Geld & Recht alle pijlers

Help verkeerd rekeningnummer

26-09-2010 16:06 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Hier even een dringende vraag. Ik heb vandaag een behoorlijk bedrag van 200 euro over willen maken naar mijn spaarrekening. Maar normaal doe ik dat nooit. Ik heb in mijn adresboek gekeken en een beetje in de war waarschijnlijk in het adresboek een nummer aangeklikt dat op mijn naam stond.

Later kwam er niks bij mijn spaarrekening. Alles nagekeken en het bleek dat het bedrag is overgemaakt naar een priverekening die al een tijdje uit gebruik was!!

Ik ben zo bang dat ik mijn geld kwijt ben. En wordt een rekeningnummer gauw aan iemand anders toegewezen na het opheffen? Helaas kan ik nu ook de bank niet bellen omdat het weekend is.
Dit probleem komt vast vaker voor.. Bv met mensen die 1 nummertje verkeerd intikken. Gaat het naar een nietbestaande rekening, dan krijg je het automatisch terug.. Gaat het naar een persoon toe, dan maak je melding bij de bank (soweiso doen) en als die persoon het niet al opgemaakt heeft wordt het terug gestort..

Nou kan ik me niet voorstellen dat ik zomaar van iemand 200 euro gestort zou krijgen en dat op zou maken. Een normaal mens weet dat er dan iets niet klopt. Daarnaast houd die persoon wel een schuld bij je als ie het opgemaakt heeft..

Kun je geen info vinden op de site?
Die rekening is gewoon van jou, dus kan je het gewoon weer terugstorten.

Alle rekeningen die te zien zijn kunnen verwerkt worden met dezelfde toegangspas. Ik weet natuurlijk niet welke bank je hebt, maar bij mijn bank werkt het wel zo.
Nee ik zit al de hele tijd te zoeken bij mijn sns bank maar vind niks erover. Ik baal enorm want 120 was voor een bedrag terugbetalen aan de belasting en de 100 was voor de verjaardag van mijn dochtertje apart gehouden voor kadootjes binnenkort

Dus baal enorm. Ik lees alleen dat als je het stort en iemand anders heeft dat rekeningnummer nu dat ze die persoon niet kunnen verplichten het terug te storten. En tja helaas is niet iedereen meer even eerlijk tegenwoordig.
Oude bankrekeningnummers worden niet meer toegewezen aan andere personen hoor, dus wees niet bang. Ik denk dat je het bedrag morgen weer retour hebt. Het was toch een rekening van jou binnen dezelfde bank?
Hoi Cateautje,

Die rekening staat nog wel in het adresboek, maar niet meer onder de rekeningen waar je in kan. Het is gewoon een nummer nu dat er nog instaat net als zeg maar Tmobile om geld naar over te maken. Voorgeprogrammeerd zodat je niet bang hoeft te zijn dat je een keer een foutje maakt met het rekeningnummer intypen. Ik kan in 3 rekeningen en dit is de 4e waar ik dus verder niks meer van heb.
Hoi Cateautje,

Die rekening staat nog wel in het adresboek, maar niet meer onder de rekeningen waar je in kan. Het is gewoon een nummer nu dat er nog instaat net als zeg maar Tmobile om geld naar over te maken. Voorgeprogrammeerd zodat je niet bang hoeft te zijn dat je een keer een foutje maakt met het rekeningnummer intypen. Ik kan in 3 rekeningen en dit is de 4e waar ik dus verder niks meer van heb.
Hoi Xander,

Ja het is van dezelfde bank! Dus dan hoop ik dat het goed gaat
ja dat gaat goed er wordt niks overgemaakt omdat ze niet kunnen storten omdat de overmaakrek. buiten gebruik is
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Hoi Yael, het wordt inderdaad teruggestort en bij dezelfde bank waarschijnlijk erg vlug ook. Het is echter voor je eigen geruststelling en om je er van te verzekeren dat dit idd zo is helemaal niet raar om even te bellen met je bank. Als het goed is zijn ze hiervoor ook op zondag bereikbaar.
quote:Xander68 schreef op 26 september 2010 @ 16:15:

Oude bankrekeningnummers worden niet meer toegewezen aan andere personen hoor, dus wees niet bang. Ik denk dat je het bedrag morgen weer retour hebt. Het was toch een rekening van jou binnen dezelfde bank?Het is mijn moeder anders wel overkomen, en ze heeft het geld nog steeds niet terug!
Als het rekeningnummer al aan iemand anders toegewezen zou zijn, dan kloppen bij jouw overboeking de combinatie van naam en het rekeningnummer niet. Je maakt het immers over naar jouw naam + rekeningnummer. Het zou dan inmiddels zijn iemand anders naam + dat rekeningnummer. Als naam en rekeningnummer niet met elkaar kloppen, hoort de bank de overschrijving niet uit te voeren.
Ik heb het laatst zelf ook gedaan en ondanks een andere naam bij het rekeningnummer is het geld gewoon overgemaakt. De combinatie naam+ rekeningnummer is alleen van toepassing bij de ING Bank.

Ik heb de bank gebeld, die hebben de rekeninghouder gevraagd het terug te storten en die heeft dat heel lief voor mij ook gedaan. Met een week had ik mijn geld weer terug!
quote:Beppie1979 schreef op 26 september 2010 @ 16:40:

De combinatie naam+ rekeningnummer is alleen van toepassing bij de ING Bank.

Oh is dat zo? Dat wist ik niet. Toen ik het een keer aan het handje heb gehad was het bij de Postbank. Dus dat zou wel kunnen kloppen dan.
quote:Honingvogel schreef op 26 september 2010 @ 16:37:

Als het rekeningnummer al aan iemand anders toegewezen zou zijn, dan kloppen bij jouw overboeking de combinatie van naam en het rekeningnummer niet. Je maakt het immers over naar jouw naam + rekeningnummer. Het zou dan inmiddels zijn iemand anders naam + dat rekeningnummer. Als naam en rekeningnummer niet met elkaar kloppen, hoort de bank de overschrijving niet uit te voeren.Klopt helemaal en geldt voor elke bank in NL
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
quote:arrasje schreef op 26 september 2010 @ 17:08:

[...]

Klopt helemaal en geldt voor elke bank in NL

Nee, helaas is dit niet het geval. Alleen bij rekeningnummers die voorheen bij de Postbank liepen, vindt naam-nummercontrole plaats. Bij alle andere rekeningnummers vindt slechts een 11-proef plaats en maakt het niets uit welke naam je invult. Als een nummer voldoet aan de 11-proef, wordt de overboeking gewoon verwerkt, ongeacht de tenaamstelling.

Als jou rekening nog bestaat op jouw naam, maar alleen inactief is, dan is er niets aan de hand. Dan even bij de bank informeren hoe je het snelst aan je geld kan komen. Als hij al was opgeheven, is er een hele kleine kans dat het nummer aan een andere rekeninghouder is toegewezen, maar die kans is echt klein en volgens mij moet jouw rekening dan al vrij lang geleden zijn opgeheven.
Hoi Dimitri,

Ik weet echt niet meer wanneer het is opgeheven. Maar ja ik zal morgen af moeten wachten. Maar zit wel effe goed in de stress. Ik hoop echt dat ik het nog terug kan krijgen.. maar ik hoor het hopelijk snel
quote:Xander68 schreef op 26 september 2010 @ 16:15:

Oude bankrekeningnummers worden niet meer toegewezen aan andere personen hoor, dus wees niet bang. Ik denk dat je het bedrag morgen weer retour hebt. Het was toch een rekening van jou binnen dezelfde bank?Hoe weet je dat zo zeker? Want mijn oude bankrekening nummer van de Rabo heeft nu wel iemand anders.
Hoe ben je daar achtergekomen?quote:Scuba, 6 minuten geleden

[...]

Hoe weet je dat zo zeker? Want mijn oude bankrekening nummer van de Rabo heeft nu wel iemand anders.
*dubbel*
het is goed afgelopen, ik heb vanochtend gebeld en mijn rekeningnummer is nog niet aan iemand anders toegewezen. Dus ik krijg het deze week nog terug op mijn rekening!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven