelfde kleuren hadden.. Beetje raar, ik zou niet zomaar zonder enige onderhandeling alle dozen terugnemen.)
ik heb 11 doosjes tegelijk besteld en die andere 4 zijn MAX. 1 jaar oud (dus niet jaaaren oud) Hij heeft foto's gestuurd en het lijkt een totale wirwar aan kleuren (dus niet 11 keer dezelfde + 4 keer dezelfde) van sommige kleuren heeft hij er 2, andere 4, andere 10...het lijkt erop dat er 15 keer '12 willekeurige kleurtjes' heeft gekregen.
Dan de groothandel bellen om te kijken waar het misverstand zit. Want de klant blijkt dus gelijk te hebben.
En je hebt zelf wel dezelfde kleur besteld? Dat is dan toch raar?
Het probleem is dat een kleur staat omschreven als 'rood' maar hij heeft nu in verschillende doosjes verschillende tinten rood gekregen. (zelfde bij groen/blauw/geel etc.)

Ik heb ze bij groothandel besteld als één product met zelfde referentie nummer. Bij groothandel ben ik ong. 2 of 3 jaar kleine maar goede klant (ik betaal altijd op tijd bijv.)
Ik zou de hele handel terugnemen, kijken hoeveel pakjes krijtjes je ervan kunt maken en die voor een kortingsprijs aanbieden in je webshop.

Voor deze klant 15 nieuwe pakjes bestellen en opsturen, met excuses en een tekenblok extra om het ongemak goed te maken. Of misschien wil hij geen nieuwe krijtjes, de workshop is immers al achter de rug. Dan geld vergoeden en nog een aardigheidje opsturen als excuus.

Het gaat niet om wie er gelijk heeft en wie niet, het gaat om klantvriendelijkheid en service en dat soort dingen. Edit: als ik je laatste bericht lees, heeft je klant dus gewoon gelijk. Misschien kun jij er met je groothandel nog uitkomen, want zij hebben dus een fout gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven